Rida utan nosgrimma?

Sv: Rida utan nosgrimma?

Att man måste "lotsa" hästen med sporre och spö känns inte som en bra lots.. Borde inte målet vara att hästen ska lita på ryttaren om denne så är naken?
Jag har sett många ryttare missbruka sina "hjälpmedel" (jag kanske har en hård gräns för missbruk, svårt att definera över internet..) för att få hästen att göra si eller så. Det är inte vackert.
Jag har sett ett fåtal ryttare få hästar att göra allt, utan minsta lilla blinkning. Klart, ibland är det inte perfekt (alla har ju en dålig dag ibland), men då har detta accepterats och man har fokuserat på något annat som är bra. Även en tävlingshäst måste väl få lita på att ryttaren litar på den, och inte kommer komma med en massa förmaningar hela tiden?
Nej, det var för off topic! Back to nosgrimmorna :p

En parentes till förresten!
Måste en häst ha bett bara för att den är välskolad? Det är väl inte i hur mycket bråte hästen måste ha i munnen som utbildningen ligger? Här är jag inne på Nevzorovs linje: Bett är mest gjort för att orsaka smärta och därmed lydnad. För hur många rider på hängade tygel på en dressyrtävling?
Visst, som Totola säger, man måste dra en gräns någonstans. Repgrimma kanske är lite för extremt (men det hade varit läckert att se!), men å andra sidan verkar betten få vara rätt så rejäla innan någon protesterar. (Nu mer eller mindre väntar jag mej en kontring; "men westernstång...", men ärligt talat har jag sett fler traditionella ryttare misshandla hästarnas mun än vad jag sett inom western. De finns, men de tycks gömma sig när jag kommer.)

Min häst gick tidvis bättre utan nosgrimma och nu när jag ska börja rida igång honom igen ska jag köra utan nosgrimma från början.

Om det sen är så säkert att rida utan nosgrimma kan man ju sitta och diskutera i all evighet. Varför det skulle vara farligare än att rida med nosgrimma vet jag inte, eftersom en livrädd häst endå inte skulle stanna om den hade nosgrimma.

Jag rider utan nästan jämt, bara för att jag är en latmask. Orkar inte hålla på och knäppa remmar som inte känns nödvändiga. Av samma anledning rider jag utan benskydd och annat, orkar inte ta på och tvätta mer än nödvändigt. Ska jag hoppa eller göra nåt annat med bommar eller annat som kan träffa senor tar jag på senskydd. Har jag ett nytt snyggt träns med nosgrimma använder jag det när jag har lust.

Jag rider utan nästan jämt, bara för att jag är en latmask. Orkar inte hålla på och knäppa remmar som inte känns nödvändiga. Av samma anledning rider jag utan benskydd och annat, orkar inte ta på och tvätta mer än nödvändigt. Ska jag hoppa eller göra nåt annat med bommar eller annat som kan träffa senor tar jag på senskydd. Har jag ett nytt snyggt träns med nosgrimma använder jag det när jag har lust.

Hahaha blev lite förvånad över det där inlägget tills jag såg att det var du :rofl:

Jaja hursomhelst. Har en sån där pullarnosgrimma, en engelsk och en remont, men jag rider alltid utan nosgrimma när jag har det tv¨deöade bettet, och ibland med när jag har det tredelade. Då oftast en löst spänd pullarnosgrimma bara för att det är väldigt snyggt.
Rider bettlöst ibland också :)

Haha en själsfrände! :D

Så lite krafs som möjligt, det är min filosofi också! :p
Om det behövs kan man såklart dra på mer utrustning men behövs det inte så blir det inte benskydd/remmar/täcken osv i onödan!
Kusen skulle väl egentligen behöva strykkappor med tanke på hur tätt den går bak, men jag filosoferar som så att benskydd i hagen kommer jag aldrig i livet dra på en häst (pga risken att de får skav/blir oförsiktiga/kanske t o m lättare slår på sig för att det blir ännu mindre mellanrum) och håller den dag ut och dag in gåendes lika tätt i hagen så håller den vid ridning!

Hej!
Jag rider utan nosgrimma, pållan behöver ingen, har alltid munen prydligt stängd.. (och skulle hon inte ha det får jag ju snabbt veta att jag varit för hård i handen).

/ Lavinia, som på jobbet tvingas titta på allt fler hästar som går med nosgrimma med sånt "baklås" på och snokrem..

Min förra häst hade remontgrimma, men den tog jag av efter att ha haft honom ett tag. Jag menar, jag frågade en VARFÖR man hade den, och då svarade hon att det är för att hästen inte ska gapa när man tar i tyglarna:confused:
Om hästen gapar när man tar i tyglarna så tar man ju uppenbart för hårt, och när jag började rida utan så blev jag mycket mjukare eftersom det syntes direkt om jag tog för hårt.

Nu har jag en ny häst, och när jag smörjde igår så pallade jag inte sätta på nosgrimman, och idag red jag utan!;)
Det blir in i skåpet för den!

Och så en sak till, Jag skulle vilja ha ett träns med bara sidostycke och nackstycke, vet nån var sånna finns?

Slutligen tycker jag det är mycket finare utan nosrem, så man kan smeka längs hela nosryggen på hästen...:love:

Använder på tävling och på ridskolehästar (man får ej röra dem, men jag spänner så att de sitter men ej hårt) men rider jag min eller andras hästar brukar jag plocka bort dem.

Jag är helt emot att spänna igen munnen på den stackars hästen. Oftast har jag ingen nosgrimma öht då jag inte förstått vittsen med det. Men ibland har jag en som sitter superlöst då jag tycker det kan vara snyggt ibland. Men då sitter den jättejätte löst.
Vad är nosgrimmor till för egentligen?

Jag håller helt med!:bow:
Någon som kan svara på min och Tjalfes fråga vad vittsen är med nosgrimmor?:confused:

vissa nosgrimmor har en verkligt "vettig" användning tex achen, remont och pullar men den engelska nosgrimman vet jag inte riktigt, dekoration? kanske för att holla saker på plats.

Har nosgrimma som dekoration mest, nuförtiden, egentligen behövs den inte alls, killen är endå lika stark oberoende om vilka remmar man spänner.

när jag rider utan nosgrimma så blir hästen starkare "/

Måste ännu tillägga, en foderhäst jag hade i tonåren fick "ångest" vid användning av nosgrimma, hon var super utan, stark med engelsk och totalt omöjlig med pullar/aachen, vi knallade runt med engelska mycket löst då jag absolut ville ha nosludd.:idea:

Och så en sak till, Jag skulle vilja ha ett träns med bara sidostycke och nackstycke, vet nån var sånna finns?

Ehum, alla träns med avtagbar nosgrimma och med undantag för the difference och kanske enöras? :p
Jag har ett gammalt stübbenträns minus krafset (dvs bara sidostycken, nackstycke och käkremmen, käkremmen blir det nog svårt att hitta träns utan) och ett gammalt körhuvudlag minus krafs.
Eftersom jag har en halv-grov häst så vill jag inte använda för smala träns (ser klent ut tycker jag! :p) men i övrigt funkar nästan vilket som helst..

De flesta butiker säljer sånt där nackstycke för stigbett, det är ju bara en rem:) Billigt och bra! Sedan är det bara att testa om det hållrer sig på plats, en del hästar har en förmåga att få nackstycket neråt-bakåt om de inte har pannband.

varierar mellan 4 träns med varierande bett och utseende.
på 2 av dom har jag skurit av käkremmen då den inte behövs.
pannband på några av tränsen för att det ser snyggt ut.
1 träns med engelsk nosgrimma löst spänd ochså för att det ser snyggt ut.
rider jag utan nosgimma så har jag en rem löst spänd mellan bettringarna under käken.
har man inte det så kan lätt bettet åka ut ur munnen på hästen om den vänder snabbt, har hänt på öppna fält och vill inte göra om det igen.

Hmm ...
Efter att ha läst alla era inlägg så tänker jag nog också pröva rida utan nosgrimma, och om det funkar så läggs den undan ;)

Om jag ska rida dressyr på min sköthäst så måste hon ha nosgrimma, för att hon annars börjar gapa så mkt och lyssnar mindre bra. Annars behöver hon ingen nosgrimma :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 571
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama