Rida ut eller inte?

Sv: Rida ut eller inte?

har varit medryttare på en häst on haft tvärt emot...
Hade förbud mot att rida på ridbanan...
Skulle rida efter ägarens pipa...
"idag behöver den galopperas/skrittas" eller
" varit lite jobbig så du får inte kort tyglarna eller förstöka rida den i form"

detta stod jag ut med i 3 år och det är en av två medryttarhästar jag saknar mest... Lustigt???

kan bero på:
- gnäggade när jag ropade
- lyssnade som en ängel när jag lyckats ta över ledarskapet
- var min bästa vän när alla andra svek
- var bara jag(förutom ägaren)som red o tog hand om den

Saknar min Chicce

Ang. det här med att rida ut.
För det första så stärker de kondition och ger bra benstyrka.
För det andra, vad är mysigare än en lugn barbacka skogstur?

Vi har en arab/nordis på ridskolan som skenar när han får komma ut i skogen. pga. att ingen vågar rida ut honom för att han är så stark.
Så när han väl kommer ut blir ju han jätteglad och kan inte hejda sig och så blir det en ond cirkel.
Så mer uteritter åt hästarna!! :bump:

Haha vad dumt. Klart man ska rida ut

Skrittade ut med en hästskötare på Strömsholm och hon var helt chockad över att jag alltid rider ut. :D

självklart måste du lyssna på va hästägaren säger. Men sen kan jag tycka att det är sjukt att inte låta sina hästar komma ut i naturen.
Jag tränar mest dressyr men det går lika bra att göra det i skogen som på volten eller i ridhuset. Klart att man inte kan göra alla övningar i skogen men många.
Men som sagt lyssna på hästägaren. Jag skulle bli galen om min medryttare sa åt mig hur jag skulle göra och inte göra (inget illa menat mot dig)......

Det var det värsta jag hört. Ett antal hästägare skulle ge vad som helst för att hitta en medryttare som dig!!!!! byt till någon som uppskattar dig bättre....! :(

Att rida ut med sin häst är ett bra sätt att omväxla träningsveckan. Paddock och manegeridning för jämnan är inget att rekomendera då träningen blir något allsidig. Jag brukar ta långa turer i skog och mark för man kan ju även när man rider ut rida sin häst i form. Jag tycker du ska ta ett ordentligt snack med hästägaren!

Hoppas det löser sig! Nån som INTE håller med mig?

"Ett ordentligt snack med hästägarem"???????

Hästägare=Äger hästen, betalar för hästen, bestämmer över hästen.

Tror du får vara berädd på lite bråk om du motsätter dig ägarens regler. Jag hade aldrig haft kvar någon som ifrågasatte eller inte gjorde som jag sa.

Sen är det inte rätt att de går i ridhus alltid :D

Ginne skrev:
Dumheter, inte mister en häst det den lärt sig på två dar! Tvärtom så är det ofta bättre för dem att få pauser mellan inlärningspassen, då kan de allting så mycket bättre sen!

nja, inte GLÖMMER de, men man kan få repetera. Jag hade medryttare på mitt kallblodssto på den tiden jag hade henne. Det var en i grunden ganska lat dam men het. Hon trivdes bäst om hon fick flänga runt i skogen med huvudet i vädret. Gärna med ryttarens hand som ett femte ben att hänga på. (ja, hon kunde vara HEMSK). Jag la ÅR på att få en lydig, mjuk häst av henne och lyckades ganska bra, visst hade hon sina dagar då hon hade koncentrationen mil från mig, men 99 dagar av 100 gick det bra. Jag var och är otroligt noga med att skogen INTE betyder 'lalla' utan skogen betyder lika mycket jobb som ridbanan. Jag rider för övrigt nästan bara ut.

I alla fall, för att få avlastning skaffade jag medryttare en dag i veckan. Jag ville ha någon som bara ville skogslufsa eftersom dressyr varken var damens huvudintresse eller starka sida och jag inte skulle hittat en ryttare som red tillräckligt god dressyr och som dessutom ansåg det kul att harva runt på ett 'gammalt' kblsto med travstam :angel:

Jag fick tagi en SUPER medryttare. Lite äldre, ridit som ung, sen lagt av när hon fick barn men ville nu komma igång. Var lika intresserad som pysslet runtikring som att rida, och ville ffa ut i skogen och rida.

Men jag visste att varje fredag gick åt att påminna hästen om vad som gällde. Jag lastar eg inte medryttaren för detta, hon var öppen med hur hennes ridkunskap var osv, och jag hade egentligen inget emot att hästen inte gick i form, fick hänga på handen etc under de där skogsturerna. Det förstörde inget på lång sikt och både häst och medryttare hade kul och trivdes med varandra. Men jag fick varje vecka ta nästa pass efter medryttaren ridit och fräscha upp minnet på hästen. Dvs tala om för henne att 'hallå, nu är det matte som är ombord, nu skärper vi oss och slutar lägga oss på handen och bara larva iväg'

Så visst kan en medryttare göra att man får 'påminna' hästen om vad den egentligen lärt sig. Men det är oftast på mindre skolade hästar, jag har svårt att se hur en välutbildad tävlingshäst skulle drabbas av sådan selektiv minnesförlust. Nu kanske det är så att ägaren anser sig kunna mer än hon kan etc och det kan förklara saken.

Jag säger INTE att medryttaren i det här fallet låter hästen lalla runt hur som helst, jag vill bara belysa att det faktiskt KAN vara så att man får 'korrigeringsrida' ett pass efter medryttare ridit.

Men att inte tycka hästarna ska ridas ut - sanslöst.

Ursäkta uttrycket men ja detta låter ju tämligen råkorkat. En häst måste ha variation i sin ridning och fortfarande få "vara häst". Av egna erfarenheter så har effekten varit den exakt motsatta. Då jag hae häst tränade jag och min syster honom på banan allt från 2 ggr i veckan till fyra, han fick en vilodag utan ryttare och restrande dagar skogsturer. Så fort vi red för mycket på ridbanan märktes det på direkten. Han blev seg , tittig ..uttråkad helt enkelt. Men med en skogstur i bagaget var det precis som att han hade längtat efter att få arbeta lite och han presterade ofta mycket bättre på banan. :idea:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Unafraid
·
Ridning Hej alla hästmänniskor där ute! Jag rider en D-ponny en gång i veckan självständigt på min ridskola och började rida honom självständigt...
Svar
8
· Visningar
1 705
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama