Rida bettlöst i form???

Sv: Rida bettlöst i form???

Nej det bygger inte på fördomar utan på vad jag har sett och läst på ett forum här. Alldeles nyss tex diskuterades en film där detta blev mycket tydligt!

Vad blev väldigt tydligt? Och hur hänger det ihop med den här tråden? Eftersom du nämner det så här menar jag?

Nej det bygger inte på fördomar utan på vad jag har sett och läst på ett forum här. Alldeles nyss tex diskuterades en film där detta blev mycket tydligt!

Men bortsett från vad du eller vi ser som bra så går det inte att nå någon högre grad av samling bettlöst (och det var väl bettlöst det handlade om) om man går efter kriterierna för vad samling är. Visa gärna exempel på motsatsen till det påståendet (som jag gör) om du har anser att det är fel.

Vilka kriterier för samling? Om man påstår att det inte går att samla hästen lika bra bettlöst som med bett samtidigt som man hävdar att man rider hästen bakifrån och fram, upplys mig gärna angående den logiken. Om du inte menar att man samlar upp i munnen förstås.Samling är ju också ett högst diffust begrepp. Kan det vara så att man låter sig luras av vad ögat ser? Om du frågar tio människor om vad samling är så får du säkert tio olika svar. Vad är samling för dig? Totalt KL blev det nu, ursäkta.

Vilka kriterier för samling? Om man påstår att det inte går att samla hästen lika bra bettlöst som med bett samtidigt som man hävdar att man rider hästen bakifrån och fram, upplys mig gärna angående den logiken. Om du inte menar att man samlar upp i munnen förstås.Samling är ju också ett högst diffust begrepp. Kan det vara så att man låter sig luras av vad ögat ser? Om du frågar tio människor om vad samling är så får du säkert tio olika svar. Vad är samling för dig? Totalt KL blev det nu, ursäkta.

Med all sannolikhet inte samma sak som samling verkar vara för dig.. finns det inte ett helt forum där just det här diskuteras? Rider du framifrån bara för att du använder bett? Eller menar du att du inte kan rida bakifrån och fram så fort du sätter in ett bett i munnen på hästen?

Jag har aldrig sett någon som har kunnat hålla ramen för samling bettlöst, ja jag pratar då om kriterierna för samling a´la TR , samling a´la western eller AR är ju inte samma sak har vi ju konstaterat i just den tråden som traceys pratar om.

Det går säkert att samla bettlöst i AR- samling och westernsamling men det är ju inte i närheten av den samling jag vill se en dressyrhäst utföra.

Har du en video där detta sker bettlöst ja samling a la TR så får du gärna länka till den för det har ingen annan lyckats med.

Med all sannolikhet inte samma sak som samling verkar vara för dig.. finns det inte ett helt forum där just det här diskuteras? Rider du framifrån bara för att du använder bett? Eller menar du att du inte kan rida bakifrån och fram så fort du sätter in ett bett i munnen på hästen?

Jag har aldrig sett någon som har kunnat hålla ramen för samling bettlöst, ja jag pratar då om kriterierna för samling a´la TR , samling a´la western eller AR är ju inte samma sak har vi ju konstaterat i just den tråden som traceys pratar om.

Det går säkert att samla bettlöst i AR- samling och westernsamling men det är ju inte i närheten av den samling jag vill se en dressyrhäst utföra.

Har du en video där detta sker bettlöst ja samling a la TR så får du gärna länka till den för det har ingen annan lyckats med.

Nej, ingen kommer någonsin att hitta en video på sådan samling bettlöst. Men det är ju just det som tål att tänkas på. Vad är det man gör när man stoppar in ett bett i munnen på hästen. Jag har en unghäst nu som är tre år. Hon har väldigt svårt att acceptera bett, vilket har fått mig att fundera ännu mer på detta. Det är min nästa fördjupning inom mitt svåra hästnörderi :)

Men bortsett från vad du eller vi ser som bra så går det inte att nå någon högre grad av samling bettlöst (och det var väl bettlöst det handlade om) om man går efter kriterierna för vad samling är. Visa gärna exempel på motsatsen till det påståendet (som jag gör) om du har anser att det är fel.

Delvis kl

Det blir bara så himla diffust om man utgår ifrån att samling är en egen rörelse. Samling kan ju se ut på så många olika sätt beroende på vad som ska göras. Samling är det som behövs för att utföra en rörelse/övning/arbetsuppgift, eller hur? Det är ju liksom själva grunden för all ridning. Från det allra enklaste som övergångar och tempoväxlingar, till snabba vändningar, stops, galopp-pirutter, piaff och levader. Allting kräver någon form (grad) av samling. Och det kan se väldigt olika ut, beroende på övning/rörelse, häst och utbildningsnivå.

Det låter ibland som att "samling" är någon specifik rörelse. Vilken då undrar jag? Innan vi öht kan diskutera kring filmer med bettlöst vs bett, samlingsgrad och form, måste vi vara överens om VAD det är vi diskuterar. Eftersom bettlös ridning sällan handlar om "tävlingsdressyr", för det är ju liksom inte tillåtet med bettlöst där, så blir det svårt att jämföra "exakt" och det kommer heller aldrig att "se" exakt likadant ut, för det är olika sätt att "framföra" en häst på. Men tävlingsdressyr har väl inte ensamrätt på begreppet "samling"?

Det vore himla intressant att diskutera om du (ni) kunde komma ut ur "bubblan" ett tag och se hästen och dess förmåga, istället för att stirra er blinda på "bettet/verktyget". Hästen är ju inte beroende av detta så varför är du (ni)?

Delvis kl

Det blir bara så himla diffust om man utgår ifrån att samling är en egen rörelse. Samling kan ju se ut på så många olika sätt beroende på vad som ska göras. Samling är det som behövs för att utföra en rörelse/övning/arbetsuppgift, eller hur? Det är ju liksom själva grunden för all ridning. Från det allra enklaste som övergångar och tempoväxlingar, till snabba vändningar, stops, galopp-pirutter, piaff och levader. Allting kräver någon form (grad) av samling. Och det kan se väldigt olika ut, beroende på övning/rörelse, häst och utbildningsnivå.

Det låter ibland som att "samling" är någon specifik rörelse. Vilken då undrar jag? Innan vi öht kan diskutera kring filmer med bettlöst vs bett, samlingsgrad och form, måste vi vara överens om VAD det är vi diskuterar. Eftersom bettlös ridning sällan handlar om "tävlingsdressyr", för det är ju liksom inte tillåtet med bettlöst där, så blir det svårt att jämföra "exakt" och det kommer heller aldrig att "se" exakt likadant ut, för det är olika sätt att "framföra" en häst på. Men tävlingsdressyr har väl inte ensamrätt på begreppet "samling"?

Det vore himla intressant att diskutera om du (ni) kunde komma ut ur "bubblan" ett tag och se hästen och dess förmåga, istället för att stirra er blinda på "bettet/verktyget". Hästen är ju inte beroende av detta så varför är du (ni)?

Du är så himla klok och formulerar dig så väl. Jag skriver under på allt. Tack!
:bow:

Det är olika hur man uppfattar som sagt! För min del blir det väldigt konstig diskussion om man själv inte ens har klart för sej vad som är samling, och undrar om det är en särskild rörelse:confused:
Ordet samling kommer från den tyska utbildningsskalan och det finns kriterier för vad det är. Vill man istället rida runt i annan valfri form så står det väl fritt och det går utmärkt utan bett, jag har aldrig sagt annat.

Någon annan "samling" finns inte, det är i så fall påhittat av utövare av diverse inriktningar. Omöjligt att diskutera som samling ens.
Om man tycker det är käckt att alla använder ord som man har lust och tycker att det passar, så blir det bara fånigt som diskussion. Då kan man förstås hävda att allt går om man vill men det blir ju inte sannare för det. Då går det ju bra att kalla alla som vill ha den ursprungliga vedertagna definitionen för tråkiga, skapa fritt nya betydelser så kan man bevisa allt, tjohooo:bump:
:crazy:

Ska kke förtydliga med att du bör kunna rida bett-/tränslöst de rörelser som ligger i klassen högre än den du tänker tävla/tävlar, för då vet du att du kan få "ihop" hästen utan att du eller hästen behöver ta stöd i betslet. Som det är idag, använder ju de flesta betslet för att samla hästen, vilket egentligen inte är förenligt med kravet på ryttarens följsamhet och hjälpernas inverkan samt rörelsens utförande.
Om hästen måste ta stöd i bettet, är det ju bara ett bevis på att ryttaren inte är i rätt balans eller att man kräver att hästen skal utföra något den inte är rätt tränad/musklad för eller också en kombinasjon av dessa.

Fast där har du väldigt höga krav tycker jag på vad man ska behöva kunna för att få tävla.
För mig är det en självklarhet att de som rider i Lätt klass ska kunna "komma undan" med att fortfarande ha brister i grunderna. Kan man redan alla grunder bra - då är man redan på hög nivå (det blir ju så - fastnar man då backar man tillbaka till grunderna, är grunderna riktigt bra kan man göra vad som helst bra mer eller mindre).
Och jag tycker det är helt ok att man försöker kompensera för de brister man fortfarande har och få det att ändå se så trevligt ut som möjligt. Men att man får sämre poäng såklart om det är stora brister det rör sig om.

Sen visst, vill man rida hästen "självbärig" och för sin egen skull checka av, kan det vara smart att göra som du säger. Men absolut inget jag tycker man SKA kunna för att ha något på tävlingsbanor att göra.

Tror du att fransmännen, portugiserna och alla andra i hela världen utgår ifrån den tyska utbildningsskalan?

Om du inte tror det, tror du då inte att de/vi talar om att samla hästarna?

Det är klart att det finns olika definitioner av samling. Och du, det blev inget tredje rike;) det finns annat här i världen än Tyskland :)

knapplån

Fast... nu vet jag inte om jag kanske missat något - men samling är ju ändå någonting som är väldigt praktiskt, det är en (synbar) fysisk förändring i hästkroppen. Hästar ser ju helt enkelt rent exteriört relativt lika ut, alla har fyra ben, rygg, och hals. Antingen samlar den sig - mer eller mindre - eller så gör den det inte.

Att man sedan kan ha olika sätt att nå målet är en annan sak. Men varken franska, tyska, portugisiska, eller kinesiska hästar samlar sig på något direkt fysiskt annorlunda sätt.

Det är klart att det finns olika definitioner av samling. Och du, det blev inget tredje rike;) det finns annat här i världen än Tyskland :)

Oj vilken malplacerad kommentar:o Obehaglig rent av, jag ska inte ens fråga hur det kommer sej att du kläcker ur dej sånt!?!

För övrigt sitter jag mest med popcorn i denna tråd, missuppfattningarna haglar och känns inte meningsfullt att ens börja försöka reda ut.
Det räcker med Lagers utmärkta inlägg ovan!:bow:

Det som jag reagerar mot här är överdrifterna och de tröttsamma påståendena om att det visst går att rida bettlöst med samma kvalitet i formen även när det blir mera samling, för det är inte sant och kommer aldrig att bli och inte i någon sån här tråd har en enda människa kunnat visa en enda film som skulle bevisa påståendena. Så det blir bara tjatigt och man undrar varför inte alla som påstår att det är möjligt kan visa upp det eller visa upp en film som bevis.

Jag har som mål att kunna visa upp en sådan film, det tar dock en jäkla tid, särskilt när man inte är någon "skicklig dressyrryttare" sen tidigare, men om några år, då ska jag återkomma med en film, så får ni se vad ni tycker.
Jag vill tro att man med rätt träning kan åstadkomma just det.
I bästa fall kanske jag kan få vår dressyrtränare att sitta upp och hjälpa mig lite, det syns stor skillnad på pållen när hon sitter upp. Säger en del om sin egen sits och inverkan... :o

Oj vilken malplacerad kommentar:o Obehaglig rent av, jag ska inte ens fråga hur det kommer sej att du kläcker ur dej sånt!?!

För övrigt sitter jag mest med popcorn i denna tråd, missuppfattningarna haglar och känns inte meningsfullt att ens börja försöka reda ut.
Det räcker med Lagers utmärkta inlägg ovan!:bow:

Fast nu skrev sommarsmurf "definitionen" av samling kan se olika ut, inte att just samlingen ser olika ut. Det är viss skillnad.

Hur som helst, om man nu måste märka ord, lär inte hästen behöva ett bett i munnen eller ens en korrekt definition av begreppet samling för att kunna utöva den...

Att man sedan kan ha olika sätt att nå målet är en annan sak. Men varken franska, tyska, portugisiska, eller kinesiska hästar samlar sig på något direkt fysiskt annorlunda sätt.

Däremot kan man ha olika bild i skallen av hur det ska se ut när det är en bra samling.
Att en häst samlar sig (som i "kortar ihop mittlinjen" vilket man nog med hyfsat stor säkerhet kan säga att alla "ögon" har gemensamt som krav) kan göras med många olika variationer. Tänk dig själv, en häst har många muskler, att bara en eller ett par ynka muskler anspänns/inte anspänns/anspänns krampaktigt kan göra stor skillnad i helheten i funktionaliteten så att säga i samlingen. Även kan det se väldigt olika ut på väg till en "bra" samling (återigen, som man ser "bra" samling) och då kan man ha väldigt olika ögon för att bedöma vad som är bra och vad som är dåligt utifrån den fas man ligger på.

För att dra ett exempel så är jag personligen en sån som skiter i huvudet, så länge det inte är ett extremt symptom på något såpass allvarligt att läget knappt känns ridbart (riktig stjärnkikare) eller att huvudpositionen hindrar från att komma dit man vill (för låg huvudposition på häst som har lätt att trilla på bogarna).
Har fått lära mig att man rider hästen bakifrån och då är det inte alltid det klaffar hela vägen - men man jobbar ändå med syfte att först få till det bakifrån och därefter pussla ihop mer och mer tills man ser det som helhet i hästen - nacken är kronan på verket. För att inte hålla på och fiffla framtill i onödan när det ändå är bakifrån det felar.

Där har folk väldigt olika "ögon". Många tränare jag provat rida för har sett det som tabu att själv låta hästen välja huvudposition av rädsla för att den inte ska vara lång och låg nog i överlinje och sökning. Medans jag som sagt mer ser det som vad som brister i det jag gjort bakifrån och så gott jag kan jobba bort, bakifrån. Inte börja justera i det jag gör fram mer än smådetaljer i tygellängd, tajming på halvhalter t ex samtidigt som man fokuserar på problemet bakifrån.

Så det jag skulle se som häst i framvikt som är för lång för att den ska klara att hålla ihop, svårt läge att jobba vidare ifrån, det ser nästa person som ett mycket bättre läge att jobba vidare ur för att man hela tiden har "lång och låg" som utgångsläge.
Väldigt klurigt det där! ;) Men det var som sagt bara ett exempel. Finns massvis med olika ögon därute.

Har du möjlighet att klippa in dem här? Kriterierna alltså? För oss som inte är bevandrade i TR mm :idea:

Såhär står det i TR

3. Dressyrens grundprinciper
Mom 240
Dressyrens mål är att göra hästen lydig, användbar och angenäm att rida, så att
alla rörelser kan utföras med små och omärkliga hjälper utan synbar ansträngning
för ryttaren. Hästen skall ge intryck av att den av sig själv utför rörelserna. Genom
systematisk stegring av gymnastiskt arbete skall muskulaturen och ledgångarna
ges sådan styrka och elasticitet att hästen under ryttaren kan röra sig med bibehållen balans. Detta visar sig i fria och spänstiga gångarter, i likformighet, lätthet och
ledighet vid rörelsernas utförande. Hästen skall snabbt, mjukt och villigt följa ryttarens, så vitt möjligt, omärkliga hjälper. Hästens bakben skall i alla gångarter röra
sig energiskt. Vid minsta anfordran av ryttaren skall bakbenens framåtdrivande eller
uppbärande kraft ökas.
Hästen skall vara på tygeln. Såväl på stället som under rörelse skall den, med väl
inrättad bakdel, så att bakbenen följer frambenens spår och med eftergift, ständigt
bjuda framåt. Ryttarens hand skall behålla en jämn, lätt och mjuk förbindelse med
hästens mun. Med stadigt huvud och fritt buren hals, där nacken som regel är högsta
punkt, samt med nosen i eller något framför lodlinjen, skall hästen stödja lika på
båda tyglarna. Med sluten mun och med tungan under bettet, skall den lugnt tugga
på detta.

Mom 241
Samling.
Syftet med hästens samling är:
a) att ytterligare utveckla och öka hästens balans
b) att utveckla och öka hästens förmåga att engagera och sänka sin bakdel, för
att därigenom avlasta framdelen och göra den “lättare” och mer rörlig
c) att genom ökad styrka och utvecklad bärighet göra hästen mer angenäm att rida.
Metoder att nå detta mål är bl a övergångar mellan gångarter, tempoväxlingar, halvhalter samt skolorna öppna, sluta och förvänd sluta.
Samling uppnås och utvecklas genom att bakbenen med mjukt böjda leder engageras framåt under hästens kropp, varvid förflyttning av tyngdpunkten sker framifrån
och bakåt. Detta åstadkoms genom att ryttaren under korta men ofta upprepade
moment aktiverar sina framåtdrivande hjälper så att hästen drivs framåt mot en mer
eller mindre stilla hand.
Handen fångar upp en del av rörelsen framåt så att eftergift i bakben, rygg, hals och
nacke uppnås, vilket efter hästens utbildningsståndpunkt och byggnad ger avvägd 19
resning av hals och huvud. Med andra ord “stäms hästen av” mellan ryttarens fram-
åtdrivande och förhållande hjälper, så att en del av rörelsen framåt “släpps igenom”
så mycket att hästen förmås röra sig i det tempo som ger dess gång avsedd takt och
balans.
Samling erhålls ej genom förkortande av tempo med enbart förhållande hand, utan i
stället genom ökad aktivitet med säte och skänklar mot en mjukt uppsamlande och
avstämmande hand, med syfte att engagera bakbenen djupare under hästens kropp.
Samling får inte förväxlas med enbart långsamt tempo.
Samlingsgrad i olika klasser:
När hästen rör sig med bibehållen rytm, med lätthet och utan att förlora någon balans
i de moment programmet föreskriver, är samlingsgraden för klassen tillräcklig.
Samling skall inte i första hand relateras till tempo.

Vad tycker du själv?

Läs sen inlägget jag drog ur TR och titta på filmen och ge din åsikt hur du ser på ekipaget med den texten i tanken.

Min åsikt känns inte så intressant i detta fallet, eller iallafall inte just nu :)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag rider i en inriktnings grupp på måndagar. Där rider jag en häst som heter Cazim och han är sjukt spänd och har huvudet ganska...
Svar
10
· Visningar
2 921
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Jag behöver skriva av mig :) Jag har haft ett sto som jag använt till dressyr. Hon är superkänslig för alla hjälper, samt att hon har...
Svar
12
· Visningar
2 495
Senast: Kjerulfia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 294
Senast: Magiana
·
Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 261
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka