rida in själv eller lämna bort

Sv: rida in själv eller lämna bort

Ja jag skulle ju inte lämna bort just för aspekten att det ska gå snabbare att få henne inriden utan mer att jag då skulle känna att det skulle bli ordentligt gjort. Men ja du har en poäng, alla 4 åringar är kanske inte redo för 2 månaders ganska intensiv träning.

Ja du och många andra har ju uttryckt det som gör mig så sugen på att prova själv nämligen känslan av att ha tränat upp själv och den utveckling detta leder till som ryttare.

Jag förstår också att det är svårt för er att för mig beskriva hur svårt det är att rida in, ni känner varken mig, eller hästen och vet inte var jag står kunskapsmässigt, det värsta är väl att jag knappt kan säga de heller.
Jag har som sagt aldrig ridit in en häst dock tagit vid efter inridningen och vidarutbildat men jag antar att det inte kan sägas vara samma sak.

Jag håller visserligen med Boj till stor del. MEN med tillägget att jag tycker att det är synd att många duktiga ryttare avstår från att rida in sina egna hästar av oro för att inte klara av att göra ett bra jobb. Det är en väldigt fin känsla att få vara med på alla "första gånger" som blir. Med hjälp och stöd från en bra tränare tror jag att många fler skulle kunna göra det själva och få bra resultat. Bra som "Freyja" skrev att tillsammans med tränaren lägga upp en plan med delmål. Jag kan ju främst utgå från mig själv, och jag tycker inte att jag var "jätte avancerad" när jag red in de första hästarna, och då jobbade jag till största delen ensam med dem och de blev trevliga ändå. Två är visade (den ena var visserligen grundriden när jag fortsatte med den) och ytterligare ett par har varit ute och tävlats lite. Jag anser mig fortfarande inte speciellt avancerad som ryttare i jämförelse med många andra som inte rider in sina hästar själva, men jag tycker att hästarna har blivit trevliga. Det beror naturligtvis på vad man har för material att jobba med också.

Jag tror att det är ganska omöjligt för oss att via nätet att bestämma om just DU är kunnig nog, det är bäst att diskutera med din tränare som känner dig i verkligheten. Men, om du tidigare haft unghästar som du tagit över träningen på efter två månaders inridning och det har gått bra så borde det inte vara så mycket svårare för dig att klara av de första veckorna själv också. Jag tycker personligen att de svåraste bitarna kommer först när hästen är riden en tid.

Det du tar upp i ditt inlägg är precis det som gjort att jag så starkt funderat på att lämna bort henne.

jag har ridit så många hästar där jag kännt att grundridningen/inridningen haft brister som sedan påverkat hästen negativt, hästar som inte förstått det grundläggande och allt de kunnat vara att gå i ett satans tempo med huvudet rakt upp.

Jag har funderat så mycket kring om jag kan ge mitt sto en bra grund, så att senare i livet jag inte ska stå med en häst som blir begränsad bara för inridningen blev halvdan. Jag vill inte vara den som begränsar min häst för jag inte var tillräckligt kunnig i hur inridningen skulle ske på bästa sätt.

Men hur vet man att man är tillräckligt kunnig för att ta sig an sin första inridning?

Indirekt har du svarat på frågan själv, du känner att vissa hästar har en brist i sitt grundpaket vilket innebär att du vet vad som behövs. Ingen är perfekt, och det låter ju som du skulle kunna fixa det själv. Jag tror också att man med fördel kan ta vägledning under vägens gång av någon mer duktig och erfaren.

Jag har som sagt aldrig ridit in en häst dock tagit vid efter inridningen och vidarutbildat men jag antar att det inte kan sägas vara samma sak.

Precis den nivån av "inridningskunskap" hade jag också innan jag red in min häst. Aldrig gjort det från grunden själv, men väl ridit och tränat unga hästar (och ridit till en och annan äldre). Det som jag tyckte och tycker är viktigt är att ha en plan - att man vet vad man vill att hästen skall kunna och har en idé om hur man skall ta sig dit. Sedan är det mycket möjligt att man får revidera sin plan lite, men det känns som om det är viktigt att ha en linje att följa.

Jag hade länge haft som dröm och mål att rida in en egen häst, så jag hade ju en hel del planer och tankar. Och så hade jag tidigare ridit ett helt gäng "färdiga" hästar och hade därmed en del föreställningar om både vad jag ville ha och vad jag inte ville ha i min häst. Det jag nog också hade som fördel var att jag kunde välja häst - jag har alltså inte fött upp min häst själv, utan var ute och letade oinriden häst att rida in själv. Och då kan man ju sålla bort dem man inte tror att man klarar. :D

I och med att jag är såpass ung och grön så skulle jag lämna bort på inridning, törs inte riskera att det blir fel.
Men kan man lite mer och har mer erfarenhet så ser jag inget hinder i att försöka själv :). Så länge man är lugn med hästen och inte går för fort fram så tror jag inte det är någon spec stor risk att ngt skulle bli fel, och isf går det nog att lösa problemet med hjälp av en tränare.
Men vill man ha hästen visad och kanske mer "proffstränad" sas, så kan man ju skicka till tränare.
Däremot hoppas jag på att kanske någon gång få rida in någon av Ullas, men det blir inte på länge isf. Jag har ju som sagt inte lika mkt erfarenhet som många andra här.
Lycka till med hästen! :laugh:

/Anna

Jag har precis börjat rida in min -04, själv. Var på Island och jobbade förra sommaren och blev lite hästrädd då jag varit med och ridit in lite galna hästar. Sedan dess har jag tvivlat på mig själv och känt att jag inte klarar av att rida in själv. Men med lite peppning från nära och kära så har jag nu satt igång. Någon gång måste ju vara första gången och jag längtar efter den känslan som Michis beskriver, första travstegen, första osv. Det får ta lite längre tid, men vilken känsla (hoppas jag).

/Fia

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 156
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka