Rida bettlöst i form???

Sv: Rida bettlöst i form???

Tror du har missuppfattat lite hur jag menar.

Ridbyxor kan vara sköna att rida i, MEN de är utformade för ridning i sadel. Finns en anledning till att det finns olika kläder beroende på vilket sorts ridning man utför.

Men du, mjukisbyxor är ju inte utformade för någon slags ridning ö.h.t

Friktionen är inte mellan mig och stigläderna utan stigläderna och sadeln. Hur stilla skänklar man än har rör sig ändå stigläderna lite. Det är också anleningen till att de oskodda ridbyxor har tjockare parti längs benen.

Hur kan du ha friktion endast mellan stigläder och sadel? Rimlig fysik borde ju säga att om det är friktion mellan stigläder och sadel så borde ju du få samma friktion mot ditt ben (oavsett hur lite det än rör sig).

Nej, att det är dubbelt är för slitaget av tyget, precis som med handskar, hård nötning, mera tyg.

Visst en film kan man slänga ihop rätt lätt, det verkar även vara rätt så vanligt med mjukisbyxridning.

MEN om nu den berörde personen tyckte att, jag har något att visa i den här tråden så får hon väl göra de. Tycker man dessutom att man är så pass duktig att man kan ge lektioner så är det också upp till den enskilde.

Men, att vilja ta lektioner av någon som ser ut lite mer som en slashas som har sina hästar i ett litet stall långt ut i skogen där de inte finns en människa inom 10 mils radie är upp till var och en.

Visst kan hennes kunskaper vara jättebra och fungerar, det kan jag inte uttala mig om, för man kan vara en rätt usel ryttare men man kan faktiskt lära andra. För att kunna i huvudet är inte samma sak som att kunna de på hästryggen och vise versa.

MEN det är ju faktiskt så att man kanske hade uppfattat henne som mer seriös och engagerad (framförallt) om hon hade haft på sig ett par ridbyxor/mörka jeans/andra lite mer diskreta byxor än träningsoverallsbyxor, stallskor. Hjälm orkar jag inte ens lägga in för de finns det alltid meningsskiljaktigheter om, men visst, vill man vara riktigt petig så kunde hon kört på sig en störtkruka också...

Rider:
"I "min" inriktning av ridning är mjukisbyxor mest optimalt och jag rider därför i det, så länge hästen inte fäller för då är ridbyxor bäst."

Tror inte att du hade uppfattat mitt sätt att rida som att ridning ändå så det spelar inte så stor roll om de är utformade för ridning eller inte :p

iNHALE: Tror jag också, det är mycket en vanesak.

Visst en film kan man slänga ihop rätt lätt, det verkar även vara rätt så vanligt med mjukisbyxridning.

MEN om nu den berörde personen tyckte att, jag har något att visa i den här tråden så får hon väl göra de. Tycker man dessutom att man är så pass duktig att man kan ge lektioner så är det också upp till den enskilde.

Men, att vilja ta lektioner av någon som ser ut lite mer som en slashas som har sina hästar i ett litet stall långt ut i skogen där de inte finns en människa inom 10 mils radie är upp till var och en.

Visst kan hennes kunskaper vara jättebra och fungerar, det kan jag inte uttala mig om, för man kan vara en rätt usel ryttare men man kan faktiskt lära andra. För att kunna i huvudet är inte samma sak som att kunna de på hästryggen och vise versa.

MEN det är ju faktiskt så att man kanske hade uppfattat henne som mer seriös och engagerad (framförallt) om hon hade haft på sig ett par ridbyxor/mörka jeans/andra lite mer diskreta byxor än träningsoverallsbyxor, stallskor. Hjälm orkar jag inte ens lägga in för de finns det alltid meningsskiljaktigheter om, men visst, vill man vara riktigt petig så kunde hon kört på sig en störtkruka också...

Ja det kan jag hålla med om. När det gäller att marknadsföra sig själv bör man kanske tänka över även sitt val av kläder så att det lockar andra.
Men som någon nämnde, filmen behöver ju inte vara filmad ur reklamsyfte utan bara vara en hon blev nöjd med. Det var ju trots allt (om jag fattat det rätt) ridningen som hon ville marknadsföra och inte sig själv.

Men sen är det nog mycket från person till person och vad för typ ridning man utför. Tittar man på till exempel dressyr-, hoppryttare etc. skulle det inte se särskilt seriöst ut att marknadsföra sig i mjukisbyxor. Men NH-folk (både vad jag själv, och andra jag vet tränar NH, tycker) skulle kunna komma i mjukis, snickarbyxor, jeans eller liknade. Det spelar inte lika stor roll eftersom ridningen inte är det man vill marknadsföra.

Skulle jag leta efter en dressyrtränare skulle jag välja den med ridbyxorna, men skulle jag leta NH tränare skulle jag välja den med mjukis, för att det skulle kännas mest seriöst för det ändamålet.

Därför tror jag att det lätt blir lite spridda åsikter när det gäller detta.

Mycket praktik för ridning på hängande tygel (då spelar det mindre roll vilket bett/träns/grimma man använder) finns i Dansa med hästar av Klaus Ferdinand Hempfling.

Jag tycker att din häst ser felriden ut och inte alls i någon lämplig form öht på bettbilderna. Den är ihopdragen och avknäppt i nacken, spänner inte ut ryggen och trampar inte under eller vinklar in sitt bäcken.
Jag tror att det är därför du nu känner skillnad. Alla era problem kommer fram när du inte längre kan dra ihop hästen.

Men det är ju bra. Det betyder ju att ni nu kan lära er mer och arbeta vidare, utvecklas och bygga upp på nytt.

Det var som jag trodde, en häst som är väldigt mjuk i munnen = )

Rid utan stigbyglar! (om du inte redan gör det) och våga rid på mera framåt, på videon smyger han fram i traven. Vad har du för bett på honom? han kanske också tillhör kategorin som vill ha tunga bett, dom hästar som jag ridit som varit så mjuka i munnen (som inte gärna tar stöd själva) har ofta trivts bättre på tunga bett, mera att hålla i : P

rid tempoväxlingar i traven och hitta 'dragläget' där du känner att det suger på framåt, så får du bättre stöd på bettet. På videon ser det ut som (och vad jag förstod känner du samma) att han backar av lite granna.

Du kan även sätta en rem fram på sadeln, som du kan hålla i lite granna. Ofta med så känsliga hästar vill dom ha ett absolut stadig hand för att våga ta stödet. (när dom gör det kan man släppa händerna friare igen)

Spänna ut ryggen, det var en intressant beskrivning. Med tanke på hur mycket vissa jobbar med avspändheten i ryggen! ;)

prova rid på ett kombi bett om han är väldigt känslig i munnen. jag gjorde det när min häst höll på att tappa tänder. gick så mycke bättre än med vanligt bett:laugh: man kan ju själv reglera hur mycke det ska ta i munnen eller över nosryggen.

Från det jag ser på bilden går din häst bakom hand.
Det är fullt möjligt att rida sin häst i form på egentligen vad som helst (jag rider själv min häst "i form" på bara en halsring). Dock kan du inte vänta dig att din häst kommer att gå med skruvad nacke hela tiden, för det är varken ett bevis på en riktig form eller ett sätt som hästen naturligt rör sig på. Det är endast i den mer centrerade samlingen (ex, öppna, sluta, skolskritt, väldigt kort galopp/trav, piaff etc) som hästen faktiskt tar in bakbenen så mycket att nacken böjs. I övrigt kan hästen ha en fin bärighet ändå, trots att huvudet inte ligger i "lodlinje". Mitt tips är att du inte fokuserar på huvudet, utan gör rörelser där du känner att han sätter in bakbenen (helst utan att störa hästens huvud överhuvudtaget) så kommer resten långsamt falla på plats av sig självt, allteftersom han orkar bära upp sin egen form (en häst ska aldrig behöva ha ett bett att ta stöd i. All ridning handlar ju om att man vill att en häst ska ha självbärighet dvs, den ska kunna balansera upp sig själv+ryttare utan att du ska behöva "hjälpa" den på något sätt.
Hoppas du blev hjälpt =)

*kl*

Jag provade ett bettlöst träns från Hööks på mina medryttarhästar förra veckan, och åkte sedan direkt och köpte ett eget. Utöver att hästarna älskade det och efter en kort stund av förvirring glatt tufflade runt i trevlig form, så kände jag att det var väldigt avslöjande för mig själv. Jag blir lätt hängande i inner tygel och känner inte ens att jag fastnar där. Utan bettet resulterade detta i obalans hos både mig och häst - jag märkte direkt när jag gjorde fel och kunde korrigera.

Jag kommer att använda det bettlösa som ett komplement till vanliga träns med bett, avlastning för hästen och uppläxning för mig!

Jag rider i repgrimma just för att jag ska bli tvungen att göra rätt med "resten" och inte råka fuska genom att ta/korrigera i tyglarna.
När man rider i repgrimma ska tyglarna sitta i öglan under hakan, och man ska ha "tunga" tyglar som kan förmedla en liten rörelse från ryttaren. Tyglarna ska hänga långa och bara användas "om man vill nått" typ förstärka en svängande hjälp med ett ledande tygeltag.

Hästen ska sedan tidigare vara van vid en repgrimma och även vad ryttaren menar med olika signaler, det blir lite annat än med bett och tygel. Att sitta med kort eller halvlång tygel på en repgrimma kan vara stressande för en känslig häst, vilket brukar leda till höjt huvud och sänkt rygg.

För att sedan få hästen i "form" jobbar vi lösgörande och stärkande för att han ska orka bära sig själv. När bakbenen kommer in och ryggen upp, ja då hamnar även huvudet snyggt på plats. Stabil i formen blir hästen när den är så stark att den faktiskt KAN hålla samma bärighet en längre sträcka, eller i olika moment. I en repgrimma får du sanningen, med ett bett kan du "fuska".

Personligen har jag för tillfället ett litet problem att hästen gärna "hastar iväg" när det blir tungt, så då har jag lagt till en halsring, så att jag utan att störa balansen kan påminna om att det var "slow and right" vi skulle jobba på. Sedan måste jag lära mig ett sätt att förmedla en halvhalt med kroppen :angel:
Man ser tydligt att arbetet ger resultat, han blir mer och mer stabil i formen, iaf när det inte är supertungt.

Honzas häst i filmklippet är ju rätt extrovert och busig, ballar sig lite och tar i ganska ojämnt. Skulle inte tro att de precis tränat på "stabil form" på det viset, utan det är väl lite mer "show".

Sedan undrar jag en sak, om man behöver ett bett för att hålla hästen i en stabil form. Vad betyder det egentligen då?

För mig betyder det att hästen inte är nog tränad ännu, för att hålla den stabila formen. Isf vill man ju träna mer på det, men om jag har ett bett som "visar fel" hela tiden, hur ska jag då veta när hästen faktiskt är klar?
Tycker att bettet känns som en genväg. Och genvägar är ju ofta senvägar imo...

För att sedan få hästen i "form" jobbar vi lösgörande och stärkande för att han ska orka bära sig själv. När bakbenen kommer in och ryggen upp, ja då hamnar även huvudet snyggt på plats.
[...]
Sedan undrar jag en sak, om man behöver ett bett för att hålla hästen i en stabil form. Vad betyder det egentligen då?
Jag håller med!!!

"I form" handlar ju faktiskt om HELA hästen och en krökt nacke är bara den sista lilla knorren, ett kvitto på sätt och vis. Många (jag själv också, när jag inte passar mig) försöker börja framifrån. Man kräver krökt nacke med handen och lurar sig att tor att hästen då går "i form". Det är som att knyta fast hunden vid benet och sedan tro att den kan gå fot.

Min hästägare är på mig mycket om det... "strunta i hästens huvud och koncentrera dig på din egen kropp istället", brukar hon säga, och det är ju rätt. Om jag har full kontroll över min kropp kan jag ge hästen rätt signaler så att den kan gå rätt med sin kropp. Tjusig nacke kommer sedan på köpet (när jag har tålamod nog).

Bara för att ställa provokativa frågeställningar tillbaka; hur är det då med alla andra dressyrhästar, som alltid gått på bett? och senare kandar? Är det falsk form/eftergift? Hur skulle dom kunna visa sådana rörelser om det inte var korrekt inlärt och utfört? Skulle Kittel rida så fantastiska övergångar om hästen inte var ärligt i form?

Om man -håller- en häst i stadig form är det aldrig en eftergiven och lösgjord häst, oavsett vilket huvudlag man har. Som sagt är bettet aldrig skarpare än handen som håller i det, dvs ett mjukt bett som passar hästen behöver inte vara värre en en näve med (sticksigt) hö. Skulle alltså vilja påstå att det är ryttaren som inte kan hantera bettet på rätt sätt (det som gör att hästen går dåligt, t.ex. när man behöver -hålla- fast huvudet på den, är alltså ryttaren, inte huvudlaget). När den dåliga handen försvinner från munnen så blir det ju bättre?

Varför inte svara på min fråga först istället?

OM hästen inte kan gå stabilt i form utan bett. Vad betyder det då?

jag red för första gången på bettlöst i förra veckan ^_^, bara en remontnosgrimma med tyglar dock :p.

hästen fick i "lös form" dvs hon gick lågt med huvudet och jobbade med ryggen, bromsen var dock lite glappande:rofl: men de ledande tygeltagen fungerade mycket bättre än med bett eftersom jag red mycket mer precist med sätet för att få hästen dit jag ville:).
ska definitivt testa igen:D.

Du kan inte genom dina händer få en häst att gå "i form" i en repgrimma.
Det är helt och hållet hästens egna form du rider i med en repgrimma. Vill du att hästen ändå ska gå med mulen inåt och halsen i en båge (vilket inte är naturligt för en häst) kan du träna den till det, men det är ändå inte repgrimman som visar hur den ska gå, tyglarna ska alltså hänga slappa när du rider i en repgrimma.

Anledningen till att han spänner sig är troligtvis för att han tycker att trycket från repgrimman är obehagligt.

Träning och ridning är inte naturligt för en häst- det innebär inte att en dressyrform är negativ för en häst om den rids och tränas in korrekt. Jag blir så trött av allt naturligt tjat- det är inte ett dugg naturligt att rida överhuvud taget- hur kan man då kräva att hästen ska ha en naturlig form för att bygga de muskler som krävs vid långvarig ridning?? :confused: För annars vore det lika bra att bara släppa in hästen i en enorm kuperad hage så kommer den vips att vara musklad nog att kunna göra piaffer :idea:

Det är inte naturligt för människor att springa maraton, eller träna styrketräning. Men om man vill aktivera vissa muskelgrupper så MÅSTE man göra det. För häst så aktiverar man de muskelgrupper man vill åt när man tränar dressyr. Det är idrottsmän vi har under våra rumpor! Och inte kutar tyngdlyftare runt med en hantel på armen hela dagen heller, precis som med hästen. Det är inte farligt att träna 1-2 h om dagen om man varierar formen och ger tillräckligt med avbrott och sedan låter hästen få vara häst resten av dagen! Att tjata om naturligt i en onaturligt sport är ju bara udda.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag rider i en inriktnings grupp på måndagar. Där rider jag en häst som heter Cazim och han är sjukt spänd och har huvudet ganska...
Svar
10
· Visningar
2 921
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Jag behöver skriva av mig :) Jag har haft ett sto som jag använt till dressyr. Hon är superkänslig för alla hjälper, samt att hon har...
Svar
12
· Visningar
2 495
Senast: Kjerulfia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 294
Senast: Magiana
·
Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 261
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka