rida barbacka.

Sv: rida barbacka.

Doccan skrev:
Enligt mina erfarenheter är det mycket lättare att få hästens rygg musklad genom att skippa sadeln.
Rider du barbacka är du flexibel till skillnad mot en stum bom som inte rör sig i förhållande till hur hästen rör sig.

Red mina hästar barbacka under hela vintern och de fick kalasfina muskler utav detta!

Dessutom mycket lättare att jobba med hästen då man får en helt annan känsla än med sadel. Du känner ryggmusklerna på hästen i dina egna skinkor och kan "trycka" på bara litelitegrann precis just där det behövs.

Att det skulle bli punktbelastning av sittbenen på en liten yta tror jag inte ett dugg på. Man sitter väl inte bara med arslet heller?! Jag sitter i alla fall till stor del med benen också...

håller med helt och fullt!

Jag ska inte påstå att jag är expert på sadelns historia, för det är jag verkligen inte, men uppfanns inte sadeln för ryttarens säkerhet/bekvämlighet (något att fästa stigbyglar i t.ex.)? Hade man verkligen sådant hästkunnande när sadeln uppfanns att motiveringen var för hästens skull? Det låter bara inte så jättetroligt i mina öron... Men rätta mig gärna om jag har fel!
Maria.

jo det är precis vad jag fått för mig också..
den första sadeln var ju gjort av trä! (el har jag fel)
och en träsadel skonar nog inte hästens rygg särskilt..

kusinvitamin skrev:
Jag ska inte påstå att jag är expert på sadelns historia, för det är jag verkligen inte, men uppfanns inte sadeln för ryttarens säkerhet/bekvämlighet (något att fästa stigbyglar i t.ex.)? Hade man verkligen sådant hästkunnande när sadeln uppfanns att motiveringen var för hästens skull? Det låter bara inte så jättetroligt i mina öron... :crazy: Men rätta mig gärna om jag har fel!
Maria.

Jo, sadeln kom till för att människan skulle sitta säkrare i sadeln, framför allt soldater som skulle slåss med lans. De behövde ju stigläder att ta spjärn i, annars hade de ju bara farit av bakåt :crazy: Sedan tror jag nog att en tanke också var att fördela den enorma vikten av en ryttare i rustning, men så tunga är ju inte de flesta av oss :smirk:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 122
Senast: tuaphua
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 407
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama