Sv: Rida bettlöst i form???
Klokt val av dej tycker jag. Om du sen vill rida bettlöst så glöm repgrimman den är mycket skarp och det är inte snällt mot hästen, det finnas snällare alternativ då.
Hur resonerar du nu?
Ett hackamore (engelskt/mekaniskt) är skarpare en ett tränsbett som är skarpare än en repgrimma som är skarpare än ett sidepull....
Som jag tolkar ditt inlägg så berömmer du TS för att hon återgått till tränsbett, men varnar henne för repgrimman för att den är för skarp?
Till TS
Som Totola skriver så måste både häst och ryttare ha kunskap om verktyget (repgrimman) för att kunna behärska det fullt ut, och det är svårt att hitta kunniga tränare till denna teknik. Svårare än att hitta kunniga bettinriktade tränare. Då är det kanske en enklare (och snällare) väg att gå att ta hjälp med att utveckla sin ridning med ett tränsbett.
Angående dina frågor om hur repgrimman fungerar så är det omöjligt att förklara på ett bra sätt så här i skrift på ett forum. För det första handlar det mycket mer om filosofi (ett sätt att tänka/förhålla sig till hästträning/inlärning) än det handlar om teknik. Samtidigt finns det viktiga tekniska funktioner som man måste behärska men hur bra man än blir på tekniken så är det bara känsla och timeing som leder till framgång, något man inte kan läsa sig till...utan man måste öva...öva...öva. Därför behöver man en tränare/mentor.
Hackamoretekniken, (den amerikanska, repgrimmans/bosalens teknik) är en tradition att träna hästar som spritt sig från ryttare till ryttare via"mun till mun" metoden främst, dvs i praktiken, på plats från en hästrygg och inte via skrift eller i teori. Det bästa sättet att lära sig denna "teknik" är helt enkelt att besöka någon som utövar den och fråga, fråga, fråga...titta, titta, titta...och från en hästryg...helst på plats...öva, öva, öva...och be om bedömning, tips och råd. Dom allra flesta som utövar detta är väldigt hjälpsamma (framför allt för hästens skull), men man får inte räkna med så mycket beröm...man måste tåla kritik och att hästens del i det hela alltid kommer först....
Så även om jag tycker traceys inlägg var fånigt så måste jag hålla med, det är ett klokt val av dig att "gå tillbaka" till bettet, det är nog det snällaste mot hästen i detta skede, men inte för att repgrimman är för skarp utan för att du, utan kunskap om verktyget, troligtvis bara kommer att förvirra din häst och riskerar att få stora problem med ridningen framöver....