Rida utan nosgrimma?

Sv: Rida utan nosgrimma?

Ursäkta att jag lägger mig i men...

När hon skriver säkerhetstänk så tror inte jag att det handlar om olydnad osv.

Utan om säkerhet vad gäller omkullridningar, avfallningar osv.

Far du över huvudet på hästen är det inte kul att bli sittande med ett träns i handen och en lösspringande häst.

Det säger väl sig självt att tränset inte sitter så stadigt med bara en ganska lös käkrem?

En fälttävlanshäst kan lätt knäcka käken vid en omkullridning och munnen är på vid gavel... därav nosgrimma.

Jag ger mig inte in i den här diskussionen då jag tycker att nosgrimman är ett väldigt bra påfund... Men undrar lite försiktigt vilken nivå du rider på?

Kan även tillägga att min häst ALLTID går med nosgrimma, remont på tränset, engelsk på kandaret. Är regelbundet hos tandläkare och equiterapeut. Har aldrig något fel i munnen eller spänningar över huvud taget... Tror snarare att det är felaktig ridning som ger spänningar.

Man riskerar mycket vid många hopptävlingar med eller utan nosgrimman( och självklart andra grenar man tävlar eller inte tävlar i..)
Men okej.. Jag respekterar folk som rider med nosgrimma.. (på ett mindre dåligt sätt)
Man kan uppnå säkerhet på olika sätt..
Ju säkrare människan känner sig desto säkrare känner sig hästen..

Det är svårt att säga vilken nivå jag ligger på, men jag är lite utav allt som jag tycker känns bäst för mig och min häst.. intresserad av hempfling och andra bra hästmänniskor.. och vill att min ridning ska vara så naturlig och "lätt" som möjligt.. Gillar även markarbete..
:bump:

Senast ändrad av en moderator:

rider mestadels utan nosgrimma... för att jag oftast rider ut i skogen och hästarna inte behöver :) . Sen har jag ett väldigt enkelt robust träns som jag mest använder i vardagen, och det har ingen nosgrimma.

När det är träning på G, eller ut bland mer folk, så åker något av de finare tränsen på, och då ingår nosgrimma. Just för att det är finare :angel: , av samma anledning som att jag sätter på mig mer passande kläder och sminkar mig om jag ska ut bland folk, just för att man vill se bra ut. Jag vill att mina hästar ser bra ut, därför sätter jag på dem ett fint träns för att förhöja deras skönhet när vi ska ut bland folk :).
Däremot är nosgrimman väldigt löst spänd och sitter bara där för syns skull.

Ibland rids det även med hackamore/sidepull/grimma beroende på vad man själv och hästen har lust med.

Jag rider utan :)
Om jag inte har hack eller sidepull vill säga.

Även andra hästar jag rider och har hand om plockas nosgrimman av på.. den behövs inte!

Far du över huvudet på hästen är det inte kul att bli sittande med ett träns i handen och en lösspringande häst.

Det säger väl sig självt att tränset inte sitter så stadigt med bara en ganska lös käkrem?

Jo, jag har redan förstått det.. Men vart tror du omkullridningarna och avfallandet kommer ifrån?.. Att vi inte lyssnar på varandra helt enkelt...
Olyckor händer oftast inte bara av sig självt.. det är ofta något som tex stress, okunninghet, obalans, ingen kommunikation med hästen osv som ligger bakom.. Om man kan förstå när något är på tok och vet att hästen kanske drar iväg och kan känna när hästen ( eller när du själv) inte vill tex hoppa det hindret, så blir det tvekan och vips så ligger man där på backen utan häst..
Och det spelar ingen roll om man har med eller utan nosgrimma, det blir hästen lidande för en sittuation som ryttaren har dragit in honom/henne i...

Men som sagt va.. alla får välja sin typ av "säkerhet" , om det nu måste innebära all möjlig utrustning till häst..
Själv tycker jag att jag kan uppnå bästa säkerhet med så lite materiell utrustning som går, men med så mycket utrustning i kunskap man bara kan roffa åt sig..( ledarskap, kommunikation, rättvisa, vänskap osv)

;)

Jag rider utan nosgrimma med undantag för kapsonen förstås när jag använder den (synnerligen skarp nosgrimma! :angel: ).
Just nu helt enkelt för att jag inte har någon som passar och inte skulle se grymt ful ut. Ska faktiskt införskaffa en i framtiden har jag tänkt. Försöker vänja in kusen på vanligt tvådelat tränsbett och då blir det mycket gapande = svårt att inverka och det lär inte vara bekvämt för hästen om man behöver ta ett tygeltag under tiden den spänner upp käkarna! :crazy: (den kan alltså spänna upp munnen även när jag knappt har kontakt med munnen om den tycker det blir jobbigt eller att den är mentalt spänd, tar ut det över munnen).

Tycker det (oftast) är snyggare utan nosgrimma och det är inget jag drar på bara för sakens skull utan isåfall är det ett syfte med det precis som all annan utrustning jag väljer att dekorera hästen med. Jag drar inte på en förbygel, svanskappa eller dylikt för syns skull heller! ;)

Vet inte om jag klassas som vanlig ryttare men jag rider inte western.
Har för övrigt inget pannband heller... :angel:

Senast ändrad:

Att det skulle vara "amatörmässigt" är helt fel. Jag har alltid ridit engelskt och jag red min häst utan nosgrimma i möjligaste mån. Det är faktiskt svårare att rida utan nosgrimma eftersom hästen då kan springa runt och gapa om den är missnöjd, och då är det inte lika lätt att ha kontrollen som om man snörar ihop munnen med remmar (sälvklart kommer jag att få skäll för det sista men det kan jag ta).

Jag tycker det är bra att rida utan nosgrimma, självklart olika från fall till fall men jag gjorde det av den anledningen att min häst skulle få gapa om jag var hård i handen, och att jag då skulle få smaka på det. Dåligt förklarat hela inlägget men kort och gott - det gick inte att komma undan finslipning av min ridteknik om hästen hade så lite "underlättande" utrustning som möjligt. Rida barbacka utan nosgrimma, det har jag lärt mig mkt på.

*kl*

Angående fult vs snyggt så måste det vara en vane- eller smaksak. Jag tycker hästar med fint huvud ofta ser ännu mer uttrycksfulla ut utan nosgrimma. Och att nosgrimmor i sig inte är snygga oavsett bred/smal.

Min mundering (när vi inte kombinerar med kapson eller rider med tränsbett, här skulle jag iofs inte rida alls):

tabbeute2_1211889594_4339780.jpg

Här är min tjej utan nosgrimma:

Och efter att ha läst denna tråd kommer jag att rida betydligt mer utan nosgrimma.

Hästen kan fortfarande bli stel i käken, få muskelknutar och det kan påverka nacken om den inte kan få röra käkarna under tränings pass..
Visst, Om man bara skrittar/ travar/Galopperar, på lång tygel och inte kräver arbete som tex: gå i form så, gör det inte någon större skada.. Men när man börjar ta i tygeln och kräver massa saker blir det defenitivt spänningar i nacke och käkar..
Alltså mindre bra..

Nej, inte om den är rätt spänd. Jag är mycket väl medveten om att hästen måste slappna i käken för att gå i rätt form och att den inte har tänderna emot varandra bara för att den har stängd munn = drar man inte åt nosgrimman tajt så stör den inte.

Då anser jag att det är bra för dej.. Hästen däremot vet jag inte riktigt.. Om din häst drar iväg och det är lättare att få stopp på honom/henne om du har nosgrimma så skulle det vara säkrare om du övade hästen på att lyssna när du ber den om att gå långsammare..
Inte dölja ett problem ni har..

Du har inte ridit unghästar va? Jag föredrar att korrigera problem sirekt när de uppkommer och jag korrigerar framåt med så enkla och tydliga signaler som möjligt. Dvs slänger sig hästen åt höger vill jag inte behöva göra något annat än ta i vänster tygel. Bla. Få stopp på dem får jag alltid, men behöver jag förstärka en tygelhjälp ska de inte lära sig att det bara är att gapa och springa vidare. Och en ugnhäst ska inte sitta och "ridas" ihop innan den lärt sig de primära hjälperna - lyssnar den inte på en tygelhjälp förstärker jag den och endast den. Man ska inte blanda in fler hjälper bara för att det är en som inte går igenom.

Sådanna situationer kan lätt undvikas med ett gott ledarskap och lyhörighet från dej och din häst...
Det handlar om att inte sätta sig i sådanna situationer där man kan skada sig själv och sin häst..
Och visst.. om en oerfaren ryttare har ramlat av eller behöver korrigera så är det bra för ryttaren och inte hästen..

Herregud, vem pratar om att skada sig? Jag pratar om högst vardagliga situationer där jag ska kunna korrigera min häst på ett effektivt och skonsamt sätt. Jag ägnar inte 5 år till att knalla runt på marken innan jag sitter upp, jag anser att "ledarskap" (samarbete skulle jag vilja kalla det) övar man bäst i olika situatoner och det lika bra från ryggen som från marken.

Det gäller att inte vara självisk och tänka på sitt välbefinnande utan hästens..Eller ? :grin:

Hästens välbefinnande är att aktiveras på ett för den lämplig sätt, BÅDE psykisk OCH fysisk.

Ursäkta mitt något otrevliga svar men jag orkar inte tjafsa med någon som inte har en aning om hur jag rider och hanterar mina hästar :grin: Kom du hem till mig och se vilka ouppfostrade monster jag har.

Det var delvis i avtrillningsfallet jag syftade på. Men även om "olydnad" faktiskt. Det är bla därför man ofta blir rek att rida med både sporrar och spö i terrängen, OM det behövs så ska man kunna trycka på lite extra i ett krisläge. Det är liksom inte för att man ska spöa sin häst runt.

Tänk själv, om hästen inte tar tag 100 % i ett hinder (det händer alltid någon gång, titta bara på OS-ritterna) som kräver att den hoppar av ordentligt, en häck eller en kombination osv. Då är det FARLIGT att som ryttare inte få fram hästen just i den sekunden den behöver stöd från ryttaren. En sporre/spö/rösthjälp räcker för att en häst som litar på sin ryttare tar tag i hindret ändå och hoppar, trots att den först tvekade.

Parallellen till nosgrimman är ju då förhållningar och vändningar. Förstår ni/du nu? (ToL)

Man riskerar mycket vid många hopptävlingar med eller utan nosgrimman( och självklart andra grenar man tävlar eller inte tävlar i..)
Men okej.. Jag respekterar folk som rider med nosgrimma.. (på ett mindre dåligt sätt)
Man kan uppnå säkerhet på olika sätt..
Ju säkrare människan känner sig desto säkrare känner sig hästen..

Det är svårt att säga vilken nivå jag ligger på, men jag är lite utav allt som jag tycker känns bäst för mig och min häst.. intresserad av hempfling och andra bra hästmänniskor.. och vill att min ridning ska vara så naturlig och "lätt" som möjligt.. Gillar även markarbete..
:bump:

Det är ABSOLUT inte det jag menar. Det förstår du nog om du läser mitt ovastående svar? Även om jag håller med annars. Men där föredrar jag som du skriver att inte sätta sig i situationer man som ekipage inte är klara för.

Min nivå är rel blandad och bara för att jag rider med nosgrimma betyder det inte att jag inte försöker rida så naturligt och "lätt" som möjligt. Bara för att jag tränar terräng på min häst (4 år, ska börja gå fälttävlan nästa år var det tänkt) så betyder det inte att skenar runt och drar i bettet osv. Likväl som han kan vara taggad och behövas rida noga med eftergifter för att slappna av kan vi lulla runt med bara halsrem och slappa.

Och på terrängbanan har han redan lärt sig att lättar matte - minska tempot. Det handlar INTE om att dra hästen i munnen utan om att de behöver stöd för att galoppera i balans i hög fart. Rätta upp dig och lätta - hästen släpper "spänningen" och saktar ned. Precis som en galoppör sänker huvudet och galopperar på framåt så höjer den upp huvudet och saktar ned när ryttare gör likadant.

Senast ändrad:

Jo, jag har redan förstått det.. Men vart tror du omkullridningarna och avfallandet kommer ifrån?.. Att vi inte lyssnar på varandra helt enkelt...
Olyckor händer oftast inte bara av sig självt.. det är ofta något som tex stress, okunninghet, obalans, ingen kommunikation med hästen osv som ligger bakom.. Om man kan förstå när något är på tok och vet att hästen kanske drar iväg och kan känna när hästen ( eller när du själv) inte vill tex hoppa det hindret, så blir det tvekan och vips så ligger man där på backen utan häst..
Och det spelar ingen roll om man har med eller utan nosgrimma, det blir hästen lidande för en sittuation som ryttaren har dragit in honom/henne i...

Men som sagt va.. alla får välja sin typ av "säkerhet" , om det nu måste innebära all möjlig utrustning till häst..
Själv tycker jag att jag kan uppnå bästa säkerhet med så lite materiell utrustning som går, men med så mycket utrustning i kunskap man bara kan roffa åt sig..( ledarskap, kommunikation, rättvisa, vänskap osv)

;)

Du förstår inte att sådan situationer kan uppstå på ett ögonblick? Tror du att vartenda steg på hästyrggen är ett fulländat sampel? Självklart är MÅLET det men gud, vem är fullkomlig? Varför inte försöka förebygga olyckor? Som jag förklarade innan.

Jag och min häst missförstår varandra allt som oftast, men vi reder ut det eftersom båda vill reda ut det. Han klampar inte på som om ingenting har hänt precis som jag inte klampar på med min ridning utan att lyssna på honom. Varöfr antar du det bara för att man vill förebygga? Det handlar som sagt inte om att hästen skenar runt och aldrig lyssnar på tygeltag, utan om situationer där man ännu inte är såpass tajta att man kopplar direkt.

Jag såg en häst på en westerntävling tappa tränset, bara genom att skaka lite på huvudet ;) Är dock osäker på om det var vanligt eller en/tvåöras, men iaf utan nosgrimma!

Själv har jag ingen nosgrimma på nordsvensken. På fullblodet har jag inte bestämt mig än men kommer väl variera där, beroende på vad vi ska göra.

;)

Du har aldrig suttit på en häst samtidigt som det flugit upp en rovfågel ur ett dike, samtidigt som ett barn sparkat ut en boll mot/på hästen, samtidigt som en hund man inte sett ställer sig upp och råskäller eller kanske samtidigt som en påse man inte sett blåser upp/på hästen?

Och risken för att allt det där skulle inträffa på samma gång är???

Nej jag tycker också att nosgrimma är onödigt i de FLESTA fall.
Om en häst gapar såpass mycket att bettet inte ger någon inverkan så gör den det för att något är obehagligt med bettet, missanpassat, hård hand eller dyl. Då bör man se över utrustningen och sin ridning samt hästens mun ISTÄLLET för att "knyta samman käften".

Men som vissa skrev så är nosgrimma väldigt bra vid terrängritter i högfart just för att minimera risken för att käken brytsav ifall hästen snubblar eller liknande och faller framåt.

Förövrigt så är det inte nosgrimman som hållet tränset kvar på huvudet. Käkremmen är den som är till för att inte tränset ska fara av ifall ramlar av.
Drar man åt nosgrimman så hårt att den sitter kvar vid ett ryck (menar inte att man ska testa utan det är vad som händer vid avåkning) så har man definitivt spänt den alldeles för hårt och den gör bara skada.

Sedan ska man tänka på att hästen måste kunna öppna munnen till vissa grader för att kunna slappna av och arbeta utan spänningar och den ska kunna öppna munnen mycket mer än vad många tror.

Personligen rider jag mestadels utan bett, men varierar ibland och låter hästen gå med ett 3-delat eggbett och då oftast utan nosgrimma. Ibland har jag på nosgrimma vid snabbjobb.Men senare när det blir terrängridning med så blir det nosgrimma på för hästens säkerhet.

Jag har ett 3årigt fullblod, samt delar åsikt med Hempfling och rider klassiskt (hästen ska utbildas). Dock anser jag att hästen även behöver få göra annat emellan all vanlig ridning.

Jag gör det ibland. Försöker variera nosgrimma och bett.
Så vidare snyggt är det ju inte (egen åsikt) men det är nog skönt för hästen. :)
Vill man göra det för att ha så lite utrustning som möjligt föredrar jag själv att hellre rida med bettlöst, vilket jag gör oftare.
23597287.jpg

Senast ändrad:

Rider och kör alltid utan nosgrimma. Det är bara onödigt.
Tycker dessutom att det är mkt snyggare utan och förstår inte varför folk skulle titta konstigt på en för att man är utan :confused:

Och risken för att allt det där skulle inträffa på samma gång är???

Jag tror Chili syftade på en av sakerna men ville belysa att mycket planerat kan hända genom att ta flera exempel.

Nej jag tycker också att nosgrimma är onödigt i de FLESTA fall.
Om en häst gapar såpass mycket att bettet inte ger någon inverkan så gör den det för att något är obehagligt med bettet, missanpassat, hård hand eller dyl. Då bör man se över utrustningen och sin ridning samt hästens mun ISTÄLLET för att "knyta samman käften".

Oftast onödig - ja visst. Men så längre jag inte sitter på en halvt förutsägbar gammal häst som aldrig säger ett knyst om något tycker jag det är en bra säkerhet. Det är inte många gånger mina två 4-åringar har känt av sin nosgrimma, men de gångerna de gjort det har den varit en bra hjälp för mig och TILL dem. Den säger "stopp, du ska inte gapa så mycket". Varpå hästen stänger munnenoch tänker "vad nu då?" man påverkar igen och hästen fattar. Svårare än så är det inte.

SJÄLVKLART ser man tillatt man vet varöfr de gapar. I alla fall för mig har det varit ren korrigering med handen - en korrigering som om den utförs rätt uppfattas väldigt tydligt av hästen. Missuppfatta mig inte nu och tro att jag löser allt genom att slita i munnen, de som ser mig rida vet att det är raka motsatsen. Precis som jag skrev ovan så bör dock en unghäst som testar/missförstår/ignorerar en hjälp bli korrigerad med precis samma hjälp för att inte röra ihop det helt i huvudet. Korrigerar man rätt behöver man inte göra om det många gånger igen och hästen förstår drekt vad man menar och låter bli att bete sig oönskat nästa gång på en mycket MINDRE hjälp. Det tyckerj ag är schyst utbildning.

Men som vissa skrev så är nosgrimma väldigt bra vid terrängritter i högfart just för att minimera risken för att käken brytsav ifall hästen snubblar eller liknande och faller framåt.

Jag syftar mer på att direkt få gensvar för tygeltag i krissituationer där hästen av någon anledning väljer att gapa ist för att lyssna och det kan leda till en olycka.

Förövrigt så är det inte nosgrimman som hållet tränset kvar på huvudet. Käkremmen är den som är till för att inte tränset ska fara av ifall ramlar av.
Drar man åt nosgrimman så hårt att den sitter kvar vid ett ryck (menar inte att man ska testa utan det är vad som händer vid avåkning) så har man definitivt spänt den alldeles för hårt och den gör bara skada.

Tycker du inte tränset sitter stadigare med nosgrimma, käkrem och pannband (RÄTT spända, dvs 1 knuten näve och 2 stående fingrar minst) stabiliserar tränset så vet jag inte vad du hft för träns. Samtliga tärns jag experimenterat med (ja, jag rider utan nosgrimma och om jag känner för det ;)) gör det.

Sedan ska man tänka på att hästen måste kunna öppna munnen till vissa grader för att kunna slappna av och arbeta utan spänningar och den ska kunna öppna munnen mycket mer än vad många tror.

Min nosgrimma glappar (slänger inte runt utan lämnar luft) i alla gångarter under väl genomförda dressyrpass. Den spänns lite tajt för min smak eg pga storleken, 2 stående fingrar. Men min häst kanske är konstig, vad vet jag.

Alltså, utan att lägga mig i diskussionen för mycket- då är det ju "totalen" så många remmar som möjligt (hmm, nåja, nog hade man kunnat klämma dit fler! ;) ) som gäller, inte nosgrimman i sig? För att hålla kvar tränset menar jag. Enbart nosgrimman sitter ju i regel inte fast i tränset och spänns innanför sidostyckena, så utan pannbandet skulle det inte hänga ihop. (jag har ridit mycket utan pannband... annars kanske det inte är välrdens vanligaste resonemang... :angel: ). The Difference kanske är undantaget där hela tränset sitter ihop, hade gillat det tränset grymt om det inte var för den detaljen! ;)

Hursomhelst - de flesta är nog överens om att så länge man själv får göra det man "tror på" utan att bli klankad på får var och en göra hur man vill. Nosgrimma är knappast frågan om djurplågeri även om det liksom det mesta gäller att ha koll så det inte blir skav (även i munnen) och inte drar på värstinggrimman à la spikar mot nosen.

Sen tycker jag IOCKFÖRSIG att det borde premieras nosgrimmelöst snarare än förbjudas (som jag tror det görs nu?) inom dressyren på tävling, lite mer westerntänk där, tack! ;) Även om det blir avdrag på fiffel i munnen hade man nog kunnat se större skillnad på ryttares händer och ridning om hästen tillåts protestera i munnen utan något som begränsar.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 571
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama