Rida lätt VS Inte rida lätt.

Sidekick

Trådstartare
På väldigt gröna hästar som inte har hittat sin balans.
Vad anser ni och vad anser ni inte?

Personligen rider jag INTE lätt på obalanserade hästar bara för att inte störa deras egna arbete med att finna sig själva. För att undvika spänningar och andra obehagliga saker.
När hästen har hittat sin balans så kan man börja rida lätt, för att avlasta ryggen.
Men man får anta att innan man börjar rida på sin unghäst öht så har man jobbat upp ryggmusklerna så mycket man kan, från marken.

Så, vad tycker och tänker ni angående detta?

Sv: Rida lätt VS Inte rida lätt.

Att man precis skall göra tvärtom. Man sitter inte ner på en häst som inte är ordentligt riden (gäller både unghästar och äldre hästar, men framför allt unghästar). Dessutom skall man inte heller sitta ner i galoppen.

Så borsett från skritten så är det lättridning och lätt sits som gäller på en unghäst, just för att den inte är balanserad och riden.

Du kommer bara att åstadkomma obalans och spänningar om du sitter ner.

Mvh

Tora

Jag håller med Tora.

Jag rider alltid lätt ridning / lätt sits på unghästar och hästar som har svårt med balansen av olika anledningar för jag tycker att dom snabbare hitta sej själva då, samt att jag vill att de ska bygga mer muskler innan jag sitter ner i trav och galopp.
Visst att man försöker jobba unghästen så att den har lite ryggmuskler innan man sitter upp på den men det innebär inte att dom är redo för att man sitter ner på dom direkt.

// Jess

Jag resonerar tvärtom, och håller med Tora. INTE sitta ner ett dugg på orutinerade och/eller obalanserade hästar, utan hjälpa dem genom lätt sits och/eller lättridning. Lämna ryggen så fri som möjligt helt enkelt.

Hästarna brukar själv tala om när det är okej att sitta ner. Jag sitter ner några steg här och där i början, återgår till lättridning direkt om jag märker de blir spända/stressade/annat av nedsittningen. Sen brukar det en dag bara vara att 'sitta kvar' efter de där korta stunderna nedsittning.

Samma sak med äldre men orutinerade. Fblherren är 14, och jag sitter ner i traven väldigt begränsat på honom. Några steg här och där, men märks på honom att han blir lite stressad av det, så återgår till lättridning igen då. Galoppen sitter jag ner i betydligt mer, där har han inte minsta emot det, utan brukar tvärtom tycka det är skönt att matte hjälper till och 'håller ihop' det hela. (Dock får man vara lite varse på orken då, gäller ffa unga, lätt att lura sig om man hjälper till och rider ihop för mkt, att hålla på lite mer än de eg orkar)

Jag håller med de övriga.
På tex otränade hästar med balansproblem märker man hur tungt det blir för dem när man sitter ner. Man kan variera allt eftersom hästen blir starkare, det brukar man känna.
Så jag rider lätt. :)

Menar du på allvar att du sitter ner i traven på en helt grön häst?

Håller med de andra.

kl

Haha va roligt att det finns så mycket olika åsikter.. I alla år har jag fått lära mig tvärtemot de ni säger.
Undrar vad det beror på, att saker kan vara så olika.

Tja då får du se det som om du har lärt dig något nytt.

Jag tex trodde att det var absolut grundkunskap nummer ett när det gällde unghästar. Dvs att man alltid står upp i sadeln. Fast sen har jag åt andra sidan tyvärr sett att på treårstestet är det flera som satt ner i galoppen (dock en klar minoritet).

Mvh

Tora

Jag tex trodde att det var absolut grundkunskap nummer ett när det gällde unghästar. Dvs att man alltid står upp i sadeln.

Det trodde jag med.

För övrigt håller jag med det du skrivit tidigare.

Sitter inte ner alls på så gröna hästar (utom i skritten). Antingen rider jag lätt eller står upp i lätt sits (oftast det sistnämnda). Vill inte belasta ryggen mer än nödvändigt på dem, samt störa så lite som möjligt

Ja, verkligen.

Jag trodde att det var absolut grundkunskap att sitta ner..

En annan sak jag har tänkt på, när man står upp i lätt sits, så har du ju fortfarande tyngden i stigbyglarna/lädrerna. Trycks inte sadeln ner mot ryggen endå då?

Ja, verkligen.

Jag trodde att det var absolut grundkunskap att sitta ner..

En annan sak jag har tänkt på, när man står upp i lätt sits, så har du ju fortfarande tyngden i stigbyglarna/lädrerna. Trycks inte sadeln ner mot ryggen endå då?

Du har mindre tryck och ryggen friare, för rörelseenergin och muskelenergin hjälper till en del. Just det är nog ganska opåverkande, men för en unghäst är det lättare om dess rygg är mer 'fri' under sadeln, än om man sitter som en 'dödviktklump' vilket det mer blir med sitta ner. Man hjälper hästen mer genom att lämna 'ryggen fri', och tar en hel del av sin egen balans då, åt hästen, så den slipper balansera lika mkt. Ffa är det en stor mental känsloskillnad för hästen.

Sedan är det ju också ofta svårare för ryttaren att sitta ner utan att störa hästen med låsta händer/spänd kropp osv. Lättridningen upplevs ofta som enklare även för ryttaren, som då får en bättre balans och stör hästen mindre. :)

Sedan är det ju också ofta svårare för ryttaren att sitta ner utan att störa hästen med låsta händer/spänd kropp osv. Lättridningen upplevs ofta som enklare även för ryttaren, som då får en bättre balans och stör hästen mindre. :)

Absolut, jag tog dock inte med det för att slippa få ett 'men jag rider bättre när jag sitter ner' till svar :angel: Men absolut är det så för de flesta. Mig absolut =)

Haha. :D :angel:

Jag rider dock också bättre när jag rider lätt, sitter däremot gärna ner några steg när man ska samla ihop lite mer på en mer tränad häst. Men sitter jag längre sabbar jag ofta alltihopa genom att trycka ner ryggen på häststackarn. :o

Självklart rider jag lätt! Och hoppas att alla som håller på med unghästar gör det.

Haha. :D :angel:

Jag rider dock också bättre när jag rider lätt, sitter däremot gärna ner några steg när man ska samla ihop lite mer på en mer tränad häst. Men sitter jag längre sabbar jag ofta alltihopa genom att trycka ner ryggen på häststackarn. :o

*nickar instämmande*

Jag har haft ett fasligt sjå med nya herrn, han har alldeles för stor trav för arma mig, som studsar som en pingisboll, och konstruktivt försöker lösa det med att spänna mig. Av någon myyystisk anledning blir då hästen spänd och pingisbollen är igång igen.

Dock faktiskt lite skönt med resultatet av sadelmakarbesöket, jag började känna mig hopplöst talanglös. Redan när vi provade ut sadlar i december så var han mer bogfri och tog för sig mer i trav i hoppsadeln. Det syntes inte för ögat men kändes. Både jag och sm trodde det var ovana med dressyrsadel, då han var fullt nöjd och sadeln låg perfekt, och det var likadant eller värre i andra vi provade. Nu var vi in på koll i början på veckan, och jag nämnde att det är likadant än.

Så vi provade, mest för att bekräfta att det bara är det med dressyrsadel lite andra. Och titta, hux flux satt jag i en dressyrsadel där han kändes lika som i hoppsadeln. Och titta, matte kan rida ett helt varv på stora mittvolten i nedsutten trav, och inga pingisbollar i sikte och inte spänd häst (andra varvet däremot, men det är mattefel helt och håller, blir ju trött ju :angel:). Så det var inte jag som är helt talanglösa utan det var sadeln också. Kändes lite bra för egot faktiskt, började få lite dålig självkänsla där att efter mer än ett halvår vara kvar i 'några steg'-träsket.

Men vi har lååångt kvar till ett helt dressyrprogram nedsuttet under avslappning hos både matte och häst ;)

Känner igen mig. :D Alla sorters trav förutom den som ligger på "mindre tävlingsavlad d-ponny" är för stor för mig. :angel: Men det är mycket bättre nu än för något år sedan så man får väl hurra för det lilla.

Mitt stora problem är väl mest att jag låser höfterna och därigenom drar upp benen och sitter fastlåst på hästen. Snacka om följsamt.. Inte. Jag kan svinga med några steg men mer låter jag som sagt bli av hänsyn till hästen. Jag vill ju liksom att hästen ska få en positiv erfarenhet av det hela inte tvärtom. :p Och jag väljer mina tillfällen, när det går riktigt bra kanske jag provar mer än ett dåligt pass då jag kanske enbart rider lätt.

Min sadel är inte heller den mest optimala för mig, utan knästöd (som jag trivs väldigt bra med att ha) och stor sits som inte är så djup (som jag också gärna vill att sadeln ska vara). Men hästen älskar den. Dessutom är hästen bred som en lagårdsvägg och jag bara 1,55 kort, vilket förmodligen knepar till det än mer. Jag sitter betydligt bättre på ridskolans lilla smäckra halvblodsdam. :love:

Tur att jag inte tävlar. :devil:

Nu har du redan fått en massa svar om vikten av att rida lätt på unghästen, och givetvis är det så också! ;)

Men jag tror nog jag vet var du fått nedsittning från början ifrån också!

I de allra flesta böcke rom inridning, till exempel "Utbildning av den unga hästen" (Jens Fredricsson) står det precis som du säger att man från början sitter ned.
Och ja, det gjorde jag också!

Men då handlar det mer om att vänja sig vid att bära något på ryggen och trava ett par små steg.
Varför inte rida lätt?
Det finns en befintlig risk att den unga hästen tar ett travsteg, för första gången i sitt liv med 70 kg ryttare på ryggen, och det nästa som händer är att klumpen på ryggen RÖR på sig! :eek:

Vi hade till och med ledare på en av hästarna, travade 3-4 steg, ryttaren satt ned och var följsam och stilla. Upprepa ett par gånger, hästen känner att det går att springa med ryttare på och nu när den vet det accepterar den säkerligen lättridning också!

Givetvis ska unghästen inte arbetas under nedsittning för kontrollens skull eller för att det är lättare att "jobba" hästen så; men det kan finnas en fördel i att sitta stilla på unghästen första gångerna den bär ryttare på ryggen...

OBS!
Givetvis är detta en övergående period som är mycket-mycket kort!
Det handlar bara om nedsittning under de första travstegen med ryttare... Inte långa sträckor, inte heller flera gånger och definitivt inte flera pass.

Precis, det är ju en rätt stor skillnad på ridteknik under inridningen och under fortsatt utbildning av den unga hästen.

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: linlar1
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 083
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 248
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 287
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar