Rida innan frukost.

Sorbe

Trådstartare
Fick inte tillräckligt med svar i en annan tråd jag frågade, så prövar här.

Är det skadligt om man rider hästen före den har fått frukost?

Vi människor kan ju bli trötta och inte orka med om vi tränar innan frukost, men kan ändå ha motsatt effekt. Men hästar är ju vanedjur.

Så hur är det?
 
Sv: Rida innan frukost.

Har inget vetenskapligt bevis, men gräsätare behöver lite mat ofta o därför torde det inte vara farligt att ge mat innan träning.
Egentligen borde det vara tvärtom.

Om hästen inte har fri tillgång på grovfoder eller fodras tidigt på kvällen borde den få äta lite först.

Jag rider aldrig på fm (förutom tävling)för de ska äta en rejäl frukost i lugn o ro o hinna röra på sig lite i hagen.

Vem fick inte lära sig som barn att om man åt 2 smörgåsar så fick man inte bada på 2 h för att man kunde få kramp då-skröna:confused:

Åt nästan inte alls eftersom man var en badnymf:banana:
 
Sv: Rida innan frukost.

Jag tycker det är schysstast om hästen får äta lite först. Lite grovfoder att tugga på innan man ger sig ut skadar nog verkligen inte.
 
Sv: Rida innan frukost.

Håller med Tinen en "näve hö" :D att äta medan du borstar tar nog bort både värsta magsuget samt är inte heller så mycket att det blir jobbigt att arbeta!! Hela frukosten skulle jag inte ge och speciellt inte kraftfodret (har inga vetenskapliga belägg för varför jag inte ger detta men det är en magkänsla bara)...
 
Sv: Rida innan frukost.

Det är inget jag tänkt göra, rida så tidigt på morgonen vill säga, jag bara undrade om det skulle vara skadligt eller inte så ni kan vara lugna! ;)
 
Sv: Rida innan frukost.

Jag gick på en kurs där dom sa att , om hästen inte tuggar/äter något innan man tränar den så kommer den inte att minnas det den gjort.
 
Sv: Rida innan frukost.

Jag rider ibland innan pållan får sin frukost(dock har hon hö så det räcker över hela natten så hungrig är hon aldrig när vi ger oss iväg;) )
 
Sv: Rida innan frukost.

Jag tror inte det är skadligt, men jag ser ingen som hellst anledning att göra det. Jag tror inte hästen mår så bra av ansträngning före frukost, precis som vi människor inte heller mår bra av detsamma. Men det är ju inte skadligt för oss heller.

Mitt största argument för att, som flera sagt, ge lite mat medan man gör iordning hästen är att hästen annars kommer vara irriterad när man gör iordning den (och rider). Häster är ju vanedjur, och det första de "vet" när stalldörren öppnas på morgonen är att de ska få mat. Om de inte får mat så brukar de bli "sura" och leva runt, de är ju även hungriga efter många timmars svält. Jag blir själv en ragata när någon bråkar med mina morgonrutiner!
 
Sv: Rida innan frukost.

Jag har gjort det en gång men pållen var allmänt sur o vresig så det gör jag inte om :D
 
Sv: Rida innan frukost.

Fick inte tillräckligt med svar i en annan tråd jag frågade, så prövar här.

Är det skadligt om man rider hästen före den har fått frukost?

Vi människor kan ju bli trötta och inte orka med om vi tränar innan frukost, men kan ändå ha motsatt effekt. Men hästar är ju vanedjur.

Så hur är det?

Om hästen ätit sin kvällsmat ca 21.00 kvällen innan och du kommer och rider 8.00 ca, så är summan av det ca 11 timmar utan mat.
Lägg ihop detta med din vetskap om att hästar är betesdjur med små magar som ska äta frekvent. sen lägger du till motions pass under ryttare till ekvationen. så har du svaret.

Man behöver inte fodra kraftfoder, men grovfoder innan man rider på morgonen anser jag. Står hästen på halm så är nog problemet mindre.
 
Sv: Rida innan frukost.

Om hästen ätit sin kvällsmat ca 21.00 kvällen innan och du kommer och rider 8.00 ca, så är summan av det ca 11 timmar utan mat.

:angel:
Men om hästen går ut kl 7, får något kilo hö, och har ätit upp det vid 9. Om den då inte får något lunchhö, kanske den står utan mat tills den tas in vid 16-17-tiden, kanske rids den direkt efter intag, eller så tar man in den och rider vid 15. Då har den ju stått utan mat i 6-7 timmar:eek: . Är inte det nästan lika illa? Ändå är det många som gör just så här.

PS. För mig är det inga problem att rida det första jag gör när jag kommer ut på morgonen, hästrna får alltid så mycket hö på kvällen att de har kvar på morgonen:) .
 
Sv: Rida innan frukost.

:angel:
Men om hästen går ut kl 7, får något kilo hö, och har ätit upp det vid 9. Om den då inte får något lunchhö, kanske den står utan mat tills den tas in vid 16-17-tiden, kanske rids den direkt efter intag, eller så tar man in den och rider vid 15. Då har den ju stått utan mat i 6-7 timmar:eek: . Är inte det nästan lika illa? Ändå är det många som gör just så här.

Jo det är lika illa.
Jag vet även jag alltför många som glatt fiskar in hästen från hagen där den ej får lunchfodring utan har stått från 08.00 till 16.00, ställer upp den i stallgången och sadlar på och rider. det är beklagligt att folk inte är mer insatta i hästens behov och hur den fungerar gällande tillgång foder för att må bra.
 
Sv: Rida innan frukost.

De förväntar sig sen att hästen ska jobba så bra den bara kan o vara glad o nöjd- kurr kurr-vrålhungrig:cry:
 
Sv: Rida innan frukost.

Hur farligt är det då att rida när hästen precis ätit?

Inte särskilt farligt. Grovfoder är den byggd för att äta dygnet runt i princip. Däremot ska man vara försiktig med stora givor kraftfoder innan hård ansträngning.
folk krånglar till det så mycket runt sånt här. men sommartid när hästen går på bete är det ingen som reflekterar huruvida den nyss ätit innan man rider :angel:
 
Sv: Rida innan frukost.

Tänkte bara lite för på ridskolor så får ju hästarna ibland kraftfoder precis innan ridning.
 
Sv: Rida innan frukost.

ja precis. jag tycker det är något överreklamerat att det är jätte jätte skadligt, som sagt, man ska ju inte ut och flårida på en stor giva kraftfoder, men nog kan hästen motioneras/hobbyridas med lite sans och vett. (Det är ungefär i samma katerori som att folk alltid tror de rider sina hästar mkt hårdare än de gör - dvs det ska till ORDENTLIGT med hårt arbete och en ganska stor kraftfoder giva för att vara ohälsosamt/olämpligt.) har man valmöjligheten skulle jag ge kraften efter ridning hellre än att trycka i den precis innan om jag skulle TRÄNA. ut i skogen en lufstur tycker jag inte det är ngt problem ö.h.t. Är det frågan om morgon maten tex, så får man ju väga saker mot varandra, vad som är värst eller minst sämst utifrån hur hästens system fungerar, och hur man ska rida. osv.
 
Sv: Rida innan frukost.

Hur många hästar får STORA kraftfodergivor alls?

Om man läser vad folk ger sina är det inga problem att rida efteråt.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 780
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp