Sv: Rida ut eller inte?
Ginne skrev:
Dumheter, inte mister en häst det den lärt sig på två dar! Tvärtom så är det ofta bättre för dem att få pauser mellan inlärningspassen, då kan de allting så mycket bättre sen!
nja, inte GLÖMMER de, men man kan få repetera. Jag hade medryttare på mitt kallblodssto på den tiden jag hade henne. Det var en i grunden ganska lat dam men het. Hon trivdes bäst om hon fick flänga runt i skogen med huvudet i vädret. Gärna med ryttarens hand som ett femte ben att hänga på. (ja, hon kunde vara HEMSK). Jag la ÅR på att få en lydig, mjuk häst av henne och lyckades ganska bra, visst hade hon sina dagar då hon hade koncentrationen mil från mig, men 99 dagar av 100 gick det bra. Jag var och är otroligt noga med att skogen INTE betyder 'lalla' utan skogen betyder lika mycket jobb som ridbanan. Jag rider för övrigt nästan bara ut.
I alla fall, för att få avlastning skaffade jag medryttare en dag i veckan. Jag ville ha någon som bara ville skogslufsa eftersom dressyr varken var damens huvudintresse eller starka sida och jag inte skulle hittat en ryttare som red tillräckligt god dressyr och som dessutom ansåg det kul att harva runt på ett 'gammalt' kblsto med travstam
Jag fick tagi en SUPER medryttare. Lite äldre, ridit som ung, sen lagt av när hon fick barn men ville nu komma igång. Var lika intresserad som pysslet runtikring som att rida, och ville ffa ut i skogen och rida.
Men jag visste att varje fredag gick åt att påminna hästen om vad som gällde. Jag lastar eg inte medryttaren för detta, hon var öppen med hur hennes ridkunskap var osv, och jag hade egentligen inget emot att hästen inte gick i form, fick hänga på handen etc under de där skogsturerna. Det förstörde inget på lång sikt och både häst och medryttare hade kul och trivdes med varandra. Men jag fick varje vecka ta nästa pass efter medryttaren ridit och fräscha upp minnet på hästen. Dvs tala om för henne att 'hallå, nu är det matte som är ombord, nu skärper vi oss och slutar lägga oss på handen och bara larva iväg'
Så visst kan en medryttare göra att man får 'påminna' hästen om vad den egentligen lärt sig. Men det är oftast på mindre skolade hästar, jag har svårt att se hur en välutbildad tävlingshäst skulle drabbas av sådan selektiv minnesförlust. Nu kanske det är så att ägaren anser sig kunna mer än hon kan etc och det kan förklara saken.
Jag säger INTE att medryttaren i det här fallet låter hästen lalla runt hur som helst, jag vill bara belysa att det faktiskt KAN vara så att man får 'korrigeringsrida' ett pass efter medryttare ridit.
Men att inte tycka hästarna ska ridas ut - sanslöst.