Sv: Rida bettlöst i form???
Jag rider i repgrimma just för att jag ska bli tvungen att göra rätt med "resten" och inte råka fuska genom att ta/korrigera i tyglarna.
När man rider i repgrimma ska tyglarna sitta i öglan under hakan, och man ska ha "tunga" tyglar som kan förmedla en liten rörelse från ryttaren. Tyglarna ska hänga långa och bara användas "om man vill nått" typ förstärka en svängande hjälp med ett ledande tygeltag.
Hästen ska sedan tidigare vara van vid en repgrimma och även vad ryttaren menar med olika signaler, det blir lite annat än med bett och tygel. Att sitta med kort eller halvlång tygel på en repgrimma kan vara stressande för en känslig häst, vilket brukar leda till höjt huvud och sänkt rygg.
För att sedan få hästen i "form" jobbar vi lösgörande och stärkande för att han ska orka bära sig själv. När bakbenen kommer in och ryggen upp, ja då hamnar även huvudet snyggt på plats. Stabil i formen blir hästen när den är så stark att den faktiskt KAN hålla samma bärighet en längre sträcka, eller i olika moment. I en repgrimma får du sanningen, med ett bett kan du "fuska".
Personligen har jag för tillfället ett litet problem att hästen gärna "hastar iväg" när det blir tungt, så då har jag lagt till en halsring, så att jag utan att störa balansen kan påminna om att det var "slow and right" vi skulle jobba på. Sedan måste jag lära mig ett sätt att förmedla en halvhalt med kroppen
Man ser tydligt att arbetet ger resultat, han blir mer och mer stabil i formen, iaf när det inte är supertungt.
Honzas häst i filmklippet är ju rätt extrovert och busig, ballar sig lite och tar i ganska ojämnt. Skulle inte tro att de precis tränat på "stabil form" på det viset, utan det är väl lite mer "show".
Sedan undrar jag en sak, om man behöver ett bett för att hålla hästen i en stabil form. Vad betyder det egentligen då?
För mig betyder det att hästen inte är nog tränad ännu, för att hålla den stabila formen. Isf vill man ju träna mer på det, men om jag har ett bett som "visar fel" hela tiden, hur ska jag då veta när hästen faktiskt är klar?
Tycker att bettet känns som en genväg. Och genvägar är ju ofta senvägar imo...