Här är ett par exempel på sådant jag stött på (och mer liknande om lekplatser osv).Nja, så går ju inte diskussionerna hos varken politiker eller forskare eller lärare eller någon - förutom de som är emot idrott då.
https://www.svd.se/att-leka-ute-har-blivit-for-farligt
Flera internationella
studier visar att barn för några generationer sedan hade mycket större möjlighet att utforska omgivningen. En engelsk studie visade att 80 procent av 7–9-åringar tog sig själva till skolan 1970. Den siffran hade sjunkit till 15 procent 1990.
Det här gör
att många barn inte får spontanmotion. De kan inte gå själva till fotbollsplan eller pulkabacke eller cykla till skolan.
– När de inte kan gå till skolan missar de den fysiska aktiviteten; man springer, tar lite omvägar och lär sig att hitta. Men barn missar också den spontana kontakten med andra barn. Det är en rast och vederkvickelse man får innan man ska sätta sig i skolbänken.
Å andra sidan menar Pia Björklid att i den tidspressade vardag många lever i kan pratstunden med mamma eller pappa i bilen på morgonen också vara värdefull.
Maria Nordström, projektledare
minskade krav på skolgårdar.för "Barn och platser i staden" och docent vid kulturgeografiska institutionen vid Stockholms universitet, har tillsammans med Pia Björklid studerat barnens miljö vid två skolor i Stockholms innerstad. Den ena skolan har skolgård och ligger dessutom i en park som barnen får disponera delar av. Den andra skolan saknar skolgård. Barnen har bara tillgång till en smal bakgård som de delar med de boende i huset.