Rida varje dag -fel?

Sv: Rida varje dag -fel?

japp.. stämmer att ridskolehästar håller längre :) sa faktiskt hovslagaren häromdagen. han sa att våra hästar hade bättre ben än många tävlingshästar eftersom dom reds oftare :bump:

Tyvärr stämmer inte detta, det är tvärt om... en ridskole häst har en livslängd på ca fem år mindre än en privathäst...
källa till det tack!

jag vet att hästar som motioneras ordentligt och hålls igång varje dag lever längre, när man slutar rida en äldre häst förtvinar muskler, leder blir stela och hästen tappar kondis väldigt fort..

man slutar inte rida för att hästen blir gammal,
hästen blir gammal för att man slutar rida..

jag vet att hästar som motioneras ordentligt och hålls igång varje dag lever längre, när man slutar rida en äldre häst förtvinar muskler, leder blir stela och hästen tappar kondis väldigt fort..

Det låter ju faktiskt logiskt om man tänker efter (eller man behöver inte ens tänka efter:p)

näe, det är ju liksom självklart bara man tänker på det..
vet en häst som blev över 30 år, hbl, som reds varje dag, iofs bara skrittvändor på 30-40 min om dagen sista åren men motion fick han och han var pigg :D
han togs inte bort pga hälta heller utan pga nån sjukdom han fick, kan ha varit cushings..

Vadå fel att rida varge dag? Belastningen måste givetvis variera så hästen kan få dagar för återhämtning.
Hur många arbetspass/vecka beror ju på en massa saker.
Har man en vuxen frisk häst som man vill man tävla på lite högre nivå som bor i ett stall där hästen spenderar stora delar av dygnet inne (typ >14h) eller/och har små rasthagar ute, så är det snarare korkat att inte rida den varje dag. Har fått lära mig att efter 12h i stillhet så börjar det hända sker med hästens leder och ledvätska som påverkar hållbarheten negativt. Hur bra är det när man vill att hästen ska kunna prestera och HÅLLA!?
Har man hästen på lösdrift dygnet runt i stora hagar med kompisar så är det skillnad. Då kan man lika gärna hoppa över smårundorna iom hästen rör sig en massa i hagen.

/Linnea

Det är sådant jag hört veterinärerna säga :smirk: Ridskolehästarna har kortare livslängd då de oftast tas bort pga återkommande hältor då leder och annat slits av att de rids att så många olika människor som inte alltid (oftast inte) rider dem i form.

I stallet där min häst står är de flesta av åsikten att hästar ska inte ridas varje dag. Min häst går 4 arbetspass (markarbete, hoppning, galoppjobb) och tre vanliga uteritter (varav ett par med enbart skritt). Detta tycker de andra i stallet är för mycket. Hästen måste få vila och vila ryggen säger de.

Vad anser ni? Är det fel att motionera hästen varje dag?
Hästen i fråga har mycket lätt att få Korsförlamningar.

Hur gammal är hästen?

Är det inte en unghäst eller en skadad häst så är det inga problem.

Min veterinär menar att vi är många som tycker att vi rider mycket och ofta men h*n menar att vi som privatryttare sällan ens är i närheten av att rida mer än vad hästarna orkar med....
Det där med att vila helt en dag iveckan skrattar h*n bara åt...det är det bara ridskolehästar som behöver.....

// M

*lånar knapp*

Jag har funderat mkt på att många säger att de går ut och promenerar med sina hästar...om jag skulle gå ut och gå med min häst så måste jag halvspringa för att det ska ge hästen något. Även om jag går i rask takt så går ju hästen och drar benen efter sig. Dvs hans skritt takt som ger honom något är ju så mkt fortare än min gångtakt. Skritta är väldigt bra för att det är stärkande osv men då måste det ju vara i "rätt fart" för att det ska ge något.

Ni som promenerar med era hästar....hur fort går ni? går ni i hästens rätta takt eller er egen?

Min veterinär menar att vi är många som tycker att vi rider mycket och ofta men h*n menar att vi som privatryttare sällan ens är i närheten av att rida mer än vad hästarna orkar med....

// M

Det säger min vet oxå. Vanliga hobbyryttare (dit räknar jag alla utom elitryttarna) kan med gott samvete rida på för vi utnyttjar ändå bara en bråkdel av hästens kapacitet.

Detta har jag också funderat på. Jag med mina taxben kan aldrig gå lika fort som min gasell till häst....:crazy:

källa till det tack!

man slutar inte rida för att hästen blir gammal,
hästen blir gammal för att man slutar rida..

de infon har jag också fått och stämmer fint med min 20-åriga "gamling" som går för fullt. Får för mitt liv inte ställa av honom enl. veterinär. Bara att rida på och ha skoj! sådana ordinationer vill man ju ha många av!

Att rida varje dag är inte skadligt men man får ju se mtill att variera ridningen och ta det lugnt mellan varven.

I ett stall jag stod så hade vi så små hagar så där behövde hästarna komma ut varje dag för daglig motion. Andra stallet jag stod i hade vi rejäla hagar vilket gjorde att de kan röra på sig och hade hästkompisar så om de vilade en dag eller två där var ingen fara då de har både stimulans och kan leka/röra på sig obehindrat.

-kl-
Läste en intervju med en av våra kända körkuskar som menade att de flesta hobbyhästar kunde ha både en och två medryttare utan att gå för mycket. Han påpekade att förr jobbade hästar ofta åtta timmar om dagen, nu får man vara glad om den jobbar åtta timmar i veckan! Tänkte att vår ponny hemma skulle gå två gånger om dagen under en period, för hon blir så lätt tjock, men fodret går inte att dra ner på, det är redan minimalt. Men då menar jag ju inte två träningspass, utan varierat med skog, skrittrundor, markarbete mm.

*lånar knapp*

Jag har funderat mkt på att många säger att de går ut och promenerar med sina hästar...om jag skulle gå ut och gå med min häst så måste jag halvspringa för att det ska ge hästen något. Även om jag går i rask takt så går ju hästen och drar benen efter sig. Dvs hans skritt takt som ger honom något är ju så mkt fortare än min gångtakt. Skritta är väldigt bra för att det är stärkande osv men då måste det ju vara i "rätt fart" för att det ska ge något.

Ni som promenerar med era hästar....hur fort går ni? går ni i hästens rätta takt eller er egen?

Hästen anpassar sin takt till min, men jag slögår inte. Det beror ju också lite på var man går - på slät mark eller i skogen. När min :love: var ung gick jag mycket med honom i skogen och hade kondition som en elitidrottare...
Jag ser promenaderna mer som samvaro än som motion, även om det ger ganska mycket för både häst och människa att knata i skogen en timma.

Tycker du gör helt rätt! Hästar är gjorda för att röra på sig!
Givetvis är variation viktigt,men jag tror att många skador snarare beror på oregelbunden och/eller felaktig ridning.

på "min" svenskaridsportsförbundetgodkända ridskola fungerar inte den "teorin" på. där får de fullt friska russ att bli så slitna i lederna så de triangelmärks innom ett par år.

min häst är uppfödd/gått på ridskola och han var klassad som "slut" och var halt jämt = billig ;)

jag tror snarare att en "distansinspirerad" ryttare får hästen att leva länge.

jag tycker inte att man ska rida varje dag, man kan motionera hästen på ett annat sätt.
mina hästar har 1vilodag i veckan, men de rör sig mkt i hagen så de får nog inte brist på motion. andra dagar rider jag mellan en halvtimma och 3timmar. brukar också promenera, longera och tömköra. och mina hästar med olika tidigare skador mår "prima" och får ofta beröm över hur fina de är i hullet/muskler etc.

*lånar knapp*

man kan cykla med hästen om den e lydig, brukar göra det med min ponny ibland:D

En häst behöver 48 h på sig att bygga upp musklerna efter ett träningspass, men självklart kan du rida varje deg ;)

då har det inte med motionen utan formen att göra.. och ja, ofta får ridskolor ta in hästar som kanske inte passar 100% (till exteriören dvs) och de höga krav som ställs på en exteriört "missanpassad" häst kan omöjligen uppnås på en ridskola..

hästar med bra exteriör som rids varierat håller länge även på ridskola.. det finns ju långt många fler privathästar som det slarvas med träning, form, variation m.m.. hur många privata hästar döms inte ut varje år pga skötsel(fetma, hovvård) eller motionsrealterade skador? på en ridskola är det höga krav på hästarna så de måste vara i form och skötas rätt..

säger inte att alla privathästägare missköter sig men jag har sett för mycket för att kunna säga att dom sköter sina hästar exemplariskt.. i procent har ridskolehästar det avsevärt mycket bättre än privathästar..

på "min" svenskaridsportsförbundetgodkända ridskola fungerar inte den "teorin" på. där får de fullt friska russ att bli så slitna i lederna så de triangelmärks innom ett par år.

min häst är uppfödd/gått på ridskola och han var klassad som "slut" och var halt jämt = billig ;)

jag tror snarare att en "distansinspirerad" ryttare får hästen att leva länge.

jag tycker inte att man ska rida varje dag, man kan motionera hästen på ett annat sätt.
mina hästar har 1vilodag i veckan, men de rör sig mkt i hagen så de får nog inte brist på motion. andra dagar rider jag mellan en halvtimma och 3timmar. brukar också promenera, longera och tömköra. och mina hästar med olika tidigare skador mår "prima" och får ofta beröm över hur fina de är i hullet/muskler etc.
kan kanske vara så att det är något annat som brister? t.ex underlaget i ridhuset och på ridbanan? det vet jag en annan ridskola som har problem med tyvärr..

kanske är ryttarna för tunga.. "ähh det är ju ett russ!" har man ju hört.. kanske man har fel upplägg på veckorna?

ja jag vet inte.. det finns många möjligheter.. jag vet ridskolor som knappt alls har problem med hältor.. vad skiljer dem från eran ridskola?

lokala problem finns överallt, ser man till att göra något åt det istället för att byta ut hästmaterialet gång på gång så får man säkert till en bättre trend..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 659
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 343
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010