rida på asfalt

Sv: rida på asfalt

jepp, ganska färsk. Synd att de skriver så.. men han charlie är ju gammal :) Undersökningen gjordes ju 2002-2003 tror jag..kanske i en ny upplaga att de redigerar lite?

från Hästen som Hobby, en "bibel för oss som gillar gamla sanningar :)

" På hästar med ömtåliga ben och vid ridning i svår terräng kan man skydda benen med elastiska bandage. Det är svårt att anbringa dem så att de inte trycker eller lossnar under ritten, och den som är ovan bör lämna lindningen åt någon som kan säkert. ..(beskrivning av hur man gör) .. Detta är endast ett stöd och skyddsbandage, som omedelbart skall tas av, när hästen har kommit in i stallet. Ligger det på för länge, kan hästen skadas av att blodcirkulationen hämmas. "

Fast jag föredrar lindor som skydd, hellre än benskydd som har spännen, de om något borde ju stoppa blodcirkulationen som punkttryck. Jag skulle gärna vilja ha en undersökning till på hur lindor kan stödja ett ben som inte har några muskler i sig. Det man stödjer är isåfall senan som då inte kan sträckas fult ut, och alltså inte utvecklas, speciellt på unghästar. Varför tror du/ni att det är så viktigt att föl får röra på sig? ska vi börja linda föl?
Provocerar :) /jenny

Charlie kanske är gammal, men han är erfaren i alla fall.

Föl springer väl inte som regel på asfalt, så varför skulle man linda benen på dem? Det gör man väl inte på stora hästar i hagen heller i regel. Och Lindberg menade bara att om man ska trava på asfalt, så ska man linda benen innan man gör det och max trava i fem minuter. Det förutsätter väl att man inte börjar trava på asfalt det första man gör med en unghäst, utan att den har muskler och välutvecklade senor innan.

Men för mig spelar det ingen roll. Jag travar inte på asfalt vare sig med benlindor eller utan. Jag återgav bara vad det stod rekommenderat i boken.

Senast ändrad:

snigelfarmor skrev:
Detta är endast ett stöd och skyddsbandage, som omedelbart skall tas av, när hästen har kommit in i stallet.

Det är ju precis det här jag menade att det stod i Lindbergs bok också. Bandaget ger stöd. Så de verkar ju tycka samma sak i din bibel också.

piamar skrev:
hej det är förbjudet att rida på asfalt och hårt underlag benen tar stryk av det alla ligament går sönder och menisken går oxå sönder
om man rider på för hårt under lag det gör även ont leder och alla
skelett delar ,så lägg av med det.
inte ens människor ska löpa på hårt underlag,utan på terräng banor.och rida på skogs vägar och grus..
det är för stumt och ingenting som gungar under fötterna.soms viktar..
förlåt men så är det!från en envis jävel. :devil: :banana: :bump:

Och vad hade du hittat denna infon? Jag har ridit min new forest på asfalt varje dag sen han var fyra år. (måste rida påasfalt för att komma någonstans). vissa dagar skrittar jag ut på asfalt i två timmar. skrittar dock bara, alltså inge trav. Denna hästen har otroligt fina ben och aldrig varit halt. Han är riden på asfalt nu i åtta år. skorna slits något enormt men benen ahr ju ej tagit skada?? :confused:

Halvblodet jag har köpte jag för två år sedan. då var han bara riden på bra underlag som fina ängar paddock mm. I början var han halt ofta men efter lite träning på asfaltsvägarna så blev han starkare och starkare. nu är det mycket längesen han var halt.

tror alltså INTE att minisken och ligamenten blir sämre.

indyhope skrev:
Boken heter visst "Unghästar" (skrev fel förut) och är skriven av Ingrid Andersson och Charlie Lindberg. Lindberg är för övrigt veterinär. Boken kom ut 2000. Hurvida det är gammalt eller inte är väl upp till en själv att avgöra, men jag tycker i alla fall att det är ganska färskt. Plus att den är skriven av en välkänd veterinär.

om man ska linda när man rider på asfalt. hm vad ska det vara bra för? :rofl: Pållen min har fått på asfalt 8 år minst fem dagar i veckan? o han har aldrig haft en linda på sig el varit halt :idea:

Hej!
jag ville bara ha fram att benlindor är onödiga, för de ger inget stöd, inget stöd som behövs på en frisk häst iallafall.
Läste i Ridsport nu att man inte ska bandagera för mycket för det alstrar värme o värme är dåligt för senor. Så nu finns det inget bra med att bandagera, merän som skydd från kvistar etc. Förresten, -Vita lindor på dressyrhästar har jag hört är för att tr'naren lättare ser benen då.

Jag travar inte heller på asfalt om hästen har järnskor.
indyhope, detta är inte bara till dig, och tack för att du delade med dig av din bok unghästen :)
/jenny

Nu citerar jag boken för att vara lite tydlig här om vad det står. Fråga sedan inte mig om varför. Det är inte jag som kommer med det här påståendet och säger att det är rätt/fel. Jag talade bara om vad det stod i boken. Vill man veta varför, kan man läsa utförligare i den alternativt fråga författaren.

"När man travar på asfalt ska hästens ben lindas med stödbandage och travpassen ska vara max fem minuter."

Så står det i boken. Det är alltså frågan om att trava på asfalt, inte skritta. Ingen har sagt något om att linda benen när man skrittar på asfalt.

och jag tror nästan jag vill kontakta charlie för att få höra varför man ska ha bandage. och om han kanske har ändrat åsikt efter att undersökningen offentligjorts.

/jenny

Precis som att din häst kan gå på asfalt olindad varje dag utan att bli halt, så finns det antagligen massor av hästar som skulle bli halta av samma behandling. Dra inte paraleller på bara en häst, det är omöjligt att få ut ett enda uns vettigt av det, i väldigt många fall.

Jag har en bok "hästveterinärerna" där det står mängder med bra saker, bl.a. att det visst är bra att variera underlaget, trava lungt och samlat på asfalt, faktiskt under ganska långa sträkor, dock med ngn typ av stöd, senskydd eller lindor.

*knapplån*
Jag rider mycket på asfalt då jag endast har en km så är det asfalt sen, men jag TRAVAR aldrig på asfalt om jag absolut inte måste. Travar inte heller på HÅRDA grusvägar..
Något man är lärd sen liten och sitter i ryggmärgen att man inte ska göra.
Så är det bara, är man lärd på ett sätt så är man..

Hej!
ang linduttalanden i böcker:
Jag tror veterinärer svär sig fria från skador om de säger "använd lindor" . Lindor har ingen stödeffekt, men dressyrfolket använder det av tradition, och de flesta elitryttare använder det slentrianmässigt, alltså är det accepterat av oss dödliga.
Och lindor skadar ofta inte hästarna de korta perioder de används, de är även effektiva mot slag, så varför våga skriva "använd inte lindor". ?
Jag tror det där kommer att ändras snart, om bara hästforskningen hade fått lite mera resurser att gå igenom sånt som vi alla är nyfikna på, istället för bara sjukdomar. Visserligen har det gjorts undersökningar som jag kan hänvisa till i all evighet utan att folk ger sig.

Sunt förnuft borde väl ändå inse att en tygremsa inte stoppar en senskada, och absolut inte ger något stöd för BENET då benet består av senor och skelett, inte muskler som ex. vår vad.
Men uttrycket " för säkerhets skull" råder än så länge tom med mig, då det inte har gjorts några studier på hundra olindade elithästar jämfört med hundra lindade.. vad jag vet. Hoppas på en sån.

En bra förklaring till vita lindor när man tränar, är att instruktören ser benen lättare. DET verkar vara den enda vettiga anledningen att sätta på lindor vid dressyrarbete. (ganska snyggt me)
Just dressyrarbete är ju grunden, att bygga upp ben, leder, senor, ligament så de klarar att bära de stora hästarna i galoppen, piaffen etc. Dressyr tar lång tid =bra Hopphästar tar kort tid på sig = mindre bra för sånt som tar år att bygga upp. Men så tror jag oxå att senskador är mycket vanligare på hopphästar (o trav o galopp som oxå tävlar tidigt) Ett löst antagande, givetvis, men det går väl att få reda på från försäkringsbolagen antar jag.

Vill även säga att jag använder lindor på min bak, för att skydda mot ev slag som jag vet hon fått innan. Jag föredrar lindor då benskydd ger för mycket punkttryck. De kan oxå ge skav och få in gruskorn.
Så lindor får gärna fortsätta säljas o utvecklas, men stöd ger de inte.

Westernryttaren skrev:
Vi pratade om detta en gång innan o kom fram till att den gråa asfalten var bättre o mer sviktande än den vanliga svarta.
Den gråa finns det mycket av i skåne.
jag trodde bara det fanns grå asfalt :confused:

tycker dt du skrivit i tråden har varit vettigt men eftersom jag bara har hört olika saker om det här ämmnet tänker jag inte kommentera något själv.. Undrar bara en sak till dig :D
du skriver ju att lindor och bandage inte ger något stöd. Det kan mkt väl vara sant, jag vet inte så mkt ang. den biten. Men jag undrar iaf, vet inte om du skrivit något om det här tidigare fast jag missat det; det kankse inte ger stöd på friska hästben men gör det inte det om dom har ont/är halta då? För på oss människor brukar det ge mkt stöd med bandage när vi har ont , har vrickat handen, benet o.s.v, iaf för mig. är det inte i princip samma sak för hästar? ;) :crazy: :D

Senast ändrad av en moderator:

Jag är precis som du, har inte så stor koll.
Men när vår häst skadade sig förra året blev vi rekomenderad att hålla honom lindad.
Senare visade det sig att senan var av, så det var tydligen inte så mycket att göra, MEN veterinären sa då att om vi inte hade haft honom lindat hade han haft hur mycket mer ont som helst än vad han hade nu tack vare lindningen.
Jag har i princip alltid fått höra att man lindar som STÖD/och som skydd mot slag. Det är man lärd sen länge, då tex. toppryttarnas hästar aldrig går utan lindor förutom på tävling.
Så nått borde det ändå ligga i det hela tycker jag..
Sen är det väl upp till var och en att linda, men jag gör det iaf för jag tycker det funkar bäst..

jag är ju inte veterinär...men egna tankar har jag.

Om du lindar ditt ben, så lindar du ju om en muskel. Det ger värme och muskeln kan inte utvidga sig allt för mycket, Ett stöd.
Om du lindar om din ankel hårt så att du inte kan böja foten ex vid en stukning, så ger ju det smärtlindring, stöd och värme.
Men hästen lindar du ju inte så, för hästen har inga muskler, och man lindar ju aldrig hårt om kotan o ner så att hästen inte kan röra sig. Och ska du linda så hårt måste du nog gipsa, annars stryper du benet totalt.

Jag har haft en häst med senskada, och veterinären rekommenderade lindor i hagen, och ett starkare neopren skydd vid motion. Neoprenskyddet går ner över kotan. Lindorna i hagen struntade vi i efter 2 veckor (hon hade först zincaband i 2 veckor) men vid motion hade jag alltid lindor/neopren skydd på. Hon blev frisk på 6 månader, men sen gick en annan del a senan upp och vi gav upp. Hon var gammal oxå...

Något som kommer mer o mer är att rörelse läker. Utan rörelse på en senskadad häst kommer den inte kunna komma tillbaka. Skrittpromenader vid hand eller framför vagn är bra.
Och även en mindre hälta ex vid en stukning bör hästen gå i normal hage (enligt mig) Människor rekommenderas att röra sig så mycket man kan o orkar när man skadat sig. Varför skulle inte det gälla hästar, som ju ännu mer än vi är gjorda för rörelse? Veterinärer som rekommenderar boxvila borde man inte anlita, det visar ju på bristfällig vidareutbildning.

Visst kan man linda för att elitryttarna gör det, men varför gör de det? De vågar nog ännu mindre än vi chansa och ha olindade ben. För så länge ingen säger att det direkt skadar hästen, så kommer folk att linda.
Lindor skyddar ju mot slag och är en billig försäkring.
Men det dära stödet är högst tvivelaktigt, och jag undrar var det kommer ifrån.
Kanske från galoppörer? De rids ju in vid 1 års ålder och senor är inte fullt utvecklade förräns vid 2 om jag inte minns fel.

/jenny

varför ta bort något som funkar : jag är ett stort lindfan om man säger som så..jag lindar alltid i både tid och otid..det skyddar mot slag och jag har en ponny som är ny med stora rörliga gångarter och nu använder jag broddar när jag rider ut för dte är halt. på en vecka ha han tagit isönder 1par linder och 3 PAR BOOTS! behöver inte han skydd?? min häst hade trampat sig på bootset precis ii karleden igår i hagen man kan ju undra hur´mkt av mina hästars ben som hade varit kvar om jag inte lindat och bootsat in dem..

okej så du tycker int edte är br amed boxvila..
ska du strunta i såna veterinärer som ursula palm och jonas tornell nu oxå??

jag tror du är inne på fel spår..man måste inte vara emot allt!

Ang. dina vänners stora förskräckelse känner jag nästan igen mig lite, dock ej de jag träffar i stallet men andra. Men varför skulle det ta skada teoretiskt? All ridning sliter på hästen och att trava på assfalt sliter inte mer än något annat kan jag tänka mig. Jag brukar göra det någon gång, för att det är stärkande. Det som är stärkande är väl om man rider på varierat underlag.
Jag är mer intresserad på vad assfalt gör för skada på hästen som en äng som har dåligt fäste inte gör?

Din häst behöver antagligen en ny hovslagare för sådär kan han inte hålla på. Vad är det för vits med en häst med sådana rörelser om hans ben aldrig får vara ifred? Defekt, eller urusel balans o självkontroll heter det.

Ursula har jag själv anlitat och när hon rekommenderade boxvila åt vår ponny med hasledsinflammation började hon väva och fick sen slaktas pga att det ändå inte läkte eftersom hon brallade så fort hon fick en chans.
Jag tror dessutom att de flesta duktiga veterinärer (ursula ex) har ändrat åsikt nu. Tiderna förändras faktiskt.
Tornell rekommenderar inte boxvila heller. Utan boxhage på sin höjd. Det du gör är förtal.

så lindfantasten, man måste inte vara för allt som man kan ha på hästen heller. Träna du hans framben att vara lite kvickare istället för att köpa boots varje dag. Det lönar sig.
Att linda i hagen är väl inte så smart heller, eftersom dina lindor går sönder hela tiden kan han fastna i dem o skada sig.

Tror inte elitryttarna lindar för stöd faktiskt, dressyrryttarna har ju mer och mer sådana där eskadronbandagetter istället för lindor nuförtiden, dom använder det ju mest för slag. Benen syns bättre med lindor på och det är en bra hjälp för tränaren.

Däremot har dom ju stöd bandage i boxen, du vet Lussans ena häst råkade ju få en gaffelbandsskada i boxen för att den hade stått olindad en timme :angel:

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 502
Senast: fio
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 236
Senast: mackan
·
Ridning Gällande ridning och underlag försöker jag följa riktlinjerna att variera underlag så mycket som möjligt. Jag varierar mellan ridhus...
Svar
8
· Visningar
2 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka