Rida innan frukost.

Sv: Rida innan frukost.

PS. För mig är det inga problem att rida det första jag gör när jag kommer ut på morgonen, hästrna får alltid så mycket hö på kvällen att de har kvar på morgonen:) .

Hehe :crazy:
Min häst måste vara komisk.. Hon får en HEL bal hö på kvällen ca kl 22. De brukar vara runt 12 kg... ALLT det är slut på morgonen. Hon slukar allt hö, helt makalöst. Vill knappt veta hur många kilon hon äter på ett dygn. Kan ju tillägga att hon inte varit överviktig eller så. Näringsvärdet i höet har också varit normalt.
 
Sv: Rida innan frukost.

Hon får en HEL bal hö på kvällen ca kl 22. De brukar vara runt 12 kg... ALLT det är slut på morgonen. Hon slukar allt hö, helt makalöst.

Mina två (på lösdrift) får 2 balar hö på kvällen. Balrna väger mellan 8-12 kg nånting, så de får mellan 16 och 24 kg hö att dela på. Det är i princip slut när jag kommer på morgonen :smirk: (ganska exakt 12 timmar efteråt), 1/2-1 kg brukar det vara kvar. Så mina är nog lika onormala som din isåfall...
 
Sv: Rida innan frukost.

Jag skulle aldrig begära att mina hästar ska jobba på tom mage! Jag har också reagerat på folk som låter hästen gå i hagen nästan hela dagen utan mat och sen ska rida innan hästen får något att äta. Riktigt taskigt (okunskap) tycker jag. Mina hästar har nästintill alltid hö i hagen och skulle de ha ätit upp så får de åtminstone 2-3 dl havre eller lite hö innan motion. Och de får alltid ordentligt med mat efter ridning såklart. Jag vill att mina hästar ska bygga muskler - inte bryta ner dem..
 
Sv: Rida innan frukost.

Okej ;) Reagerade ju dock på att du skrev att det alltid var kvar på morgonen!

Min stod ju installad själv i en box och åt så mycket. Hon fick ju dessutom en hel bal på morgonen som alltid var slut vid lunchtid så då fick hon ytterligare 1/2 bal som sedan var slut framåt eftermiddagen och då fick hon ännu 1/2 bal. Hon åt ju enorma mängder hö. Lite "kul", eller tråkigt kanske man ska säga, att jämföra med vissa hästar som inte ens får 10kg om dagen.
Sedan vet jag, en del hästar äter helt enkelt inte upp allt hö de får, de vill bara äta en viss mängd, men min som sagt.. Vi försökte ju hålla fri tillgång, men hon åt ju allt, jämt.
 
Sv: Rida innan frukost.

Reagerade ju dock på att du skrev att det alltid var kvar på morgonen!

Jo, med det menade jag ju att det inte var rensopat, utan några tussar kvar. Då vet jag ju att de fått tillräckligt.
 
Sv: Rida innan frukost.

*kl*

När jag var på galoppstall i england och red turer så reds alltid första "lotten" innan frukost, mockat sadlat och klart för uppsittning 06.30!
Vet dock inte hur sent de fick nattamat men förmodligen inte senare än 20.00.
 
Sv: Rida innan frukost.

Hej!

Jag tror att det är som med människor (obs! att jag inte vet säkert!). Vissa människor kan träna före frukost, vissa föredrar att göra det, andra (om jag) svimmar om de försöker lämna huset utan att ha ätit.

Jag tror hästar kan vara likadana, jag har haft flera hästar som inte gått att rida alldeles innan en måltid (upp till 1,5 h innan), då de inte kunnat hålla koncentrationen och varit alldeles stimmiga.. De har blivit mycket bättre efter lite käk. Sen har jag ridit andra som inte verkar bry sej alls om det är matdags eller ej!

/ Lavinia, som rider alla tider på dygnet.(fast oftast inte nattetid)
 
Sv: Rida innan frukost.

Hej!

Jag tror att det är som med människor (obs! att jag inte vet säkert!). Vissa människor kan träna före frukost, vissa föredrar att göra det, andra (om jag) svimmar om de försöker lämna huset utan att ha ätit.


Det tror inte jag. Jag tror sällan hästar är som människor. Dessutom är det ju bekräftat att hästens system är byggt för att äta kontinuerligt och ofta och att de inte mår bra av att utfodras med för långa intervaller emellan. Att den GÅR att rida på tom mage efter 11 timmar på box eller i hage utan mat är ju inte samma som att säga att det är särskilt nyttigt för dom. :crazy:
 
Sv: Rida innan frukost.

När jag hade tävlingshästar på lite "högre nivå" red jag dem oftast två gånger om dagen under den mest intensiva delen av tävlingssäsongen. Då fodrade jag kraft och hö, mockade och gjorde klart och red när jag var färdig för det. Hästarna fick väl en kvart på sig att smälta det sista eftersom de stog på gången när jag gjorde i ordning dem. Tyckte det var en bra lösning. De hann äta kraft och ett kilo hö eller så, sen fick magen vila några minuter. Turen på morgonen var oftast inget avancerat och inget långt pass, uppvärming, lite trav och galopp samt avskrittning. Kravlöst och skönt. :smirk: Tror mina hästar uppskattade det, och märkte en klar skillnad på både humör och prestation när de fick en morgontur. De blev mycket piggare och kändes betydligt mjukare! :D
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 778
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp