Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker att kan man inte rida sin häst i form utan bett, stanna, sätta igång, förflytta i sidled oavsett om det kallas sluta, öppna eller skänkelvikning, göra byten eller ökningar och avsaktningar har man heller inget på en dressyrbana att göra, för då förlitar man sig enbart på tygelns inverkan genom bettet och skänklarna, möjligen omedvetet men ändå inlärd på felaktiga grunder då allt samarbete mellan häst och ryttare skal i första hand grunda sig på vikthjälper.
All I can say to you is Good Luck !
Fattar bättre vad du menar nu (hann dock svara Totola..). Jag tror ju dock att alla jobbar mot en hållbar form (vissa kommer av sig när dom har för bråttom och slutar lösa sina problem för att nå tävlingsframgångar fortare..), men bett borde inte ses som ett sätt att kamma över flinten, utan ännu ett sätt att kommunicera. Det är ju aldrig meningen att man ska dra och slita, oavsett form och fason på utrustningen, det vet vi ju inte tjänar något bra till. Lär man sig att ta det lugnt med handen och vara så mjuk man kan så är det inga problem, för man är lyhörd på vad som kommer i den andra änden sas, det är när man stänger av den kanalen som det blir tokigt.
Jag tycker att kan man inte rida sin häst i form utan bett, stanna, sätta igång, förflytta i sidled oavsett om det kallas sluta, öppna eller skänkelvikning, göra byten eller ökningar och avsaktningar har man heller inget på en dressyrbana att göra, för då förlitar man sig enbart på tygelns inverkan genom bettet och skänklarna, möjligen omedvetet men ändå inlärd på felaktiga grunder då allt samarbete mellan häst och ryttare skal i första hand grunda sig på vikthjälper.
Fast alltså, antingen läser jag illa eller så har du missat att förklara en bit av ditt resonemang. Du kan inte mena att jag inte får sitta och rida LB-LA på mitt djur bara för att jag inte kan rida ovanstående utan bett? Min krake kan inte ens med kandar uppnå den samlingsgrad som krävs för en korrekt öppna (bogen in är han däremot en stjärna på) och byten skulle han aldrig drömma om att göra. Till exempel.
Men som sagt, jag kanske missuppfattade vad du egentligen menar?
Sen blir det aldrig lika bra som med bett/kandar och det har ingen lyckats med att visa hittills
Fast alltså, antingen läser jag illa eller så har du missat att förklara en bit av ditt resonemang. Du kan inte mena att jag inte får sitta och rida LB-LA på mitt djur bara för att jag inte kan rida ovanstående utan bett? Min krake kan inte ens med kandar uppnå den samlingsgrad som krävs för en korrekt öppna (bogen in är han däremot en stjärna på) och byten skulle han aldrig drömma om att göra. Till exempel.
Men som sagt, jag kanske missuppfattade vad du egentligen menar?
Antagligen, tröttnade på alla "duktiga" dressyrryttare efter ha läst en halv sida
Och kan ju tillägga för Rider att om man visat upp ryttarfärdighet motsvarande A v G skulle man på en svensk reg eller nat tävling fått 0 poäng på Allmänt intryck punkt 4. Ryttarens sits och hållning-korrektheten och finheten i samt effekten av hjälparna. Att hon är älsklingen till de 8-12 domare som åker runt på WC-Europa Division och dömer gör henne inte till en duktig ryttare vad avser hjälperna.
KL (eller nåt)
Tänk vilken otrolig kunskap det finns här, bättre än alla elitryttare i världen för att inte tala om alla andra stackare som aldrig kommer att nå upp till den höjden av visdom som finns här. Anky kan inte rida, så det så!
Jag blir så ledsen för alla hästar som inte får tillhöra denna dolda elit och ridas så mycket bättre än dessa skitryttare som befolkar EM, VM och OS. Vad vet dom
Det är en stor skillnad att påstå att Anky inte skulle bli godkänd på en tävling i Sverige och att ta avstånd från träningsmetoder som man inte tycker om.
På tävling (och clinics os) rider Anky väldigt trevligt och betydligt finare och bättre inverkan än de flesta svenska elitryttare, tex.
Den där Westernsnubben är värre än de rollkursfilmer jag har sett, utan tvekan, mycket värre, om man nu ska jämföra.
Scandics tunga tycker jag är utanför diskussionen, det kan hända att en häst lägger över tungan och grejar, och så fort han märkte det rättade han till det. Patrick rider så vansinnigt trevligt och jag skulle verkligen önska att jag kunde rida som han och jag ser inget annat på filmen som är upprörande.
Det som jag reagerar mot här är överdrifterna och de tröttsamma påståendena om att det visst går att rida bettlöst med samma kvalitet i formen även när det blir mera samling, för det är inte sant och kommer aldrig att bli och inte i någon sån här tråd har en enda människa kunnat visa en enda film som skulle bevisa påståendena. Så det blir bara tjatigt och man undrar varför inte alla som påstår att det är möjligt kan visa upp det eller visa upp en film som bevis.
Och för övrigt säger varken du eller Pegasus några sanningar...
Vad kvalitet egentligen är för något... Tjatigt blir det med massa människor som ständigt hävdar att allt är så jäkla bra bara för att det ser bra ut!
Vad man tycker ser bra ut är uppenbarligen olika Tja vad kvalitet är, ridmässig kvalitet, en häst som går i verklig samling med vad det innebär, inte något som nån nisse som råkat hitta på ett bra affärskoncept kallar samling för att imponera på tanterna. Det är inte kvalitet och inte så snällt heller fast en del tycker ju det ser trevligt ut med småryckande i en stång, tex