rida in själv eller lämna bort

Vili

Trådstartare
Ja nu får jag inse att mitt lilla föl inte är föl längre, det är en stor dam på snart 4 år , var tog den tiden vägen :o

Iallafall nu börjar de också närma sig att hon ska ridas in och då börjar dilemmat.

Rida in själv eller lämna bort, pengar är inget problem i detta men det är väl klart att man har med de i funderingarna. För de nästan 15000kr det skulle kosta kan man ju göra annat roligare...

Vad hade ni valt om pengar inte fått styra? Rida in själv eller låta proffsen göra det?

Samtidigt så är jag lite sugen på att testa på det själv , känslan att rida/tävla på sin egentränade häst och vägen tillsammans dit.

Men visst borde det bli bättre om man låter proffsen göra det jämfört med en amatör som jag ändå får se mig i sammanhanget.

Sv: rida in själv eller lämna bort

Jag rider in själv. Både mina och andras ..

Känslan av "första gången" är helt fantastisk !!! :love:

Beror ju alldeles på. Hur mycket erfarenhet har du, hur är hästen, har du tillgång till hjälp osv....

Om du lämnar bort henne så får du förmodligen ett bättre resultat snabbare. Dyrt ja, men du får oftast en bra grund att fortsätta själv på.

Jag har två 04:or, en har jag ridit in själv. Hon va super enkel för hon har det underbaraste lynnet! Henne behövde jag inte ens ha hjälp med att rida in, bara någon som höll i henne första gångerna jag satt på henne.
Den andra är fortfarande oinriden pga att hon fick föl i sommras. Nu ska hon nog mest troligt lämnas ut på foder till en duktig tjej som ska rida in henne. Annars hade jag nog fått lämna bort henne på inridning för att jag har varken tiden eller hjälpen. Med henne skulle jag nog behöva någon som hjälpt oss, för hon är lite mer osäker i sig själv, snäll men osäker.

Jag tycker du ska satsa på att lämna bort henne. Du kan ju göra mycket själv för att underlätta och påskynda inridningen, som tex göra henne sadel och träns van och kanske hänga på henne några gånger. Men sen låta ett proffs sköta själva "inridningen".

Lycka till med henne!!

jag tycker du verkar himla duktig på det du gör också, därav det fina resultatet, är så förtjust i din lilla svarta :)

Men om du fått en betald inridning hos en av de bästa tränarna hade du valt bort denna för chansen att själv göra de?

Ja jag har ju ingen erfarenhet alls från inridning, detta skulle bli min första, dock lång erfarenhet av både unghästar och tävlingshästar. Frågan är om detta räcker när det ska till att rida in?!

Ja min lilla Saga verkar bli en turbovariant, dock tror jag säkerligen inte hon blir en problemhäst att rida in.

kanske kan man lämna bort en månad istället för två för att få det allra första gjort? Eller kanske rida in själv och sedan lämna bort för vidare träning?

ojojoj vilket dilemma...

jag tycker du verkar himla duktig på det du gör också, därav det fina resultatet, är så förtjust i din lilla svarta :)

Men om du fått en betald inridning hos en av de bästa tränarna hade du valt bort denna för chansen att själv göra de?
Oj, tack :o:love:

Oavsett om jag fått inridningen betald eller inte så skulle jag valt bort det alternativet för att få göra det själv.
Första gången jag satt på Erro var helt otrolig, första traven, första töltstegen, första galoppen, första uteritten o.s.v. o.s.v. :angel:
Alla sådana saker ger en sån härlig känsla och när man gör minsta lilla framsteg tillsammans så känns det som om ingenting i hela världen är bättre.
Är jättesvårt att förklara en känsla, speciellt för mig som suger på att prata om sådant ..

Men om jag får chansen med en unghäst igen så kommer jag inte tveka på att göra jobbet själv. Även om det betyder att att allting kommer ta betydligt längre tid än om man lämnar iväg den till ett av "proffsen".
Det betyder för mycket att få vara med från början.

Ja jag har ju ingen erfarenhet alls från inridning, detta skulle bli min första, dock lång erfarenhet av både unghästar och tävlingshästar. Frågan är om detta räcker när det ska till att rida in?!

Jag tror att du klarar det, jag har fått intrycket utifrån vad du berättat om dig själv på forumet att du är duktig. Jag var väldigt orolig för att göra fel när jag red in första hästen, men den blev väldigt trevlig och sympatisk. Den stora skillnaden mot de senare hästarna har varit att det har tagit kortare tid, man lär sig hur man skall göra genom att prova sig fram. Och peppar peppar så är det sällan man blir avslängd, om man bara har förberett hästen noga innan man introducerar något nytt.

Min egen kommer jag defenitivt att rida in själv, även om jag av någon anledning skulle få betald proffsinridning. Jag vill prägla henne på mig och min ridstil. Skulle jag köra fast däremot, och det inte räckte med instruktörshjälp skulle jag anlita ett proffs. Det är väldigt roligt och givande att jobba med unghästar, och det är mycket bra för självförtroendet att sitta på en trevlig ridhäst och veta att "det här har jag gjort!". Om du rider mjukt och trevligt, och skyndar långsamt så kommer med stor sannolikhet den häst du rider in att bli mjuk och trevlig.

Om jag hade en unghäst som skulle ridas in skulle jag nog sitta in den och lära den lite grunder själv men sedan skicka den till ett "proffs" för töltsättning och vidareutbildning. I alla fall om det var något lovande. Men samtidigt så måste ju någon gång vara den första :p

Tycker absolut att du ska rida in själv, men att du ska hitta en tränare som du kan få mycket stöd av! Man kan ju faktiskt åka iväg och "rida lektion" med hästen en gång i veckan för att få hjälp i inridningsprocessen, även innan det är dags för att sitta upp. Få hjälp och tips med markarbete och liknande. Så ska jag göra med min 04a som snart ska ridas in. Om man har en tränare i sin närhet som man har stort förtroende för och som är med under hela inridningsprocessen så kan man ju alltid skicka iväg hästen till denna tränare under en kortare eller längre period om man känner att det är någon del av inridningen man inte riktigt klarar av!
Ja, så ska jag göra i alla fall. Jag har precis som du erfarenhet av att rida hästar i alla åldrar men har aldrig själv tagit en häst genom alla utbildningsstegen, men det ska bli spännande!

svarar alla

tack för alla tipsen :)

Sist jag hade unghäst så lämnades de bort i 2 månader på inridning sen tog jag över, och bara de jag minns, de små stegen framåt, när tölten blev säkrare, när galoppfattningar funkade var så otroliga. Så med de i bakhuvudet vill jag ju testa på att göra de själv.

Men jag antar att jag är rädd för att förstöra något som sedan inte kommer gå att rätta till.

Men med er peppning känner jag nu att jag faktiskt vill testa själv, för de är ju som ni säger man kan ju ta till hjälp om man "kör fast" .

Ja, testa själv!

Jag har ridit in båda mina senaste kusar. Hjalti och Silfurgeisli. Kul att känna att man gjort allt själv. Du lär ju känna åt vilket håll det går. Fastnar du kan du ju alltid lämna iväg. Jag hade satsat pengarna på att få rådgivning av en tränare.

Jag och SG tränar för instruktör varannan vecka. Det gör underverk!

Lycka till!

Men jag antar att jag är rädd för att förstöra något som sedan inte kommer gå att rätta till.

Fast är man inte en total klant så är det inte så lätt att åstadkomma någonting som inte går att reparera. Det bökigaste problemen jag stötte på med den första jag red in som fick vara försökskanin var att jag inte var tillräckligt konsekvent i början med henne. Då tyckte jag att hon var bäbis och att jag inte kunde ha så stora krav på henne. Det blev därför lite jobbigt att lära henne att ha tålamod och stå stilla när jag pysslade med henne när jag väl tyckte att det var dags, istället för att börja i den änden och lära henne det me den gång. Men det var en bagatell. Nu vet jag att man rent hanteringsmässigt kan ställa ungefär samma krav på en liten unghäst som på en vuxen, bara man är tydlig så att de förstår vad man vill.

Det låter jätte vettigt det Lilla_My sa.
Prova själv och där du blir osäker ta hjälp! Det är ju skit kul om man klarar av allt själv. Känner du att du kör fast eller att du inte vet hur du ska gå vidare är det ju bara att kanske fråga om hjälp här eller rida lektion för någon eller kanske lämna bort henne en månad för att "komma över tröskeln" :idea:
Bara att prova! Blir nått fel så går det alltid att rätta till med hjälp och tips från andra!!

Lycka till!!

Jag red in Jorunn själv och det var min första egna häst jag red in.Tidigare har man bara ridit in travare som redan hade blivit halvdant ridna några ågnger.

Fick hjälp av en stallkompis som höll i och ledde runt mig de måste man ha tycker iallafall jag som en säkerhet i början.

Dagarna gick och måndaderna med och till slut kunde vi rida i skritt trav och galopp.
Då var det dags för Jorunn och åka iväg på tillridning och lära sig lite skänkelvikning bak och framdelsvändningar och lite mer gå i form.

Så 2 månader åkte hon iväg sedan efter 6 månader åkte hon iväg på töltsättning.

Ska nog skriva att jag själv innan jag red in Jorunn hade ridit islänning hela 2 ggr bara=)

Så kan jag rida in så kan nog du också göra de:D

Jorunn kommer få åka iväg 1 månad i senvår till samma töltsättare och få lite finslipning på gångarterna och när hon kommer hem kanske kanske de blir en nybörjartävling för oss=)

Det här inlägget ska inte uppfattas som nedsättande eller på annat sätt ifrågandesättande, utan mer som en tankeväckare med en eftertanke.

Grundridningen är den allra viktigaste biten i hästens inlärning, får den brister här är det som att bygga ett hus men att man gjuter grunden taskigt eller felaktigt.

Grundridningen är sen de verktyg ryttaren har att disponera vid fortsatt träning, ju större missar man har gjort desto mindre verktygslåda har man till förfogande.

Det är också viktigt att verktygen funkar fullt ut, och alltså inte halvdan funktion.

Jag tycker man fundera utifrån detta, kan man erbjuda hästen dessa möjligheter kan man visst rida in hästen själv. Men var noga, tyvärr har jag sett för många ryttare som hastat igenom grundridningen till följd att hästen inte tar emot och förstår ryttaren alla hjälper eller så struntar den blankt i det pga ryttaren inte varit tillräckligt konsekvent även fast det är deras egen bedömning.

Senast ändrad:

Jag tycker att du ska göra det som känns bäst för dig. Att rida in en unghäst är inte helt enkelt, man måste noga tänka över hur man vill göra och ha en långsiktig plan, så att man inte tar några "förödande genvägar" som man senare får ångra.

Jag var femton år när jag började rida in min Freyja. Hon var väldigt okomplicerad i det där första och jag hade iofs ganska mycket erfarenhet av hästar, men jag hade ju inte någon direkt plan för hur jag skulle göra, utan körde mest på känsla och på det jag kunde just då. Det blev väldigt bra tillslut, men vi fick börja om många gånger genom åren, allteftersom jag lärde mig mer och började bilda mig en egen uppfattning om hur jag ville träna henne. Under hennes två sista år utvecklades vi enormt, från att återigen ha börjat från grunden med en ny tankegång och en ny ridstil, nämligen AR. Tyvärr blev hon ju skadad när hon var som bäst...

Nu när jag tränar Thytur så har jag mycket mer erfarenhet än när jag red in Freyja. Jag känner mig säker på hur jag vill jobba med honom och hur jag vill att han ska utvecklas i olika steg. Jag vet vad det är för typ av häst som jag vill forma, hur jag vill att han ska svara på mina hjälper och hur jag vill att han ska uppföra sig kring mig. Detta skapar en trygghet både hos mig och hos honom som är otroligt betydelsefull!

Jag har tränat Tytte mest från marken under ett års tid. Hade jag inte blivit gravid hade vi nog kommit en bit på vägen med ridningen nu också, men som läget är nu är han mest insutten i skritt och trav, och inte så mycket mer. Däremot kan han de grundläggande hjälperna från marken och är OTROLIGT lydig och villig att arbeta med från marken. Det är så roligt att se att all träning har gett resultat, och det är UNDERBART att ha en häst som lyder minsta lilla vink med stor vilja och stort engagemang! Efter att bebisen har kommit är det tänkt att jag ska börja jobba med ridningen mer, och min tanke är absolut att göra det själv. Märker jag sen att jag skulle behöva hjälp, t ex med töltsättning (vilket jag inte tror, men man vet aldrig) kommer jag ev att överlåta det till en tränare som jag känner förtroende för. Men det ligger i så fall ganska långt bort, eftersom jag kommer vara noga med att Tytte jobbar rätt med sin kropp i grundgångarterna innan töltsättning och att han har styrka nog att klara av det.

Nu spårade jag ut lite på hur jag tänker och det var kanske inte meningen, men det jag vill säga är att det är helt underbart att rida in sin unghäst själv och vara med vid alla framsteg. Det är en otrolig känsla att sitta på sin häst några år senare och känna att " det här har vi faktiskt skapat tillsammans"! MEN, man ska inte göra det om man inte tror att man klarar av det, och man ska ta hjälp (antingen skicka iväg eller som jag föredrar, att rida för en tränare regelbundet) så fort man insett att man inte längre vet hur man ska göra på bästa sätt. Det är iaf min rekomendation.

En annan aspekt i det hela är ju också att det tar tid, och det måste det få göra. Det viktigaste är att låta hästen utvecklas i sin egen takt och att ge vilor med jämna mellanrum. Men jag antar att du är lika optimistisk som jag och tänker att det inte är några som helst problem att träna en unghäst samtidigt som man har en nyfödd bebis..:D

//Julia

Jag vet ju inte alls hur mycket du kan eller vad du har för typ av häst, men personligen måste jag säga att den period jag red in min häst var en av de allra mest utvecklande för mig själv som ryttare! Jag tror inte att jag varit en lika bra ryttare idag utan den erfarenheten, och det är alldeles fantastiskt att veta att precis allt som min häst kan och klarar, det har jag lärt honom!

Sedan är jag också av den uppfattningen att inridning måste få ta tid. Visst kan en riktigt duktig tränare snabbt få ett bra resultat, men frågan är om det inte är bättre att låta det ta lite längre tid? Det är ju det som vi amatörer har som fördel - vi måste inte få ekonomi i det hela, vi gör det för vårt eget höga nöjes skull, och då kan vi unna oss och hästen att ta all den tid som behövs.

Jag skulle absolut göra samma sak igen - köpa en oinriden unghäst och rida in själv. Det ger så oerhört mycket både i egen "träning" och i att man får hästen precis som man själv vill ha den.

En annan aspekt i det hela är ju också att det tar tid, och det måste det få göra. Det viktigaste är att låta hästen utvecklas i sin egen takt och att ge vilor med jämna mellanrum. Men jag antar att du är lika optimistisk som jag och tänker att det inte är några som helst problem att träna en unghäst samtidigt som man har en nyfödd bebis..:D

Det var faktiskt precis det jag gjorde. Jag köpte min häst när min dotter var fyra månader, och red in honom under samma period som jag var mammaledig. Det gick hur bra som helst!
(Dottern i fråga är nu åtta år, och rider hästen minst lika ofta som jag....)

Det du tar upp i ditt inlägg är precis det som gjort att jag så starkt funderat på att lämna bort henne.

jag har ridit så många hästar där jag kännt att grundridningen/inridningen haft brister som sedan påverkat hästen negativt, hästar som inte förstått det grundläggande och allt de kunnat vara att gå i ett satans tempo med huvudet rakt upp.

Jag har funderat så mycket kring om jag kan ge mitt sto en bra grund, så att senare i livet jag inte ska stå med en häst som blir begränsad bara för inridningen blev halvdan. Jag vill inte vara den som begränsar min häst för jag inte var tillräckligt kunnig i hur inridningen skulle ske på bästa sätt.

Men hur vet man att man är tillräckligt kunnig för att ta sig an sin första inridning?

Haha ja vi är väl i lite samma optimistiska sits fast min unghäst är det inte gjort något annat med än typ ledtränat lite.
Men jag räknar kallt med att kunna fortsätta vara aktiv med ridningen även när jag har bebisen.

Det du skriver om att ha en plan är klokt, direkt när jag läste de tänkte jag "shit jag har ju ingen plan" men kanske kan man tillsammans med en kunnig tränare utarbeta en plan så jag mer vet i t.ex. vilka steg man ska gå.

Mitt sto är mycket kvicktänkt , riktigt alert och jag tror även lättlärd men frågan kvarstår när vet man att man är redo för att ta sig an inridningen själv?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 156
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka