Rida i kyla

Sv: Rida i kyla

jag brukar rida när det är jättekallt och de har då inte vart nån fara. 10- e ju varmt!

nej men det är vetenskapigt bevisat att om det är över minus 20 grader ska man inte anstränga hästen, klart dom inte dör av det men det är farligt för deras luftvägar..men det är vell olika för olika raser och individer hur mkt dom klarar..=)

källa tack?

Jag har tränat både i 10 och 20 minus iof i ridhus men är ju nästan lika kallt där som ute... Å 20 minus är kaaallt för oss på västkusten även om det är vardag för norrlänningarna :angel: Packade på hästen ullfiltar och mig själv thermokläder. Lite frost på mulen men annars inga problem.

Borde väl snarare vara bra för dom att röra sig så att cirkulationen kommer igång.

Har ridit i -30 utan problem... för hästen vill säga. Är väl mestadels vi människor som fryser.

Jag rider i -30 men skrittar bara då.
Fast min häst går ju ute i hagen då också och springer och anstränger sig själv också :D

lånar knapp

okej, verkar som att det är okej att rida i riktig kyla. tyvärr så väljer jag att inte göra det pga. att det inte är bra att dra in kall luft i lungorna, och trots att hästar har långa luftstrupar så litar jag ändå inte riktigt på det. att bara lufsa runt förstår jag att det inte innebär några problem, men för mig så är det rida hårt eller inget som gäller då min häst är av den hetlevrade typen. om vi tar en skritttur eller dyl. så blir han bara stressad och svettig eftersom att han blir så pigg.

Jag har ridit utan problem i 20-30 minusgrader, om man bara inte överdriver träningen med långa trav och galoppsträckor utan travara och galopperar kortare sträckor istället så tror jag det går bra för hästarna. Travlopp och sånt kan jag förstå om de ställer in om det är många minusgrader eftersom de hästarna travar på i ett ordentligt tempo en längre sträcka och andas in kalluft...
men vanliga ridhästar som tränas med förnuft när det är många minus tror jag inte tar nån skada. Har dock inget bevis för det utan det är bara som jag tror ;)

fast grejjen är ju att dom inte ställer in förrän det är vääääääldigt kallt!

Nä, precis så jag tror inte att hästarna tar nån skada, har läst nånstans när jag gick travutbildningen att när det är -27 grader ute hinner hästen värma upp luften till 37 grader. Så att ställa in travlopp gör de nog mest för att det blir för kallt för kuskarna ;)

har ingen på internet, men alla får vell tro som dom vill men det är inte bra för dom att anstränga sig när det är jättekallt och dra ner massa kallluft i lungorna..

fast att tro en sak, och att påstå att något är vetenskapligt bevisat är en helt annan. :idea:

nej men asså såg det på en dokumentär för kanske ett år sen med nån veterinär som snakade om jusst det:Pdär dom hade kört tester och så,kommer inte ihåg så mkt detaljer då det va så längesen nu:p

minus 34 grader :eek: :eek: :eek:
min gräns går vid -10 för då tycker jag att det är för kallt för att vara ute :angel:

Människan är mycket mer känslig mot kyla än vad hästarna är så det är inte hästen som sätter begränsningen, det är vi ryttare. Så det är bara att rida på.

orkar inte diskutera det för många verkar ju tro att dom vet allt:S
säger inte att jag kan allt men det är vad jag har fått hört av kunniga veterinärer och det är min uppfattning..sen vet jag att det är inte bra att dra ner kall luft i lungorna,,

Men det är ju just det hästarna inte gör, luften hinner värmas upp innan den når lungorna.
De veterinärer du pratat med borde nog läsa på lite...

Lugna dig lite :)
Det finns kliniska tester som visar att hästen värmer upp luften till skälig temperatur innan den når lungorna, även om luften från början var riktigt kall.
Kalla temperaturer begränsar människan, inte hästen.

fast nyss var det ju ett TVprogram där du hört det, inte av kunniga veterinärer som sagt det till dig?

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 106
Senast: cewe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Lavinia
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
269
Senast: Jeps
·
Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
265
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka