rida på asfalt

Sv: rida på asfalt

Piamar: Innan skrev du att det var FÖRBJUDET att trava på asfalt, så vitt jag vet och har läst mig till i djurskyddslagen finns ingen sådan paragraf, alltså är det mer ett allmänt "råd" att inte trava på asfalt som många har hört, likaså jag för flera år sedan.

Den veterinär jag oftast använder är duktig och håller sig uppdaterad med nya studier som kommer osv och h*n anser att ungefär 15 min trav/vecka (sammanlagt fast vid vid olika tillfällen) på asfalt är nyttigt för hästens leder och skelett, därimot ska man vara försiktig i början och vänja hästen försiktigt under flera veckors tid.

Jag står mycket sommartid (6-12timmar/dag) på olika underlag gräs är absolut värst, därefter grus, asfalt är det som sliter minst på mig iallafall.
Efter 6 timmar på grus är mina knän och höfter helt slut medans på asfalt känns det först efter 10-12 timmar just för att det sviktar så mkt, gräset är mjuk och grus är helt stumt så sett ifrån mina egna erfarenheter springer/går/står jag hellre på asfalt och rider därför min häst så, jag skrittar hellre den km:ern på grus och travar sedan 50m på asfalt som är på väg till skogen. och en så länge funkar det kanon, de gallor han hade tidigare har försvunnit och han visar inga tecken på obehag.

"Störa förbi passerade trafik" tror jag knappast man gör om man travar i vägkanten jämnfört att trava i väggrenen, oftast tycker dom att man är ivägen iallafall. Men vi har fortfarande rätt att var på vägen och hästar räknas som fordon var på bilister ska visa oss lika mkt respekt som om vi vore en bil, sen att inte alla gör det är en annan sak. Vi ska givetvis visa andra trafikanter lika mkt respekt som om vi själva körde bil och inte red.

Jag är mycket nyfiken på din veterinärs källor!
Det finns ju en risk att det här med att hårda underlag är bra har blivit en "allmän accepterad sanning", när det inte finns tillräcklig kunskap på området.
Jag har sökt i SLUs databas och inte hittat någon forskning kring underlag och hållbarhet. Finns kanske forskning från andra länder?

Har däremot hittat en hel del om människor och våra idrottsskador - och många skador anses uppkomma pga alltför hårt underlag (dit räknas asfalt), som man alltså rekommenderar försiktighet med. Att stå och springa är inte jämförbart här, är jag rädd. Det är belastningen av hela kroppen + gravitation vid islaget som är slitsamt. Graden av trötthet kan vara en annan femma!

Är det inte så att det är förbjudet att rida på cykelbana men man får rida på sidan om??
Eller jag kanske blandar ihop de med något annat...:confused:
Men jag har inte hört något om att det är förbjudet att rida på asfalt.

Det är _inte förbjudet_ att rida på asfalt det säger väl sig självt igentligen.. hästar räknas ju som fordon enligt lag vid ridning och körning..

Snälla du..? Det är inte förbjudet att rida på asfalt.Vart har du fått det i från?snälla rara du.. läs på lite ...

Såg att du tyckte du blev på hoppad. du kanske ser det så men så är inte fallet tror jag..
människor svara självklart i mot dina inlägg när du hänvisar fel..och detta gör dom för att inte någon ska ta efter dina råd och göra sina hästar illa..
Det är för hästarnas skull.

Du ger många gånger väldigt tvivelaktiga råd.. som i bland är direkt farliga..Och du drar gärna parareller mellan människa och häst när det gäller skador medicier mm..och det ska inte gämföras på det viset.. hästar och mänsikor går inte att gämföra ..vare sig medicinskt eller vad gällande förslitiningar mm..vi är bygda helt olika.. och läkare på vårdcentralen kan inte/får inte medicinera häst.. precis som en vet inte får medicinera en människa.. hästar och människor har helt olika behov..

Jag ska kolla upp det! måste ändå ringa till min veterinär om lite annat så då ska jag passa på att fråga om någon källa för det!!

Nja jämnförbart eller inte så 12timmar stående och gående på asfalt kan man nog likna med 5 min lugn trav slitage mässigt tycker jag nog allt dock jag jag ju inte belägg för det...

Du har fortfarande inte svarat på, som så ofta annars, vart du får dina saker ifrån, i det här fallet vart du hört att det är förbjudet att rida på asfalt?

Tuffsan skrev:
Är det inte så att det är förbjudet att rida på cykelbana men man får rida på sidan om??
Eller jag kanske blandar ihop de med något annat...:confused:
Men jag har inte hört något om att det är förbjudet att rida på asfalt.

När du sitter eller leder häst så räknas du som fordon och du får inte vara på en cykelbana. Du skall vara på vägen, med bra reflexer vid mörker, så långt till vänster du kan komma. Vid stopp och sväng gäller samma regler som för cyklister. Så alltså vid cykelbanan men ej på.

Till Pia-Mar:
Nu får du tro att jag är en kinkig jävel men det tar jag! Snälla läs igenom detta.
*Egennamn stavas med stor bokstav i början. Vid en uppräkning av flera personer sätts ett , mellan namnen
*Sätt punkt efter varje mening och påbörja nästa med stor bokstav
* Du behöver inte byta rad, datorn fixar det själv

Dessutom tycker jag att citaten:
"bemöt andra som du själv vill bli bemött. " och
"att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter" motsäger varandra väldigt mycket.
//Åska

det är inte jag som rider på asfalten, utan en av kompisarna, men hennes häst verkar ju inte ta stryk av det ?

nu nä...men vänta några år. Fast då kanske hon har sålt den...och du har hunnit lära dig att säga åt din "kompis". Om du inte lär dig nu?

nej hon ska behålla hästen livet ut säger hon ;) ärligt talat bryr jag mig inte om vad min kompis gör, det är hennes häst och hon får göra som hon vill med den, får väl hoppas att hon slutar med det ngn dag, att jag nån gång sagt åt henne att man inte ska trava och galoppera på asfalt är inget hon tänker på eftersom hon läst att man kan det :smirk:

Jobbade på Irland, och där är det full rulle på asfalt. Varje dag...
Inga av de hästar jag red eller hade i stallen var nånsin halta eller liknande. 2 hästar var gamla, en var 16 och en var 19 och de var hur fräsha som helst. jag jobbade hos en veterinär med hans jakt och galopphästar och hans träningssätt var gammalt och beprövat.
Fast givetvis, inga snabbjobb på asfalt. men just traven. Vi hade olika val, 4 mile, 6 mile eller 8 mile. Fintrav, inget slängande, men med endå bra tempo. Efter varje ritt, vadade man över bäcken, fram och tillbaka i det iskalla bäck vattnet för att kyla benen genast efter träningspasset. kanske just detta gjorde susen!?
Viktigt var också att spola alla ben, varmt, kallt, varmt, kallt. Tog evigheter, men som sagt, fräshare ben har jag nog aldrig sett med tanke på hård träning och starter.

/cj

piamar skrev:
jag är oxå upplärd att inte rida på asfalt pga halk risken och det är för hårt, man rider på sidan av vägen dikes renen för att minska skadorna på hästen , och inte störa förbi passerande trafik

Näe, det kan väl ändå inte stämma?
Jag brukar ju ALLTID ta en galopptur i omkörningsfilen på E4-an i rusningstrafik, och alla som tutar gör det ju bara för att vara snälla :idea: :rofl: :angel:

Hästar räknas som fordon, och har således full rätt att vistas ute på vägarna... du vet... vägarna har funnits i flera tusen år. Bilarna i bara drygt 100 år... :o

Läs vad alla andra skriver - ombyte förnöjer, med rätt avvägd fart, skoning och intervall. Oavsett underlag.

Man ska rida på så varierat underlag som möjligt.
Rider man tex mkt på djup tung ridbana är det bra att "väga upp det" med att trava (i balans, i form), på asfalt regelbundet.

Till vänster ska man väl ändå inte rida? Som du skriver räknas hästen som fordon och fordon ska framföras på höger sida.

korta och intensiva skritt-turer på asfalt är bra för hästens ryggmuskler.. detta var iaf ordineringen gammelhästen fick när han skulle sättas igång och få muskler i ryggen igen.. 20 min på FM, 20 min på EM, skritt i rask takt, första veckan utan ryttarem sedan med ryttare en vecka.. innan de kunde börja sätta igång honom,,

Whha! Förlåt! Det är klart jag menar höger sida!!

Förlåt! Om jag berättar att jag kom till jobbet med omaka skor och tröjan bakochfram så kanske ni förstår hur min dag var....

Jag tycker att man aldrig ska trava eller nått på asfalt. skritt räcker. Det är inte bra för benen att gå för mycket på asfalt över huvudtagt. Och inte för hovarna heller. Min kompis mötte två nordisar en gång som travade på asfalt och hovarna var alldeles blodiga. så: nej. inte asfalt för mig.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 502
Senast: fio
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 236
Senast: mackan
·
Ridning Gällande ridning och underlag försöker jag följa riktlinjerna att variera underlag så mycket som möjligt. Jag varierar mellan ridhus...
Svar
8
· Visningar
2 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka