Rida ut själv är nu ett slit! NH hjälp!!

Sv: Rida ut själv är nu ett slit! NH hjälp!!

den tråden tänker jag inte ta upp då det blev massa missförstånd och fel. dessutom har det mesta löst sig nu med min andra häst. men emelie den som ja har nu går verkligen inte att rida ut på, behöver hjälp.. vi har både ridhus och paddock men man tröttnar ju.. speciellt nu när det är sommar och man vill komma ut lite ;)

Har du pratat med ägaren? Jag skulle bli vansinnig om någon red mina hästar och hade dom problemen utan att tala om det för mig:devil: ( som tur är lånar jag inte ut dom till höger och vänster)
Reder du inte ut det kan du göra saken ännu värre.
I mina öron låter det som att hästen själv bestämmer när det är dags att bege sig hem. Med andra ord struntar den fullkomligt i vad du vill.
Hoppa av i farten är en väldigt dum ide.
Hästen verkar ouppfostard och behöver ridas av någon som vet vad h*n gör.

ja jag har pratat med ägaren och hon bryr sig inte direkt..
men har kommit fram till att löser sig inte problemmet och om jag inte får hjälp så slutar jag som medryttare på den. :(

kl

hej hopp här hoppar jag också in i tråden, tyvärr.
Jag har haft min ponny i snart 8 år och idag hände nåt som inte hänt på 5 år! :eek:
min ponny tvärnitar ute i galopp på en rak grusväg(bort från stallet så att säga och vi var var ändå "långt" ifrån stallet, alltså korsat en stor väg + svängt på lite små stigar) och sen VÄGRAR hon gå framåt och vi hade diken och nysådda åkrar på båda sidorna.. va tusan gör man?
Ber hästen gå framåt men hon bara backar och backar, stärker skänklen med spöet och hästar bockar, stegrar, sparkar och backar och ett två tre sätter hon sig på rumpan och vi håller på att gå omkull! :eek: :(
suck. där fick jag för jag trodde jag hade världens lydigaste ponny..
sluta med att jag fick hoppa av för då går hon, hoppa upp igen backar igen nästan ner i diket, hoppar av och går, hoppar upp och tvärnit...
sluta att jag fick gå tills där jag skulle vända fick hoppa upp och rida hem, provade att vända och gick två steg sen vände hem igen.
Och ja det är ett sto med mycket egen vilja, har haft så mycket problem med henne när jag fick henne att jag verkligen trodde allt det där var över för läänge sen :(

det gör ont i hjärtat att hon blev "sitt gamla jag" idag...
antar att det är bättre att hoppa av och gå än att "bråka"? men va händer om vi en dag MÅSTE framåt och hästen inte lyssnar? För dom går ju emot framåtdrivande hjälper(framför allt skänkeln) och det är faktiskt inte okej.

glömde skriva att hon är hög i rang och väldig egen, tycker bäst om att gå själv i hagen, vill helst inte ha några box grannar och tycker inte om främmande människor.

Senast ändrad:

Vad är det för människa:devil:
Jag tycker att det är ett klokt beslut, vänta åtminnstånde att rida ut hästen innan du får någon hjälp.

Jag har också detta problemet med min häst.
Hon var sådan i början, och hon har blivit så nu, när hon fått stå lite. Dock så har hon bara fått stå fyra dagar i rad, så det känns inte riktigt som att det skulle kunna påverka henne så värst mycket, det är ju en så kort tid?
Inte ens med sällskap går hon.

Jag har inga dock inga bra tips.

exakt så gör emelie min medryttarpålle oxå.. blir gaaalen!
hon har endå inte vart såhär förut men efter vintern har hon blivit såhär.
har dessutom fått reda på att hon är inte den enda hästen i stallet som håller på såhär. men det är jobbigt och jag vill kunna lösa det och inte bara byta medryttarhäst för och fly från problemmet.. men har samma problem som Legolaz.. och när hon sticker hem och jag tar tag i henne och försöker stanna så slänger hon upp huvudet och vi går ner i diken osv. då hon inte ser vart hon sätter sina små ben.. visserligen har jag andra hästar som jag kan rida ut på men känns så synd och hon vinner ju såklart skiten hela tiden..

det är verkligen inte lätt :(
jag är ändå 22 år och min ponny är "bara" en maxad c ponny men jag har ingen chans när hon väl börjat!
ska dock ge mig ut på samma väg igen i veckan och kolla om samma sak händer...

faktiskt rätt många hästar som håller på såhär, red en 5 åring(stor häst) som gjorde likadant, vi gick omkull ner i ett dike och jag fick han över mig. (vi båda klara oss utan skador tack och lov)
Men efter det skötte han sig som en ängel varje gång vi red ut :D
Förstår dig att du vill ta itu med problemet, det är därför problem finns, för att lösas men ibland är det nästan omöjligt.

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 612
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 152
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 702
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar