Rida varje dag -fel?

Sv: Rida varje dag -fel?

underlaget är jättebra, eller iaf mestadels jättebra, det blir ju lite gropigt när man hoppar etc men då harvas det efteråt (brukar få beröm för underlaget på tävlingar etc)
de har viktbegränsning på hästarna
ridlärarna utbildade (en är bla hippolog)
"våran" ridskola är mkt bättre än de som finns här i närheten, där det är vattenpölar i ridhuset etc etc.
de är ute i hagar på dagarna med mera...

jag har varit på hofors ridskola och där ser det helt annorlunda ut ju, mkt fint ställe. jag tror inte på spiltor och små hagar.
jag tror att felet häruppe i norrland är att ridlektionerna är för billiga, tar man mer betalt kan man ju ha mindre lektioner = bespara hästarna. fast betalt kan man inte ta i norrland. då får ungarna en travhäst istället att dela på :smirk:

*lånar knapp*

Jag har funderat mkt på att många säger att de går ut och promenerar med sina hästar...om jag skulle gå ut och gå med min häst så måste jag halvspringa för att det ska ge hästen något. Även om jag går i rask takt så går ju hästen och drar benen efter sig. Dvs hans skritt takt som ger honom något är ju så mkt fortare än min gångtakt. Skritta är väldigt bra för att det är stärkande osv men då måste det ju vara i "rätt fart" för att det ska ge något.

Ni som promenerar med era hästar....hur fort går ni? går ni i hästens rätta takt eller er egen?

Jag promenerar nästan aldrig med min häst, iallafall inte på slät mark. Däremot händer det att jag promenerar till ett backigt skogsparti och tömkör där. Nyttigt för både hästen och mig.
Ska hästen bara ut och "promenera" så rider jag barbacka, då varieras iallafall trycket på ryggen jämfört med sadel. Sen kan jag väl tillägga att jag jag inte har så stor häst, knappt 160cm, (förra var också liten) så jag kan lätt hinna med om jag går raskt.

-kl-
Läste en intervju med en av våra kända körkuskar som menade att de flesta hobbyhästar kunde ha både en och två medryttare utan att gå för mycket. Han påpekade att förr jobbade hästar ofta åtta timmar om dagen, nu får man vara glad om den jobbar åtta timmar i veckan! Tänkte att vår ponny hemma skulle gå två gånger om dagen under en period, för hon blir så lätt tjock, men fodret går inte att dra ner på, det är redan minimalt. Men då menar jag ju inte två träningspass, utan varierat med skog, skrittrundor, markarbete mm.

Bra skrivit :bump:
Hästar är ju gjorda för att röra på sig, och de ska inte ta skada av motion varje dag. Jag upplever att det är viktigt med stimulansen som hästen får via ridningen, både mentalt och fysiskt.

Så länge det är varierat så ser jag inga fel med det. Har man en korsfölamningshäst är det ju nästan nödvändigt, särskilt att där är rutin i det. Min egen häst får lite omväxlande schema, på vintern brukar jag rida 3-4 dagar i veckan, vår och höst kan jag komma upp i 5-6 dagar i veckan och på sommarn brukar jag vara nere i 3-4 dagar igen. Allt beror på väderförhållanden och hur jag går i skolan. Sen påverkar det ju naturligtvis hur hästen är med, den senaste veckan har jag fått ta mig i kragen och motionera pållen varje dag (antingen rejäl löshoppning eller ordentlig uteritt), trots att jag har tentaperiod. Annars skulle jag nog inte kunna rida honom sen (har haft en liten snurrperiod... :bump:). Min syn på det hela är att jag ser ingen anledning till at rida varje dag (tär ofta även på psyket på hästen, men ordentligt varierat så är det ju lugnt), men hinner och orkar man med det så är det väl bra för er. Hästen slipper ju bli så fet som många ridhästar är :p

Min häst får för :devil: anpassa sig efter mitt tempo, men det gör han så fint så. Brukar även jogga lite med honom, det tycker han är bland det roligaste som finns i hela väääärlden! :love: Jag ser inte promenader som nån slags konditionsträning i skritt för hästen (däremot promenad på asfalt borde ju stärka bra utan att man får slitaget från ryttaren), utan mer som styrka/lydighets/smidighetsträning. Vi har en runda som vi brukar gå (har varit dåliga nu i vår, men i höstas gick vi den var tredje dag) dår vi har backintervaller, ta i uppför och sen gå jättelångsamt nerför. Mycket samlande (och lösgörande för höfterna har jag hört), men självklart ska hästen gå "för sig själv", jag accepterar inget tryck mot mig eller drag i snöret, ska hänga löst. När det funkar fint så jobbar jag även med att rakrikta nerför backen, då blir det mycket att tänka på!
Promenader i skog är nyttigt för både människa och häst, lyft på fötterna, under grenar, tunr träd. oftast vågar man sig ut i lite mer oländig terräng på marken än uppe på ryggen.
Pållen ska naturligtvis alltid lyda mitt kroppsspråk, flytta sig för små signaler och följa mig, aldrig dra i linan eller liknande. Man får även en väldigt bra skrämselträning, ta er en liten picnick på rundans farligaste ställe! :idea: Sen kör ni skänkelvikningar över vägen, öppna/sluta i vägkanten (både när man rider och leder är det ett jättebra tips att sikta på att ha en hov på/utanför asfalten, då hör man hur hästen går!), gå i sidled uppför en svag backe (elakt säger min häst!).
Finns massor av roligt att göra och man kommer varann mycket närmare!

Efter att ha ridit ett ansträngande pass ska inte hästen stå dagen efter, dåligt för ryggen. Den ska promeneras och joggas för musklernas skull innan den får stå.

Jag är faktiskt inte så förtjust i att man rider hästar varje dag- varför inte hitta på annat så hästen slipper bära dig alla dagar i veckan? Man kan ta hästen i grimma och bara ut och gå om man inte vill att den ska stå, eller tömnköra eller så. Hästar ska väll också få lite ledighet frånsitt jobb- precis som alla vi som får helg och slipper jobba ;)

Dig håller ja helt klart me!!! Hästen måste få vila oxå!!!! En dag i veckan tycker ja ska vara lag, o då kan man som sagt pyssla eller bara mysa me hästen...Hästar behöver inte bara ridning o jobb, behöver även mycket kärlek o ompyssling....

Det beror nog på vilken ridskola det är också. Den jag har ridit på länge har hästarna väldigt lång meldellivslängd, runt 30 år. Detta kan bero på att hästarna rids som privathästar (alltså att samma ryttare rider en häst flera dagar i veckan, med varierad träning + att de får vara ute i hagen varje dag). Medan en ridskola i närområdet har hästar som har mkt lägre medellivslängd, detta kan nog bero på att deras hästar inte har ngn daglig utevistelse och står i spiltor + att den ridskolan är större så de har flera oilka ryttare på ryggen varje dag.. Man kanske inte kan dra det bara över en viss gräs..?

så om de hade haft boxar hade de haft en höngre medelelivslängd även fast det aldrig får gå ute i hagen??
vart finns det statistik för sådant?

de lär ju se till att skaffa hagar i höst då det är max 16 h/dygn i spilta som gäller då..

Kolla på vildhästarnas liv... De rör sig mellan 1,5 till 2 mil per dygn... (dock så står de inte stilla största delen av dygnets alla timmar och sedan ger järnet i en timma eller två, för att stå stilla igen).

Som tidigare nämnts: Hästar som arbetar i skogen förr i tiden (de arbetade naturligtvis åre runt: skogen på vintern och åkrarna på sommaren) fick varken dra några lätta lass eller göra några korta pass. Det var sex dagar i veckan av hårt fysiskt arbete. Likadant var det för människorna som levde då (ok, ganska övertydligt, men man får dra lite paralleller). Vi är egentligen ganska mesiga idag...

logging1.gif

skogsbruk.jpg

Belgian%20History%203.jpg

Kolla på vildhästarnas liv... De rör sig mellan 1,5 till 2 mil per dygn... (dock så står de inte stilla största delen av dygnets alla timmar och sedan ger järnet i en timma eller två, för att stå stilla igen).

Som tidigare nämnts: Hästar som arbetar i skogen förr i tiden (de arbetade naturligtvis åre runt: skogen på vintern och åkrarna på sommaren) fick varken dra några lätta lass eller göra några korta pass. Det var sex dagar i veckan av hårt fysiskt arbete. Likadant var det för människorna som levde då (ok, ganska övertydligt, men man får dra lite paralleller). Vi är egentligen ganska mesiga idag...

logging1.gif

skogsbruk.jpg

Belgian%20History%203.jpg

Och helt oskodda va dom oxå!!!

ja och inte sönderavlade som de är nu heller :smirk:

Har inte läst hela tråden men tror inte att det är fel att de rids varje dag men som du skrev att kanske skritta en eller ett par dagar i veckan är bra.

Med min egen häst fungerar det mycket bra att ungefär var sjätte vecka ligga in ca 5 dagar total vila. Hon har alltid kommit tillbaka mycket starkare när man börjar rida igen.

En dag vila i veckan tycker jag låter vettigt :)

Hästar behöver inte bara ridning o jobb, behöver även mycket kärlek o ompyssling....

Det ena behöver ju inte utesluta det andra....
Mina hästar (har ingen nu) älskade att bli ridna och få jobbas, men för den skull så betyder ju inte det att jag inte spenderade tid med dem även när jag inte red. Borsta, pyssla, klia, gosa, umgås osv.

...och så fick de vara hästar... Till skillnad från många av dagens hästar som tyvärr hindras från sitt naturliga beteende av en eller annan anledning. (säger absolut inte att någon i tråden behöver ta åt sig, bara konstaterar att det finns folk som tar bort hästens naturliga beteenden)

En häst kan behöva vila rent mentalt också, inte bara fysiskt. Att gå ut och gå eller bara skritta är förstås inte särskilt jobbigt mentalt, men min häst är en sån som verkar må bra av helt lediga dagar emellanåt. Säkert finns det hästar som är tvärtom också, som mår bättre av att ridas varje dag (min förra häst var mer åt det hållet).

Man får ju också ta hänsyn till om hästen går på lösdrift eller står uppstallad, står ensam eller i en flock. På lösdrift och i flock rör de sig ofta mer och får mer stimulans, medan en mer ensam eller stillastående häst kanske mår bättre av kontakten och ridningen.

Smög in i tråden och när jag såg detta blev jag chockad!!!
Hur fasiken går det här till? Har de verkligen lastat så mycket? Hur har de i så fall fått upp träden där?

Tror faktiskt att den här bilden inte är på riktigt!

Att dra en sån last med bara två hästar verkar knäppt!

logging1.gif

Senast ändrad av en moderator:

I stallet där min häst står är de flesta av åsikten att hästar ska inte ridas varje dag. Min häst går 4 arbetspass (markarbete, hoppning, galoppjobb) och tre vanliga uteritter (varav ett par med enbart skritt). Detta tycker de andra i stallet är för mycket. Hästen måste få vila och vila ryggen säger de.

Vad anser ni? Är det fel att motionera hästen varje dag?
Hästen i fråga har mycket lätt att få Korsförlamningar.

Jag tycker inte att det är fel, ridskolehästar går ju flera timmar om dagen :O Året om :) Dessutom slits ridskolehästarna på ett annat sätt en privathästarna!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 659
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 346
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010