Rida bettlöst i form???

Sv: Rida bettlöst i form???

Oj, det var inte meningen att låta 'ilsk', jag ville mest kolla varför man ändå rider på repgrimma, för det finns ju ändå en del som gör = )

Jättesvårt att avgöra hur det faktiskt ser ut, eftersom en stillbild ju kan vara lite förrädisk, har du någon video?

Tycker din häst är jättefin, men det som den mest av allt behöver är att komma ner i en lägre och rundare form. Dit kommer man inte utan att hästen tar ett stöd i bettet. Ett nytt bett ska aldrig ersätta bra ridning, men din häst ser ut att vara av den känsliga typen och jag hade testat nån anatomisk variant, eller allra helst min favorit Sprenger WH ultra med gummikul. Ett milt bett som får hästarna att gå med ett fint mjukt stöd på handen:).

Exemplet på bettlös ridning i tråden hade jag inte fäst mig vid...

Med "värt jobbet" menar jag att det kan vara klurigare att hitta rätt kunskap (tränare och andra källor) till att rida bra på bettlöst än med vanligt bett, och det kan ta längre tid att komma till vad som känns som icke-katastrofal nivå innan man lärt sig verktyget. Lättare att nöja sig med något halvdant som ändå känns som en förbättring med tränsbett. Kanske oftast för att ryttare och hästar redan är vana vid verktyget jämfört med att lära in något helt nytt.

Att hästen hamnar bakom lod behöver inte alls betyda att man varit hård i handen. Tvärtom är det ofta(st?) ett tecken på att den inte lärt sig rätt teknik för att bära ännu, eller inte har styrkan för det man ber om. Eller i extremfallen att man fokuserat för mycket på huvudet och missat formen bakifrån, fast det har ju också med teknik att göra.
Jag tycker inte en repgrimma är sämre att rida med än ett hackamore, däremot tror jag det är svårt att lära sig rida bra med det rent ridtekniskt (vilket jag tycker om hack också). Just för att det kräver att ryttaren klarar göra så mycket med sin sitsinverkan och position.

Klokt val av dej tycker jag. Om du sen vill rida bettlöst så glöm repgrimman den är mycket skarp och det är inte snällt mot hästen, det finnas snällare alternativ då.

Klokt val av dej tycker jag. Om du sen vill rida bettlöst så glöm repgrimman den är mycket skarp och det är inte snällt mot hästen, det finnas snällare alternativ då.

Hur resonerar du nu?

Ett hackamore (engelskt/mekaniskt) är skarpare en ett tränsbett som är skarpare än en repgrimma som är skarpare än ett sidepull....

Som jag tolkar ditt inlägg så berömmer du TS för att hon återgått till tränsbett, men varnar henne för repgrimman för att den är för skarp?

Till TS
Som Totola skriver så måste både häst och ryttare ha kunskap om verktyget (repgrimman) för att kunna behärska det fullt ut, och det är svårt att hitta kunniga tränare till denna teknik. Svårare än att hitta kunniga bettinriktade tränare. Då är det kanske en enklare (och snällare) väg att gå att ta hjälp med att utveckla sin ridning med ett tränsbett.

Angående dina frågor om hur repgrimman fungerar så är det omöjligt att förklara på ett bra sätt så här i skrift på ett forum. För det första handlar det mycket mer om filosofi (ett sätt att tänka/förhålla sig till hästträning/inlärning) än det handlar om teknik. Samtidigt finns det viktiga tekniska funktioner som man måste behärska men hur bra man än blir på tekniken så är det bara känsla och timeing som leder till framgång, något man inte kan läsa sig till...utan man måste öva...öva...öva. Därför behöver man en tränare/mentor.

Hackamoretekniken, (den amerikanska, repgrimmans/bosalens teknik) är en tradition att träna hästar som spritt sig från ryttare till ryttare via"mun till mun" metoden främst, dvs i praktiken, på plats från en hästrygg och inte via skrift eller i teori. Det bästa sättet att lära sig denna "teknik" är helt enkelt att besöka någon som utövar den och fråga, fråga, fråga...titta, titta, titta...och från en hästryg...helst på plats...öva, öva, öva...och be om bedömning, tips och råd. Dom allra flesta som utövar detta är väldigt hjälpsamma (framför allt för hästens skull), men man får inte räkna med så mycket beröm...man måste tåla kritik och att hästens del i det hela alltid kommer först....

Så även om jag tycker traceys inlägg var fånigt så måste jag hålla med, det är ett klokt val av dig att "gå tillbaka" till bettet, det är nog det snällaste mot hästen i detta skede, men inte för att repgrimman är för skarp utan för att du, utan kunskap om verktyget, troligtvis bara kommer att förvirra din häst och riskerar att få stora problem med ridningen framöver....

Repgrimma och hackamore är väl knappast de enda bettlösa alternativen? Sidepull, ridkapson och andra bettlösa lösningar finns som är betydligt mer lämpade att rida med än en snöre över näsan.

Repgrimma och hackamore är väl knappast de enda bettlösa alternativen? Sidepull, ridkapson och andra bettlösa lösningar finns som är betydligt mer lämpade att rida med än en snöre över näsan.

Det var ju repgrimma som TS hade provat.

Du kan inte genom dina händer få en häst att gå "i form" i en repgrimma.
Det är helt och hållet hästens egna form du rider i med en repgrimma. Vill du att hästen ändå ska gå med mulen inåt och halsen i en båge (vilket inte är naturligt för en häst) kan du träna den till det, men det är ändå inte repgrimman som visar hur den ska gå, tyglarna ska alltså hänga slappa när du rider i en repgrimma.

Anledningen till att han spänner sig är troligtvis för att han tycker att trycket från repgrimman är obehagligt.

Vill du att hästen ändå ska gå med mulen inåt och halsen i en båge (vilket inte är naturligt för en häst) kan du träna den till det, men det är ändå inte repgrimman som visar hur den ska gå, tyglarna ska alltså hänga slappa när du rider i en repgrimma.

Hur menar du nu? Den formen som man eftersträvar i dressyr är en i allra högsta grad naturlig form, även om den sällan hålls i mer än någon minut i frihet. Studera lekande hästar så får du se både välvda halsar och skolrörelser.

Det var ju repgrimma som TS hade provat.

Ja, men det var ju knappast ett vinnande koncept och något som hon ens bör fortsätta med? Personligen tycker jag att det är helkocko och sitta och rida på repgrimma, men andra här tycker väl att jag är lika loco eftersom jag rider på bett (och ve och fasa vill ha ett stöd på det också). Ska man rida bettlöst finns det dock mer alternativ än just repgrimma och hack som du skrev om-det var min poäng.

Du kan inte genom dina händer få en häst att gå "i form" i en repgrimma.
Det är helt och hållet hästens egna form du rider i med en repgrimma. Vill du att hästen ändå ska gå med mulen inåt och halsen i en båge (vilket inte är naturligt för en häst) kan du träna den till det, men det är ändå inte repgrimman som visar hur den ska gå, tyglarna ska alltså hänga slappa när du rider i en repgrimma.

Anledningen till att han spänner sig är troligtvis för att han tycker att trycket från repgrimman är obehagligt.

Men nu har du ju knappast alla fakta klara för dig? Honza Blaha-klippet är ju om inte annat ett mycket tydligt exempel att formen kommer när hästen samlar sig och är i allra högsta grad naturlig för hästen. Skillnaden på den fria formen HBs häst själv väljer att gå i är att med bett i munnen där hästen får ta ett stöd blir den därmed stadigare och mer stilla i formen.

Måste bara av intresse fråga; vad är det som gör det oseriöst att rida i mjukisbyxor och gympaskor? :p

För det första är det inte särskilt ändamålsenliga kläder. För det andra skriver personen att hon gärna kommer ut och ger lektioner-hade du gått på arbetsintervju i mjukisbyxor och gympapjucks?

Jag kan absolut sitta i lalla i skogen med mjukisar, men aldrig att jag hade visat upp en film när jag gör det och sagt att jag med min expertis gärna håller lektioner...

Jag tog ju även upp sidepull ;)

TS refererar till repgrimma och bett, det är dom två ridverktyg hon har tillgång till, i det perspektivet blir det fånigt att "varna" för repgrimmans skarphet i relation till bettet. DET var min poäng.

Varför har du sån nedlåtande ton?

Liknande trådar

Träning Hej! Jag rider i en inriktnings grupp på måndagar. Där rider jag en häst som heter Cazim och han är sjukt spänd och har huvudet ganska...
Svar
10
· Visningar
2 921
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Jag behöver skriva av mig :) Jag har haft ett sto som jag använt till dressyr. Hon är superkänslig för alla hjälper, samt att hon har...
Svar
12
· Visningar
2 495
Senast: Kjerulfia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 294
Senast: Magiana
·
Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 261
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka