Rida med hängande tyglar bygger inga muskler??

JessicaM

Trådstartare
Stämmer det?? Jag har ju läst i böcker att när man har långa tyglar så måste hästen bära sig själv och bygger där med bättre muskler.. Men idag fick jag höra att hästen inte bygger muskler alls så mycket som den gör när den "går i form"!

Någon som kan skina lite ljus över det hela för moi? :D :idea:

Sv: Rida med hängande tyglar bygger inga muskler??

Ja jag bär då inga hästar, det är dom för tunga för. Det är bara pippi som kan bära hästar. ;)

Om dom bygger mer eller inte kan jag inte svara på, men det är klart att det inte är samma muskler som arbetar när hästen går i form som när den har långa tyglar.
Jag kan mycket väl tänka mig att en häst sätter mer muskler under arbete med form då den får sätta under sig mer, höja ryggen och lätta från bogen. Det blir mer arbete helt enkelt.

Men jag ska definitivt följa tråden då jag inte har något riktigt svar på frågan. :)

muskler.. Men idag fick jag höra att hästen inte bygger muskler alls så mycket som den gör när den "går i form"!

Hästar kan mycket väl gå i form på lösa tyglar :grin:

En häst som rids i högre dressyrform och en häst som rids i lösare form med fria tyglar sätter inte muskler på samma sätt, men nog tusan sätter dom muskler! Kolla in en quarter (tar dom som exempel eftersom dom ofta används inom western där man rider med lösa tyglar), nog f*n är dom välmusklade alltid! :idea:

Min häst bär sig och går i form, även om jag inte bär omkring på hennes huvud...

Men hur arbetar man en häst på western viset då?

Herren som jag har köpt har OTROLIGT lite ryggmuskler. Efter bogbladet (mot ryggen) så går det ner en djup svacka! Skitsvårt att få sadeln att sitta bra..

Men förutom o klättra o allt det där hur arbetar man upp bättre ryggmuskler på westernviset?

Passar sadeln du har idag? Låter som din herre gått med en för trång sadel och därför inte kunnat bygga rätt muskler just vid sadelläget. Tömköra är ett jättebra sätt att bygga upp musklerna på en häst , speciellt ryggen, då hästen tillåts att jobba fritt utan ryttare och hitta balans och höja ryggen. Dock måste man kunna tömköra på rätt sätt så bästa är att ta hjälp av nån om man inte är säker:idea:
annars är klättring som du sa, bomövningar, mkt övergångar i olika gångarter mkt stärkande!

Visst bygger hästen muskler och framförallt får dom upp kondition när man skrittar långa stunder på hängande tygel! Det är jättenyttigt! Det är det bästa sättet att få igång en häst efter en vila osv, mkt skritt på långa/halvlånga tyglar!

Rid mycket sidvärtes rörelser, se till att han hela tiden går i balans, "långttrava" (trava på ordentligt, så hästen får skjuta på), rygga, klättra...

Jag tror att ni skall botanisera lite i den här tråden innan ni svarar, så att
ni kan komma med ett mer djuplodande svar, och svara utifrån ts egen
förmåga.

LÄNK

Har bara haft honom sen den 13nov så det är inte min sadel som har legat på honom innan dess. Jag bygger upp i svackan så att sadeln inte ska trycka där..

Långtrava???

Jag tror att ni skall botanisera lite i den här tråden innan ni svarar, så att
ni kan komma med ett mer djuplodande svar, och svara utifrån ts egen
förmåga.

LÄNK

Och jag har ifrågasatt TS i tidigare trådar då det verkar problem med det mesta, mkt viktigt att fråga ngn om råd hjälp på plats. Tränare, veterinär, tandläkare behövs i detta fall (med tanke på alla tråda så undrar jag ibland om det verkligen är sant??)

Langtrava: snappet snabbare an arbetstrav - dvs "snegling" mot okad trav, pa lang tygel. Trav i "frihet" under ryttare dar hasten langer pa steget, vanligen anvant for att "aktivera" rumpan pa hasten.

En hast kan arbeta i form pa langa tyglar, pa korta tyglar, pa medellanga tyglar. Utan bett i munnen, med bett, utan sadel, med sadel. Langden pa tyglarna har mer med "ridstilen" att gora och huruvida hasten behover "stod" pa bettet eller ej under en inlarningsfas. Att rida "utan nagot i handerna" ar nagot de flesta ryttare stravar efter, oavsett om de planerar att rida western eller klassiskt.

Var inte radd for att gymnastikhoppa din hast.

Lycka till, och leta reda pa en trevlig, duktig, arlig tranare! :D De ar guld varda.

Resterande: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1013544
Den traden forklarar nog lite battre det gallande laget an den andra lanken som lades in har.

Någon som kan skina lite ljus över det hela för moi? :D :idea:

Ja, en bra tränare/instruktör.

Att rida en häst i form har ingenting med tygellängd att göra och att rida en häst korrekt är omöjligt att lära sig via ett forum. Man bygger upp en westernhäst genom samma övningar och arbete som vilken häst som helst.

Om man kommit en bit kan man mycket väl få goda råd vad gäller övningar och liknande över internet men du behöver nog någon som kan hjälpa dig med grunderna först. (har inte läst dom länkade trådarna så jag kan ju ha misstagit mig)

Lycka till.:)

Har bara haft honom sen den 13nov så det är inte min sadel som har legat på honom innan dess. Jag bygger upp i svackan så att sadeln inte ska trycka där.

Hur menar du då? Bygger du upp så där ändå inte finns plats för honom att bygga muskler? Det är i så fall inte rätt väg! Det som behövs är en sadel som inte ligger an där, men som ligger bra..Helst skulle jag vilja att man skippade ridning med sadel helt ett tag när hästen har dålig muskulatur, för att ge den chans att bygga upp sig utan störningar..

Du kanske inte menade så, o jag vet ju inte hur pass mkt muskler som fattas, så svårt och ge bra råd, men det är mitt generella iaf:)

Langtrava: snappet snabbare an arbetstrav - dvs "snegling" mot okad trav, pa lang tygel. Trav i "frihet" under ryttare dar hasten langer pa steget, vanligen anvant for att "aktivera" rumpan pa hasten.
.

:bow:

Jag har börjar göra detta med min som uppvärming innan varje ridpass. Det är VÄLDIGT bra! Hon är mycket mjukare och lättare att jobba med efter, när rumpan är ordentligt vaken och uppmjukad!

Kan inte mycket om tyglar längd och form, dom andra kan mer.
Det som jag stalla frågen är varför ska dom vara så slapp?
För mig är det som att kör en bil med handbroms som slappa på baken! hander det nåt (som jag har sett på pleasure klass, STAMPED) får du inte stopp på hästen.
Den ändra som jag har sett är i cutting där tyglar slänga som en pedulam och hur det stor hästen.
Az

Man MÅSTE ju inte rida med tyglarna hängandes nere vid knäna på hästen. :D Även om jag rider med lösa tyglar kan jag om hästen hoppar till/flyger iväg ändå få tag i bettet och stanna. Jag tycker det är bra att rida med lösa tyglar. Det ger hästen en helt annan frihet och dessutom krävs det en finare kommunikation mellan häst och ryttare.

Nej, men jag har sett dom där dom hänge så långt, och då fråga jag vad bli det för kontackt med betet.
Az

Jag rider inte med westerntyglar ännu utan har "vanliga" tyglar så de blir inte att de hänger jätte långt ner.

Ursäkta att jag inte ännu fattar långtrav hehe, men menar ni fortare trav?

Och jag har ifrågasatt TS i tidigare trådar då det verkar problem med det mesta, mkt viktigt att fråga ngn om råd hjälp på plats. Tränare, veterinär, tandläkare behövs i detta fall (med tanke på alla tråda så undrar jag ibland om det verkligen är sant??)

Ifrågasatt mig om vadå? Problem med det mesta?? Du kanske blandar ihop den förra hästen jag hade på prov som antagligen hade problem med munnen.. Detta är en annan häst.

Dessutom tycker jag att det är dålig stil att skriva till någon (även om det är sant) att de behöver hjälp med det mesta -Det behövde du också i början, glöm inte det.

Bildar man inte trådar för att få lite tips och råd? I denna handlade det om man bygger muskler med att rida på långa tyglar, ser inte riktigt vad det har med mina andra trådar att göra. När det gäller bygga muskler så undrade jag om det fanns något speciellt westernvis att bygga bra muskler..

Tänk innan du spottar ur dig dina tankar!

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 126
Senast: Reshästen
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 676
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar