Rida på shettis?

S

"Sara"

Hej alla glada!

Är det någon som kan säga vad en shettis klarar av att bära.
Har en grov shettis kille på 101 cm som jag kör. Jag är 175cm och väger 68kg.

Flera människor (hästfolk) som jag har mött påstår att jag skulle kunna rida på honom om han var bra musklad. Detta verkar helt sjukt. Nån som vet?
 
Sv: Rida på shettis?

det beror ju på va du menar med att rida.... shettisar skall orka bära ganska mkt då dom användes i gruvorna förr, ja tycker nog att du kan rida på honom kortare sträckor.. kvart tjugo min.tänk på att han e liten ändå..
Sen får du ju förstås kolla så han inte har några ryggproblem innan du hoppar upp på honom.

vi har en shettis här hemma som ja "rider" på lite på skoj i hagen och så.. kräver däremot inget av henne då och det tycker ja inte du skall göra av din shettis heller
 
Sv: Rida på shettis?

Sara skrev:
Hej alla glada!

Är det någon som kan säga vad en shettis klarar av att bära.
Har en grov shettis kille på 101 cm som jag kör. Jag är 175cm och väger 68kg.

Flera människor (hästfolk) som jag har mött påstår att jag skulle kunna rida på honom om han var bra musklad. Detta verkar helt sjukt. Nån som vet?

Jag håller med om att det låter helt vansinnigt. Men visst, hästen skulle väl inte falla ihop och dö om du satte dig på honom en halvtimme. Men jag har svårt att se att det skulle vara särskilt meningsfullt för någon av er.

Visst, shetlandsponnierna slet ont i gruvorna - men de blev inte särskilt gamla heller, utan dog i förtid. Förhoppningsvis är det inte en sådan hästhållning vi strävar efter idag.
 
Sv: Rida på shettis?

jag tycker det är vansinnigt.
101 häst o ryttare 175, det säger sig själv...
så fortsätt köra istället ;)
 
Sv: Rida på shettis?

man brukar väl säga att för att rida en shettis bör man väga max 40-45 kg, iaf om man ska göra det regelbundet osv..

Tänk dej själv, hur skulle en shettis kunna balansera upp dej på 175 cm...
 
Sv: Rida på shettis?

jag är typ medryttare på shettis o hans ägare rider honom iband o hon tävlade 50 på han clear round visseligen men dom va felfria:P
 
Sv: Rida på shettis?

hur stor va ryttaren då.
om hon tävlade med honom måste hon ha varit 13-
 
Sv: Rida på shettis?

Oj, det lät väldigt konstigt. De flesta har en maxvikt för shettisar runt 40kg.. Och även om de är starka för sin storlek så måste man nog tänka efter om en sådan liten ponny verkligen tycker om att bära en så pass stor ryttare. Det är ju en annan sak att vara tvungen att göra något, som de var på den tiden då de drog runt på stora vagnar med kol.

Dock är jag en sådan som älskar små ponnyer men jag har börjat acceptera att jag är för stor (är 154 cm).. Det är trist men sådant är livet.

Men kan, kan han nog. Men det låter inte alls schysst mot ponnyn.
 
Sv: Rida på shettis?

Jag personligen tycker att du är för stor för din shettis men du får göra som du vill... :) :)
 
Sv: Rida på shettis?

Mabuse skrev:
Jag håller med om att det låter helt vansinnigt. Men visst, hästen skulle väl inte falla ihop och dö om du satte dig på honom en halvtimme. Men jag har svårt att se att det skulle vara särskilt meningsfullt för någon av er.

Visst, shetlandsponnierna slet ont i gruvorna - men de blev inte särskilt gamla heller, utan dog i förtid. Förhoppningsvis är det inte en sådan hästhållning vi strävar efter idag.

En halvtimme är ju jätte lång tid! Trodde han skulle dö efter 5 min. Har aldrig suttit på honom.
 
Sv: Rida på shettis?

Jag tycker det låter okej i kortare stunder. Men kanske inte att man hoppar och så. Du märker på hans öron när du sitter upp om han tycker att det känns för tungt.
 
Sv: Rida på shettis?

Hmm...jag tycker du låter stor, men det är ju bara att prova.
det händer att jag hoppar upp på min polle (russ på 110cm) o jag är 176 typ o väger 55kg, men jag kräver inget av henne, o hoppar av igen direkt om hon lägger öronen bakåt. det ska ju a kul för henne också! Men jag rider max 10 min. För ngt år sedan, då jag var ngn dm kortare o lättare, så red jag henne ganska långt faktiskt, men det var bara skritt, o så hoppade jag av ibland. Men som sagt, du märker ju 0om han inte tycker om det!
 
Sv: Rida på shettis?

tyngden är nog inget problem eller gränsfall men längden skulle ju inte funka det förstår väll vem som hälst
 
Sv: Rida på shettis?

jag tycker det låter hel vansinnigt... jag satt mig upp på shettisen i vårat stall, red inget utan satt bara och han stod stilla... jag väger inte äns 50 kg och ca 160 lång och han tyckte inte det var någon höjdare... han är lite mindre än din ca 95cm, men bra musklad...
 
Sv: Rida på shettis?

en kortis skulle nog gå bra om det funkar för dig!!!! :D
 
Sv: Rida på shettis?

nästintill det dummaste jag hört. hur skulle du tycka om det kom någon på 175 cm/68 kg satte sig på dig om du var en liten shettis? nejdu, jag skulle aldrig vilja utsätta mig för det varken som häst eller ryttare. det säger ju sig självt...
 
Sv: Rida på shettis?

Toudi skrev:
vi har en shettis här hemma som ja "rider" på lite på skoj i hagen och så.. kräver däremot inget av henne då och det tycker ja inte du skall göra av din shettis heller

annars är ju en klassiker att man tömkör och/eller jobbar den för hand så den stärker sej till att gå i bra form ganska mycket innan man själv sitter upp.
då tycker jag på sätt och vis det är BÄTTRE att kräva ganska mycket av hästen vad gäller samling m.m. när man väl sitter upp och att inte rida förrän man vet att den har ganska bra muskler redan.
 
Sv: Rida på shettis?

Jag har hört att shettisar kan bär 2 gåger egen vikt och dra 3 gånger egen vikt.
Men jag tycker nog att du kan sitta på honom bara för skoj och bara en liten stund, kör i ställe.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 269
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 644
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 575
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 693
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp