Sv: Rhodesian Ridgeback
desiree skrev:
Hehe, lycka till.
RR-uppfödare är nog av den mest arroganta och otrevliga jag någonsin har haft att göra med. Ingen var fin nog att äga en renrasig ridgeback om man inte haft någon innan. (finns säkert vissa undantag av uppfödare)
Vet också fler som fått gå på intervju för att eventuellt få köpa en. Visst är det väl bra att de är noga med var valparna kommer ifrån men det här är nog att ta i.
Jag har alltid blivit kallad på intervju innan jag fått köpa hund. Alla jakthundar med fina meriter och stamtavlor.
Ser absolut inget fel i det! Tycker tvärtom att det är bra, men visst känns det lite som "vill du sälja valpen eller inte" under tiden man väntar på besked - då uppfödaren intervjuvar andra och bestämmer vilka han/hon vill sälja till.
Vad värre är uppfödare som lägger sig i efteråt... det tycker jag är jobbigt! När uppfödare ringer var annan vecka för att fråga vad som hänt, hur det går och vilka tävlingar osv man ska gå på. Iofs hade jag kontrakt med den ena uppfödaren att meritera hunden och sedan fick jag en av hennes avelstikar - så att hon "tvingade" mig land och rike runt på utställningar och tävlingar fick jag väl skylla mig själv för.
Den andre uppfödaren däremot gjorde jag klart och tydligt för att jag inte tänker tävla så mkt med, eventuellt meritera om det går bra och känns kul men inte annars. Likväl ringde han var annan vecka och förhörde sig om det senaste, hur jakten går, hur hunden mår, informerade om tävlingar osv osv..... nu har han fått en ny kull och har inte ringt på länge.
Den sista uppfödaren kallade på intervju, jag fick välja en valp eller välja att vänta till en annan kull eftersom flera valpar redan var tingade. Jag valde en valp och fick en riktigt bra en tror jag eftersom jag var bland dom sista att välja och valparna hunnit bli ett par veckor. Vi kastade in en fasanvinge och min hund var näst hetast på den - den andra var redan tingad.
Hursomhelst har den uppfödaren varit helt underbar. Han är mkt kunnig och hjälpsam så fort man hör av sig men han har vare sig ringt om "valpträff" eller haft "husförhör" efter leverans.... dock frågade han om han fick ställa ut min valp - han betalade avgift erbjöd sig gå med valpen och hela baletten och självklart fick han det.... fast jag gick själv ändå.
Aja det var nonsenssnack kanske och off topic!
Men Ridge back då;
Min fru vill gärna ha en sådan, jag har varit reserverad - har hört att de kan vara aggresiva mot andra hundar och att de är
RIKTIGT hårda hundar.
Hörde mig för om det hos klubben och Ridgebackägare och fick svaret att det finns (i princip?) två avelslinjer en "hårdare" och en "mjukare"?
Vet inte alls hur det stämmer med verkligheten men man kanske ska ha det i bakhuvudet då man letar valp?
Mvh
Björn