rida på asfalt

Sv: rida på asfalt

FÖRBJUDET?? Eh, vart har du fått det ifrån?

Springer inte mycket själv. Men visst kan det vara dåligt för vissa att springa på för hårt underlag. Men tänker man på hästar, som oftast väger aningens mer än en människa, nog måste marken svikta lite mer under dom än under en 60-kilos människa? Dessutom sviktar ju hårt packade och torra grusvägar sämre än asfalt. Och ingen här inne har väl sagt att man endast ska rida på asfalt. Får du ont av att springa 5 min på asfalt? inte då jag... Tror verkligen inte att någon förbjuder det...

Förbjudet eller "förbjudet"??

I min bok om unghästar så står det att man kan trava på asfalt kortare sträckor och max fem minuter om man har sett till att linda hästens ben. Jag tror att det kan stärka ligament osv. Men det ska nog göras i små doser.

Själv föredrar jag trots allt att skritta på asfalt. :)

Jag har hört att om en människa springer på asfalt så frigörs mer av ämnet keratin som stimulerar kroppen.

linda hästens ben? vad ska det vara bra för? Vill man bygga ska man väl inte hindra det med lindor?
lindor gör varken till eller från enligt undersökningar.

vad är det för bok?

Maraton i löpning (för människor) i bla OS går ju på asfalt där springer man i flera timmar...

Varför en sån pessemist till lindor? Jga lindar ALLTID mina hästar vad jag än gör.Det skyddar senor o.s.v kan man linda rätt så är det inte skadligt att linda hästar...

Sluta nu Piamar!! Du har som vanligt helt fel. Jag och många fler är trötta på dina felaktiga råd. Kan du inte hålla dig till att kommentera sådant du ev. vet något om? :mad:

Det är stärkande att rida på varierande underlag, däribland asfalt. Vem skulle förbjuda asfaltridning? Varför?

Det var det dummaste jag hört!

Om det skulle vara förbjudet att rida på asfalt skulle knappast veterinären rekommendera att jag leder min halta häst på asfalt :smirk:

Vi pratade om detta en gång innan o kom fram till att den gråa asfalten var bättre o mer sviktande än den vanliga svarta.
Den gråa finns det mycket av i skåne.

Jag är uppväxt med den allmänt acepterade regeln att man inte travar på asfalt. Detta har ändrat sig med tiden, har jag förstått, man lär sig väl mer om både hästben och underlag. Men hur ingående studier som gjorts vet jag inte. Fakta kring hur mycket träning som kan ske på hårt underlag innan det börjar slita, hur träningen ska läggas upp inför sådan belastning, jämförelser i hållbarhet på sikt osv verkar saknas.

Jag vet att fast underlag sliter mindre på senor och leder än alltför mjukt och sviktade ridhusunderlag. Att det är bra att träna hästen på olika underlag, vet jag också. Personligen håller jag mig dock till skritt på asfalt. Det stärker fortfarande, men nedslagen blir inte så hårda som vid flygande gångarter, och då minskar även risk för slitage. Det finns också en ökad halkrisk på den släta asfalten.

Att asfalt är stumt och inte lämpligt för joggare trodde jag var allmänt känt? Hårda underlag kan för många joggare leda till benhinneinflammationer, "joggingknän" och andra retningssymptom. Det rekommenderas av sjukgymnaster och läkare att springa på mer sviktande underlag. Och då springer vi ändå med sviktande skor och utan ryggsäck på ryggen. Men det kanske bara gäller den som inte tränat upp sin styrka succesivt på underlaget?

Att hårdpackad grus är minst lika stum är inte svårt att förstå, men där är halkrisken iallafall något mindre. Det händer att jag travar kortare sträckor på hårda grusvägar, men vi håller oss då i vägrenen eller i mittfåran, där hoven kan sjunka ner någon centimeter i lösare sten / grus iallafall.

Jag tror att man ska vara mycket försiktig med tillvänjningen av de hårda underlagen, precis som med de mjuka! Korta pass i skritt i början, noggrann koll på benen efter träningen. Många hästar blir varma och svullna i benen efter att ha travats på hårt underlag, vilket jag tycker är en varningssignal. Men då har det kanske varit för mycket för just Den hästen, vid Det tillfället. Det är ju inte all smärta som syns för blotta ögat eller kan kännas utanpå heller. Har själv haft benhinneinflammation, och vet att det gör himskans ont utan yttre symptom som "hälta". Hästen kanske bara blir lite stummare i steget, till en början, om den drabbas av motsvarande inflammationer.

Sorry men varför gör du såna här inlägg? Bad du inte om ursäkt för nån vecka sen för dina trådar och fick en massa svar på det? Den här tråden säger inte någon stans att det är nyttigt att motionera sin häst på asfalt för mer än väldigt korta pass och med stor försiktighet. Du förstör inte skelettet eller ligamenten på vare sig människa eller djur om vi utgår från försiktigheten vi diskuterar runt hela aktiviteten här.

hej läs madame skrållan inlägg hon är oxå emot att rida på asfalt men hon skriver väldigt uttryckligen vad som gäller,jag är oxå upplärd att inte rida på asfalt pga halk risken och det är för hårt, man rider på sidan av vägen dikes renen för att minska skadorna på hästen ,
och inte störa förbi passerande trafik,det vore bra om någon veterinär kunde uttrycka sina åskiter.men jag tror mig har rätten på
min sida idetta fall.lite sunt bond förnuft skadar nog inte,.
....................................
angrepp mot personer och inte sak frågan undanbedes vänligen men bestämt,så länge inget är till skada, så får var och en bedöma själv vad som kan vara rimligt.eller snälla var lite försiktiga vid anvisande mot en person. eller flera personer angrepp på denna sida är inte roligt!jag blir ledsen..
"bemöt andra som du själv vill bli bemött. " :banana: :bump:
"att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter"

piamar skrev:
hej läs madame skrållan inlägg hon är oxå emot att rida på asfalt men hon skriver väldigt uttryckligen vad som gäller

Vaddå vad som "gäller" ?!
Du får ha åsikter precis hur mycket du vill, precis som alla oss andra, men presentera inte dina påståenden som att det är den allsmäktiga sanningen utan några som helst grunder annat än dina personliga åsikter. Det är då folk tappar tålamodet och blir irriterade.

Jag litar tusen gånger mer på en veterinär än på dina märkliga råd och diffusa åsikter :smirk:

mackan skrev:
Vaddå vad som "gäller" ?!
Du får ha åsikter precis hur mycket du vill, precis som alla oss andra, men presentera inte dina påståenden som att det är den allsmäktiga sanningen utan några som helst grunder annat än dina personliga åsikter. Det är då folk tappar tålamodet och blir irriterade.

:bow: :bow:

Det där att rida på asfalt har omvärderats på senare år. Det är stärkande att rida på asfalt och andra hårda underlag då och då. Varierad ridning på varierade underlag. Det tror jag vilken vet. som helst skriver under på. Att man sedan inte flågalopperar varken på asfalt eller i djup, mjuk sand ser jag som självklarheter.

Att vi svarar på dina inlägg är väl inte konstigt. Jag har vid flera tillfällen svarat eftersom dina råd i dessa trådar varit direkt farliga. Vi kan ta exempel som bodylotion i sår och receptbelagda människomedeciner till häst, och ring din vårdcentral om hästen blir sjuk. Än en gång kan jag förklara för dig att det är farligt att ge sådana råd och att det finns de som följer råden här bokstavligen.

Ditt inlägg i den här tråden är inte så farliga, men de är felaktiga. Det är inte på något sätt förbjudet att rida på asfalt.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 502
Senast: fio
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 236
Senast: mackan
·
Ridning Gällande ridning och underlag försöker jag följa riktlinjerna att variera underlag så mycket som möjligt. Jag varierar mellan ridhus...
Svar
8
· Visningar
2 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka