Rida på shettis?

Sv: Rida på shettis?

tycker det låter konstigt, och jag har också hört 40-45 kg som en rekommenderad maxvikt på shettis, men i slutändan är det ju du som avgör vad din häst klarar...

en reflektion är ju att jag som är 1,77 (alltså snäppet längre än du, och väger ett par kilo till) nästan skäms om jag hoppar upp på en d-ponny ett par minuter.. :crazy: känns urfel helt enkelt!
 
Sv: Rida på shettis?

Jag tycker det låter helt från vettet!! :eek: framförallt längden - du skulle ju behöva jockeyläder för att benen inte ska släpa i marken. Och visst, shettisar är starka för sin storlek men 68 kg tycker jag låter för mycket.
 
Sv: Rida på shettis?

Sara skrev:
Hej alla glada!

Är det någon som kan säga vad en shettis klarar av att bära.
Har en grov shettis kille på 101 cm som jag kör. Jag är 175cm och väger 68kg.

Flera människor (hästfolk) som jag har mött påstår att jag skulle kunna rida på honom om han var bra musklad. Detta verkar helt sjukt. Nån som vet?

Jag tycker du ska fortsätta köra : )
Jag var 1,63 när jag växte ur min C-ponny, visst det är ju skillnad mellan olika hästar men om du är 175 på en sån liten ponny tycker jag inte det låter så bra att sitta på den! Min kompis hade en shettis och hon är jättekort(för sin ålder allså, typ 150 tror jag) och jättelätt men man såg att hon var för lång på den. Vikten är ju inte allt .. Tyvär.

Men köra kan du ju göra :D
 
Sv: Rida på shettis?

Tja, han skulle nog inte dö av din tyngd men det verkar väldigt korkat ändå. Vad får man ut av att åka runt på en ponny med benen släpandes i marken?
 
Sv: Rida på shettis?

Jag och några kompisar brukar vara ute i skogen, racea och hoppa några små stockar om vi hittar några, på shettisar som är kasnke 91 cm och vi väger ca 60 - 68 kg och är ganska långa och vi är ute i flera timmar i bland och dom verkar inte lida av det dom tycker det är skitkul :) fast vi rider ju inte dom varje dag.
Så jag tycker att det är okej om du skulle rida din shettis.
 
Sv: Rida på shettis?

Tyngden skulle nog inte vara någon större fara för en välmusklad ponny, om du bara skulle rida en kort stund. Men längden... det säger väl sig självt att en människa på 175 är alldeles för lång för en liten shettis?
 
Sv: Rida på shettis?

jag skulle bli fly förbannad om nån i den viktklassen ens satte sig på vår 105 höga mkt välmusklade shettis. antagligen skulle jag slita ner dem och köra över dem med grannens traktor. shettisarna har säkert jättekul, men ryggproblemen kommer väl sällan direkt. min äldsta på ca 50 kg får ibland sitta upp 5-10 min och hjälpa lillasyster, men det är max!
 
Sv: Rida på shettis?

Klart du kan sitta på den korta stunder, men jag själv tycker det låter lite onödigt? Vad får du och hästen ut av att du skrittar 10 steg på den? Jag skulle nog inte sätta upp dig på en shettis direkt om det hade vart min häst, då folk säger att jag är alldeles för tung. (väger ca 50 kg)
 
Sv: Rida på shettis?

Jag skulle aldirg få för mig att rida på en shettis. Är ca 172 och väger 51kg. Visst vikten klarar de nog galant men inte längden. Skulle rida min lillasysters B-ponny för några år sen när hon var på Öland och han snubblade hela tiden. Vikten hamnar ju fel. Jag kan rida stora C-ponnyer och uppåt. Sen beror det ju på kroppsbyggnaden på hästen. En ädel fullblodstyp kanska jag skulle se stor ut på med inte en bred New Forest.
 
Sv: Rida på shettis?

han skulle orka bära dej en bit. men det är inte bra och snällt mot hästen, så jag tycker inte du borde göra det.
jag rider själv shettis, men hon är större och jag är 160cm lång och väger 45kg och det är på gränsen, dock använder jag henne bara till enklare promenad ridning.
 
Sv: Rida på shettis?

Jag och några kompisar brukar vara ute i skogen, racea och hoppa några små stockar om vi hittar några, på shettisar som är kasnke 91 cm och vi väger ca 60 - 68 kg och är ganska långa och vi är ute i flera timmar i bland och dom verkar inte lida av det dom tycker det är skitkul :) fast vi rider ju inte dom varje dag.
Så jag tycker att det är okej om du skulle rida din shettis.

Jag hoppas det här är ett skämt:eek: :mad:
 
Sv: Rida på shettis?

Jag tycker att jag är i största laget och känner mej dum när jag rider omkring lite på en b-ponny. Jag är 160 och väger 50 kg... Så fortsätt köra din shettis du :)
 
Sv: Rida på shettis?

Jag red på shettis fram tills jag var 17år :) (är 20 nu) Visserligen vägde jag inte så mycket heller men jag var iallafall runt 165 cm.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 269
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 644
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 575
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 693
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp