Rida i hettan...

C

CeciliaW

Antar att det är fler än jag och min häst som lider i värmen. Det är varmt, kvavt, mygg och flugor överallt och man kan knappt skritta utan att hästen (och jag!!) blir svettig. Nu löser jag det genom att rida sent på kvällen och ge mycket vatten innan ridning, men... det är inte utan att man undrar när regnet och kylan ska komma :crazy: Och ja, jag är rejält värmekänslig, om nån undrade.

Hur gör ni nu när det är så varmt? Rider inte alls, rider sent eller tidigt på dagen - eller har du kanske luftkonditonerat ridhus (om det ens finns)?

Tacksam för tips, snart ger jag upp och köper mig en helkroppsfrys att bosätta mig i... :crazy:

Sv: Rida i hettan...

Ja rider så sent de bara går, gillar heller inte å rida när det är som varmast, men som vart nu har ja låtit hästen stått. Dels för ja själv knappt kan röra mej i denna värme, fast kyla vill ja inte ha ändå :D
men ja brukar passa på dom senaste klockslagen.

Äh jag släpar ner shiregossen för källartrappen och rider i gillestugan, där är det svalt och skönt!

Näää allvarligt, jag är helt slut i värmen. I kväll ska jag dock ut och köra honom, han behöver det känns det som (betesfetman kom på bara ett par dagar här). Men det får bli skritt, skritt, skritt och kanske lite trav - för han är säkert också rätt sliten av värmen.

Sedan blir det svampa av honom så att han svalnar lite och sedan får han väl fortsätta att äta sig trind i hagen...

Äh jag släpar ner shiregossen för källartrappen och rider i gillestugan, där är det svalt och skönt!
Själv funderar jag på att montera ner luftkonditioneringen och ta med mig på ridturer... (luftvärmepump som kan köras "baklänges" så den kyler istället). :angel: :devil:

Det är väl bara att inse att kvällarna får ägnas åt ridning istället för tv-tittande och lugna stunder med ett glas vin.

jag kan tyvärr inte rida på morgonen (jobbar) och inte på kvällen (stallet ligger för långt hemifrån) så det måste bli dagtid.
Jag rider i ridhuset. Det är svalast där. Går knappt att va ute, för varmt på dagen och i skogen som jag gärna är, kryllar det av bitande insekter. Blir lättast o va i ridhuset en kort stund. Men det ridhuset är ganska svalt om man jämför mot andra ridhus, så det går ganska bra :laugh: rider givetvis ute så mkt som möjligt, men det har knappt gått sista veckan.

Idag var det sjukt varmt, så jag red barbacka i skritt och trav på eftermiddagen runt 15.00-tiden. Känns inte helt bra att kräva för mycket i hettan. 30 grader idag...

Detta är ju vårt eviga dilemma!
Jag brukar variera lite, rida sent eller tidigt när jag kan och vila när det är som extremast men när man ska ut och tävla så rider man ju i värmen och då måste man nästan ha tränat i värme då och då för att inte shocka häststackaren helt.

Jag väntar tills på kvällen när det är svalare, även om jag hellre vill ägna kvällen åt tv och data :angel:

Vet turridningsfirmor här som rider långturer när det är så här varmt :O

Jag väntar tills på kvällen när det är svalare, även om jag hellre vill ägna kvällen åt tv och data :angel:
Vet turridningsfirmor här som rider långturer när det är så här varmt :O
Haha, skönt att fler än jag är latmaskar som uppskattar tv och sånt :D
Turridning... wow. De måste ha enormt duktiga hästar som fixar det... men är de vana och tränade går det säkert bra.

Just nu rider jag inte alls. För varmt + för mycket knott på kvällen.

Rider ungefär som vanligt, tycker att det är bra att både jag och hästen är vana vid varmen.

Jag rider sent på kvällen. Behöver sällan kliva upp tidigt på morgnarna så jag kan rida vid midnatt om det behövs.
Är ju så härligt ljust nu dygnet runt :love:

/M

På helgerna rider jag på förmiddagen till ungefär 1 och det är sjukt varmt + mycket insekter som hästarna får spel av ibland men det går. Gäller att rida aktivt den tiden man rider riktigt och sedan ha långa skrittpauser och rida mycket i skugga i skogen.

Gillar inte alls att rida på kvällen, dubbelt så mycket insekter ute och alla mygg som bara vill suga blod x/

Denna veckan har jag varit lat av all värme, men jag i tisdags red jag iaf och satt då på hästen 06.45. Det var en alldeles perfekt tidpunkt att rida på, solen var uppe och värmde så där lagom och inga insekter som flög omkring och störde. :love:

Nu går jag på tre veckors semester och tänker försöka rida så här på morgonen, men måste träna lite att rida i värmen också då jag ska tävla i slutet på juni och det är en em-klass.
Sen så har jag mycket kvällar på mitt sommarschema och tänker då också försöka rida tidigt. Det är lättare att komma igång att rida då för på kvällarna drar man bara ut på tiden och sen tycker man att det är för sent. :angel:

Jag rider på eftermiddagen, jag har inte så mycket val när det är 3 pållar att motionera.
Där jag jobbade två somrar med turridning red vi 3 dagars turer i den här värmen, då snackar vi svett.

Jag rider mitt svett troll så sent på kvällen som jag bara orkar!! (och är ljust:angel:) Men det är f*n jobbigt då med, med all knott och helvete..:(

testade att rida på förmiddan en dag i veckan men det var nog ännu värre, men men man får ju rida när man känner att man orkar..:D

Jag rider före 08:00 eller efter 20:00, det funkar bra för både mig och hästen. Men varken hon eller jag är speciellt värekännliga, tvärt om jag älskar denna värme!

Det brukar bli framåt kvällen. Bara några minuter innan solen går ner. Fast det är varmt ändå, jag klagar inte på värmen, men när man rider så är det jobbigt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·
Ridning Det vet jag inte hur många gånger jag har hört i vinter, både här på Buke, på fb och IRL... T.o.m. i bantningstråden där man väl...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 501
Senast: tinkerlover
·
Träning Jag tycker mig märka att vissa människor rider mitt på dagen när solen står högt och det är så varmt ute att man bara vill stanna i...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 032
Senast: Liquitriq
·
Hästvård Behöver lite tips & råd. Har en snart 21 årig kallblodstravare, börjar få problem hur jag ska lösa hans värme. Han fryser helt...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama