Rida utan nosgrimma?

Sv: Rida utan nosgrimma?

efter att ha skummat inläggen i den här tråden, började jag fundera, är det en regel att man på dressyrtävlingar ska ha nosgrimma? isf, varför då? om det är såpass mkt folk som rider utan, varför ska man behöva sätta på en för att rida en dressyrtävling? dressyr handlar ju om harmoni osv mellan häst och ryttare, och om ekipagen är vana att rida utan och upplever att hästarna går bättre utan, då visar man ju inte upp vad man egentligen går för? förstår ni hur jag menar?

Jag varierar när jag rider ibland så rider jag utan och ibland med, men det känns mkt skönare att rida utan, men kan inte hoppträna utan nosgrimma så då åker den på..
men när jag rider hemma så rider jag oftast utan (:

Jag tycker inte att nosgrimma spelar roll.
Vet inte enns varför den finns,eftersom vad jag märkt så gör den ingen skillnad :idea:

varför rida med en löst spänd nosgrimma? då fyller den ju ingen funktion...en löst spänd nosgrimma tenderar att röra sig och vips så har man sig ett otrevligt skavsår om man inte ser upp. att rida med en nosgrimma för att det är snyggt är inte ett tillräckligt stark motivering i mina ögon. har sett ett otal gånger vad illa tillpassade nosgrimmor kan ställa till med:mad:

Hmm.. På mitt varmblod är det snarare så att han får skav av en "lagom" spänd nosgrimma, på honom mer eller mindre måste den sitta löst, annars så får han skav där nosgrimman har suttit, alltså runt om. Jag rider dock bara med nosgrimman när jag har bettlöst, rider alltid utan annars, kan hända att jag ngn gång slänger på nosgrimman om vi ska rida ut med en ny häst eller tävla eller åka till ridhuset.

Jag märker stor skillnad på min häst när jag rider med eller utan nosgrimman. Han kan knappt gå ner i form med nosgrimman på om jag inte rider bettlöst och dessutom tycker jag att det är er fritt ju mindre utrustning, jag brukar t.e.x bara rida i grimman o.s.v. :laugh:

*knapplån

Citerat ur en hemsida.
"Nästan alla använder den – för att den sitter på tränset när vi köper det. Den kan tyckas oskyldig, men den har ofta stor och negativ inverkan. För det första hindrar den hästen att gapa om den inte trivs med sitt bett eller om ryttaren är för hård i handen. Jag vill kommunicera med de hästar jag rider på och därför vill jag ha all information jag kan få från hästen. För det andra gör nosgrimman ofta skada på hästens kinder. "
Nuförtiden rider jag nästan alltid utan nosgrimma.

Jag växlar mellan tvådelat utan nosgrimma, tredelat med aachen, tredelat med engelsk nosgrimma, grimma, hackamore och repgrimma. Har även prövat stång. Tycker det funkar lika bra med som utan!

Jag använder aldrig nosgrimma, dels för att jag vill att min häst ska kunna visa obehag ifall nått är på tok, dels för att det är snyggare utan :D

Jag rider alltid med Nosgrimma, annars bara gapar han och struntar i vad jag säger:cool:

Kanske tycker han du är hård i handen?
Jag har problem med att jag lätt blir hård i handen, då går min ena pålle bara emot, gapar och drar i 120 knyck... Jag rider utan nosgrimma för att tvinga mig själv att vara mjuk i handen. Med nosgrimma kan jag hålla honom även när jag rider dåligt (dvs mycket händer och lite säte), för då kan han inte gapa i protest. Utan nosgrimma har han möjlighet att protestera då jag blir hård, och därmed tvingas jag att rida på ett bättre sätt!

Kanske tycker han du är hård i handen?
Jag har problem med att jag lätt blir hård i handen, då går min ena pålle bara emot, gapar och drar i 120 knyck... Jag rider utan nosgrimma för att tvinga mig själv att vara mjuk i handen. Med nosgrimma kan jag hålla honom även när jag rider dåligt (dvs mycket händer och lite säte), för då kan han inte gapa i protest. Utan nosgrimma har han möjlighet att protestera då jag blir hård, och därmed tvingas jag att rida på ett bättre sätt!

:bow::bow::bow:

Förr red jag jämt utan utrustningen men man måste rida med sadel och träns på anläggingen skolan har så nu blir det jämt sadel och träns. Ibland skippar jag nosgrimman just nu har jag en sådan som inte ens ger ngn inverkan så det spelar ingen roll om jag har med eller utan.

jag rider mest utan nosgrimma,men ibland varierar jag mellan pullarträns och ett träns med aachennosgrimma.men jag tycker faktiskt att ett träns utan nosgrimma oftast är snyggare på de flesta hästar.

delvis knapplån

Nej, jag är inte hårt i handen, och han har inte ont. Han är bara bekväm av sig. :)

vad häligt att se att så många faktiskt rider utan nosgrimma! nästan alla mina hästkompisar slänger på sina hästar allt det går att hitta: senskydd, martingla, pullarträns, pessoabett osv. bara för att hoppryttare har så och för att det ser snyggt ut. helt vansinnigt. man kan rida hoppning och dresyr utan nosgrimma om ens häst inte är allt för besvärlig förståss.:laugh:

Det sker ibland, egentligen behöver jag inte nosgrimma eftersom den alltid är satt lös, men ja jag tycker det är snyggare med även om den gör varken till eller från ;)

ja varför har man nosgrimma?:bump:
Jag har så lite som möjligt på min häst när jag är ute..

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 571
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama