Rida i hettan...

Sv: Rida i hettan...

Jag kan tycka att det finns en poäng med att faktiskt rida i värmen på dagen, eftersom tävlingar tenderar att ligga dagtid. Bättre då att hålla både sig och hästen vana vid att jobba i värmen.... Min islanshäst bryr sig inte så mycket om värmen, så länge han slipper insekterna! Men han är ju då i tävlingskondition, och jag misstänker att ju bättre kondition hästen har, desto lättare klarar den värmen.

Min häst är jättekänslig för värme så förra veckan vilade hon i hagen. Tyckte det var snällast eftersom hon veckan innan (då det var inte svalare men iaf "mindre varmt") blev svettig och flåsig av skritturer eller typ 8 varv longering... och vila+bete gör henne bara gott.

I vårt ridhus är det svalt och skönt oavsett hur varmt det är ute. Det är isolerat så det är varmt på vintern, men håller av nån anledning värmen ute på sommaren. Brukar ha alla dörrar stängda också, kanske är det som gör det. Förrut hade vi takfläktar (innan ombyggnaden med isolering) som svalkade litegrann iaf.

Jag rider en del dygnets alla timmar. I alla gångarter. Visst, hästen blir svettig om man rider på ordentligt, men jag spolar av den en bra stund efteråt för att kyla ner och kör inte så långa pass. Dock brukar vi rida ner till sjön, tar väl 20 min ca i trav och galopp. Då är hon LITE svettig och sen får hon bada så mycket hon vill (släpper henne lös) och sen kan hon gå och beta i diken/skogen medan jag fortsätter bada. Hon är alltid pigg både dit och hem, får nästan bromsa lite för att hon inte ska ta galopp hela vägarna. Hon verkar m a o inte bekrymra sig ett dugg för hettan. Insekterna har jag dock märkt att de irriterar, men inte så mycket att vi inte kan vara ute - alla timmar.

rider samma tid som alltid, dvs vid 10-11 tiden på förmiddagen. visst är det varmt men man får se till att trava o galoppera så fläktar det lite. :p rider som vanligt, dock inte jättehårt.

båda jag och hästen gillar värme, hellre det än kyla.

*kl*

Var på träning med pålle i lördags, stekhett halv 4 på em. Han som brukar titta lesset på mig och låtsas dö lite när det är så varmt och vi ska ut mitt på dagen brydde sig faktiskt inte alls mycket när vi väl hade en uppgift att göra. Tror jag vart lite pjoskig :o Men hellre lite försiktig än att anstränga för mycket.

Annars håller jag med Roheryn, jag vill inte det ska bli en chock när man ska iväg på något. Vet jag med mig att jag ska starta vid lunch (som nästa gång) så ser jag till att rida vid den tiden. Sen kan man ju inget göra om det blir en värmechock just DEN dagen och inte vart så innan, men annars gör man ju så gott man kan för att förbereda sin häst.

Jag rider på eftermiddagen/kvällen. Det går ganska bra eftersom jag rider barbacka och bara skrittar (möjligtvis några steg trav xD) för jag håller på att sätta igång honom efter en lååååång vila.

Efter svampar jag av honom om det blir för illa med svett och sånt, eller om han ser för varm ut :P Men det går oftast bra ändå, ingen av oss lider direkt.

*LK*
Nu ska min korv sättas igång så nu gäller de att rida och jag åker oftast ut så jag rider 11-12 endast då jag kan!:crazy:
Jag kommer duscha av min pålla innan ridturen i kallt vatten samt att hon får dricka kallt vatten.
Sen efter ridturen får hon duscha igen viktigt att man får bort all svett så inte myggen kommer sen i massvis!
De fläktar ju när amn travar och galopperar men visst blir man svettig framförallt i röva:crazy:

Det är klart att det är jobbigt att rida i hetta, men jag tkr att det är grymt mkt skönare än att frysa :D jag trivs i värmen jag :) Men om jag har tänkt att köra ett hårdpass i dressyr så försöker jag rida på kvällen (är ju ingen morgonmänniska så..) För mitt på dagen så är ridhuset en bastu och paddocken en öken ;/ Men att rida på stranden, DET är underbart! :D

Jag försöker rida ganska mycket på dagen (inte varje dag) med unga damen som måste lära sig att kunna prestera hårt även när det är varmt...annars kommer det inte funka bra på tävlingar osv...

Men sen blir det kvällarna för min del...

ja försöker rida så tidigt som möjligt å så sent som möjligt.. då kan man alltså rida 2 gånger/dag :D fiffigt :D

Jag har just nu lyxen att kunna rida på morgonen så jag brukar vara ute mellan ca 9-10 men det kan ibland vara olidligt varmt redan då känns det som. Vi håller ändå på att bygga upp oss så vi skrittar mest ändå med lite inslag av trav. Men mitt på dagen vore helt olidligt att rida tror jag.

Anpassar ridningen efter vädret. Är det stekhett och luften står stilla ger vi oss ut på en lång skrittur, gärna sträckor där man kan rida i skydd av skogen. Undviker jobbiga dressyr- och hopp-pass mitt på dagen om det är för varmt, men annars rider jag på som vanligt. Mina hästar har inte ont av värmen, utan tycker mer att det är flugor och andra flygfä som irriterar...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·
Ridning Det vet jag inte hur många gånger jag har hört i vinter, både här på Buke, på fb och IRL... T.o.m. i bantningstråden där man väl...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 501
Senast: tinkerlover
·
Träning Jag tycker mig märka att vissa människor rider mitt på dagen när solen står högt och det är så varmt ute att man bara vill stanna i...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 032
Senast: Liquitriq
·
Hästvård Behöver lite tips & råd. Har en snart 21 årig kallblodstravare, börjar få problem hur jag ska lösa hans värme. Han fryser helt...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama