Rida en häst som ömmar?

kossankaj

Trådstartare
Jag rider ibland en häst är oskodd.
Som ömmar , vill inte gå på grusväg med grus överhuvudtaget, går i gräskanten, sakta , och man liksom känner att den spänner sig i hela kroppen.
Går dock bra på gräs och mjukare grus/sand/skogsvägar.

Ägaren är absolut emot skor, och håller själv på med barfotaverkning och allt vad det heter. den naturliga trenden som är nu.
Jag är själv för att ha en häst barfota om det fungerar, och gillar också nh hantering.

Men detta känns som ett gränsfall, jag tycker inte det känns bra att rida när hästen är så ovillig att gå fram på grusväg.
Grusväg måste man gå mycket på när man rider ut här, så det går inte att undvika.

Vad tycker ni?
 
Sv: Rida en häst som ömmar?

Personligen hade jag slutat rida den hästen omgående. Blir tjurig på folk som håller på och karvar i hästarnas hovar på egen hand och som inte har vett nog i skallen att se när hästen lider:mad:

Om jag vore som du hade jag nog också försökt, på lämpligt sätt, tala om för hästägaren anledningen till att du är tveksam att rida hästen. Kanske kan det leda till att ägaren ändrar inställning. Egentligen är det väl också möjligt att anmäla folk som håller på med hovvård utan att vara utbildade, i synnerhet om hästen inte verkar må bra - men det kanske är att gå för långt?
 
Sv: Rida en häst som ömmar?

Ja det känns inte alls bra.
Nu är ju ägaren som sagt helt inne i sin tro på barfotahäst och tycker inga hästar ska ha skor.
Jag vet att när man tror väldigt starkt på något kan det vara svårt att se saker ur ett annat perspektiv:/

Men jag ska prata med henne, skulle bara vara intresseant att få lite åsikter från utomstående också.
 
Sv: Rida en häst som ömmar?

Jag har nästan alla mina hästar barfota och de kan ömma till på stort singelgrus. Alltså rider jag inte där. Men det du beskriver är absolut inte acceptabelt tycker jag. Hästen skall gå framåt villigt och avslappnat, även på grusvägar. Byt medryttarhäst och gör klart för ägaren varför du slutar.
 
Sv: Rida en häst som ömmar?

Eller helt enkelt köpa barfotaboots? Jag vet att många prompt ska ha sina barfota oavsett, men de flesta förstår också att det inte går på alla underlag. Jag hade min barfota förut tills jag insåg att det faktiskt inte gick, han var riktigt öm. Trodde först det var nåt annat som spökade men provade dra ur brodden ur hans boots och då tog han ut stegen mycket bättre. Sen dess har han varit skodd och det är ett år sen, innan hade han gått barfota hela livet. Uppfödd hos barfotaverkare ;)

Det blir så klart svårt när det inte är din egen häst... Men verkar hon själv måste hon väl gått kurs hos nån? De flesta barfotaverkare som håller kurser (som jag känner till) säljer också boots. Så hon kanske inte tycker att det är helt otänkbart?
 
Sv: Rida en häst som ömmar?

Hade det varit din häst, hade jag sagt åt dig att prova barfotaboots eller slå på skor.

Barfota i all ära - så länge det fungerar. I mina ögon är det du beskriver inte fungerande, och jag hade personligen inte velat rida hästen. När tiden går, kommer hästen antagligen att få ont på fler ställen än hovarna - pga spänningar som bildas när den går och spänner sig sådär :(
 
Sv: Rida en häst som ömmar?

Personligen blir jag lite trött när folk hoppar på en "trend" och stirrar sig blint på det, -för mig handlar det bara om okunskap.
Jag hade slutat rida hästen och pratat med ägaren om varför. Som någon skrev kan man faktiskt anmäla om någon håller på med hovvård utan utbildning och hästen dessutom lider.
Prata med ägaren och kom med argument varför just den hästen inte bör gå barfota. Barfota kan funka bra för många hästar! och är ett bra sätt för hästar som annars går med skor på, att stärka upp hovarna, ex vid betes säsongen. Men som sagt passar inte barfota alla hästar.
Btw, blir alla utbildade hovslagare galna när man pratar om "barfota" verkning, då det egentligen inte finns något sådant. Skillnaden är när man ska ha hästen barfota är att man kan spara lite mer på bärranden och sen "fila till" hovarna så att de blir lite rundare och på så sätt spricker inte hovarna lika lätt.
som någon skrev kanske boots kan vara ett alternativ också?
 
Sv: Rida en häst som ömmar?

Tack för alla svar:idea:

Håller med och tycker precis som er.

Ska försöka prata med ägaren , vilket antagligen inte blir lätt.

Boots ,hur fungerar det, ger det samma skydd som en vanlig sko?
 
Sv: Rida en häst som ömmar?

Nej, det är djurplågeri om hästen ömmar så pass om den är barfota.

Fattar inte vad en del pysslar med..De borde göra en djupdykning och läsa kring alla dessa barfotametoder/teorier och tänka efter ifall det är så himla lämpligt?
Det ÄR en trend..en tråkig sådan med allt för okunniga anhängare.

Vanlig hovslagare och deras metoder har funnits i åratal och de kan också se till att sköta om barfotahovar. De här "speciallisterna" behövs icket!

En häst som kan gå barfota får gärna göra det men med eftertanke tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Rida en häst som ömmar?

Mina hästar är barfota, eftersom de inte har några problem att gå barfota i stallet eller hagen, vilket de gör under större delen av dygnet. Däremot rider jag aldrig ut utan boots, eftersom de ömmar på stenigt underlag.

Dte finns många olika modeller av boots, jag har tex såna här:
oldmacs.jpg


Jag tror inte att de skyddar sämre än vanliga skor (dessutom är ju även sulan skyddad).

Jag känner rätt många barfotahästar (ca 40 st). Av dem rids endast en (!) utan boots vad jag kan komma ihåg. Så jag tror att det är ganska ovanligt med hästar som kan gå utan problem barfota på grusväg etc. (Det kan du ju kanske använda som argument när du pratar med hästägaren.) Jag skulle vägrat rida hästen utan boots.
 
Sv: Rida en häst som ömmar?

Tack för svar, ska absolut ta upp det med ägaren, får en känsla av att hon är så van vid att rida ömmande häst ,så hon tror det ska vara så:confused:

Annars borde man väl reagera, jag känner direkt när hästen får ont, det känns i hela kroppen, dessutom borde oviljan att gå framåt ,samt nästan krypa ner i diken, få en människa att förstå att det är fel? tycker jag iaf.

Nej ,jag är faktiskt irriterad på denna besatthet av att ha hästar barfota till varje pris.

Skulle gärna ha mina egna barfota med om jag red i paddock/fält mestadels.
Men tycker man om att rida ut borde hästar som behöver ha skydd på fötterna ,få ha det.
 
Sv: Rida en häst som ömmar?

Nyfiken:)
Hur fungerar dessa boots?
Sitter dom på plats?
Går dom att rida med i terräng?:)

Blir det inte skav , om dom går ovanför hoven?
Eller sitter de på själva hoven bara.

Har aldrig sett några i verkligheten, men ser ju ut som en lösning, om man absolut inte vill sko.

Du skriver även att dom barfotahästar du känner använder boots vid uteridning, det låter vettigt, tror ett fåtal hästar verkligen klarar att gå barfota på grus och sten utan att ömma.

Mina skodda hästar visar obehag om det är väldigt stenigt/vassa stenar.
 
Sv: Rida en häst som ömmar?

Jag kan tänka mig att om hästägaren inte vill att hästen ska ha skor pga att det "inte är naturligt" så skulle det förvåna mig om h*n tycker det är ok med boots, men tycker absolut att du ska fråga.

Absolut inte rida på en häst när det gör ont i hovarna. Det är kvalificerat djurplågeri.

Kommer ihåg att när dessa typ av boots var relativt nya så var det en reklamkampanj där de visade hästar som gått med dessa boots genom hela Sydamerika, från norr till söder.
 
Sv: Rida en häst som ömmar?

Hej igen,
Jag tycker att dessa boots funkar väldigt bra. De är enkla att ta på (behöver ej bankas på med gummihammare som en del andra modeller). Lite svårt att förklara hur de sitter, men jag kan rida igenom djup gyttja utan att de ramlar av eller vrider sig (fast det blir lite jobbigt att tvätta av dem...).

Dessa går upp över hoven, vilket är bra ur gyttjebadarsynpunkt, men som du säger kan de skava på känsliga hästar. Därför hör det ett neoprenskydd till som man har under (fanns ej på de tidigare modellerna, då fick man vara försiktig när man började använda bootsen och låta hästen "gå in" dem, men nu är det inga problem).

En del modeller går ej upp över hoven, men måste isf ofta (?) bankas på.

Det är ganska dyrt med boots (vet ej vad de kostar i Sverige, men här i Schweiz kostar fyra såna boots ca 7000 SEK) och tar förstås lite längre tid när man ska rida ut, men om hästägaren är övertygad om att hästen ska gå barfota borde det ju absolut vara värt det kan man tycka. För att man inte kan rida hästen som det är nu borde ju vara uppenbart! (Det finns även billigare varianter.)

Angående om det är möjligt att ha hästar barfota eller inte så tror jag personligen att många (de flesta?) hästar kan gå barfota om man använder boots när man rider ut. Men inte alla! Så om hästägaren är "barfota-entusiast" gäller det ju att han/hon är uppmärksam på hur det fungerar och skor iaf om det visar sig nödvändigt. (En häst i förra stallet var tvungen att skos igen eftersom hon inte kunde gå barfota ens i stallet/hagen.)
 
Sv: Rida en häst som ömmar?

Tycker att det är vansinnigt att ha hästar barfota som inte klarar det :crazy: Jag har haft häst barfota, han ömmade aldrig och då kan jag föredra barfota, men min nuvarande häst t.ex. ömmar och honom skulle jag aldrig drömma om att ha barfota. Det går ju som sagt en trend nu, att hästarna ska vara barfota till varje pris. "De vänjer sig" är argumentet, och sedan står hästen där i flera månader, ibland år, och har ont. Jag blir arg bara jag tänker på det!

Att du inte ska rida en ömmande häst har du ju redan fått svar på, men jag slår också ett slag för boots om du absolut ska rida den hästen alls. De är ganska dyra i inköp och jag tycker att det är svårt att hitta rätt modell och storlek till rätt häst (de ramlar av annars) men när man väl har hittat rätt så är alla delar oftast utbytbara om något går sönder och det är väldigt smidigt.
 
Sv: Rida en häst som ömmar?

Har lite funderingar över easy boots, då jag själv börjat rida en barfota häst som gått i gräshage hela sitt liv. Han är väldigt ömfotad när det gäller grus och makadam som vi dessvärre måste gå genom för att ens komma ut på någon ridväg.
Eftersom dom är så satans dyra så undrar jag om det räcker att köpa två stycken åt gången?
Kan han gå med boots fram ett tag bara tills man har råd att lägga pengar på ett par till bak också, eller hur funkar det? Är dom släta eller kommer hästens hos upp en bit?
 
Sv: Rida en häst som ömmar?

Om hästen ömmar endast fram (tex) är det inga problem att bara ha boots fram, precis som en del hästar/ponnyer endast är skodda fram. Men om hästen ömmar mycket även bak kanske det inte är så lyckat att rida med boots bara fram även om det är temporärt.
 
Sv: Rida en häst som ömmar?

Det är värst fram så det kan ju vara en bra investering för skatteåterbäringen ;)
Går det bara att beställa genom nätet eller finns det något ställe som har dom på plats så att man kan få känna på dom? Om någon vet :)

bor i Göteborg men Halland och hela västra götaland är ju ok att åka till för att kolla på dom men även neråt då jag ska till Köpenhamn runt midsommar.
 
Sv: Rida en häst som ömmar?

Jag tror att de allra flesta hästar kan gå barfota, mha rätt verkning och engagemang från ägaren:) Dvs att man tar sig tiden att ta på de där bootsen när man ska ut och rida (tar inte många minuter när man väl fått in den rätta knixen)
Alltså visst, nåt enstaka ömmande vid större sten (känns nästan vanligare om de är skodda) men sådär öm och bli riden, njä inte ok.

Viktigt är, som redan nämnts, att bootsen ska vara exakt rätt strl. Mät hoven noga och kolla olika märken, de har lite olika utformning, vissa har lite rundare andra mer ovala.

Jag tycker inte de är så farligt dyra faktiskt och definitivt inte i relation till hur länge de håller;) Beror ju såklart lite på märke också, jag pratar främst om easyboots, som jag själv har:)
Jag har beställt från silverhästen har jag för mig att det hette:)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 587
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 948
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp