RHA går ur WRAS?

Status
Stängd för vidare inlägg.

lakrits

Trådstartare
Är detta bestämt nu eller är det gammalt?
Bara jag som missat kanske?

Varför ska RHA lämna WRAS?
Såg också på hemsidan att de söker anläggningar eller ställen för att hålla sina tävlingar....bla RHA Open....kommer det inte hållas på Grevagården 2007?

Sv: RHA går ur WRAS?

Enligt det som sades på det extra årsmöte där vi röstade för eller emot ett utträde ur WRAS, så är det egentligen ett stort antal anledningar för eller emot att stå som en fristående organisation eller WRAS-klubb som fått medlemmar att kräva ett möte med omröstning om detta. Själv ser jag ett utträde som väldigt positivt för RHA's fortsatta verksamhet, bla. så blir man ju helt fria att göra bra tävlingar helt efter eget huvud utan att behöva ta hänsyn till en regelbok som lämnar mycket övrigt att önska!
Jag önskar verkligen styrelsen lycka till när man 1/1-07 blir en fristående förening.
Ninni

Men vore det inte bättre att jobba mer aktivt mot WRAS styrelse och försöka att den vägen förbättra vad man tycker inte funkar så bra i regelboken?
Meningen med en gemensam regelbok är ju att de som tävlar ska veta vad som gäller på de tävlingar de väljer att vara med på och att det är lika oavsett om man tävlar nere i skåne eller uppe i norrland..
Jag tycker det känns som om RHA biter sig själv i aschlet genom att gå ur WRAS, hur många medlemmar kommer de att förlora på detta? Det finns ju åtskilliga som tävlar på WRAS-tävlingar och kommer dessa att tycka det är värt att vara med i en icke-WRAS ansluten klubb?
Till sist hur skulle det se ut om alla sveriges klubbar hade sina egna regler, de är ju trots allt till för att det ska vara någon ordning vad gäller hur domarna ska döma och att de tävlande ska ha något att gå efter. Kommer RHA att skriva sin egen regelbok för folk att köpa inför deras tävlingar?
För hur ska de annars veta vad som gäller på RHA's tävlingar?

Detta är bara några små reflektioner från min sida...;)

/Carina

Senast ändrad:

Du har svarat på en av frågorna själv nämligen att det ska vara lika regler var man än tävlar, fast vi utsträcker det lite längre än skåne och norrland genom att använda de amerikanska regelböcker som finns. Angående medlemsras så är det så att i dag är en stor del av medlemmarna i RHA dubbelanslutna dvs. också medlem i en lokal klubb och dessutom är det ju enkelt att se på tex. SQHA där man inte behöver medlemskap för att tävla. När det gäller regelboken så har RHA de senaste åren vid flera tillfällen försökt ändra på regler för roping och boskapsklasser genom tillsatta kommiteer som utarbetat förslag som tillsänts WRAS, resultatet av det har varit att WRAS inte ens bemödat sig att svara. Att RHA söker anläggningar beror mest på problemen med boskapen på Grevagården som är fruktansvärt tungjobbat, du kan ju höra med lagledaren för ert allsvenskalag vad hon tyckte om kossefållor på framridningen:).
Ninni

Jag tycker det är sunt med olika organisationer/föreningar som tillvaratar och driver sina nischer och jag har inget emot att RHA väljer att stå utan ”moderorganisation”. Även om det passar mig personligen att RHA inte är med i WRAS, så tycker jag att utträdet är illa genomtänkt och luktar sandlåda. Men hey, det är bara min personliga åsikt…

Att hänvisa till amerikanska regelböcker och sen peka på brister i den svenska vad gäller roping… vilken amerikansk regelbok beskriver dummy roping?

RHA är mycket duktiga när det gäller att arrangera tävlingar (och andra aktiviteter också för den delen) och många ryttare anser att RHA Open och Ranch Horse Classic, är självskrivna i deras tävlingskalender. Men nu har RHA lämnat WRAS och jag undrar vad som händer när merparten av RHA’s medlemmar inser att dessa tävlingar inte längre är kvalificeringsgrundande för SM och att de inte heller kommer att kunna tillgodoräkna sig tävlingarna i WRAS kommande uppklassningssystem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 431
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 222
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 165
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar