Rhodesian Ridgeback

Sv: Rhodesian Ridgeback

desiree skrev:
Hehe, lycka till.

RR-uppfödare är nog av den mest arroganta och otrevliga jag någonsin har haft att göra med. Ingen var fin nog att äga en renrasig ridgeback om man inte haft någon innan. (finns säkert vissa undantag av uppfödare)

Vet också fler som fått gå på intervju för att eventuellt få köpa en. Visst är det väl bra att de är noga med var valparna kommer ifrån men det här är nog att ta i.
Jag har alltid blivit kallad på intervju innan jag fått köpa hund. Alla jakthundar med fina meriter och stamtavlor.
Ser absolut inget fel i det! Tycker tvärtom att det är bra, men visst känns det lite som "vill du sälja valpen eller inte" under tiden man väntar på besked - då uppfödaren intervjuvar andra och bestämmer vilka han/hon vill sälja till.

Vad värre är uppfödare som lägger sig i efteråt... det tycker jag är jobbigt! När uppfödare ringer var annan vecka för att fråga vad som hänt, hur det går och vilka tävlingar osv man ska gå på. Iofs hade jag kontrakt med den ena uppfödaren att meritera hunden och sedan fick jag en av hennes avelstikar - så att hon "tvingade" mig land och rike runt på utställningar och tävlingar fick jag väl skylla mig själv för.
Den andre uppfödaren däremot gjorde jag klart och tydligt för att jag inte tänker tävla så mkt med, eventuellt meritera om det går bra och känns kul men inte annars. Likväl ringde han var annan vecka och förhörde sig om det senaste, hur jakten går, hur hunden mår, informerade om tävlingar osv osv..... nu har han fått en ny kull och har inte ringt på länge.
Den sista uppfödaren kallade på intervju, jag fick välja en valp eller välja att vänta till en annan kull eftersom flera valpar redan var tingade. Jag valde en valp och fick en riktigt bra en tror jag eftersom jag var bland dom sista att välja och valparna hunnit bli ett par veckor. Vi kastade in en fasanvinge och min hund var näst hetast på den - den andra var redan tingad.
Hursomhelst har den uppfödaren varit helt underbar. Han är mkt kunnig och hjälpsam så fort man hör av sig men han har vare sig ringt om "valpträff" eller haft "husförhör" efter leverans.... dock frågade han om han fick ställa ut min valp - han betalade avgift erbjöd sig gå med valpen och hela baletten och självklart fick han det.... fast jag gick själv ändå.

Aja det var nonsenssnack kanske och off topic!

Men Ridge back då;
Min fru vill gärna ha en sådan, jag har varit reserverad - har hört att de kan vara aggresiva mot andra hundar och att de är RIKTIGT hårda hundar.
Hörde mig för om det hos klubben och Ridgebackägare och fick svaret att det finns (i princip?) två avelslinjer en "hårdare" och en "mjukare"?
Vet inte alls hur det stämmer med verkligheten men man kanske ska ha det i bakhuvudet då man letar valp?

Mvh
Björn

Senast ändrad av en moderator:

Min kompis har en. Han är jättecharmig, MEN betecknad som "skarp" i psyket. Är aggressiv mot andra hundar (bor dock med tre andra, familjemedlemmarna sas funkar jättebra) och har lätt för att morra till mot människor, såfort han känner sig otrygg eller irriterad. Han är en rätt osäker hund, men jättemysig när han vill. Och han har liksom lite för mycket hud i pannan, ser mycket konfunderad ut jämt. :D

Svarar då:

Min fru vill gärna ha en sådan, jag har varit reserverad - har hört att de kan vara aggresiva mot andra hundar och att de är RIKTIGT hårda hundar.

Aggressivitet mot andra hundar är nog mer individbetonat än rasbetonat. Jag har själv två RR, mina föräldrar har en och brorsan har en. Min äldsta tik går ej ihop med yngre tikar som är ranghöga - oavsett ras, hon är väldigt ranghög själv och tar inte "skit" från yngre tikar. Går bra med hanar och yngre ranglåga resp. äldre tikar.
Min yngre tik går ihop med alla hundar och blir bara ledsen om någon inte tycker om henne, samma sak med föräldrarnas tik. Brorsans hane går ihop med tikar och ranglåga hanar men absolut inte andra ranghöga hanar. Så som du ser så är det nog mer individbetonat än rasbetonat.

Hårdhet då - RR är VEKA hundar, de är inte hårda på en punkt i sitt psyke. De blir oerhört ledsna om man skriker på dem t ex och slår du till en RR så glömmer den det aldrig. Jämför då med rottis som är en konstaterat hård hund. Smäller du till den så skakar den bara av sig det på två sekunder.

Hörde mig för om det hos klubben och Ridgebackägare och fick svaret att det finns (i princip?) två avelslinjer en "hårdare" och en "mjukare"?

Detta har jag aldrig hört men däremot så har det ju dykt upp ett flertal mindre kunniga/nogräknade uppfödare sedan rasen blev så poppis och detta har gjort att hundar som kanske inte borde gått i avel gjort det ändå. Vi har tyvärr lite problem inom rasen med temperamentet men inte år det aggressiva eller hårda hållet utan det att hundarna är RÄDDA, de pinkar ner sig om en bil smäller i avgasröret (t ex), man ska alltså vara noga med att man köper av en uppfödare som enbart avlar på mentaltestade, skottfasta hundar. RR:n är reserverad mot främlingar men får ej vara rädd.

UrsusRex skrev:
Jag har alltid blivit kallad på intervju innan jag fått köpa hund. Alla jakthundar med fina meriter och stamtavlor.
Ser absolut inget fel i det! Tycker tvärtom att det är bra, men visst känns det lite som "vill du sälja valpen eller inte" under tiden man väntar på besked - då uppfödaren intervjuvar andra och bestämmer vilka han/hon vill sälja till.

Jag ifrågasätter inte intervjuven. Det tycker jag är bra. Det är ju uppfödarens skyldighet tycker jag att se till att alla valpar får det bästa hemmet man kan tänka sig. Tycker också det här med mentaltester på valparna är bra.

Det var det tråkiga bemötandet. Att jag inte var värdig bara för att jag är sjukskriven. Det har jag bara varit med om hos RR-uppfödare...

Hårdhet då - RR är VEKA hundar, de är inte hårda på en punkt i sitt psyke. De blir oerhört ledsna om man skriker på dem t ex och slår du till en RR så glömmer den det aldrig. Jämför då med rottis som är en konstaterat hård hund. Smäller du till den så skakar den bara av sig det på två sekunder.

Här håller jag inte med dig Zoya (för en gång skull ;) )
Jag har en rr hane på ca 2,5år och han är vad jag skulle kallad relativt hård i psyket. Ibland kan det dock vara envisheten som tar över (vilken är en av ridgebackens härliga egenskaper :smirk: ). Nixon är väldigt tikgalen. Det spelar ingen roll om de löper eller ej...de ska bara sättas på :crazy: Hur hård och bestämd tiken än är så är han där igen. Jag har tagit tag i honom så många gånger, men helt utan resultat... Han kan tex på en platsliggning (som han egentigen kan jäkligt bra) ligga och spana in en tik för att rätt som det är ta i med alla krafter för att ta sig till henne. De "kompetenta" instruktörena på h*****s h*s och vissa "privat hundpsykologer" säger att det bara är att lägga tillbaka hunden igen..bla bla bla...avleda med godis och att mjuka metoder är det ända som fungerar. Tyvärr fungerade detta inte alls på min herre.
Sedan några månader har jag insett själv att ska jag någon gång få pli på min byracka så måste jag visa var sjutton skåpet ska stå. Mao började jag använda mig av sk "hårda metoder". Sticker min hund ifrån mig och flocken då ska han få en så kraftig minnesbild att han aldrig ens tänker tanken igen. Så fort jag bara ändrade mitt tankesätt så förändrades min hund. Men för den delen så har inte allt fungerat som på räls, han är relativt hård och det krävs mkt för att gå över hans gräns. Men nu när jag äntligen lyckats det så kan jag faktiskt styra honom enbart med rösten. Hade han varit en mjuk hund så hade jag aldrig behövt ta i. Men vad som är det absolut viktigaste är att man är 100% säker på att hunden verkligen vet vad man menar när man ger ett kommando. Jag kan inte börja bestraffa min hund om jag själv inte varit tydlig nog.

Min sambos hund en rottis är otroligt mjuk. Man behöver bara blänga till på honom så lyder han. Jag tror att Stefan tagit tag i nackskinnet på honom två eller max tre gånger under hela hans liv (3,5år). Men så har han också en till rottis, men en tik, och hon är fruktansvärt hård. Förut om man bara tog tag i henne visade hon tänderna och morrade. Som tur är så är han ruskigt duktig och hon är nu en jätte trevlig familjehund.

Gud vad mkt svammel det blev...men jag tror helt enkelt att det här med hårdhet är individbetingat, men att i vissa raser finns fler individer som är hårda resp mjuka.

Men jag anser faktiskt inte att det din hudn sysslar med har något med hårdhet att göra. Sådär är min brorsas hund också (med tikar) och vi har konstaterat att han enbart är kåt :smirk: och i samband med det har han ingen respekt för brorsan (fast det är bättre nu).

Med en RR måste man vara konsekvent som du vet. Säger man nej fem gånger men ja en gång så är det enligt hunden då ja oavsett hur många gånger man säger nej sedan.

RR är och skall vara veka hundar och jag anser att en RR som inte är vek inte är rastypisk,s edan finns det ju självklart olika grader av vekhet. Din hund är mindre vek vilket man också kan konstatera av hans MH :)

Jo, visst är han kåt alltid :angel: :smirk:

Har man gett sin rr lillfingret tar den hela handen. Men det handlar ju som alltid med alla raser att befästa ett starkt ledarskap, vilket vi inte hade fram till för ett halvår sedan. En ridgeback tar gärna över.

Så han respekterar inte tikar som säger ifrån säger du? :D Han borde få träffa min Zoya då, hon hugger huvudet av hanar som int erespekterar henne och då brukar de bli så fogliga så.
När vi hade valpträff hos oss i somras så satte hon alla 6 hanarna på plats så dom visste att dom levde ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 995
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
729
Senast: MML
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist

Omröstningar