Rida när hästen har tappat en sko??

JessicaM

Trådstartare
Dum fråga kanske, men det är väl inte så bra att rida en häst (lugnt visserligen) som har tappat en av bakskorna?? Den har alltså skor fram och på ena bak..

Sv: Rida när hästen har tappat en sko??

Det beror på hästens hovkvalitet och underlaget. Ring och fråga din hovslagare h*n borde kunna ge dig ett bra svar.

tex det är bättre att rida på gräs än grus och värst är grusvägar. Det brukar också ofta vara bättre att rida i manege än på uteridbana med tappsko.

Beror ju på hur hästen är. En häst dör ju inte av en vilodag. Min blir halt när hon tappar en sko så då rider jag förstås inte. Hon vill inte ens promenera, så det är bara slå på skon illa kvickt som gäller.

Beror på hur hoven ser ut, är den uppfläkt/trasig rider jag inte utan sätter på en easyboot eller dyl för att inte förstöra den ännu mer i hagen. Är dne hyfsad raspar jag av kantrena o rider i ridhus. Han blir öm så ute går inte att rida utan sko.

Jag skulle inte riskera att hoven blir trasig bara för att jag inte får rida nån dag. Nu har jag inte haft en tappsko på 12 år men principen gäller.

De är bättre om du ska rida att dra av den andra skon också så att de inte blir ojämnt :)

Jag brukar ta en skrittrunda och ev lite lugn trav när min häst har tappat nån sko. Håller oss i skogen där stigarna är mjuka och undviker grusväg och asfalt.

Är det en framsko som har åkt av så får min häst vila, han blir betydligt mer ömfotad då.

Min pålle har så sköra hovar så jag kan inte rida henne treskodd. Så då blir det till att vänta med ridturen tills hovis har varit här.

Så man får två hovar med problem:cool:

fast inte om man har en häst som inte blir ömfotad så lätt. de har vi kunna gjort på vissa hästar i stallet som inte är särskillt ömfotade som tappat en bakdojja, river den andra i väntan på att hovis kan komma, funkar fint fint. sen har man ju inte kunnat rida överallt, men ett pass på ridbanan eller på vår banvall som är mjuk och fin, helt enkelt låtit bli grusvägarna.

En av hästarna är helt oöm och kan gå förfullt om hon tappar en sko (såvida hoven fortfarande är i bra skick) och hon har fruktansvärt fina hovar så det funkar :) andra hästen däremot är så ömfotad och har inga höjdarhovar så det är inte på tal att rida om han har tappat en sko..

Individuell fråga här, det är bara du och hovslagaren som skor din häst som kan avgöra vad som är bäst :)

Precis :) Eller slå på den själv vid tillfälle. Man har oftast inte tid att ställa sig och slå fast skor när man har tänkt rida..

Jag vågar inte dra loss skor... kan redan nu se ilskne hovis som frågar om jag blivit knäpp helt plötsligt och ska börja förstöra hovar. Gick en tappskokurs förra året med det enda den gav mig var en djup respekt för duktiga hovslagare, haha!

Men för att svara TS:
Jag rider normalt inte om hästen tappat en sko, jag chansar inte.

Om hästen inte kan få skon påslagen direkt och inte ömmar så brukar jag röra på den på mjukare underlag för att de inte ska behöva stå flera dagar (om de till exempel trampar av skon på fredag kväll och kan få på den först i början av nästa vecka). Tex longering eller tömkörning i paddocken. Om de ömmar får de vila och så försöker jag få på skon fortast möjligast.

Det är jätteindividuellt från häst till häst hur ömma de blir och vad som passar bäst.

jag brukar tömköra i ridhuset om det dröjer några dagar innan hovis kan komma :)

Det beror på hästen. Har den bra hovar och inte blir ömfotad så rider jag lite lugnt i väntan på hovslagaren (om det inte passar bra med en liten vila just då).

Om det är långt kvar tills hovslagaren kan komma så drar jag också av en sko för att få "jämnare belastning".

Är hästen ömfotad? då skulle jag låta hästen vila.
Är den däremot inte speciellt ömfotad kanske du kan ta en liten lugn tur? Kanske göra lite lösgörande arbete i paddocken med mycket skritt.

Ja, här gör vi också som så att vi drar den andra bakskon så det blir jämt... om det inte är som nu, vinter för då måste det ju på en sko... MEN, då har jag en god vän som har tappskokompetens och han fick senast igårkväll rycka ut å fixa Kamels framfötter då det blivit tappsko X2...

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
549
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama