Rida bettlöst i form???

Sv: Rida bettlöst i form???

Att den blir stadigare och mer stilla i formen låter ju fint. Men när man börjar fundera på varför den blir stadigare och mer stilla är det inte lika självklart att bett i mun är att föredra.
Som jag ser det beror det antingen på att hästen som du säger ges ett stöd och därmed kan avlasta från att själv behöva balansera bakifrån. Eller för att bettet begränsar och hästen därmed döljer symptom för att anpassa sig till bettet.

Att HB´s häst är så ostadig i formen ser jag som ett tecken på att han är yvig och därmed lite ostadig i hela sitsen/kroppsspråket och hästen inte är 100% stark och befäst i rörelserna vilket visar sig i formen.

Observera att jag inte har något emot bett, men alltid föredrar bettlöst om man klarar av att rida lika bra med det. Vilket kräver massvis med hjälp (kunnig tränare/mentor som själv behärskar både skolningen och verktyget) och massvis med jobb och övning. Orkar man inte med det alt. vill att det ska "se" bättre ut snabbare, då är det säkert bättre med bett i munnen.

Men nu har du ju knappast alla fakta klara för dig? Honza Blaha-klippet är ju om inte annat ett mycket tydligt exempel att formen kommer när hästen samlar sig och är i allra högsta grad naturlig för hästen. Skillnaden på den fria formen HBs häst själv väljer att gå i är att med bett i munnen där hästen får ta ett stöd blir den därmed stadigare och mer stilla i formen.

Med naturligt menar jag att hästen inte självmant väljer att gå på det sättet. Detta är något man rider/lär hästen att kunna.

För det första är det inte särskilt ändamålsenliga kläder. För det andra skriver personen att hon gärna kommer ut och ger lektioner-hade du gått på arbetsintervju i mjukisbyxor och gympapjucks?

Jag kan absolut sitta i lalla i skogen med mjukisar, men aldrig att jag hade visat upp en film när jag gör det och sagt att jag med min expertis gärna håller lektioner...

Fast hur seriös man är sitter ju inte i kläderna? Speciellt inte när man arbetar med hästar. Man klär sig efter sitt ändamål, även när det gäller arbetsintervjuer.

Rider både med mjukisbyxor och med gympaskor för att de är bekväma att rida i. Tycker inte det är särskillt bekvämt att sitta med tighta ridbyxor barbacka :p
Skulle jag däremot rida med sadel skulle jag ha ridbyxor. Inte för att det ser "bra" ut, utan för att de är anpassade för att vara bekväma, och motverka friktion från stigläder, vid ridning med sadel.

Jag håller ju inte riktigt med där. Hur en människa väljer och vill framstå är enkelt att påverka genom vilka kläder man har på sig. Klart som sjutton att man ger ett bättre intryck med vettiga kläder. Om man nu vill rida i mjukisar och filma för att visa hur duktig man är hade tjejen kunnat ha ex svart helfärgade byxor och nän käck top med mörka skor till. Då hade det inte förmedlat "jag tog på mig det som låg närmst när jag klädde på mig imorse". Men sen är jag också ytlig och både min erfarenhet och studier tyder på hur vi klär och vad vi väljer har stor betydelse för hur andra uppfattar oss (symbolisk interaktionism).

Jag håller med där, visst spelar det roll vad man klär sig i! oavsett hur mycket man försöker att inte göra det som iakttagare, för kläder är ändå ett sätt att förmedla sig själv (och ibland även hästen, då det är ryttaren som tar på dennes 'kläder')

Så att lägga ut en film där man talar om att man ger ut lektioner, (och har en sida som ska verka väldigt professionell) så ger det ett väldigt motsägelsefullt intryck när man ser att vederbörande inte ens har kläder för ändamålet (och heller inte har hjälm).

"Inte för att det ser "bra" ut, utan för att de är anpassade" precis! Mjukisbyxor är inte gjorda för att ridas i, vilket ridbyxor är.

Fast sen vet vi ju inte i vilket syfte filmen är filmad heller (kan ju vara jag som är blind också dock).

Det är ju inte säkert att den är filmad i reklamsyfte för att marknadsföra henne som tränare. Hade filmen varit filmad i syfte att visa upp henne som tränare kan jag hålla med om att klädvalet inte var sådär jättelyckat. Men det kan ju vara så att filmen är filmad för privat bruk sas, ungefär som att många andra här på forumet låter sig filmas och tar bilder när de rider. De vill se hur det ser ut, om det blivit några framsteg hos hästen eller ryttaren, vill ha minnen att titta tillbaka på senare.

Dock använde hon ändå filmen i reklamsyfte får man väl kalla det, även om filmen kanske inte var ämnad för det från början, men vem vet, hon kanske inte hade tillgång till någon annan bättre film utan tog vad hon hade.

Jag håller ju inte riktigt med där. Hur en människa väljer och vill framstå är enkelt att påverka genom vilka kläder man har på sig. Klart som sjutton att man ger ett bättre intryck med vettiga kläder. Om man nu vill rida i mjukisar och filma för att visa hur duktig man är hade tjejen kunnat ha ex svart helfärgade byxor och nän käck top med mörka skor till. Då hade det inte förmedlat "jag tog på mig det som låg närmst när jag klädde på mig imorse". Men sen är jag också ytlig och både min erfarenhet och studier tyder på hur vi klär och vad vi väljer har stor betydelse för hur andra uppfattar oss (symbolisk interaktionism).

Fast framstår man dåligt för att man inte går i vad andra förväntar att man ska ha på sig? Är man oseriös och oproffsig om man klär sig avslappnat och tryggt, utan att behöva tänka på vilka färger någon annan förväntar sig att man ska ha. Hade knappast sett någon som klär upp sig för att rida som något annat än ytlig.

Jag håller med där, visst spelar det roll vad man klär sig i! oavsett hur mycket man försöker att inte göra det som iakttagare, för kläder är ändå ett sätt att förmedla sig själv (och ibland även hästen, då det är ryttaren som tar på dennes 'kläder')

Så att lägga ut en film där man talar om att man ger ut lektioner, (och har en sida som ska verka väldigt professionell) så ger det ett väldigt motsägelsefullt intryck när man ser att vederbörande inte ens har kläder för ändamålet (och heller inte har hjälm).

"Inte för att det ser "bra" ut, utan för att de är anpassade" precis! Mjukisbyxor är inte gjorda för att ridas i, vilket ridbyxor är.

Kan hålla med om att det inte är särskilt proffsigt att rida utan hjälm av den anledningen att det tummar på säkerheten, och en sån skulle inte jag vilja ha hjälp av. Ser dock många stuterier ol.som annonsför sig själva eller sina hästar utan hjälm. Tycker detta ser precis lika oproffsigt ut.

Som jag i samma mening skrev, i sadel. Barbacka blir ridbyxor väldigt stela att rida i alltså ganska opraktiskt. Men mjukis i en sadel får man ont av eftersom de inte är skodda och alltså inte motverkar friktionen från stigläderna.

Repgrimman är inte konstruerad för att ridas med tyglarna fästa i sidorna. I de fall man rider på repgrimma så fäster man båda tyglarna i öglan under hästens haka och det är då normalt sett lite tyngre tyglar av rep eller läder. Det är ju ett western verktyg där man arbetar med tygelns tyng och fungerar särskilt väl på engelsk dressyr. Vill man rida engelskt utan bett så är det smidigaste sidepull eller något av de andra bettlösa varianterna som mer påminner om bett.

Något som jag tänkte på var att du sitter olika på de olika bilderna där du visar hur du rider din häst på bett och hur du rider på bettlöst. Sitsen är ju det viktigaste i ridningen, det blir ännu tydligare om man inte sitter rätt när man inte har samma påverkan på munnen måste ännu mer komma ur sitsen. Det blir svårare att korrigera sina fel med hjälp av handen när man inte har bett helt enkelt. Själv rider jag på bett :angel:.

ja, där sa du något viktigt, sitsen är ju det man får utgå från.

Som tränare (dom få elever jag har haft) så har mitt test, för att checka av deras ridning, varit att 1. ta bort stigbyglarna (sitter på dom rumpan?). sedan be dom att rida volter (10-15 m) där dom får ta fram innerhanden, (vart är ytter?) och byta volt (tyngdhjälper) och göra övergångar och tempoväxlingar -utan- att ta i bettet, (inverkan genom sätet och hitta gasen). Dom har också fått testa, dom som är lite duktigare, att flytta sidvärts och då ta -fram- innerhanden (koordinationen av att använda sina hjälper, och 'vitsen' med ffa yttertygel). Se vilka knappar dom har hittat kan man säga = )

Detta har för mig som tränaren gett mig ett facit på hur dom rider och för dom själva har det varit ett mycket effektivt sätt att hitta just sitsen och knapparna dom behöver, även om jag talar om att ex. yttertygel gör det och detta, så lär dom sig inte riktigt det förrän jag ber dom att ta bort och lägga till annat så att det för dom blir kännbar effekt av vad ytter gör. För en tjej har det varit supernyttigt att rida öka och minska volten i galopp (från ca 20 till 10 m), för om hon inte -rider- minskningen så bryter han av direkt, och om hon inte -rider- med ytter intill så blir volten större (hon har givetvis gjort detta utan stigbyglar och fram med inner så att det inte gått att tjuva i den).

Jag missade ett inte, det fungerar INTE särskilt bra att rida på repgrimma om man rider engelsk dressyr.

Repgrimman är inte konstruerad för att ridas med tyglarna fästa i sidorna. I de fall man rider på repgrimma så fäster man båda tyglarna i öglan under hästens haka och det är då normalt sett lite tyngre tyglar av rep eller läder. Det är ju ett western verktyg där man arbetar med tygelns tyng och fungerar särskilt väl på engelsk dressyr. Vill man rida engelskt utan bett så är det smidigaste sidepull eller något av de andra bettlösa varianterna som mer påminner om bett.

Något som jag tänkte på var att du sitter olika på de olika bilderna där du visar hur du rider din häst på bett och hur du rider på bettlöst. Sitsen är ju det viktigaste i ridningen, det blir ännu tydligare om man inte sitter rätt när man inte har samma påverkan på munnen måste ännu mer komma ur sitsen. Det blir svårare att korrigera sina fel med hjälp av handen när man inte har bett helt enkelt. Själv rider jag på bett :angel:.

Jag fick lära mig på ett NH läger jag var på (hos lisbeth jonsson) att man skulle fästa tyglarna i knutarna på kanterna med ett par hakar (som är gjorda för det), vilka jag har tillsammans med ett par grova tunga lädertyglar (gammla och mkt tjocka):)
Dock var lägret lite halvkasst så jag lärde mig inte hur man rider på repgrimma iform...Lånade nämligen en häst eftersom att min häst fick hosta ett par dagar innan lägret som kunde smitta...

Någon frågade om film? Tyvärr har jag inga färska men två från ca två-tre månader sedan.

http://www.youtube.com/user/mariavanamnet#p/u/0/kRH9Jpv0jgs
http://www.youtube.com/user/mariavanamnet#p/u/2/JW304kCe1hE

Dock har min sits blivigt mycket bättre sedan de här filmerna spelades in, hade sitsträning de tre senaste träningarna (Innan sommarlovet) vilket gjorde susen!

Tror att den första som påpekade ryttarens klädsel i filmen först och främst hade åsikter om själva ridningen och sen la till att kläderna inte hjälper till att ge ett seriöst intryck. Så i detta fallet är det egentligen inte kläderna som är ryttarens fall sas. Däremot blir klädseln i detta fallet pricken över i:et till att ge ett taffligt intryck.

Oavsett hur duktig eller inte en tränare är vill jag ju inte se film på denna i mjukisbyxor och gympaskor : P Då är det väl jag som är petig, men tycker att rider man så använder man ridbyxor (som är gjorda för att rida i).

SantaLussia:"Barbacka blir ridbyxor väldigt stela att rida i alltså ganska opraktiskt. ... de är anpassade för att vara bekväma, och motverka friktion från stigläder" det handlar om utformningen av byxorna, ridbyxor är gjorda för att vara följsamma när man rör sig (strechigt tyg) och att inte stasa runt när man rör sig (därför är dom tajta). Om du tycker att det blir för strävt och stretigt är det kanske skoningen du syftar på, vilket ger anti-glid på både sadel som päls. Byt då till oskodda. Skoningen finns för att du ska sitta stadigare och kana runt mindre i sadeln, om det är stiglädret som ger dig friktionen är det ju dina skänklar som är ostadiga.

Jag har lite svårt att förstå den användningen eftersom repgrimman är konstruerad för att lägga tryck på nacken och endast verka när man vill ge ett kommando och då genom repets tyngd. Om man fäster tyglarna i sidoknutarna borde det dels för den känsliga hästen bli obekvämt med det smala repet på näsan och sen borde det finnas en överhängande risk att "sidostyckena" åker upp i hästens öga när man tar tygeltag iom att repgrimman är så lös. Bättre då att använda ett sidepull som är konstruerat för den typen av användning.

Inom western rider man inte i samma form som inom engelsk dressyr.
Engelsk dressyr rids med stöd i handen, det gör man inte inom western. På ett bettlöst kommer du antagligen inte att få samma stöd som du är van vid att rida med på bett. Huruvida man "ska" rida med stöd eller ej debatteras livligt så där kan jag varken säga bu eller bä, det är upp till var och en. Men vad jag kan se på dina filmer så rider du med stöd i handen och det är svårare att överföra till bettlösridning, man har helt enkelt inte samma kontakt med nosen som med munnen.

När jag rider vill jag att "formen" ska börja bakifrån och komma framåt. Ett lagomt stöd i handen kan man alltid ge, varisej stödet går till munnen eller nosryggen. Däremot tycker jag du ska ge det tid, så som man ofta får göra med alla nya saker, ffa när det gäller hästar. Det finns människor som kan rida hästar i en korrekt form helt utan huvudlag eller sadel, då ska det nog gå med bettlöst huvudlag också ;) Ta hjälp av din tränare så att du lär dig tänka på rätt sätt!

Ser ju hemskt ut, ser ut som att hästen snubblar fram helt ur balans! :crazy:

Håller faktiskt med, fastän jag inte är så otroligt kunnig inom detdär.. Men hästen ser då definitivt inte ut att vara i någon avslappnad form direkt.. Och ser inte ut att trivas med det..

SantaLussia:"Barbacka blir ridbyxor väldigt stela att rida i alltså ganska opraktiskt. ... de är anpassade för att vara bekväma, och motverka friktion från stigläder" det handlar om utformningen av byxorna, ridbyxor är gjorda för att vara följsamma när man rör sig (strechigt tyg) och att inte stasa runt när man rör sig (därför är dom tajta). Om du tycker att det blir för strävt och stretigt är det kanske skoningen du syftar på, vilket ger anti-glid på både sadel som päls. Byt då till oskodda. Skoningen finns för att du ska sitta stadigare och kana runt mindre i sadeln, om det är stiglädret som ger dig friktionen är det ju dina skänklar som är ostadiga.

Tror du har missuppfattat lite hur jag menar.

Ridbyxor kan vara sköna att rida i, MEN de är utformade för ridning i sadel. Finns en anledning till att det finns olika kläder beroende på vilket sorts ridning man utför. Du hade självklart inte ridit i jeans, medan en westernryttare inte skulle sätta på sig ett par engelska ridbyxor. Man anpassar utrustningen efter vad man gör. Jag rider inte engelskt och rider därför inte i endast ridbyxor. I "min" inriktning av ridning är mjukisbyxor mest optimalt och jag rider därför i det, så länge hästen inte fäller för då är ridbyxor bäst.

Rider både med och utan skodda ridbyxor. Men eftersom jag verken rider med träns eller sadel vill jag ha det man sitter mest avslappnat i, vilket inte är ridbyxor.

Friktionen är inte mellan mig och stigläderna utan stigläderna och sadeln. Hur stilla skänklar man än har rör sig ändå stigläderna lite. Det är också anleningen till att de oskodda ridbyxor har tjockare parti längs benen.

Det beror väl lite på vad man är van att rida i.. Jag rider alltid i ridbyxor, alltid alltid både när jag rider i engelsk sadel, i westernsadel och barbacka, helt enkelt för att det är skönast och jag känner mig mest bekväm i det.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag rider i en inriktnings grupp på måndagar. Där rider jag en häst som heter Cazim och han är sjukt spänd och har huvudet ganska...
Svar
10
· Visningar
2 921
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Jag behöver skriva av mig :) Jag har haft ett sto som jag använt till dressyr. Hon är superkänslig för alla hjälper, samt att hon har...
Svar
12
· Visningar
2 495
Senast: Kjerulfia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 294
Senast: Magiana
·
Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 261
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III