Sv: Rida en häst som ömmar?
Jag tycker du ska höra med ägaren om hon inte kan låta hästen ridas med boots, för hästar ska absolut inte behöva ha ont (man vet ju själv känslan av att gå barfota på grus). Det beror på vilken modell av boots man köper men jag tycker inte det är så dyrt. Istället för att sko hästen så köper man boots för pengarna, man låter ju inte bli att sko hästen för att spara pengar utan för att man tror barfota är bättre och då kan pengarna lika gärna gå till ett/två par boots som håller längre än en skoning.
Jag köpte en häst som har väldigt små och känsliga hovar. Jag vill helst köra utan skor (om det går), men märkte att hästen ömmade på grus. Så jag beställde Easyboot trail med extra sulor fram och märkte genast förändring på hästens steg. Bootsen kostade 530:-/st och har hållit i flera månader, hästen är nöjd, har inte fått skav och dem är smidiga för mig som ryttare så jag tycker inte det är ett dyrt köp.
Nu har skogsägaren låtit skrapa skogsvägarna här så att ännu mer grus kommit upp och då har jag låtit köpa två boots till bakhovarna. Tips är att ta en så stor storlek så att man får plats med en sula i bootsen (iaf till trail, vet inte om det gäller alla boots), har läst på engelska sidor att försäljarna rekommenderar sulor i bootsen (vilket jag inte läst på svenska sidor).
Tycker det är supersmidigt med boots - hästen får gå barfota större delen av tiden då den inte behöver skor och när man ska rida tar man bara på sina boots och rider iväg. Hoppas det löser sig för er och att hästen slipper ömma!