Rida utan nosgrimma?

Sv: Rida utan nosgrimma?

Jag skulle vilja ta det hela ett steg längre och tillåta bettlöst. Har man en häst som inte trivs på bett, men inte har några synliga fel munnen är man rätt utestängd från den "riktiga" tävlingsvärlden. Det finns några grenar man får vara med i (till exempel min favorit: bruks), men det är mer undantag än regel.

Tänk själv, om hästen inte tar tag 100 % i ett hinder (det händer alltid någon gång, titta bara på OS-ritterna) som kräver att den hoppar av ordentligt, en häck eller en kombination osv. Då är det FARLIGT att som ryttare inte få fram hästen just i den sekunden den behöver stöd från ryttaren. En sporre/spö/rösthjälp räcker för att en häst som litar på sin ryttare tar tag i hindret ändå och hoppar, trots att den först tvekade.

Det där gjorde mej faktiskt lite ledsen. Om hästen litar på sin ryttare kommer den hoppa, fast den inte ville, för att man har sporrar eller spö? Hade det inte gått lika bra med ett uppmuntrande utrop eller en helt vanlig mjuk skänkel? Eller en vikthjälp?
Tycker man alltför ofta ser bankande skänklar och flygande spön inom många dicipliner (hoppning överrepresenterat) på alla nivåer. Sorgligt, stackars hästkräk. Vaddå lita på och respektera? Snarare med en piska i ryggen..

Jag är helt emot att spänna igen munnen på den stackars hästen. Oftast har jag ingen nosgrimma öht då jag inte förstått vittsen med det. Men ibland har jag en som sitter superlöst då jag tycker det kan vara snyggt ibland. Men då sitter den jättejätte löst.
Vad är nosgrimmor till för egentligen?

varför rida med en löst spänd nosgrimma? då fyller den ju ingen funktion...en löst spänd nosgrimma tenderar att röra sig och vips så har man sig ett otrevligt skavsår om man inte ser upp. att rida med en nosgrimma för att det är snyggt är inte ett tillräckligt stark motivering i mina ögon. har sett ett otal gånger vad illa tillpassade nosgrimmor kan ställa till med:mad:

Har inte sett minsta lilla skav på mina.

Jag rider oftast utan. Tycker det ser betydligt bättre ut dessutom. Har ett träns som nosgrimman inte går att ta bort å de är enda gången jag använder nosgrimma.
Sen så kan jag lika gärna rida min häst i grimma. Han är så snäll å lyssnar till allt jag gör.

Jag har nosgrimma på "finare träning" och tävling. Annars kör jag utan. Spelar ingen roll, den fyller ingen funktion på min häst ändå.

Jag skulle vilja ta det hela ett steg längre och tillåta bettlöst. Har man en häst som inte trivs på bett, men inte har några synliga fel munnen är man rätt utestängd från den "riktiga" tävlingsvärlden. Det finns några grenar man får vara med i (till exempel min favorit: bruks), men det är mer undantag än regel.

Ja det är också sant. Om bettet är "snällt" och borde vara svårare att rida med (= inte ett övertag) tycker jag absolut det borde tillåtas. Fast det skulle nog bli kaos om folk började komma till dressyrtävlingar (som ska vara traditionsenliga och prydliga) i repgrimmor! ;)
Tycker det borde kunna vara som med bomlösa sadlar - så länge stilen är Engelsk så är det ok. :idea:

Har inte sett minsta lilla skav på mina.

Även till andra som svarat samma sak:
Har ni kollat efter skav även på insidan dvs i munnen?
Vissa som spänner ganska hårt hävdar ju att det är värre om hästen kan gapa men begränsat (en nosgrimma skulle sitta grymt fult om den inte begränsar alls! :p ) än att den inte kan gapa alls, för att de lätt biter sig i kinderna. Lite osäker på detaljerna men ungefär den motiveringen.
Är inte ute efter att ifrågasätta/hoppa på någon men det hade varit intressant att veta. Själv är jag inte emot nosgrimmor men tycker det liksom med allt är bra att variera för att inte orsaka samma (omedvetna från ens egen sida) skada varje dag och att man håller koll med jämna mellanrum efter ev. bieffekter så man hinner ändra innan det blir ett problem! :)

Alltså, utan att lägga mig i diskussionen för mycket- då är det ju "totalen" så många remmar som möjligt (hmm, nåja, nog hade man kunnat klämma dit fler! ;) ) som gäller, inte nosgrimman i sig? För att hålla kvar tränset menar jag. Enbart nosgrimman sitter ju i regel inte fast i tränset och spänns innanför sidostyckena, så utan pannbandet skulle det inte hänga ihop. (jag har ridit mycket utan pannband... annars kanske det inte är välrdens vanligaste resonemang... :angel: ). The Difference kanske är undantaget där hela tränset sitter ihop, hade gillat det tränset grymt om det inte var för den detaljen! ;)

Visst håller en hårt spänd nosgrimma tränset bättre på plats, men man väger ju alltid föredelar mot nackdelar och i det fallet är det ju rätt självklart att en hårt spänd nosgrimma inte ger så stora fördelar i det avseendet jmf med hur den inverkar på hästen. Men fortf så sitter ju ett träns stadigare med käkrem, pannband och nosgrimma. Även om de är rätt spända. Tycker iaf jag. Som faktiskt oxå rider utan nosgrimma när jag känner för det ;)

Hursomhelst - de flesta är nog överens om att så länge man själv får göra det man "tror på" utan att bli klankad på får var och en göra hur man vill. Nosgrimma är knappast frågan om djurplågeri även om det liksom det mesta gäller att ha koll så det inte blir skav (även i munnen) och inte drar på värstinggrimman à la spikar mot nosen.

Jag såg aachengrimma med en bit kedja (om än "mjuk", dvs inga vassa piggar/kanteer men ändå :eek:) på både över och undre delen som låg under hakan - dvs rakt över benet där man gärna har en vadderad mjuk bit... :crazy:

Sen tycker jag IOCKFÖRSIG att det borde premieras nosgrimmelöst snarare än förbjudas (som jag tror det görs nu?) inom dressyren på tävling, lite mer westerntänk där, tack! ;) Även om det blir avdrag på fiffel i munnen hade man nog kunnat se större skillnad på ryttares händer och ridning om hästen tillåts protestera i munnen utan något som begränsar.

Hålelr jag HELT med om! Det borde åtm vara valfritt att rida utan tycker jag. Och MYCKET mer nosgrimmekontroller! De flesta sitter svinhårt :crazy:

Visst håller en hårt spänd nosgrimma tränset bättre på plats, men man väger ju alltid föredelar mot nackdelar och i det fallet är det ju rätt självklart att en hårt spänd nosgrimma inte ger så stora fördelar i det avseendet jmf med hur den inverkar på hästen. Men fortf så sitter ju ett träns stadigare med käkrem, pannband och nosgrimma. Även om de är rätt spända. Tycker iaf jag. Som faktiskt oxå rider utan nosgrimma när jag känner för det ;)

Har lite svårt att föreställa mig att hela tränset skulle sitta bättre om man blådrar nosgrimman jämfört med "normalt" spänd eftersom det är en helt annan rem än sidostyckena som oftast inte sitter runt själva tränset, men säger du det så! Säkerhetstänk tycker jag är viktigt (även om en del bara är psykologiskt för ryttaren) så att man sätter på nosgrimma på tävling (utan att blådra då helst! ;) ) har jag förståelse för.

Jag såg aachengrimma med en bit kedja (om än "mjuk", dvs inga vassa piggar/kanteer men ändå :eek:) på både över och undre delen som låg under hakan - dvs rakt över benet där man gärna har en vadderad mjuk bit... :crazy:

:eek:
Stackars ben! Hoppas folk inte får för sig att dra åt en sån hårt..

Hålelr jag HELT med om! Det borde åtm vara valfritt att rida utan tycker jag. Och MYCKET mer nosgrimmekontroller! De flesta sitter svinhårt :crazy:

*host* och jag som inte tittar på så mycket tävlingar heller vill leva kvar i min drömvärld där bara enstaka rötägg drar åt hårt! :angel:
Som exempel: ryttare har en häst som ofta lägger tungan över bettet (efter att ha observerat den ryttaren ett antal gånger tidigare på olika hästar och även ridit en av hästarna direkt efter denne känns det inte osannolikt att tungan beror på ryttarens hand...:devil: ) snörar åt ordentligt eftersom domarna brukar dra ner poängen när hästen lägger tungan utanför. Trots det lyckas den ofta veva med tungan.
Förhoppningsvis inte så vanligt!

Oftast onödig - ja visst. Men så längre jag inte sitter på en halvt förutsägbar gammal häst som aldrig säger ett knyst om något tycker jag det är en bra säkerhet. Det är inte många gånger mina två 4-åringar har känt av sin nosgrimma, men de gångerna de gjort det har den varit en bra hjälp för mig och TILL dem. Den säger "stopp, du ska inte gapa så mycket". Varpå hästen stänger munnenoch tänker "vad nu då?" man påverkar igen och hästen fattar. Svårare än så är det inte.
Det har vart så för dig och många andra.
De få gånger som jag fått ta i munnen på hästen har var varit en lätt kram och ingen har gapat för mycket. Men så kanske det beror på en annan grundtanke vid ridning jämfört med vad många "vanliga" ryttare har.
I ditt fall är det ju ändå en mild "tillsägelse", vilket förhindrar hårdare saker (inte menat att DU hade tagit i, känner ju inte till hur du rider, utan allmänt konstaterat).
Det är ditt sätt och jag respekterar det, hästen tar ju ingen skada.
SJÄLVKLART ser man tillatt man vet varöfr de gapar. I alla fall för mig har det varit ren korrigering med handen - en korrigering som om den utförs rätt uppfattas väldigt tydligt av hästen. Missuppfatta mig inte nu och tro att jag löser allt genom att slita i munnen, de som ser mig rida vet att det är raka motsatsen. Precis som jag skrev ovan så bör dock en unghäst som testar/missförstår/ignorerar en hjälp bli korrigerad med precis samma hjälp för att inte röra ihop det helt i huvudet. Korrigerar man rätt behöver man inte göra om det många gånger igen och hästen förstår drekt vad man menar och låter bli att bete sig oönskat nästa gång på en mycket MINDRE hjälp. Det tyckerj ag är schyst utbildning.

Jag syftar mer på att direkt få gensvar för tygeltag i krissituationer där hästen av någon anledning väljer att gapa ist för att lyssna och det kan leda till en olycka.
Ja rider man med tygeln, som jag kallar det, så är ju en lätt korrigering med handen bra istället för ryckande och slitande. Personligen så är det inget som jag ställer mig bakom.
Skulle det vara en sådan kris så gapar inte en häst vid ett snabbt ordentligt tag i tygeln, de gapar vid regelbundna eller statiska tag.
T.ex att man hänger i tygeln, ofta tar hästen i munnen eller är hård i hand och därmed ger ett konstant tryck.

Tycker du inte tränset sitter stadigare med nosgrimma, käkrem och pannband (RÄTT spända, dvs 1 knuten näve och 2 stående fingrar minst) stabiliserar tränset så vet jag inte vad du hft för träns. Samtliga tärns jag experimenterat med (ja, jag rider utan nosgrimma och om jag känner för det ;)) gör det.
Ja du väl passande sådana tydligen. Mina träns har alltid suttit jättebra utan att röra sig vare sig jag haft nosgrimma eller inte.
Jag ser inte logiken i att tränset sitter stadigare med vanlig nosgrimma som går innanför sidostyckerna.

Jag har inte nosgrimma, anser inte att den behövs.

Valacken har ett huvudlag med nosgrimma på, då jag använder det så har han nosgrimman på sig men det används bara när han ska ha uppkäket på, inte så ofta just nu.

Den ena islandshästen rids med ett isisträns utan nosgrimma (alltså varken käkrem, nosgrimma, pannband osv.) och hon fungerar bra på det. Red på nosgrimma innan men tycker att hon får mer frihet utan så att hon lättare kan anstränga sig.

Den andra islandshästen rids med islandsträns och nosgrimma eftersom hon lätt blir stark och gapar för att springa undan bettet men vi jobbar på det och ibland rids hon också utan nosgrimma.

*kl*

Min förra häst reds utan nosgrimma. Tanken var att denna dam också skulle göra det. Men pga tråkiga händelser tidigare i sitt liv så lägger hon tungan över bettet eller biter tag i bettet för att komma undan. Så jag blev tvungen att sätta på nosgrimman. Detta är nu något vi jobbar på att hon ska komma över sina tråkiga minnen och vi så småningom ska kunna rida utan nosgrimma igen.

För att människan är en konstig funtad varelse som vill att det ska vara snyggt.
Varför matcha benskydd, schabrak och huva?

För "syns" skull!

(Sen skulle jag ALDRIG ta på något som skadar min häst, oavsett om det är nosgrimma, täcke, bett av taggtråd osv)

Ja, det har du rätt i .. människan är otroligt utseendefixerad! Mycket tråkigt enligt mig eftersom det drabbar oskyldiga djur - visst dom kanske inte lider av det men ändå, det finns ju faktiskt gränser! Titta bara på folk som färgar pälsen på sina hundar?! Vart är världen påväg? :confused:

Jag har delade meningar om det. Dels så tycker jag dressyren ska vara på lika villkor - fri bestling och sadling som passar ens ridning bäst men samtidigt så förstår jag om man vill se att hästen ska gå attt skola in såpass väl att den accepterar bett. Det kommer ju alltid finnas hästar som inte kan tävla, av olika anledningar.

Det där gjorde mej faktiskt lite ledsen. Om hästen litar på sin ryttare kommer den hoppa, fast den inte ville, för att man har sporrar eller spö? Hade det inte gått lika bra med ett uppmuntrande utrop eller en helt vanlig mjuk skänkel? Eller en vikthjälp?
Tycker man alltför ofta ser bankande skänklar och flygande spön inom många dicipliner (hoppning överrepresenterat) på alla nivåer. Sorgligt, stackars hästkräk. Vaddå lita på och respektera? Snarare med en piska i ryggen..

Du behöver inte alls bli ledsen. Har du aldrig sett en rutinerad ryttare lotsa runt en orutinerad häst med stora ögon? Det handlar inte om spöa upp hästen så att den hoppar av ren förskräckelse, du har missförstått helt. Det handlar om att ge hästen så många bra språng i ryggen som möjligt för att den ska få mod att ta tag i hindren själv. Dessutom använder man ju andra hjälper först/upptill, det handlar inte om att helt oplanerat rappa till hästen "bara för att" utan som en förstärkning i rätt moment, dvs när hästen fortf har kvar endel bjudning men behöver en extra "push" för att den fokuserar för mycket på hindret/omgivningen och inte är framme för skänkeln som normalt.

Min egen har jag några ex på som är filmade tom, hade kunnat visa dem om det hade gått att koppla kameran till datorn så hade du nog förstått vad jag menar. Dock brukar jag inte behöva använda spöet på honom, det brukar räcka med rösten men man ser tydligt att han behöver den hjälpen på enstaka nya hinder för att i nästa språng ta tag i hindret helt själv.

Just terrängmomentet är dessutom farligt att träna gång på gång på gång på samma bana. Det allra bästa är att åka till andra banor och träna men tyvärr har man ju inte alltid så många ställen inom rimligt avstånd och med tränartid som passar att man kan besöka så himla många innan man startar. Starterna är ju en del i utbildnignen, inte ett slutmål och har hästen fått in "rätt tänk" och fungerar på typhinder, gärna på fler än en bana som sagt, tycker jag det är helt ok att starta borta.

Även till andra som svarat samma sak:
Har ni kollat efter skav även på insidan dvs i munnen?
Vissa som spänner ganska hårt hävdar ju att det är värre om hästen kan gapa men begränsat (en nosgrimma skulle sitta grymt fult om den inte begränsar alls! :p ) än att den inte kan gapa alls, för att de lätt biter sig i kinderna. Lite osäker på detaljerna men ungefär den motiveringen.
Är inte ute efter att ifrågasätta/hoppa på någon men det hade varit intressant att veta. Själv är jag inte emot nosgrimmor men tycker det liksom med allt är bra att variera för att inte orsaka samma (omedvetna från ens egen sida) skada varje dag och att man håller koll med jämna mellanrum efter ev. bieffekter så man hinner ändra innan det blir ett problem! :)

Den motiveringen har jag oxå hört men har inte upptäckt några skav på mina förutom när de under tidigare ryttare gått med aachen - engelska delen lite hårdare än 2 fingrar.

Men även om man sätter en engelsk tajt (tränare har modifierat min betsling antal gånger eftersom killen gapade lite till och från tidigare men nu vägrar jag testa mer, jag tror inte på deras metoder) så kan hästen gapa relativt mycket. Jag tror det är mer då som hästen kan bita sig i kinden, dvs om den får upp munnen (med kraft) ngn cm. Så som min nosgrimma sitter nu kan de gapar rel mycket men jag har inte märkt några skav faktiskt.

Har lite svårt att föreställa mig att hela tränset skulle sitta bättre om man blådrar nosgrimman jämfört med "normalt" spänd eftersom det är en helt annan rem än sidostyckena som oftast inte sitter runt själva tränset, men säger du det så! Säkerhetstänk tycker jag är viktigt (även om en del bara är psykologiskt för ryttaren) så att man sätter på nosgrimma på tävling (utan att blådra då helst! ;) ) har jag förståelse för.

Den håller ju nacktycket på plats genom pannbandet. Det kanske inte skiljer mycket på hårt spänd/normalt spänd eg men jag ville mest belysa skillnaden att ha nackrem/komplett träns när folk inte trodde att nosgrimman gjorde något nytta alls på den punkten. Att blådra tycker jag dock aldrig är ok :mad:

:eek:
Stackars ben! Hoppas folk inte får för sig att dra åt en sån hårt..

Jag tror nog det finns dom som gör det...

*host* och jag som inte tittar på så mycket tävlingar heller vill leva kvar i min drömvärld där bara enstaka rötägg drar åt hårt! :angel:
Som exempel: ryttare har en häst som ofta lägger tungan över bettet (efter att ha observerat den ryttaren ett antal gånger tidigare på olika hästar och även ridit en av hästarna direkt efter denne känns det inte osannolikt att tungan beror på ryttarens hand...:devil: ) snörar åt ordentligt eftersom domarna brukar dra ner poängen när hästen lägger tungan utanför. Trots det lyckas den ofta veva med tungan.
Förhoppningsvis inte så vanligt!

Tyvärr såg jag senaste ponnydressyrtävlingen på reginoalnivå riktigt tråkig ridning :( Hårt spända nosgrimmor som satt under bettet i de flesta fall (aachen, remont) och säkert hälften av ryttarna såg ut att rätta sina ponnyer väldigt mycket i munnen. Jättetrist, jag har inte för mig det var så illa sist jag var på ponnydressyr.

Så jag förstår att ni "icke tävlingsryttare" klagar på tävlingsridningen. Men ni måste förstå att detta är inte målet utan en (tyärr jävligt stor, jag vill ha mycket mer domarkritik på sådan ridnign :mad:) avart pga okunskap.

Senast ändrad:

Det har vart så för dig och många andra.
De få gånger som jag fått ta i munnen på hästen har var varit en lätt kram och ingen har gapat för mycket. Men så kanske det beror på en annan grundtanke vid ridning jämfört med vad många "vanliga" ryttare har.
I ditt fall är det ju ändå en mild "tillsägelse", vilket förhindrar hårdare saker (inte menat att DU hade tagit i, känner ju inte till hur du rider, utan allmänt konstaterat).
Det är ditt sätt och jag respekterar det, hästen tar ju ingen skada.

Ja rider man med tygeln, som jag kallar det, så är ju en lätt korrigering med handen bra istället för ryckande och slitande. Personligen så är det inget som jag ställer mig bakom.
Skulle det vara en sådan kris så gapar inte en häst vid ett snabbt ordentligt tag i tygeln, de gapar vid regelbundna eller statiska tag.
T.ex att man hänger i tygeln, ofta tar hästen i munnen eller är hård i hand och därmed ger ett konstant tryck.

Ja du väl passande sådana tydligen. Mina träns har alltid suttit jättebra utan att röra sig vare sig jag haft nosgrimma eller inte.
Jag ser inte logiken i att tränset sitter stadigare med vanlig nosgrimma som går innanför sidostyckerna.

Du förstod inte min poäng i att förklara unghästridningen? En vuxen häst rättar man ALDRIG med handen. Aldrig. Min egen 4-åring (mer riden) är på god väg mot det, minns inte ens när jag korrigerade något med handen sist. Den andra är bara riden ngn månad och man behöver således bena ut hjälperna när det kokar ihop sig i huvudet för henne. Men NÄR man behöver det ska hjälpen gå igenom direkt den gången, då behöver man inte upprepa - schyst utbildning enligt mig.

Ang nosgrimman så svarade jag till Totola, nosgrimman är ju fäst i nacktycket genom pannbandet. För att dra tränset över öronen om man åker av behöver man lyfta det lite och en nosgrimma - även om den sitter rätt är inte så lätt att lyfta rakt upp som enbart ett bett i munnen.

Tyvärr såg jag senaste ponnydressyrtävlingen på reginoalnivå riktigt tråkig ridning :( Hårt spända nosgrimmor som satt under bettet i de flesta fall (aachen, remont) och säkert hälften av ryttarna såg ut att rätta sina ponnyer väldigt mycket i munnen. Jättetrist, jag har inte för mig det var så illa sist jag var på ponnydressyr.

Så jag förstår att ni "icke tävlingsryttare" klagar på tävlingsridningen. Men ni måste förstå att detta är inte målet utan en (tyärr jävligt stor, jag vill ha mycket mer domarkritik på sådan ridnign :mad:) avart pga okunskap.

Usch! Lyckligtvis har ponnydressyren jag tittat på hittills sett riktigt trevlig ut. :) Hoppas den inte är på väg att bli smittad..
Jag förstår att det finns många "bra" tävlingsryttare/domare och många rötägg på ett eller annat sätt. Har inget emot tävlingsridning på så vis, det passar bara inte mig riktigt och dom mål jag har med ridningen.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 571
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama