Rida i hettan...

Sv: Rida i hettan...

Jag har under veckan låtit hästarna gå på bete där det alltid fläktar skönt och skippat ridningen. Hästarna har fått motionera sig själva genom att gå i beteshagen. :p

Men ikväll tog jag en ridtur trots alla dessa j**la mygg. Tog fjordan som handhäst och red islänningen så jag inte behövde hålla på hela kvällen plus att dom trivdes med det. Dock har dom haft mkt vatten att dricka, samt betfor och så har jag duschat av dom när solen har stekt som allra värst, vilket har varit väldigt uppskattande. :)

Fortsätter värmen funderar jag seriöst på att ge sommarvila ett tag och längta efter två-tre dagar med mulet väder.

Rider det mesta kvällstid men passar på att trimma lite i värmen också för att vi ska vänja oss, man väljer ju tyvärr inte väder på tävlingar:(

Jag och min ponny är inte så värmekänsliga :p Jag brukar rida i skogen på eftermiddan. Sen har jag ett ridhus som jag kan rida i närsomhelst för det är svalt och skönt där inne :D

rider som vanligt. Hästen är van vid värmen. Har inte tid att rida på kvällarna. Då vill jag hålla kväll eller så ska jag jobba.
Hästarna tar tillräckligt med tid på dagarna.
Min häst är som sagt van vid värmen och dricker bra.
Sedan får hon duscha i svalt vatten efter ett svettigt pass! De tycker hon är gott!!
Motionerar mig sjävl oxå trots hettan o det går alldeles utmärkt fast ok.. lite jobbigare.

Rider som vanligt på ena hästen.
Denna veckan har det blivit mitt på dagen oftast,men dt har gått bra!
Visst blir vi svettiga,men vi duschar bägge efter (dock inte ihop:bow:).
Den andra har varit skadad,men jag började rida henne igen idag.
Pigg som tusan,förstod inte alls att man ska ta det lugnt i början!
Är ju skönt att få några kvällar fria till annat än hästar och jobb,men visst är det skönare!
Dock är ju tävlingarna dagtid,så det är lika bra att träna!
Rider både i skogen och i ridhuset,då dock med portarna öppna,så det fläktar lite!

rider frammåt 6-7-8 på kvällen då är det PERFEKT. Å andra sidan rider jag bara ut just nu och har det allmänt soft skulle aldrig orka paddock pass just nu.

jag rider ändå dels för att jag inte är spec. värmekänslig och dels för att mi nhäst är arab ^^, dvs tunn hud med ytliga blodkärl vilket gör att araben svalkar ned sig för minsta lilla fläkt :)
har man ex. kallblod ska man ju akta sig lite mer eftersom de har tjockare hud och inte svalkar ned sig så fort

Rider, men i så hårt.

Antingen på morgonen eller lite senare på eftermiddagen. :)

Ridhuset är som en bastu, så där vill jag inte rida, kanske i nödfall ;)

Red 40 min i ridhuset idag - VIDRIGT. Det var runt 30 grader och luften var superkvav. Efter fem minuter trav var både jag och hästen svettiga och efter passet rann det från oss båda! Kändes sjukt jobbigt i början när han var seg och jag var trött, men funkade rätt bra i slutet. Usch, det var hemskt varmt.

De som lider mest är ryttare. Hästar fixar värmen bättre.
Jag rider när som helst på dagen. Vi klarar värme bättre en kyla så för oss är detta perfekt.

// Linda

rider på morgonen innan kl 9 då är det skugga i paddocken elller på kvällen och då i ridhuset för annars blir man uppkäkad av knotten

Försöker rida som vanligt..
Måste ju hålla igång så man inte tappar farten..

:laugh:

Jag rider tidigt på morgonen.
Och om jag rider mitt på dagen häller jag vatten på hästen innan jag rider iväg och fyller ridhjälmen med vatten och vänder den sedan över skallen. ;)
Då håller vi oss ganskla svala en stund i alla fall.

Nej. Men hjälmen är av den lättare och svalare sorten. Med oventilerad hjälm hade det nog varit värre.

Det är ju skööönt med värmen :love:
fast igår när jag var och tävlade dressyr i typ 28 gradig värme var det inte jättekul, men det gick bra iaf :p

Brukar iaf passa på att rida på morgonen (innan 9-10) elr. på kvällen (efter 19) om det är så varmt som det är nu. Om jag måste rida ett ordentligt pass när det är varmt är jag i klubbens ena ridhus, där är det alltid svalt.

Jag rider min egen häst så sent på kvällen som möjligt alternativt tidigt på morgonen.

På mitt jobb där jag jobbar som hästanvarig måste vi ju rida på dagen. Där vattnar vi hästarna massor. Låter dom vila i skuggan mycket. Samt badar massor med dom. Vi rider utmed ån med massor av badtillfällen. Populärt både för gäster och hästar. Att få gå ner och plaska lite grann.

Men nu längtar jag efter regn. Det är så torrt och dammigt där jag jobbar nu. Tycker synd om hjälpridledaren längst bak. Själv är jag så gott som alltid huvudridledare och rider längst fram. :) Men kan vi så byts vi självklar om. Jag är ingen terrorist heller;).... Men åh vad gott det vore nu med lite regn både för ryttare och häst.

Har snart sommarlov (o innan dess slutskriver jag min C-uppsats, så jag planerar tiden själv), i den här värmen försöker jag rida vid 7-8 på morgonen. Är inte så förtjust i att rida på kvällen, tycker det brukar bli mycket insekter då. Däremot blir resten av dagen väldigt lång när man är klar i stallet vid nio... :crazy:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·
Ridning Det vet jag inte hur många gånger jag har hört i vinter, både här på Buke, på fb och IRL... T.o.m. i bantningstråden där man väl...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 501
Senast: tinkerlover
·
Träning Jag tycker mig märka att vissa människor rider mitt på dagen när solen står högt och det är så varmt ute att man bara vill stanna i...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 032
Senast: Liquitriq
·
Hästvård Behöver lite tips & råd. Har en snart 21 årig kallblodstravare, börjar få problem hur jag ska lösa hans värme. Han fryser helt...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama