Rida utan nosgrimma?

Sv: Rida utan nosgrimma?

I dressyr så skall man ju bara ha lite stöd i handen.
Gapar hästen då så beror det på ett för hårt och för hästen obehagligt stumt grepp i tygeln.

det kan ju ochså vara ett bett som inte passar eller problem i munnen som gör attt hästen vill undan handen.
Något att kolla upp då nosgrimma endast döljer ev felaktigheter.

Jag rider utan nosgrimma. Den fyller ingen funktion på min häst.
Ett stort plus är att hästen då kan dricka, tugga och äta under ridturen.
// Linda

Fast om jag ska ut och beta min häst så sätter jag inte på den ett träns utan en grimma.

Ska jag rida/träna så ska inte min häst gå och äta:crazy:

Fast Jag spänner inte speciellt hårt, bara så att hon inte ska kunna gapa stort.(fast det gör hon inte)
Har unghäst så än får hon behålla den, men funderade senast i dag på att plocka bort den undre remmen på aschennosgrimman. Hon har en bra mun, även om inte servon på bromsarna är ikopplad än;) men det är ju en träningssak:idea:

Jag varierar mellan att rida med och utan nosgrimma, hästen funkar lika bra med som utan, men rider oftast med remont i dressyren då jag upplever att bettet ligger mer stilla i munnen då..

Vid hoppning och terräng har jag alltid nosgrimma, rider då med en pullar.

Alla mina nosgrimmor sitter löst spända, ca 3 stående fingrar..
Men ser givetvis till att de som sitter under bettet inte kan "trilla" av hakan..

Felix utan nosgrimma..
14746480.jpg

5808159.jpg

Jag har själv ridit mitt varmblodssto utan nosgrimma nästan sedan vi fick henne. Jag red även in henne utan och det funkade bra. Jag föredrar att ha utan då det är bettet som ska göra verkan för mig. Och skulle jag någon gång vilja rida bettlöst så har jag ju självklart nosgrimma och då trycker ju bara det emot, och då vet hon att hon ska stanna. men hade jag däremot användt nosgrimma annars med så hade hon ju bara tyckt det trycket känds normalt.

Min uppfattning är att utan är bäst! Men alla rider ju på olika sätt.. Jag rider ingen western eller något annat, bara lite skosturer :)

Jag använder helst ingen nosgrimma. Nu rider jag ju ena hästen med hack så det blir ju automatiskt en nosgrimma men om jag någon gång använder tränsbett har hon ingen nosgrimma. De andra vet knappt vad nosgrimma är tror jag. Tycker att nosgrimma ser klumpigt ut och anser att det är onödigt. Ska hästen gapa och springa ifrån bettet är det ju förmodligen inte för att man inte har någon nosgrimma utan någon annan stans skon klämmer.

Och skulle jag någon gång vilja rida bettlöst så har jag ju självklart nosgrimma och då trycker ju bara det emot, och då vet hon att hon ska stanna. men hade jag däremot användt nosgrimma annars med så hade hon ju bara tyckt det trycket känds normalt.

Men detdär stämmer ju inte alls. När man har nosgrimma blir det ju inget tryck på nosryggen! Man ska ju ha MINST 2 fingrar emellan och då blir det knappast ett tryck.

Jag rider mycket med vanligt bett och blandar med hackamore ibland, och jag har nosgrimma ibland. Men det är väl klart att hon förstår att hon ska stanna även med hackamore. Det är ju en helt annan sak med hack/sidepull än att ha en nosgrimma på nosryggen.

Klart det blir tryck! Inte tryck i den bemärkelsen att det gör ont men det är klart att det blir tryck, precis som att det blir tryck av sadelgjorden, pannbandet (om det inte är så galet stort som vissa har) och nackremmen.

Jag brukar rida min ponny utan nosgrimma när jag rider ut men ha en "vanlig" nosgrimma när jag tränar/tävlar.

Jag rider helst inte utan nosgrimma då tanten leker otrolig mycket med bettet och tungan har en tendens att hamna över bettet. Rider med engelsk till pelhamet och har just pullargrimma till det vanliga bettet men jag ska införskaffa nytt träns med acchen istället.

Jag gör det därför att jag anser att jag borde kunna rida tillräckligt bra för att hästen inte ska behöva protestera genom att gapa. Vissa dagar går det bättre, vissa sämre och det beror helt på i vilken form jag är. Huruvida hästen är pigg el inte spelar ingen roll eftersom man ändå inte rider med våld.

(F.ö anser jag att nosgrimman är en hjälptygel och bör klassas som det även i tävling, alltså förbjudas i dressyren. Kan man inte rida sin häst utan att den gapar är inte ekipaget klart för klassen.)

Fult???
Nej! Det e döläckert! tufft också! Skulle jag ha en häst skulle jag helst ha en med utan nosgrimma. Vi dressyrs kanske en engelsk. ( Inte en aachn utan flash) utan en som aldrigt haft flash:) Tycker det är friare för hästen.

helt klart utan nosgrimma, eller en mycket mycket lös sådan om den ska vara på bara för att det "ska se bra ut". hästen gapar av en anledning och då anser jag att man bör ta reda på varför och åtgärda det.

Det är väl stor skillnad på att känna något ifrån nosgrimman, och ridas på bettlöst.
Ja, verkligen, min häst är sååå konstig.

Jag tycker att man kan respektera andras ridstilar och val av utrustning utan att försöka göra sig bättre genom att komma med ironiska kommentarer. Vi rider och umgås alla med våra hästar på olika sätt... Och jag tror att alla ridstilar samt "påfund" monty roberts, hempfling (sorry över stavningen) har sina brister. Det är först när man kan ta till sig nya ideer med ÖPPNA ÖGON plocka ut vad som är bra skita i resten som jag kallar någon för vettig hästmänninska. Att svälja ett koncept utan att tänka igenom det och då menar jag tänka igenom varje liten del, varje övning är idioti.

Rider och tävlar i både hoppning och dressyr, använder mig av en del av Monty Robert's tänk och en del av Hempfling, kallar det inte för någon metod utan sunt förnuft, samt rider både med och utan nosgrimma.:D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 571
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama