Rida en häst som ömmar?

Sv: Rida en häst som ömmar?

kl

Om jag vore som du skulle jag ändå höra med ägaren innan du slänger ut pengar på ett par boots som du kanske aldrig får använda.

Ägaren kanske säger blankt nej, känns ju som onödiga pengar då bootsen är ganska dyra har jag för mig.

Prata m ägaren först, säger hon blankt nej, så skulle jag sluta och överväga en anmälan
 
Sv: Rida en häst som ömmar?

Du bör givetvis inte rida hästen och om ägaren inte fattar det själv så bör du anmäla henne! Det är djurplågeri att rida på en häst som är ömfotad! Det står i djurskyddslagen att hästar måste ha lämpligt hovskydd.

Alla hästar kan ej gå barfota, hon får köpa boots till den om hon inte vill sko!

Blir så arg på dessa fanatiska idioter som skall tvinga hästar att gå utan sko samma hur den mår. :mad:
 
Sv: Rida en häst som ömmar?

Problemet med att ha så är att man ofta inte märker att hästen faktisk ÄR öm även bak. Visst den nickar inte till med huvudet men om man jmf rörelsesmönstret barfota/boots (eller skor) så är det skillnad på hur de sätter benen och hur väl de använder sin kropp!

Detta gäller ju även alla hästar som går skodda fram och ej bak, vet många som fått en riktig aha upplevelse när de satt på skor bak också, hästarna har omedelbart börjat sätta under sig bättre och bära mer vikt på bakdelen!

Jag har min ena häst barfota men han har alltid boots på sig när vi är ute och går eller rider på vägarna. Cavallo Simple använder vi.
 
Sv: Rida en häst som ömmar?

kl

Jag har mina hästar barfota och de går olika bra på grus. Hingsten går bra barfota på det mesta men jag har boots på när jag rider ut ändå eftersom jag inte vet vad som kan dyka upp längs vägen så att säga. Stona som inte rids regelbundet utan bara promeneras i skogen ibland klarar hård jämn mark, t.ex. gårdsplanen, skogsvägar osv utan problem men inte det större gruset längs vägen. De går på vintern i skogshagar (hyfsat mjuk mark med smågrus/stenmjöl vid vattenkaren) och sommartid på gräs. Hovarna är alltså "vana" vid mjukt underlag mesta tiden - då ska man inte förvänta sig att de klarar stort och hårt grus.

Jag har cavallo-boots och de sitter kvar bra, inget skav på någon av mina hästar. Har även en vän som tävlar maratonkörning med boots på sitt kallblod - full fart i diverse teränghinder och alla bootsen kvar och utan skav. Vilken typ och vilket märke av boots får man nog dock prova ut, det beror på hur hovarna ser ut - form, höjd osv.

Att rida en häst som ömmar och visar så tydlig ovilja at gå på t.ex. grus är inget annat än att pina hästen och göra både den och sig själv olycklig. Jag hade inte gjort det.
 
Senast ändrad:
Sv: Rida en häst som ömmar?

Jag tycker du ska höra med ägaren om hon inte kan låta hästen ridas med boots, för hästar ska absolut inte behöva ha ont (man vet ju själv känslan av att gå barfota på grus). Det beror på vilken modell av boots man köper men jag tycker inte det är så dyrt. Istället för att sko hästen så köper man boots för pengarna, man låter ju inte bli att sko hästen för att spara pengar utan för att man tror barfota är bättre och då kan pengarna lika gärna gå till ett/två par boots som håller längre än en skoning.

Jag köpte en häst som har väldigt små och känsliga hovar. Jag vill helst köra utan skor (om det går), men märkte att hästen ömmade på grus. Så jag beställde Easyboot trail med extra sulor fram och märkte genast förändring på hästens steg. Bootsen kostade 530:-/st och har hållit i flera månader, hästen är nöjd, har inte fått skav och dem är smidiga för mig som ryttare så jag tycker inte det är ett dyrt köp.

Nu har skogsägaren låtit skrapa skogsvägarna här så att ännu mer grus kommit upp och då har jag låtit köpa två boots till bakhovarna. Tips är att ta en så stor storlek så att man får plats med en sula i bootsen (iaf till trail, vet inte om det gäller alla boots), har läst på engelska sidor att försäljarna rekommenderar sulor i bootsen (vilket jag inte läst på svenska sidor).

Tycker det är supersmidigt med boots - hästen får gå barfota större delen av tiden då den inte behöver skor och när man ska rida tar man bara på sina boots och rider iväg. Hoppas det löser sig för er och att hästen slipper ömma!
 
Sv: Rida en häst som ömmar?

Ska man kunna ha hästarna barfota så måste man anpassa sig efter deras behov -

Om hästen ömmar på grusvägar så får man låta bli att rida där.
Kan hästen inte galoppera på vissa ställen så får man skritta istället?
Klarar inte hästen av vissa steniga partier så får man kanske hoppa av och leda hästen vid sidan om?

Jag har en häst med stenhårda hovar som klarar de flesta underlag, men även denna ömmar på vissa typer, eller om det är riktigt hårt i backen, och vill då gärna ha boots eller skor.
Den andra hästen ömmar även på vanliga grusvägar, så han lämnar sällan stallet på ridturer utan boots. Den sistnämnda rids bara enstaka ggr/v just nu, men när det är tänkt att trappa upp arbetet så lär det bli järnskor för att underlätta, för mig, och för hästen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 587
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 948
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp