Rida utan nosgrimma?

Sv: Rida utan nosgrimma?

varför rida med en löst spänd nosgrimma? då fyller den ju ingen funktion...en löst spänd nosgrimma tenderar att röra sig och vips så har man sig ett otrevligt skavsår om man inte ser upp. att rida med en nosgrimma för att det är snyggt är inte ett tillräckligt stark motivering i mina ögon. har sett ett otal gånger vad illa tillpassade nosgrimmor kan ställa till med:mad:

Jag rider med löst spända nosgrimmor, engelska. Nosgrimman stabiliserar tränset och de har aldrig någonsin suttit så illa att de "rör sig" eller ger skavsår :eek:

Min går lika bra utan men jag vill ha den där, ut i fall att. Den andra hästen är lite flamsigare och på henne vill jag ha inverkan jag skrev om innan, för hon har ännu inte lärt sig vikten av att inte flyga i luften.

Kan fö rida min egna i bara halsring om jag vill, och det gör jag - när arbetet passar. Så det behöver inte handla om sjuka kontrollbehov eller illa passande nosgrimmor bara för att man har kvar dem på tränset.

Förstår inte riktigt varför man har nosgrimma?..
Jag kan bara komma på en massa negativa saker om den.. Hästarna blir spända i käkarna under ett ridpass och gör inte lika bra ifrån sig om de inte får gäspa eller röra munnen/käkarna.. plus att om man har det för att hästen kanske drar iväg så döljer man bara ett alvarligt problem som kan rättas till men rätt ( gärna proffetionell) hjälp.

Själv så tycker jag inte om bettet heller, rider helst med grimma och tar det lugnt.. ;)

inom vissa tävlingsgrenar måste man väl ha nosgrimma? då blir det ju lite knepigt kanske att alltid rida utan och sedan just vid tävling slänga på den då hästen inte är van.
sedan har många det just för att det är snyggt.

inom vissa tävlingsgrenar måste man väl ha nosgrimma? då blir det ju lite knepigt kanske att alltid rida utan och sedan just vid tävling slänga på den då hästen inte är van.
sedan har många det just för att det är snyggt.

Jag tycker ändå att det är hur dumt som helst.. det gör mer skada än nytta..

Jag varierar genom att rida utan nosgrimma, med engelsk lös spänd, pullar och enbart i remont. Allt funkar utan problem !

Jag tycker ändå att det är hur dumt som helst.. det gör mer skada än nytta..

Kanske har man lite mer säkerhetstänkande om man, som jag, rider fälttävlan?

Det är ett faktum att tränset sitter stadigare, både om man åker av och om man behöver ta i en tygel för att korrigera. Det inser du väl?

Min häst är väldigt skavkänslig, och jag vet hur nosgrimman ska sitta.

Jag spände nosgrimman lite hårdare förut (två fingrar), och DÅ fick hon skav, även fast den satt på rätt plats annars.
Jag menade inte att jag satt den så löst så att det kunde "röra på sig", men lite lösare än två fingrar. Den fyller funktionen då.

Kul med så många svar! :)

Det verkar vara många som rider utan! Har hästen ett vackert huvud så syns det ju mycket bättre utan nosgrimma.

Jag har vant mig att se min utan och tycker han är fin så!

Men såklart att om man åker ut och "visar upp sig" på träningar och så ser det kanske lite B ut att rida utan...

vad för skada kan en löst/normalt spänd nosgrimma som är rätt anpassad göra?

Hästen kan fortfarande bli stel i käken, få muskelknutar och det kan påverka nacken om den inte kan få röra käkarna under tränings pass..
Visst, Om man bara skrittar/ travar/Galopperar, på lång tygel och inte kräver arbete som tex: gå i form så, gör det inte någon större skada.. Men när man börjar ta i tygeln och kräver massa saker blir det defenitivt spänningar i nacke och käkar..
Alltså mindre bra..

Kanske har man lite mer säkerhetstänkande om man, som jag, rider fälttävlan??

Då anser jag att det är bra för dej.. Hästen däremot vet jag inte riktigt.. Om din häst drar iväg och det är lättare att få stopp på honom/henne om du har nosgrimma så skulle det vara säkrare om du övade hästen på att lyssna när du ber den om att gå långsammare..
Inte dölja ett problem ni har..

Det är ett faktum att tränset sitter stadigare, både om man åker av och om man behöver ta i en tygel för att korrigera. Det inser du väl?

Sådanna situationer kan lätt undvikas med ett gott ledarskap och lyhörighet från dej och din häst...
Det handlar om att inte sätta sig i sådanna situationer där man kan skada sig själv och sin häst..
Och visst.. om en oerfaren ryttare har ramlat av eller behöver korrigera så är det bra för ryttaren och inte hästen..

Det gäller att inte vara självisk och tänka på sitt välbefinnande utan hästens..Eller ? :grin:

Jag rider i princip alltid utan nosgrimma. Medryttarpållen trivs bäst utan och jag tycker att det är finast - hästhuvuden är vackra utan en massa remmar.

Enda tillfällena då jag använder nosgrimma är om vi ska göra något som han tycker är extra superkul, som att tolka eller hoppa. Då tar jag på en Kineton för att få mer stadga i betslingen, utan att snöra ihop hans mun.

Då anser jag att det är bra för dej.. Hästen däremot vet jag inte riktigt.. Om din häst drar iväg och det är lättare att få stopp på honom/henne om du har nosgrimma så skulle det vara säkrare om du övade hästen på att lyssna när du ber den om att gå långsammare..
Inte dölja ett problem ni har..

En fälttävlanshäst kan lätt knäcka käken vid en omkullridning och munnen är på vid gavel... därav nosgrimma.

Jag ger mig inte in i den här diskussionen då jag tycker att nosgrimman är ett väldigt bra påfund... Men undrar lite försiktigt vilken nivå du rider på?

Kan även tillägga att min häst ALLTID går med nosgrimma, remont på tränset, engelsk på kandaret. Är regelbundet hos tandläkare och equiterapeut. Har aldrig något fel i munnen eller spänningar över huvud taget... Tror snarare att det är felaktig ridning som ger spänningar.

Senast ändrad:

jag rider både med och utan nosgrimma beror på vilket träns jag har behöver inte ha nosgrimma på han men tycer det är snyggt på vissa träns o vissa ser bättre ut utan.

varför rida med en löst spänd nosgrimma? då fyller den ju ingen funktion...en löst spänd nosgrimma tenderar att röra sig och vips så har man sig ett otrevligt skavsår om man inte ser upp. att rida med en nosgrimma för att det är snyggt är inte ett tillräckligt stark motivering i mina ögon. har sett ett otal gånger vad illa tillpassade nosgrimmor kan ställa till med:mad:

Jag håller helt och hållet med, varför rida med nosgrimma bara för att det är snyggt? :confused:

Då har man ju inte satt dem tillräckligt högt/lågt, åtminstone om man tänker enkel engelsk nosgrimma.

Många travhästar går med grimman under och den kan ju liknas med en löst spänd engelsk nosgrimma. Och under de åren jag höll på med travhästar såg jag aldrig skavsår efter några nosgrimmor.

Dock felinpassad utrustning har jag sett skav efter MÅNGA gånger.

Jag håller helt och hållet med, varför rida med nosgrimma bara för att det är snyggt? :confused:

För att människan är en konstig funtad varelse som vill att det ska vara snyggt.
Varför matcha benskydd, schabrak och huva?

För "syns" skull!

(Sen skulle jag ALDRIG ta på något som skadar min häst, oavsett om det är nosgrimma, täcke, bett av taggtråd osv)

Jag har aldrig använt nosgrimma på min häst och skulle aldrig vilja jöra det heller. :) och jag tycker det går bra utan, inget som saknas när man är ute och rider. :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 571
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama