Rida i kyla

Sv: Rida i kyla

minus 34 grader :eek: :eek: :eek:
min gräns går vid -10 för då tycker jag att det är för kallt för att vara ute :angel:

är du inte klok? :rofl: - 10 är ju så underbart så det finns inte. Det är ju rena vårvädret. :love:

ts; jag är säker till 100% att hästen inte tar skada vid -10. Det är inte kallt för dom =), kannske för ryttaren om man inte är van eller så.

Anna; ( saybia) hojja, jag minns en vinter då du och var var ut, det låg ju kring typ 32. Barbacka. myysss:)

..sen vet jag att det är inte bra att dra ner kall luft i lungorna,,

Nej det är det inte heller, en människa blir lätt sjuk, men hästar no mnänniskor är inte byggda på samma sätt, de har en lång hals vinterpäls mm, de är rustade för kyla på ett annat sätt än vad vi är.
Så du kan inte jämföra.

är du inte klok? :rofl: - 10 är ju så underbart så det finns inte. Det är ju rena vårvädret. :love:

Jamen eller hur? Nu sitter jag här o ute är det runt 22 -, det är lite småkyligt:angel: Skulle gärna ha 10! Men de får vi nog inte idag "/

/Sanna

ni är ju galna, jag kommer nog inte rida idag eftersdom det är minus åtta, kanjaga runt honom lite i ridhuset.

ni är ju galna, jag kommer nog inte rida idag eftersdom det är minus åtta, kanjaga runt honom lite i ridhuset.

Haha. Nää. Men ponnyn vilade igår. Hon vill nog ut idag, jag kan ju iaf ta överdragsbyxorna på mig. :p

Vart i Sverige bor du då?

/Sanna

har ingen på internet, men alla får vell tro som dom vill men det är inte bra för dom att anstränga sig när det är jättekallt och dra ner massa kallluft i lungorna..

Men du säger ju att dom kan lufsa i skogen och anstränga sig, hur ska du ha det?

Nej det är det inte heller, en människa blir lätt sjuk, men hästar no mnänniskor är inte byggda på samma sätt, de har en lång hals vinterpäls mm, de är rustade för kyla på ett annat sätt än vad vi är.
Så du kan inte jämföra.

Ja, just det. Den här rasen skulle vara utdöd om dom inte tålde kyla vid ansträngning. Snacka om lätta byten, jag kan inte springa för det är kallt, vassego å ta mej.

nej men det är vetenskapigt bevisat att om det är över minus 20 grader ska man inte anstränga hästen, klart dom inte dör av det men det är farligt för deras luftvägar..men det är vell olika för olika raser och individer hur mkt dom klarar..=)
:rofl: :rofl: :rofl: Isf kan nog hela häst-Sverige och resten av världen lägga ner all användning av hästar om de inte får ansträngas vid temperaturer över -20. :rofl: :rofl: :rofl:

ganska söderut, östergötland men jag är en mespropp. Solen skiner o det är jättefint väder så jag borde nog göra ett ryck....

haha den var bra :D

jag tror som ni, kylan är bara ett problem för ryttaren. Hästen mår ju som en prins när det är kallt och snöigt. Inte för att vi har -20 här i småland speciellt ofta :rofl: men om vi hade skulle hästen vara helt salig!

Nä, några -10 får vi nog inte i dag i våra delar av landet ;)
//Emma, påväg till stallet för en ridtur i solskenet, -20 :angel:

Det e asfint väder här ju !! Inte kan du va i ridhuset då :eek:

nej men det är vetenskapigt bevisat att om det är över minus 20 grader ska man inte anstränga hästen, klart dom inte dör av det men det är farligt för deras luftvägar..men det är vell olika för olika raser och individer hur mkt dom klarar..=)

TS skrev att man inte ska rida när det är -10'C, det var det jag svarade på..

Senast ändrad:

Jo, det var det jag menade.
Så länge man jobbar dom är det ingen fara med svettningen, det är efteråt.

*KL*

Rider som vanligt ute sålänge det är varmare än -25 grader, dock rejält påpälsad själv och med ländtäcke på hästen. Kallare än så så rider jag inte ut, för kallt för mig.

*kl*

-20 är en gräns för mig. Fryser så jäkligt om tårna annars. Och ansiktet, men tårna och fötterna är värst. När fötterna är riktigt djupfrusna och man ska hoppa ner från 170 cm hästen... Det ilar jäklar upp i ljumskarna...

Men hästarna klarar sig fint. Är pigga och glada i kylan. Värre när det är 0 gradigt och blåst + regn. Då fryser de så de skakar...

Norrland

Jag skrev inte att man inte ska rida vid 10 minus, utan det jag var ute efter var vad NI tycker om att rida i kyla. Väljer folk att låta hästen stå vid kraftig kyla pga. att hästen inte ska dra ner kall luft i lungorna vid kraftig ansträngning eller om det beror på lättfrusna ryttare?

Det verkar som om det sista alternativet är svaret =)

Men blir det inte lite konstigt att sätta en temperaturgräns, även om den är för din egen del? Det är ju ganska stor skillnad på -24, vindstilla och strålande sol jämfört med -10 och blåsigt med nederbörd.

Fast det spelar ingen roll för mig personligen :) Men de finaste vinterturerna med häst (och då underlaget oftast är bra) tycker jag oftast är när det är riktigt kallt.

minus 34 grader :eek: :eek: :eek:
min gräns går vid -10 för då tycker jag att det är för kallt för att vara ute :angel:

Det var lite kylslaget då, ja...och därför har jag min gräns vid minus 20 nu och då väl inpackad i en skoteroverall. Hästen jag red då var en halvblodsdam (75% fullblod)....och hon gillade det kalla vädret.:cool:

Ähh mjukis. :p
Här var det -11 när jag var i stallet, mina termobrallor gick sönder i dragkedjan och jag glömde kängorna hemma men jag red i mina adidasbrallor och gympaskor, var varmt och skönt, svettades tom.
Men då höll jag igång hästen, vi travade och galopperade hela tiden okrar inte med att skritta när det är kallt ocsh spec inte med gympaskor och inga termobrallor! Hade inte ens raggsockor. :crazy:

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 106
Senast: cewe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Lavinia
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
269
Senast: Jeps
·
Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
265
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka