Jag började med min ganska direkt efter att jag hade fått hem honom
Började så smått med det som jag hade en ganska tydlig bild över hur jag ville att det skulle se ut, för oss var det fotgående och stoppsignal.
Sedan började hanteringen av dummy - kunna greppa, bära, hålla, lämna av. Avlämningarna har vi slitit en hel del med och det var först i vintras som jag känner att vi faktiskt har riktig ordning på dem. Han har så himla bråttom hem jämt, vilket blev ett problem när han var ung
Med nästa valp kommer jag börja med linjerna betydligt tidigare och på ett annat sätt än vad jag gjort med Floyd.
Åk gärna och var med som funktionär på prov och träningar, det behövs alltid och man lär sig massor!
Bor din uppfödare i närheten?
Det allra mesta går att rätta till, så var inte rädd att våga testa! Det jag spontant skulle undvika med unga hundar är att kasta mycket markeringar, snabba bollar osv, samt att ta ut dem för tidigt i grupp. Gnäll är jättesvårt att få bukt med, så det vill jag verkligen undvika till varje pris. Ljud kommer oftast när hunden är frustrerad, ofta över att se andra hundar arbeta medan den får vara passiv.