Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har tappat lite träningslust på min yngsta hund, hon är en kass fälthund oavsett hur mycket jag tränar henne... däremot är hon en god apportör, så jag tänker att jag får satsa där istället och utmana oss lite. Någon som har tips på inspirationssidor av olika slag med apporteringsövningar?
Jag har lite frågor om främst labrador, då jag behöver något korthårig (men är inne på curly med men är svårare att hitta)
Jag letar omplacering, eftersom jag kan inte ha en mindre valp just nu och det som framförallt kommer ut (om något) är utställnings avlade labradorer och för att uttrycka det milt är jag inte så imponerad av kroppshydda på föräldrarna. Går det att ha en slankare utst.avlad? För all den där hyddan på kroppen kan väl inte vara fett? Går det att jaga något med de utst.avlade? Vi är en jaktfamilj egentligen så vore kul att kunna göra det även om det är något som inte är helt prioriterat i letandet nu (som krav ett är att det ska vara en snäll trygg individ som inte för det behöver vara lugn och krav två är att den ska tycka om att jaga boll)
Kan det finnas fler raser på retriever sidan som kan passa in på vänlig, barnvänlig, will to please och korthårig?
Är sonen som absolut vill ha en hund att kasta boll med, så det är som krav så jag inte går och köper en stövare igen.Ja, det går absolut att ha en slankare utställningsavlad @hemlig har en t ex.
Det går absolut att jaga med utställningsavlade också, men ofta brister de tyvärr i vilthantering, vilja och förighet.
Att kasta boll med en retriever brukar dock enbart göra dem stressade, så det hade jag undvikit (förutom i belöningssituationer då ).
Är sonen som absolut vill ha en hund att kasta boll med, så det är som krav så jag inte går och köper en stövare igen.
Just det med brist på vilja och förighet är också något stövaren har och jag har tröttnat på, men förhoppningsvis går det att se med en äldre individ hur den har det.
Det jag framförallt vill är att gå all in på nosework men även jakt då det är en väldigt stor del av våra liv att jaga. Att ha en hund som inte jagar känns ganska främmande för oss, tom vår dvärgschnauzer jagade.Vill sonen bara ha en hund att kasta boll med fungerar nog de flesta raserna, även om det inte är retrievers.
Skillnaden på vilja och förighet mellan en stövare och en retriever är jättestor, även om du skulle köpa en utställningsavlad
Jag tycker att jaktavlade retrievers helst ska få jaga, men åtminstone träna jakt aktivt. Är det inte något man kan erbjuda eller vill lägga tid på tror jag att man blir lika nöjd med en lite sportigare showlabbe
Kanske kan ni höra av er till kennels som föder upp DP-labradorer? (Dual purpose)
Det jag framförallt vill är att gå all in på nosework men även jakt då det är en väldigt stor del av våra liv att jaga. Att ha en hund som inte jagar känns ganska främmande för oss, tom vår dvärgschnauzer jagade.
Jag har haft lite kontakt med en men även de har en typ jag har svårt för, typen på din är något som för mig är perfekt. Om jag inte letade omplacering hade det varit en ickefråga.
*vilken hund som helst så länge den går att motivera går att använda till noseworkVad är det för typ av jakthund ni vill komplettera stövaren med då?
Jag tänker att för nose work kan man använda vilken hund som helst, men vill man ha en jakthund för en specifik typ av jakt så smalnar ju utbudet ner betydligt. Beroende av vad ni vill ha för typ av jakthund kanske inte retrievern är det bästa valet?
Vid viss apportering använder jag hellre min wachteltik än min labbe, t ex. Vid vissa stötsåtar har jag hellre min labbe (trots att han inte släpper så mycket som ett pip ens vid synkontakt med vilt) än mina wachtelhundar.
I vissa såtar passar pappas spetskorsning bäst.
*vilken hund som helst så länge den går att motivera går att använda till nosework
Vi är ganska begränsade då jag har en allergi så vi kan bara ha korthårig.
Kring jakten hade jag tänkt ta hjälp av fågelhundsklubben som finns här då jag inte har haft apportör innan men har en nära vän som har. Hade varit roligt att kunna ha med på fågeljakt då det blir en hel del sådant och om det skulle kunna gå även att apportera småvilt. Prov om det går bra på träning och hemma.
Men det här är ju bara lösa fantasier för det kommer inte ut några till omplacering direkt. Sen är labbe egentligen andrahands valet då jag är väldigt förtjust i curlyn. Men de är ännu färre i jaktvarient
Hon är ju (pga rasen) ganska kass på linjer och minne, markeringsförmågan är sådär, hon klarar kanske två markeringar under bra förhållanden.Vad för typ av apporteringsövningar tänker du dig? Vad är det hon behöver träna på?
Hon är ju (pga rasen) ganska kass på linjer och minne, markeringsförmågan är sådär, hon klarar kanske två markeringar under bra förhållanden.
Däremot är hennes motor fantastiskt och hon ger sig aldrig i en sökövning.