Rida på landsväg?

ylvalill

Trådstartare
Jag kommer eventuellt att flytta till ett stall som ligger vid en landsväg. Det är väl inte världens mest trafikerade väg men det är en 70-väg och det går väl en och annan buss där och säkert en del lastbilar och sånt också och bitvis är det rätt smalt och krokigt. Eftersom jag under de senaste 10 åren haft en häst som är totalt trafikosäker (kan flippa för en personbil som inte stämmer med hans "mall" för hur en bil skall se ut/uppföra sig och ser han en buss/lastbil så dör han nästan... :crazy:) så har jag helt vant mig av med att rida på trafikerade vägar, på sin höjd ridit på 30-vägar där man alltid har möjlighet att stanna mötande/passerande bilar om det skulle krisa.

Nu planerar jag att snart skaffa mig en ny häst, och denna skall definitivt vara trafiksäker, men själv känner jag mig lite osäker nu för tiden. Vågar man rida på landsväg om man har en trafiksäker häst eller är det ändå bara dumdristigt? Utbudet av ridvägar kommer att vara minst sagt begränsat om jag inte kan rida längs landsvägen på det nya stället. :crazy: Har svaga minnen av att som tonåring ridit till och med längs 90-väg utan att det var några större problem, men som tonåring kanske man inte hade särskilt gott omdöme? :angel:

Hur resonerar ni gällande ridning på landsväg? Att behöva ta sig nån km längs en 70-väg för att komma till de bra ridvägarna, är det ok eller är det någonting som ni aldrig skulle utsätta er för?

Sv: Rida på landsväg?

Jag har haft flera hästar som gått som klippor i trafiken så jag skulle inte tveka. Någon kilometer är ju ingen deal för att komma till en bra ridväg.

Nu måste jag inte rida längs en 70 väg, men gör det då och då för att han ska få gå lite på asfalt. Min häst är trafiksäker och vi kan möta både lastbilar, motorcyklar, husbilar osv utan att han stressar. Han kan på sin höjd spänna sig lite om det blir trångt eller det kör förbi många bilar samtidigt eller det blir möte mellan flera bilar och vi "hamnar i kläm", men han sticker ingenstans.

Har du en häst som är säker och inte får panik ser jag inte varför du inte skulle kunna rida där. Vad jag däremot undviker är att rida längs den hårt trafikerade E45'an (90 väg) som vi måste korsa för att ta oss till paddocken. Där leder jag alltid, skulle nog inte våga rida, även om det finns folk här i trakten som jag vet rider längs den vägen.

Däremot finns det ju inget tvång på att rida, finns inget som hindrar att du leder hästen längs vägen, och sen hoppar upp när du kommer till bättre ridvägar, eller leder vissa sträckor och rider vissa sträckor. Du ska ju inte sitta och vara rädd hela tiden, det smittar ofta av sig på hästen dessutom.

min häst är helt trafik säker, men har aldrig ridit på 70vägen en bit ifrån stallet med henne (trots att det finns bra ridvägar på det hållet :/). detta då det är en smal krokig väg med dike på båda sidorna där folk kör som galningar :(. har ridit där en gång med min gamla ponny då han och shettisen hade rymt ifrån stallet första veckan hemma :p dvs barbacka i grimma utan hjälm på helt ny häst ^_^. då körde bilarna inte ens ut en bit förbi oss :( och det var till och med en som tutade på oss:mad:, som tur var så var ponnyn jag red helt oberörd av trafiken men shettisen som min pappa ledde var helt galen och gav honom några fina blåa tår :p. red även med ponnyn på en 90väg men där var det plats på sidan av vägen.
pga att folk inte ger hästen rum och min häst är lätt i baken när hon blir trängd så rider jag inte på 70-90vägarna.

Jag har mina hastar pa ett stall dar ridvagarna ar mkt begransade om man inte ger sig ut pa 70-vagen. Det ar bara max en kilometer, men det finns ingen vagren och vagen i sig ar ratt smal. En av tjejerna i stallet blev pakord av en lastbil tidigare i ar :crazy:

Jag valjer att INTE rida pa den vagen, inte sa mycket pga min hast utan pga att jag inte kan kontrollera/lita pa bilforarna - om de inte ger oss tillrackligt med rum sa spelar det ingen roll hur trafiksaker min hast ar.

Min häst står i ett stall som ligger i en korsning, 70-väg på samtliga 4 vägar runt om. För att komma till hage måste vi över vägen, för att komma till närmsta ridhus måste vi rida 1km på vägen. Nu står hästen på bete 1km bort och jag måste leda eller rida barbacka till stallet iaf 4 dagar i veckan. Kommer bilar, bussar, lastbilar, traktorer osv så jag är väldigt glad att min häst är trafiksäker!

jag har alltid varit van vid att rida på landsvägar och att rida över diverse trafikerade vägar, och jag måste rida ut på vägen för att komma till bra ridvägar men ser inte det som ett problem. ''min'' häst bryr sig inte om någonting förutom lastbilar, då blir hon ganska stressad men om jag känner att det blir farligt hoppar jag av eller rider ut på fältet bredvid om det är möjligt.
det som jag har lärt mig med att rida i trafik är att inte tänka ''nu kommer h*n bli rädd för ditten och datten'' osv, för hästen känner det direkt! jag försöker att alltid hålla mig lugn och inte tänka så mycket, men har man en häst som är trafikovan så är det kanske svårt att vara avslappnad.

att ha en för trafiksäker häst är heller inte bra! min förra medryttarhäst var så trafiksäker så hon blev påkörd av en lastbil (inget allvarligt, lastbilen knuffade bara henne lite på rumpan), alltså hon gick bara ut när lastbilen skulle köra förbi, detta var inte med mig utan med ägaren. så en häst ska vara trafiksäker men ändå ha respekt för fordonen och kanske inte titta för nära ;)

Det kommer nog bli till att leda hästen i början så att jag själv får upp förtroendet igen för min nuvarande häst har verkligen skrämt mig för trafik och jag vill ju verkligen inte att det skall smitta av sig på en ny häst.

Nu är ju ingen ny häst införskaffad än, och det är inte helt säkert att vi kommer att flytta heller, men det känns ändå bra att veta att det verkar finnas en hel del som rider på liknande vägar utan några större problem. Tänkte jag skulle ut och promenera på vägarna lite nån dag så att jag får chansen att känna på lite hur folk kör där och hur mycket trafik det egentligen är. :idea:

Oj, en "för trafiksäker" häst känns verkligen som en utopi i min värld, men det kan ju vara värt att tänka på att det kan gå åt det hållet också. :-)

Jag når många ridvägar utan att rida på landsvägen, men rider gärna där regelbundet ändå. Tycker det är bra att utsätta hästarna för trafiken regelbundet så att de är vana och det inte blir någon stor grej den gången man måste rida på vägen, eller den gången det kommer bilar/maskiner där man minst anar det. Dock undviker jag helst vissa delar av vägen där det är väldigt trångt och skymd sikt.

Det kommer nog bli till att leda hästen i början så att jag själv får upp förtroendet igen för min nuvarande häst har verkligen skrämt mig för trafik och jag vill ju verkligen inte att det skall smitta av sig på en ny häst.

Nu är ju ingen ny häst införskaffad än, och det är inte helt säkert att vi kommer att flytta heller, men det känns ändå bra att veta att det verkar finnas en hel del som rider på liknande vägar utan några större problem. Tänkte jag skulle ut och promenera på vägarna lite nån dag så att jag får chansen att känna på lite hur folk kör där och hur mycket trafik det egentligen är. :idea:

Oavsett hur "trafiksäker" en häst sägs vara finns det alltid en risk att de reagerar på ett oväntat sätt. Tänk säkert och utsätt dig inte för onödiga risker. Studera trafiken och skriv upp tider där trafiken är förhållandevis lugn.

Jag har själv råkat ut för en olycka i samband med trafik på en trafik"säker" häst. Det har sabbat en hel del för mig och idag undviker jag allt vad vägar heter...Hästen jag red gick lugnt och stilla för att utan förvarning resa sig och gå baklänges rakt i asfalten (ja jag hamnade under). Varför han plötsligt reagerade kan jag inte svara på...Vi mötte en långtradare (tvåfilig 90-väg) som körde lugnt, inga konstiga ljud och inga pysljud...hästen såg långtradaren och klippte inte ens med öronen men när långtradaren var jämsides med oss gick alltså hästen till väders...Idag, om jag rider och möter bilar, känner jag det där suget i magtrakten = oro och då jag är väl medveten om risken att påverka hästen negativt så undviker jag alltså vägar helt.

...tillägger...jag red den där lilla biten på 90-vägen dagligen i många år på den här hästen. Ca 50 meter, för att komma till grusvägen som ledde hemåt. Så hästen var van och "trafiksäker"...

Senast ändrad:

Tänkte jag skulle ut och promenera på vägarna lite nån dag så att jag får chansen att känna på lite hur folk kör där och hur mycket trafik det egentligen är. :idea:

Det är nog jätteklokt att innan gå dit och promenera längs vägarna själv och känna dig för! Det är så olika från ställe till ställe hur trafiken är.

Dessvärre har det numera blivit på min ort med livet som insats att fara med häst längs vägen, även fast vi bor långt ute på landet och har grusväg med tämligen lite trafik :crazy: Ser idylliskt och bra ut att ha häst här och många många hästägare har senaste åren köpt gårdar här och flyttat hit med sina hästar. Och dessvärre verkar alla komma till samma slutsats, det går inte att rida med livet i behåll längs vägarna här :cry:

Det är tråkigt när man inte kan vistas på vägarna utan att få en smärre panikattack från bilisterna. Här där jag bor kör folk ofta lugnt och fint förbi en när man har häst med sig. Har nog bara varit med om en som försökt skrämma hästen, men är inte ens säker på att det var med flit. Vissa kör tom så långsamt att man måste börja vinka till dem att de ska köra förbi, annars ligger de där och smyger bakom en.

Vi måste ut på 70väg för att ta oss nånstans, mycket timmerbilar, långtradare, traktorer och så vidare och så vidare har vägen som genomfartsled.
Nu är min häst helt trafiksäker(även om saker kan hända så han blir rädd också förstås) och fixar att det kommer idioter till BILförare i hög fart och såna saker. Långtradarna och lastbilarna är överlag hyfsat försiktiga och hänsynsfulla. Jag behöver aldrig vara rädd att min häst balla ur oavsett fordon, inte heller när de kommer karavaner med motorcyklar osv.

Stallkompisens häst är mer explosiv och även om han är trfaiksäker så KAN den känna sej trängd och braka ut i vägen eller bli rädd för nånting helt annat och valsa iväg åt något håll. Prsonligen leder jag hellre en sån häst när jag måste ut på vägen med den, men i regel har förarna häromkring bra hänsyn när de ser om nån häst är lite orolig.
Dessutom har vi ridleden för 'skagernrunt' här och kanske har folk lärt sej att respektera ATT det faktiskt KOMMER VARA hästar på vägarna här ;)

Jag måste alltid rida på en 70-väg där vi står nu. Sen är det också trafikerade vägar, men de är åtminstone grus och kanske inte riktigt lika trafikerade.

För oss har det varit bra då hästen har blivit mycket mer trafiksäker. Jag började med att alltid göra halt när det kom en bil, för att han ska se ordentligt och känna sig säker. Lastbilar etc har jag bett sakta ner/stanna, eller hoppat av ifall jag inte kunnat gå av vägen.
I vintras mötte vi en stor traktor med långt, tomt släp medan jag ledde hästen hemåt. Han saktade inte ner så jättemycket och det skramlade mycket, hästen hoppade ut i en snödriva men värre än så vart det inte. :) Tycker att nästan alla visar god respekt. Värst är nästan cyklister som tyst swishar förbi utan att uppmärksamma oss. Hästen är inte rädd för dem men blir rädd för överraskningsmomentet.

Jag vill egentligen flytta för att slippa att alltid rida på trafikerade vägar. Det finns några få avstickare med bom för vägen, men man får alltid vända. Nästan inga skogsstigar. Hade 70-vägen lett till bra, otrafikerade/lågtrafikerade ridvägar hade jag nog inte flyttat då det mesta annat är mkt bra. Jag känner aldrig att jag kan rida ut och bara mysa, rida barbacka och bara slappa. Måste alltid vara uppmärksam på trafiken. Är hem-hemma över sommaren men hörde nu att en lastbil skrämt en (trafiksäker) ponny i stallet så tjejen åkte av. Det är också hemskt mycket motorcyklar och de vill alltid dra på i kurvorna, oftast ganska omedvetna om att det är mindre bra att köra mitt i vägen i 100 knyck...

jag har alltid varit van vid att rida på landsvägar och att rida över diverse trafikerade vägar, och jag måste rida ut på vägen för att komma till bra ridvägar men ser inte det som ett problem. ''min'' häst bryr sig inte om någonting förutom lastbilar, då blir hon ganska stressad men om jag känner att det blir farligt hoppar jag av eller rider ut på fältet bredvid om det är möjligt.
det som jag har lärt mig med att rida i trafik är att inte tänka ''nu kommer h*n bli rädd för ditten och datten'' osv, för hästen känner det direkt! jag försöker att alltid hålla mig lugn och inte tänka så mycket, men har man en häst som är trafikovan så är det kanske svårt att vara avslappnad.

Just det med att vara avslappnad har hjälpt jättemycket nu när vi rider mer i trafiken. Att göra halt har inte bara hjälpt hästen utan även mig, då stressar jag inte med att han ska gå i kanten osv. Märker jag att han är på väg att bli väldigt rädd hoppar jag alltid av.
Jag har själv varit skiträdd pga en häst som var dörädd för mopeder och tyngre trafik, blev några olyckor och skenturer med henne. Tog lång tid att inte känna panik, speciellt när det kommer en moped. Så jag har absolut respekt för trafiken, och att hästen kan bli rädd för andra saker och då hoppa ut framför fordonet. Det är också en anledning till att jag helst gör halt. Nu stannar hästen av sig själv när det kommer bilar, eller saktar ner till snigelhastighet... :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 583
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 283
Senast: Svartkatt
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 814
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 564
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V