Rida ut eller inte?

Sv: Rida ut eller inte?

Mabuse skrev:
Men det är ju hennes hästar! Du kan väl inte ignorera vad hon säger? Vill hon inte att hennes hästar ska ridas ut (hur knäppt det än låter), så får du väl låta bli? Jag har haft hästägare som bestämt hävdat att hästen inte får ridas i skogen för då kan den få en pinne i magen och dö :eek: , det är bara att gilla läget och rida på vägarna. Däremot, om det är viktigt för dig att rida ut, så kan du ju säga att du inte vill vara medryttare om du bara måste rida på banan, och "säga upp dig".

Det har jag sagt, att jag inte vill vara medryttare på de villkoren, hon visste detta ockås när jag började. Det verkar som hon accepterar det men måste muttra lite av nån anledning.

Jag tycker att hon ska var glad och uppskatta att du vill rida ut hennes hästar så att de får varierad träning.

Min första tanke var att har inte hästägaren mer ridkunskap att hon kan få ihop hästen efter 2 dagars skogstur?

Kanske lite taskigt sagt men det var min första tanke. Har då aldrig skött en häst där ägaren har varit emot skogsturer...snarare tvärt om...

Verkar knasigt, o visst man skall lyssna på vad ägaren säger...h*n äger ju ändå hästen...men jag skulle aldrig vara kvar i ett 'förhållande' där man inte fick göra någonting. Där allt var styrt. Det finns fler hästar o fler hästägare som vill ha hjälp.

Jisses, vissa hästägare skrämmer mig rejält! För egen del ser jag hellre att mina medryttare rider ut i naturen. Min kille är SÅ mycket trevligare att rida ut på (han är ett rent monster på banan). Och uteritter är bra omväxling samt miljöträning. Hästens psyke håller mycket, mycket längre om den får komma ut i skogen el dyl. Skulle önska att jag själv hade mer tid att rida ut på min grabb men när man har bussar att passa blir det himla svårt att njuta av uteritten.

Dessvärre är det svårt att som medryttare våga ställa krav. Det finns vissa hästägare som tycks tro att medryttaren ska vara innerligt tacksam för den stora äran att bara få borsta hästen. Själv känner jag för att kyssa medryttarens fötter för all den avlastning jag får.
Om din hästägare inte accepterar din hjälp utan fortsätter kräva att du ska rida enbart på banan, då är mitt råd att du söker upp en ny hästägare. (Här i Stockholm finns en liten hårboll som gärna vill ut oftare än matte har tid :angel: ;) )

Har ni hört talas om Hästminne?
Varför skulle de glömma vad de lärt sig om de kommer ut?
Rid hos någon annan är mitt förslag, någon som har samma livsfilosofi.

Hästen tycker ju att det är mycket roligare om man varierar träningen oavsett om den är värd 100 miljoner........

Jag tror att alla hästar behöver variation i deras träning så dom inte blir uttråkade. :cry: :cry:
Rider man ut i skogen t.ex så är ju de också en sorts träning.

Tänk er själva att vara i ett ridhus varenda gång, BORING!!!!!
En skritt tur bara med lite tempo i är otroligt bra träning..

Variation skadar inte.......... :banana: :rofl:

Barret skrev:
Dessvärre är det svårt att som medryttare våga ställa krav. Det finns vissa hästägare som tycks tro att medryttaren ska vara innerligt tacksam för den stora äran att bara få borsta hästen.

Ack så sant...o så skall man få betala MASSOR med pengar för den saken. O glöm inte att du skall skriva dagbok om allt du gör...o läsa någon annans dagbok om vad du SKALL göra med hästen!

Som tur är...det finns vettiga ägare också.

fy f.. vad trist den måste ha det om hon nu bara vill at den ska ridas i ridhus. Det sliter värkligen på dom. Man kan träna i skogen oxå. Dom måste få sträcka ut nån gång, Tänk att alltid behöva vara samlad och gå fint....Nej man ska ha kul med sin häst. :banana:

Och apropå henne, läste om henne för ett tag sen i ridsport special. Hon hade HJÄLM PÅ SIG på alla bilder, vidhöll att hästar ska vara ute så mycket och att hon helst rider ute, som du sa. Till skillnad från andra som inte låter hästarna gå i hage alls, för att "det roligaste på hela dagen ska vara när jag kommer för att rida"........
Dagens ros till Ulla liksom...

Catinca skrev:
Låter helt absurt att hästarna skulle bli förstörda av två dagars uteridning. Hon har helt klart inte klart för sig att hästar är levande varelser och inte maskiner. Så det är du och inte hon som har rätt enligt mig.
Men nu är det är ju trots allt hennes hästar. Kräver hon att du ska rida i ridhus med dem är det nog bara att lyda...

Letar du ny medryttarhäst har jag en "liten" going som gärna vill få komma ut ännu mer i skogen...

Var i Skåne finns goingen?

Catinca skrev:
Låter helt absurt att hästarna skulle bli förstörda av två dagars uteridning. Hon har helt klart inte klart för sig att hästar är levande varelser och inte maskiner. Så det är du och inte hon som har rätt enligt mig.
Men nu är det är ju trots allt hennes hästar. Kräver hon att du ska rida i ridhus med dem är det nog bara att lyda...

Letar du ny medryttarhäst har jag en "liten" going som gärna vill få komma ut ännu mer i skogen...

Var i Skåne finns goingen?

Haha det var det dumaste jag har hört!

Jag själv rider mkt ofta i skogen under vissa perioder rider jag bara i skogen.. resultatet är en 4 plats på sm ett silver, nm-laget 03 elitallsvensak...osv..

min häst hade ALDRIG accepterat att bara gå i ett ridhus..eftersom han har en enorm vilja så hade han bara stanat och inte gått någon stans alls....

Ja det var dumt. Hur sjuttsingen hade hon tänkt sig att få hållbara tävlingshästar om de inte får komma ut på olika underlag i långsamma tempon på långa turer? Hjärnan behöver också vila. Låter som om det inte är den bästa hästägare att rida hos.

Hälsning Maja

Då har ägaren inte hört tallas om allsidig träning. Det är väl bättre för hästen med olika tränings former. Annars tröttnar ju hästen på sin gren som den tränar och då blir det ju inte bra då heller.

Jösses!!!!!

Om hästarna "glömmer" det dom lärt sig... så beror det nog mer på hennes sätt att träna, än dina turer i skogen.... Om du står ut med en sådan hästägare så fortsätt rid ut om du får... för hästarnas skull.....

Görel skrev:
Det var det dummaste jag hört!

Ulla Håkanson har inte ens ett ridhus, och hon har ju tillhört eliten rätt länge :angel:

Ulla har visst ett litet ridhus,har jag läst och sett bilder ifrån,men som sagt:det använder hon inte.
Rida ut sina tävlinghästar är väl ett bra sätt att motivera och få naturligframåt anda? :D
Jag tycker att det är betyligt bättre att använda naturen som ridbana.Man kan ju använda massor av allt som finns ute i naturen till markarbete,rida runt träd och göra volter etc!

Har tävlat i svår klass i flera år och nöter mkt mkt sällan i ridhus/ridbana. Här är det natur, ängar och landsvägar som gäller under träningspassen. Man får pigga, glad och friska hästar som trivs med livet!

När jag tävlade fick även hästarna decembervila (de skrittades/promenerades varannan dag) Även om jag sedan trappade upp konditionen långsamt, så satt alla moment och det snarare bättre. Då de har fått sjunka in och lagt sig i kunskapsbanken.

Nä, skitsnack från ägarens sida och jag hoppas Du hittar någon annan häst vars ägare uppskattar dig mer!

Det var det dummaste jag har hört.
Malin Baryard red alltid ut på hästarna när hon bodde i England. Det är som hon säger "är den lydig ute på fältet är den det också inne på ridbanan".

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Unafraid
·
Ridning Hej alla hästmänniskor där ute! Jag rider en D-ponny en gång i veckan självständigt på min ridskola och började rida honom självständigt...
Svar
8
· Visningar
1 705
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama