Sv: Rida ut själv är nu ett slit! NH hjälp!!
kl
hej hopp här hoppar jag också in i tråden, tyvärr.
Jag har haft min ponny i snart 8 år och idag hände nåt som inte hänt på 5 år!
min ponny tvärnitar ute i galopp på en rak grusväg(bort från stallet så att säga och vi var var ändå "långt" ifrån stallet, alltså korsat en stor väg + svängt på lite små stigar) och sen VÄGRAR hon gå framåt och vi hade diken och nysådda åkrar på båda sidorna.. va tusan gör man?
Ber hästen gå framåt men hon bara backar och backar, stärker skänklen med spöet och hästar bockar, stegrar, sparkar och backar och ett två tre sätter hon sig på rumpan och vi håller på att gå omkull!
suck. där fick jag för jag trodde jag hade världens lydigaste ponny..
sluta med att jag fick hoppa av för då går hon, hoppa upp igen backar igen nästan ner i diket, hoppar av och går, hoppar upp och tvärnit...
sluta att jag fick gå tills där jag skulle vända fick hoppa upp och rida hem, provade att vända och gick två steg sen vände hem igen.
Och ja det är ett sto med mycket egen vilja, har haft så mycket problem med henne när jag fick henne att jag verkligen trodde allt det där var över för läänge sen
det gör ont i hjärtat att hon blev "sitt gamla jag" idag...
antar att det är bättre att hoppa av och gå än att "bråka"? men va händer om vi en dag MÅSTE framåt och hästen inte lyssnar? För dom går ju emot framåtdrivande hjälper(framför allt skänkeln) och det är faktiskt inte okej.
glömde skriva att hon är hög i rang och väldig egen, tycker bäst om att gå själv i hagen, vill helst inte ha några box grannar och tycker inte om främmande människor.