Rida i hettan...

Sv: Rida i hettan...

Kan man inte typ svampa hästen på bogen innan man går ut och rider? Det måste ju hjälpa?

Rider morgon, dag eller kväll efter mitt jobbschema. Visst är det varmt, men hästen är hur pigg som helst i skogen så vi har ganska kul ändå. Så länge vi svettas fungerar ju kylsystemet...:laugh: Det märks att hästen tycker det är skönt att komma ut från hagen (hon blir lite uttråkad, tror jag:D) för hon kommer springande och busar som sjutton i skogen. På dagen undviker jag dock paddocken där det blir för varmt för mig. Sedan avslutas ridpasset med en dusch, både för hästen och mig:banana::banana:

Jag rider gärna tidigt på morgonen, det är så härligt :)
Eller så rider jag ner till stranden där det inte finns några badare
:laugh:

Jag rider på som vanligt oavsett väder. Försöker komma ihåg att ta med mig en vattenflaska och ställa vid banan.
Ser till att ha torra kläder att byta till efteråt åxå.

Jag försöker rida antingen tidigt på morgonen eller sent på kvällen, men nästa vecka när jag börjar jobba på mina två jobb så måste jag rida på dagen i värmen. Förhoppningsvis blir det lite svalare då, annars får vi klara oss ändå.

min har tillfällig semester :p

sen blir det på kvällen runt 19, fast jag kommer att behöva rida 2 gånger per dag sen för att vi ska på träningsläger....:D vet inte hur det ska gå till när man jobbar 8 - 17.....:angel:

*KL*

Jag har löst det genom att skaffa fullblod, både mina engelska och arabiska har varit helt obekymrade om värmen ;)

Insekterna är ganska lugna än, snart kommer bromsen dock, och då är det ridning innan 06 eller efter 22 som gäller, tyvärr.

Antar att det är fler än jag och min häst som lider i värmen. Det är varmt, kvavt, mygg och flugor överallt och man kan knappt skritta utan att hästen (och jag!!) blir svettig. Nu löser jag det genom att rida sent på kvällen och ge mycket vatten innan ridning, men... det är inte utan att man undrar när regnet och kylan ska komma :crazy: Och ja, jag är rejält värmekänslig, om nån undrade.

Hur gör ni nu när det är så varmt? Rider inte alls, rider sent eller tidigt på dagen - eller har du kanske luftkonditonerat ridhus (om det ens finns)?

Tacksam för tips, snart ger jag upp och köper mig en helkroppsfrys att bosätta mig i... :crazy:

Jag drar ner till sjön och tränar i vattnet:o häststackarna är slut på bara några minuter:crazy: Men inte svettiga utan bara blöta och både jag och hästarna får muskler och kondis som dessutom kommit skonsamt för leder:D sen tar vi en runda över sandbanken så får dom en chans att rulla sig (två toppen grejer, mindre insekter på dom när de är fulla av sand och pälsen blir blankare:) )

Jag rider oftast sent på kvällen, vid nio, trotts det är det ibland 25 grader. dock inga otäcka djur iaf. :D Rider jag mitt på dan blir det i ridhus, där är det jättesvalt o skönt som tur är.

Min häst hon fick nog en dag när jag red i hettan..Hon lade sig ner å vägrade gå mer:rofl:
Så hon får vila nu när det är så här sjukt varmt..
Ska man rida när det inte är varmt får man ju ge sig ut efter 21 och de blir för sent för min del då=(

Men jag har ingen panik hon är inriden i år och behöver vila så en vecka mer eller mindre dör hon inte av:D

jag rider ut på sen em/kväll - det är oftast lite svalare då.
dessutom har jag nästan alltid på mig långärmat (tröja i andasmaterial) eller min vindjacka från Hööks, när man rider i skogen så känns det faktiskt bättre med långärmat. vindjackan är super eftersom den är lätt att ta på o av under ridturen. det blir faktiskt inte varmt utan är superskönt! :laugh:

mot flugor, broms, mygg mm så har jag "deo" på mig själv o ngt flugmedel på pållen. pållen har tjock o lång man o svans så han har ganska bra skydd. men hästar som har liten pannlugg brukar jag alltid ha på en läderflyveil eller en "flughuva" (som alltså går typ över hela huvudet)

Jag rider så sent jag kan, igår kom jag ut vid 21.00, riktigt svalt och skönt då. Det enda negativa då är ju myggen, men hellre att jag blir lite myggbiten än att svettas i denna värmen :eek:

Om jag är ledig från jobbet och kan välja tid fritt så blir det i regel på kvällen. Men av praktiska skäl sällan senare än ca 19 (eftersom jag gärna vill ha hunnit mocka och fixat mat innan hästarna kommer in så kan jag inte åka ut för sent) och då kan det fortfarande vara rätt så varmt de varmaste dagarna.
Om jag inte får välja blir det ca 8-9 på morgonen vilket är helt ok, men faktiskt kan det ibland vara snorvarmt den tiden - brukar inte ha börjat blåsa något utan är helt vindstilla = kvavt! :eek:
Men bättre än mitt på dagen iaf.

Hursomhelst, är det riktigt varmt så kräver jag sällan mycket av hästen. Visst kan vi dressyra men då blir det korta pass och mest skrittjobb. Vi passar på att ta det lite hårdare när det är svalt och kanske försöka lägga skritt-uteritter eller promenader/vilodagar de dagar det är riktigt snorvarmt. I skogen brukar det vara svalare tack vare skuggan från träden.

JAG är inte särskilt värmekänslig men blir jättetrött och svettig av att rida aktivt i värmen. Kusen blir väldigt trött.
Rider dock aldrig i konditionsträningssyfte och tävlar inte, hoppar inte = inga krav på att kusen behöver behålla eller bygga kondis! ;)

Rider tidigt om jag har möjlighet, helst sitta i sadeln klockan sju, senast halv åtta. Svalt och mindre flygfän än på kvällen. Fast senaste veckan har han faktiskt vilat, det har ju vart varmt dygnet runt!

kl

jag rider oftast mitt på dan/eftermiddan, av den enkla anledningen att ska min häst (och jag) kunna tävla fälttävlan lite senare(pålle är lite grön för det än så länge;)) i 30graders värme så måste vi ju också kunna träna i det.
sen har jag itne märkt ngn större skillnad på ngn av oss, förutom att man blri svettig fort..

Här har börjat blåsa :love:

Annars rider jag helst tidigt eller sent. Men jag skjuter inte på ridningen om jag inte kan spec tider, då rider jag i värmen. Jag tror bara det är nyttigt (precis som jag rider i regn) men man får ju själklart anpassa sig till hur hästen känns.

Jag rider på morgonen, är uppe vid 6 i stallet och rider mellan halv 7 och halv 8 ungefär.
Annars rider jag på kvällen , mellan 21 & 22 .
Både tiderna passar mig utmärkt eftersom hästarna ändå ska ut på morgonen och in på kvällen.
Skulle de va så att jag inte hinner mer än på dagen så rider jag då . Jag tävlar ju mitt på dagarna i sommar .

:)

jag brukar vänta tills på kvällen och kollar om det har svalnat litte annars kanske jag bara skritta och trava barbacka lite lugnt för att han ska få röra på sig lite. om det verkligen inte är FÖR varmt! :)

Rider så sent som möjligt, alternativt ser till att ta in hästen ett par timmar minst innan ridning så den får sova och vila sig. Om de får vila och svalka av sig i stallet så orkar de gott med en tur ridning sen - blir stor skillnad mot att släpa in dem direkt från en dag i hagen i total stekhetta.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·
Ridning Det vet jag inte hur många gånger jag har hört i vinter, både här på Buke, på fb och IRL... T.o.m. i bantningstråden där man väl...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 501
Senast: tinkerlover
·
Träning Jag tycker mig märka att vissa människor rider mitt på dagen när solen står högt och det är så varmt ute att man bara vill stanna i...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 032
Senast: Liquitriq
·
Hästvård Behöver lite tips & råd. Har en snart 21 årig kallblodstravare, börjar få problem hur jag ska lösa hans värme. Han fryser helt...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama