Rida bettlöst i form???

Sv: Rida bettlöst i form???

För att tillägga: Dressyr är inte "det enda rätta" men förtjänar heller inte den enorma avsky som finns. Hästar som rids på olika vis kräver olika typer av muskler. Det säger ju sig självt att om man ställer en dressyr-, western- och klassikt riden häst så ser man stor skillnad i vilka muskler hästen har satt. Det innebär att alla olika träningssätt har sina egna former som de kräver av hästen och sina egna krav på muskler. Alla är dessutom konstlade och onaturliga eftersom en vildhäst skulle aldrig i livet sätta dem musklerna!

Och det viktigaste: ingen träning är per automatik dålig förrän den ger negativa effekter på hästen. Det finns dressyrhästar som Briar som lever och är aktiva upp till 18 år och detsamma gäller för andra ridsätt. Det är först när ryttaren rider fel och inte anpassar sig till hästen som det blir ett problem. Vi har en gammal häst med björnfot som är 21år nu. Han lever och frodas men har också blivit sparsamt riden i en mera öppen och "förlåtande" form. Han skulle självklart gå sönder oavsett om man krävde slide stops, levader eller galoppombyten. Men eftersom hans ägare hade vett nog att anpassa all hans ridning efter hans förutsättningar så har hästen mått bra. Och det är just DET som är det viktiga med ridning!

"Skulle alltså vilja påstå att det är ryttaren som inte kan hantera bettet på rätt sätt (det som gör att hästen går dåligt, t.ex. när man behöver -hålla- fast huvudet på den, är alltså ryttaren, inte huvudlaget)."

Spänna ut ryggen, det var en intressant beskrivning. Med tanke på hur mycket vissa jobbar med avspändheten i ryggen! ;)

När jag säger så menar jag att hästen skall välva ryggen. Jag förstår vad du menar med avspänd, att den inte skall spänna och dra ihop ryggen. Men enligt mig är det /avslappning) enbart ett steg påväg mot form. När hästen välver och arbetar med ryggen så anstränger den sig ("spänner ut sig/musklerna"). En avslappnad rygg blir bara slapp och inaktiv.

Tycker att detta mycket fina projektarbete om Bettens inverkan på hästen kan fördjupa debatten om bettlöst lite grann: http://www.djurensratt.se/portal/pa...urligt-hastliv/Bettets_inverkan_pa_hasten.pdf Särskilt för de som tycker att ett bett inte är värre än en näve hö.

Jag håller på med en "övergång" till bettlöst (ett så kallat 'crossunder' som säljs på bla. hööks). Ska helt sluta rida med bett på en av våra hästar och allt mer övergå till bettlöst i WE-träningen med en annan. Det är fruktansvärt svårt men känns MYCKET ärligt och när man väl får till det i några sekunder är känslan underbar.

Rimfrost, tack för länken. Jag hoppas att folk läser den och får en tankeställare. Jag är sedan tidigare välbekant med Dr Cooks forskning och tycker den är viktig, kul att se en uppsats med mer fakta på svenska.

Tycker att detta mycket fina projektarbete om Bettens inverkan på hästen kan fördjupa debatten om bettlöst lite grann: http://www.djurensratt.se/portal/pa...urligt-hastliv/Bettets_inverkan_pa_hasten.pdf Särskilt för de som tycker att ett bett inte är värre än en näve hö.

Men det här var nog det mest okritiska arbetet jag har sett! Hänvisar Wikipedia som källor (aldrig att man får göra det!), diverse böcker i stil med "bonniers böcker om hästar", massor och massor med internethemsidor från människor som rider akademiskt eller "bitlessbridle.com". Dr. Cook har samarbetat med allas våran kända knäppgök Strasser dessutom :confused: inte direkt trovärdigt då heller.

EN vetenskapligt publicerad artikel. Som handlar om matsmältning skriven av min gamla föreläsare. Ingenting av Cooks är publicerat över huvudtaget. Alltså skulle han lika gärna ha kunnat hittat på hälften utan att man vet bättre!

Nä kom gärna med något bättre. Jag rider bettlöst oftast men jag är inte beredd att tro ett arbete gjort utan källor och upplagt på djurensrätt. Glöm att jag lyssnar på propaganda :devil:

Det hade kunnat bidra till diskussionen OM det hade varit en vetenskaplig artikel utan en massa eget tyckande hos författarna samt med hänvisning till trovärdiga källor. Och så är inte fallet.

*kl*

Och jag hittade faktafel direkt, ang bosalen, den har på inga villkors vis någon hävstångseffekt så som detta projektarbete hävdar. Hur skulle den kunna det? Den hänger bara löst på nackstycket, hur skulle en hävstångseffekt kunna uppstå då? Rent fysiskt?

Om man tar ett tygeltag i bosalen, flyttas "knuten" under hakan upp och nosdelen flyttas ner, så långt är allt rätt, men det kan aldrig bli något tryck på nacken.

Det är fullständigt ovetenskapligt att påstå det, då har man inte ens gjort sig besvär att ta reda på vad "hävstångseffekt" är för något. För övrigt har jag heller aldrig sett ett nackstycke som är gjort av tagel, dom kallas för övrigt "hanger" och är enligt traditionen gjorda av tunt, mjukt läder. Däremot kan tyglarna vara gjorda av tagel....:D

Men det är ju trots allt bara en projektarbete på gymnasienivå, då är man kanske inte så noga med att faktan ska vara vetenskapligt relevant..

Jag rider i repgrimma just för att jag ska bli tvungen att göra rätt med "resten" och inte råka fuska genom att ta/korrigera i tyglarna.
När man rider i repgrimma ska tyglarna sitta i öglan under hakan, och man ska ha "tunga" tyglar som kan förmedla en liten rörelse från ryttaren. Tyglarna ska hänga långa och bara användas "om man vill nått" typ förstärka en svängande hjälp med ett ledande tygeltag.

Hästen ska sedan tidigare vara van vid en repgrimma och även vad ryttaren menar med olika signaler, det blir lite annat än med bett och tygel. Att sitta med kort eller halvlång tygel på en repgrimma kan vara stressande för en känslig häst, vilket brukar leda till höjt huvud och sänkt rygg.

För att sedan få hästen i "form" jobbar vi lösgörande och stärkande för att han ska orka bära sig själv. När bakbenen kommer in och ryggen upp, ja då hamnar även huvudet snyggt på plats. Stabil i formen blir hästen när den är så stark att den faktiskt KAN hålla samma bärighet en längre sträcka, eller i olika moment. I en repgrimma får du sanningen, med ett bett kan du "fuska".

Personligen har jag för tillfället ett litet problem att hästen gärna "hastar iväg" när det blir tungt, så då har jag lagt till en halsring, så att jag utan att störa balansen kan påminna om att det var "slow and right" vi skulle jobba på. Sedan måste jag lära mig ett sätt att förmedla en halvhalt med kroppen :angel:
Man ser tydligt att arbetet ger resultat, han blir mer och mer stabil i formen, iaf när det inte är supertungt.

Honzas häst i filmklippet är ju rätt extrovert och busig, ballar sig lite och tar i ganska ojämnt. Skulle inte tro att de precis tränat på "stabil form" på det viset, utan det är väl lite mer "show".

Sedan undrar jag en sak, om man behöver ett bett för att hålla hästen i en stabil form. Vad betyder det egentligen då?

För mig betyder det att hästen inte är nog tränad ännu, för att hålla den stabila formen. Isf vill man ju träna mer på det, men om jag har ett bett som "visar fel" hela tiden, hur ska jag då veta när hästen faktiskt är klar?
Tycker att bettet känns som en genväg. Och genvägar är ju ofta senvägar imo...

Bra skrivet, håller med dig i vartenda ord.

Sen undrar jag också om detta med bettet, som vissa hävdar är enda sättet att hålla hästen i en stabil form, vad betyder det egentligen?

Om man tänker efter..... så har skuggi en poäng här:angel:

Bara för att ställa provokativa frågeställningar tillbaka; hur är det då med alla andra dressyrhästar, som alltid gått på bett? och senare kandar? Är det falsk form/eftergift? Hur skulle dom kunna visa sådana rörelser om det inte var korrekt inlärt och utfört? Skulle Kittel rida så fantastiska övergångar om hästen inte var ärligt i form?

Om man -håller- en häst i stadig form är det aldrig en eftergiven och lösgjord häst, oavsett vilket huvudlag man har. Som sagt är bettet aldrig skarpare än handen som håller i det, dvs ett mjukt bett som passar hästen behöver inte vara värre en en näve med (sticksigt) hö. Skulle alltså vilja påstå att det är ryttaren som inte kan hantera bettet på rätt sätt (det som gör att hästen går dåligt, t.ex. när man behöver -hålla- fast huvudet på den, är alltså ryttaren, inte huvudlaget). När den dåliga handen försvinner från munnen så blir det ju bättre?

Som dressyrryttare (framförallt om man satsar på programridning/tävling) vill man inte att hästen ska visa alla småsymptom på vad som inte funkar.
Därför tycker jag frågan blir lite konstig.
Du vill t ex inte ha taktfel eller "ostadig form" även om hästen ännu inte är självbärig nog eller rakriktad nog att kunna visa det igenom hela kroppen.
Skulle bli väldigt mycket småmissar och poängavdrag hela tiden, med tanke på hur överdrivet sånt på den nivå man befinner sig "felen" ändå skulle visas.

Ger du inte stöd t ex (om än litet) är det svårare att hålla takten och balansen tills man kommit såpass att hästen är självbärig. Ska du lära hästen ställa i nacken "ärligt" för att det är ett symptom på hur hästen jobbar ända bakifrån och böjer igenom hela kroppen, då är det mycket rakriktningsträning som ska till som man normalt sett inte kräver förrän på högre nivå.

Tycker det blir taskigt att jämföra ridning där man blir bedömd och därmed inte VILL visa sina brister. Då blir träningen satt därefter också - minimera symptomen av de brister man fortfarande har samtidigt som man försöker minska felen såklart.

Rakriktning är en väldigt stor del i skolningen, inte förrän man har bra rakriktning kan man egentligen rida hästen bakifrån. Och de flesta anser att rakriktning är något som pågår kontinuerligt under hela hästens livslängd, de allra allra flesta har fortfarande utrymme till förbättring på den fronten. Vilket märks om man inte gör några försök att dölja symptomen.

Tack för MYCKET bra svar! :bow:

Så, man kan säga att bettet "döljer" lite av det som inte funkar ännu. Det förstår och köper jag fullt ut, på tävling vill man ju visa sitt bästa.

Problemet som jag ser det, är väl att "vi andra" som INTE satsar på att rida program osv, vi får ju också lära oss att rida på bett bara. Och det "vi" (jag iaf) jobbar med är ju att arbeta hästen emot en hållbar form. Då ser jag ingen anledning att "släta över" misstag med ett bett, det gör ju bara att (okunniga)jag missar att det inte funkar så bra som jag trott, det jag gör.

Så, jag tycker man alltid borde göra grundarbete utan bett, så har man ett rejält och äkta kvitto under sig :love:

Nu svarar jag ingen särskild, men som svar på TS fråga; Ja det går att rida bettlöst i form, tom på repgrimma, vilket jag tycker denna film visar fint.

http://www.youtube.com/watch?v=wPUNsC5RNmA

Ååå vad trött jag är på videos som visar en häst som till vardags rids på bett/kandar och som visas upp på repgrimma som ett bevis på att det går?

Ja tror sjutton det går, det kan jag med visa men what´s the point liksom :confused:

Sen blir det aldrig lika bra som med bett/kandar och det har ingen lyckats med att visa hittills :)

Så, man kan säga att bettet "döljer" lite av det som inte funkar ännu. Det förstår och köper jag fullt ut, på tävling vill man ju visa sitt bästa.

Problemet som jag ser det, är väl att "vi andra" som INTE satsar på att rida program osv, vi får ju också lära oss att rida på bett bara. Och det "vi" (jag iaf) jobbar med är ju att arbeta hästen emot en hållbar form. Då ser jag ingen anledning att "släta över" misstag med ett bett, det gör ju bara att (okunniga)jag missar att det inte funkar så bra som jag trott, det jag gör.

Så, jag tycker man alltid borde göra grundarbete utan bett, så har man ett rejält och äkta kvitto under sig :love:

All I can say to you is Good Luck ! :)

som dressyrryttare (framförallt om man satsar på programridning/tävling) vill man inte att hästen ska visa alla småsymptom på vad som inte funkar. nej, men man betar ju inte heller av symptonen utan jobbar ju vidare med problemet? All ridning handlar ju om att träna bort det man inte vill ha och rida dit det man vill ha? En häst som kastar med huvudet och stretar emot är inte önskvärt i skogen heller. därför tycker jag frågan blir lite konstig. Du vill t ex inte ha taktfel eller "ostadig form" även om hästen ännu inte är självbärig nog eller rakriktad nog att kunna visa det igenom hela kroppen. man kanske inte är redo för att tävla den klassen helt enkelt? skulle bli väldigt mycket småmissar och poängavdrag hela tiden, med tanke på hur överdrivet sånt på den nivå man befinner sig "felen" ändå skulle visas.hur dyra missar blir beror ju på vad för missar det är och framförallt hur dom återkommer. (visas samma miss flertalet gånger straffas du ju även under allmänt intryck)

ger du inte stöd t ex (om än litet) är det svårare att hålla takten och balansen tills man kommit såpass att hästen är självbärig. jo, jag är helt med dig, ett stöd vill man väl ha, men det är ju ett långt spektrum tills man är där skuggi verkar prata om, där hästen endast går 'stadigt' så länge man håller hårt i munnen (när man släpper fjongar huvudet upp och kastar och blir tokigt). Därför ska man rida på repgrimma? Vad sägs om att bara länga ut tygeln och ge fasen i att dra hästen i munnen? Som sagt inte bettet/huvudlagets fel utan ryttarens. ska du lära hästen ställa i nacken "ärligt" för att det är ett symptom på hur hästen jobbar ända bakifrån och böjer igenom hela kroppen, då är det mycket rakriktningsträning som ska till som man normalt sett inte kräver förrän på högre nivå. förstod jag nog inte hur det kom in här

tycker det blir taskigt att jämföra ridning där man blir bedömd och därmed inte vill visa sina brister. Då blir träningen satt därefter också - minimera symptomen av de brister man fortfarande har samtidigt som man försöker minska felen såklart. det är väl snarare här man börjar prata om genväg-senväg då ryttaren har för bråttom och täcker över sina symptom utan att minska grundfelet.

rakriktning är en väldigt stor del i skolningen, inte förrän man har bra rakriktning kan man egentligen rida hästen bakifrån. Och de flesta anser att rakriktning är något som pågår kontinuerligt under hela hästens livslängd, de allra allra flesta har fortfarande utrymme till förbättring på den fronten. vilket märks om man inte gör några försök att dölja symptomen.

*10101010*

Fattar bättre vad du menar nu (hann dock svara Totola..). Jag tror ju dock att alla jobbar mot en hållbar form (vissa kommer av sig när dom har för bråttom och slutar lösa sina problem för att nå tävlingsframgångar fortare..), men bett borde inte ses som ett sätt att kamma över flinten, utan ännu ett sätt att kommunicera. Det är ju aldrig meningen att man ska dra och slita, oavsett form och fason på utrustningen, det vet vi ju inte tjänar något bra till. Lär man sig att ta det lugnt med handen och vara så mjuk man kan så är det inga problem, för man är lyhörd på vad som kommer i den andra änden sas, det är när man stänger av den kanalen som det blir tokigt.

Jag tycker att kan man inte rida sin häst i form utan bett, stanna, sätta igång, förflytta i sidled oavsett om det kallas sluta, öppna eller skänkelvikning, göra byten eller ökningar och avsaktningar har man heller inget på en dressyrbana att göra, för då förlitar man sig enbart på tygelns inverkan genom bettet och skänklarna, möjligen omedvetet men ändå inlärd på felaktiga grunder då allt samarbete mellan häst och ryttare skal i första hand grunda sig på vikthjälper.

Et mycket bra exempel på felaktiga hjälper är Anki von Grünsveen, som i motsats till vad som står i TR (så små och omärkliga hjälper som möjligt) tillexempel förflyttar skänklarna nästan upp på korset på hätarna i galoppombyten.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag rider i en inriktnings grupp på måndagar. Där rider jag en häst som heter Cazim och han är sjukt spänd och har huvudet ganska...
Svar
10
· Visningar
2 921
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Jag behöver skriva av mig :) Jag har haft ett sto som jag använt till dressyr. Hon är superkänslig för alla hjälper, samt att hon har...
Svar
12
· Visningar
2 495
Senast: Kjerulfia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 294
Senast: Magiana
·
Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 261
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka