rida på asfalt

Sv: rida på asfalt

Det är ju lika hemskt att rida för mycket på för mjuka underlag!! Varierat ska det vara och då är lagoma stunder på asfalt bara bra.

Jag har, som jag har skrivit förut, jobbat på Irland där hästarna tränas ett par gånger i veckan i trav på asfalt, delvis säkert för att de har rätt mjuk mark i övrigt och de hästarna hade SUPERBEN!! Någon ovan skrev också om detta. Jag tycker inte att man ska vara så himla petig på vilket underlag man rider, snarare i vilken form man rider hästen på underlaget.

Hästars ben är delvis vad man gör dem till.

Dessutom är en människofot och en hästhov konstruerade olika och tar upp stötar olika. Hästen är en sk tåspetsgångare och vi människor är hälgångare.

Hästen är sedan årmiljoner anpassad till ett liv på grässtäpper, med varierande men ofta ganska hårt underlag. Människan är anpassad till att klänga runt i träden i en djungel samt att lufsa runt mellan träden....

Ie det som är jättebäst för en hästhov är inte lika bra för en människofot!
/KT

Jag brukar trava på asfalt ibland, alltid i lugnt tempo och enbart på en avspänd häst dvs. börjar damen ladda så saktar jag av.
Min häst blir lätt lite gallig om hon går mycket på mjukt underlag, men att trava på lite asfalt hjälper mot gallorna, därav tror jag att hon mår bra utav det.
Har ridit så de senaste 6 åren (innan dess hade vi inte tillgång till asfalt på samma sätt) och hon har aldrig haft några träningsrelaterade skador.
Det är svårt att säga hur mycket jag travar på asfalt, men jag uppskattar att det handlar om 3-4 minuter åt gången två gånger i veckan, oftare när övrig mark är mjuk, mer sällan när det är hårt överallt.

Precis så tycker jag att man ska tänka också; att när det i övrigt är väldigt hårt i marken typ en torr sommar eller frusen höst, så får hästen alldeles tillräckligt med hårtunderlag och då kanske det inte är lämpligt att rida på asfalt OCKSÅ medan när det är jättemjukt i backen (och i hagen) så är asfalt eller hård grusväg bra komplement när man rider.

Har oxå hört lite olika om att rida på asfalt, alla jag frågat säger att det bara är bra att skritta på asfalt (stärker senorna), men att trava på asfalt tycker vissa är bra och andra skulle aldrig få för sig att göra det.
Där jag bor måste jag gå på asfalt för att komma till grusvägar eller skogsstigar. Att skritta på asfalt tror jag inte är skadligt (min pålla är 12 år och har aldrig varit halt eller liknande.)
Hur mkt man ska rida på asfalt beror nog på hur Van hästen är med att gå på hårdare underlag. För en häst som alltid rids i ridhus eller i paddock och grusvägar/skogsstigar är det nog inte så bra för att ridas på hårt underlag längre stunder, det sliter nog på senorna. (?????????) Man får nog börja gradvis..

Jag måste som sagt gå på asfalt för att komma till grusvägar, och alla grusvägar är inte så långa utan emellanåt kommer det lite asfaltsvägar som man måste gå på för att komma till nästa grusväg.
Där brukar jag alltid sakta av till skritt, men jag tänkte att jag ibland kanske kan trava lungt på dom oxå (det är inte långa sträckor och min häst är van vid att skritta på asfalt).
Hjälp mig :confused: hur skulle ni gjort????????

ps. har oxå hört att det kan vara bra för hovarna att rida på hårdare underlag imellanåt, stimulerar blodcirkulationen i hovarna.
Man får ju däremot absolut inte rida på asfalt om hovarna slits så att hästen börjar ömma.
Har hästen dåliga, ("klena"), hovar är det nog inte så smart. ds.

Senast ändrad av en moderator:

Det verkar ändå som att du rider rätt mycket på hårt underlag så det kanske räcker att skritta på asfalten, men å andra sidan om du har en häst som är van vid det hårda så spelar det nog ingen större roll om du travar några meter på asfalt då och då. Beror på hur du lägger upp gångarterna på resten av ridturen också. Tror inte att det är något direkt problem du har. Kolla framförallt att det inte är hal asfalt och rid hästen balanserat.

Förbjudet att rida på asfalt??!!

Tänk alla ridande poliser som bryter mot "lagen" varje dag!! :eek: :D :devil:

När jag köpte min förra häst så hade han dåliga hovar. Hovslagaren var ut ungefär varannan dag och slog på tappskor (ja, jag har tappskokompetens :angel: ) och han var helt nerverkad i trakterna. Hovslagaren sade åt mig att vi skulle verka och sko om (vid behov sko om) var 4:e vecka för att bättra på hovarna. Efter 2 månader så tyckte han dock att hästen blivit så mycket bättre och undrade vad jag gjort. Jag red mycket på grusvägar (hårda) och asfalt och det gjorde susen på den pållen iaf.

Att galoppera på asfalt är väl ite att rekomendera.
Men skritt på asfalt är bra för benen tror jag.
Helena Lundbäck har asfalt i sin skrittmaskin.
Det borde ju göra benen starkare på ngt sätt?

om man travar på hårt underlag tex grusvägar eller asfalt så kan man som ägare vara så förnufftig att vara rädd om sin häst om den är barfota.Är man inte det så kan det hända att hovarna börjar blöda. :devil: :idea:

Nja... det är nog på ett slitande material typ mjuk grusväg som sulan kan slitas ner. Men om man haft hästen barfota länge då måste du nog rida flera timmar på sånt underlag.

Min erfarenhet av asfalt är att förr sa de att man inte fick trava på asfalt, men nu använder många elithästägare hårda underlag som träning. Jag använder mitt hästförnuft, barfota eller ej, och skrittar mest på asfalt.
När jag kör, travar jag gärna på asfalt. Vagnen går lätt, blir bekväm för mig o hästen och det finns ingen klump med dålig balans (jag ) på ryggen som försöker inverka.

Jag travar hellre på asfalt när min häst är barfota oxå, dels så sliter det bra, så man slipper verka hela tiden, dels ser man tydligt hur hästen vill slita sina hovar och till sist så är ljudnivån mycket lägre, alltså blir det mycket mindre vibrationer.

Någon som vet vilken typ av asfalt som är mjukast?
Jag travar helst på cykelvägsasfalt :)

haha, undrar hur jag hade fått det om det hade varit förbjudet att rida på asfalt, på sommarn hade det vara blivit grusvägen vid huset :P

jag vet det :smirk: men jag tycker som häst ägare att man ska vara mån om sin häst om den går barfota ..att köra/rida på grusvägar av olika underlag att hovarna är anpassade eller tvärtom.

snigelfarmor Någon som vet vilken typ av asfalt som är mjukast? Jag travar helst på cykelvägsasfalt :)[/QUOTE skrev:
inte för att man får rida på en tennisbana eller idrottsplats ,, :angel: men kan inte den asfalten vara den mjukaste. :confused: :idea:

Jag skrittar endast på asfallt. Har fått lära mig att det sliter på hästarnas ben om man travar och galopperar där.

snigelfarmor skrev:
linda hästens ben? vad ska det vara bra för? Vill man bygga ska man väl inte hindra det med lindor?
lindor gör varken till eller från enligt undersökningar.

vad är det för bok?

I boken (som heter "Unghästen" och handlar om inridning av unghästar) står det att man ska använda lindor för att ge stöd åt benet. Alltså, stödbandage.

jag hade aldrig köpt en häst som behöver ha "kryckor" dessutom ger inte lindor stöd mer än att senan inte kan arbeta fullt ut, dvs den byggs inte upp. och lindar du lösare, då kan du lika gärna sluta linda.
När gavs din "Unghästen" ut egentligen?

Det enda som visade sig ge stöd var senskydd, och de däremot ger även ett stort punkttryck och ska användas med måtta och under korta stunder, ex hopptävling.
Undersökning gjord på ett av sveriges djursjukhus.

flest pastelllindor på hästen vinner...

Boken heter visst "Unghästar" (skrev fel förut) och är skriven av Ingrid Andersson och Charlie Lindberg. Lindberg är för övrigt veterinär. Boken kom ut 2000. Hurvida det är gammalt eller inte är väl upp till en själv att avgöra, men jag tycker i alla fall att det är ganska färskt. Plus att den är skriven av en välkänd veterinär.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 502
Senast: fio
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 236
Senast: mackan
·
Ridning Gällande ridning och underlag försöker jag följa riktlinjerna att variera underlag så mycket som möjligt. Jag varierar mellan ridhus...
Svar
8
· Visningar
2 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka