Retrievertråden

Gaah, hur får man dom till att inte släppa dummiesen, skaka av sig vatten, sen ta upp dummiesen igen och lämna av... :banghead:

Gaah, hur får man dom till att inte släppa dummiesen, skaka av sig vatten, sen ta upp dummiesen igen och lämna av... :banghead:
Det är omöjligt :angel:

Skämt åsido, stå nere i vattnet och ta emot och flytta dig successivt upp på land så det aldrig hinner bli skakande innan avlämning? Så hade jag nog börjat träna iaf om jag hade orkat försöka få Svansson att lämna innan han droppar, drar ett rejs för att rulla, leker lite med dummyn och sen ev plockar upp och lämnar av :o:D (han har fina avlämningar i vanliga fall och nu är han så gammal så orkar inte bråka med honom.. för oftast tappar han fokus redan i vattnet, typ såhär
B34D9DED-725F-4D11-B9AF-559B2FAAE235.webp

Så jag hade behövt ”fånga upp” honom redan innan han tänkt på något annat :))

Det är omöjligt :angel:

Skämt åsido, stå nere i vattnet och ta emot och flytta dig successivt upp på land så det aldrig hinner bli skakande innan avlämning? Så hade jag nog börjat träna iaf om jag hade orkat försöka få Svansson att lämna innan han droppar, drar ett rejs för att rulla, leker lite med dummyn och sen ev plockar upp och lämnar av :o:D (han har fina avlämningar i vanliga fall och nu är han så gammal så orkar inte bråka med honom.. för oftast tappar han fokus redan i vattnet, typ såhär
Visa bifogad fil 15498
Så jag hade behövt ”fånga upp” honom redan innan han tänkt på något annat :))

@YorkWann Och jag hade gjort tvärt om :D
Backa! Under förutsättning att hunden har bra fart in vid vanliga avlämningar och bara tänker "hem!".
Jag har tänkt att det är mer logiskt att stå nära, men när Floyds uppfödare tipsade mig om att backa typ 15m från kanten i stället för att stå precis vid vattenbrynet, så har han nästan helt slutat ruska sig innan avlämning :)
Risken med att stå vid vattenbrynet är att man får en hund som tappar fart in och som ruskar sig redan i vattnet.

Backa! Under förutsättning att hunden har bra fart in vid vanliga avlämningar och bara tänker "hem!".
Jag har tänkt att det är mer logiskt att stå nära, men när Floyds uppfödare tipsade mig om att backa typ 15m från kanten i stället för att stå precis vid vattenbrynet, så har han nästan helt slutat ruska sig innan avlämning :)
Risken med att stå vid vattenbrynet är att man får en hund som tappar fart in och som ruskar sig redan i vattnet.
Spännande att det är så himla olika hur hundarna reagerar - jag testade att backa några gånger med resultatet att Svansson lufsade långsamt med dummyn kvar i vattnet :o Men han är också väldigt försiktig i och ur vattnet och simmar långsamt så det blev liksom bara fel. Så en får ju givetvis utgå från den hunden en har och jag tror ju ditt tips är bra mycket bättre @AraSlei om inte @YorkWann också har fått en känslig badkruka till retriever :D (plus att jag ju uppenbarligen aldrig fått det att fungera särskilt bra öht med vattenapportering så att eh..)

Spännande att det är så himla olika hur hundarna reagerar - jag testade att backa några gånger med resultatet att Svansson lufsade långsamt med dummyn kvar i vattnet :o Men han är också väldigt försiktig i och ur vattnet och simmar långsamt så det blev liksom bara fel. Så en får ju givetvis utgå från den hunden en har och jag tror ju ditt tips är bra mycket bättre @AraSlei om inte @YorkWann också har fått en känslig badkruka till retriever :D (plus att jag ju uppenbarligen aldrig fått det att fungera särskilt bra öht med vattenapportering så att eh..)

Vad händer om du springer iväg när han är på väg upp med världens tjoande? Börja med att belöna att han kommer även utan apport om han inte skakar på sig och bygg sedan vidare på det.

Vad händer om du springer iväg när han är på väg upp med världens tjoande? Börja med att belöna att han kommer även utan apport om han inte skakar på sig och bygg sedan vidare på det.
det brukar generellt inte ha någon effekt, men i mitt fall spelar det verkligen ingen roll :) Bra tips för @YorkWann dock! (Alltså vi tränar inte med krav på något längre, utan han får göra som han vill så länge det inte är farligt eftersom han är så gammal och speciell :) )

Jag lärde in ett "skaka"-kommando genom att jag sade "skaka" varje gång hon skakade sig (oavsett om det var i arbete, i regn, i nöjesbad eller i duschen). När hon var på väg upp ur vattnet med dummien så sprang jag iväg så hon tänkte "omg måste till matte!!!!" och inte hann skaka sig och så tog jag apporten och sade "skaka!" och då skakade hon ju alltid sig, även om det inte var på mitt kommando från början. Släppte hon dummien så sade jag mjukt "appapp" så hon förstod att det inte var riktigt rätt, men utan att bli hård mot henne. Sedan en dag så bara satt det. Jag fick det på film till och med, ögonblicket när hon skulle skaka men kom på att hon inte får det, kom in och satte sig vid min sida och så lydigt skakade sig när jag gav kommando. Jag var så förvånad. :laugh: Sedan dess har hon aldrig skakat sig innan avlämning igen.

Ja, jag tror att hunden måste ha bra fart in och verkligen vilja lämna av för att det ska fungera :) Jag har också lärt in ett skaka-kommando, precis som @xfie . Funkar fint! Floyd har inte kommit så långt att han lärt sig helt vad det betyder än dock :D

Smart! Tack :)

@Killaloe känslig badkruka skulle jag nog inte använda som ord för att beskriva henne :D Hon har väldigt bra med fart både i och ur vattnet!

(Höll på att skämmas ihjäl dock i helgen när gammeltanten skulle få apportera, antingen får man ju binda den andra galningen, eller så får vi vara två och hålla, för hon låter som vi håller på med djurmisshandel, skriker som en tok! De andra började dock skratta när de såg henne. Sen är det som att kasta macka fast med hund när man släpper henne :meh: )

Smart! Tack :)

@Killaloe känslig badkruka skulle jag nog inte använda som ord för att beskriva henne :D Hon har väldigt bra med fart både i och ur vattnet!

(Höll på att skämmas ihjäl dock i helgen när gammeltanten skulle få apportera, antingen får man ju binda den andra galningen, eller så får vi vara två och hålla, för hon låter som vi håller på med djurmisshandel, skriker som en tok! De andra började dock skratta när de såg henne. Sen är det som att kasta macka fast med hund när man släpper henne :meh: )
Haha då är nog tipset från @AraSlei sisådär tusen gånger mer användbart än mitt ;)

På tal om skakningar och avlämningar ur vatten, så tränade vi lite vatten igår :) Eller ja, vi avslutade med det, både för att svalka lite och för att skölja bort lite fästingar :p
Började med att jag smög ut tre tennisbollar framför en stenmur, innan jag tog ur honom ur bilen. Kastade sedan en markering över muren som han fick gå på, kastade sedan en markering till över muren som jag också lät honom gå på, men framför muren blåste jag stopp och närsök på tennisbollarna. Gjorde så tills tennisbollarna var inne och det funkade förvånansvärt bra. Han var rejält träningssugen eftersom vi inte gjort så mycket i värmen, men han höll sig i skinnet och var lydig på pipan ändå.
Efter det bytte vi plats till en annan stenmur som är nästan tre meter bred. Kastade två markeringar upp på den, och gick sedan tillbaka till skickplatsen, typ 40m bort. Egentligen ingen märkvärdig markering, men mellan skickplatsen och muren är det som en liten dal med massa sly vilket gör att när han kommer ner där så tappar han markeringsplatsen med synen. Linjen var ganska tvärt skuren diagonalt (hade inte skickat så snett om han inte varit på muren och hämtat markeringar på en tidigare träning), vilket ju gärna inbjuder till att följa muren i stället för att ta sig upp på den. Nåväl, skickade på den första som en markering och den andra som ett linjetag. Han tog den första så himla fint, men på linjetaget blev han lite tveksam när han var i slyet så då gick vi fram lite och skickade om, och då gick det fint. Duktiga lilla labradoren :heart

SEN gick vi till vattnet :D Vi har ju byggt upp linjen till den lilla ön länge nu, så igår testade jag att skicka honom från "stopp-position" i stället. Han älskar verkligen vatten :D

91p på dagens WT :) så nöjd med labradåren, han skötte sig utmärkt! Hade hans matte varit lite mera med så hade vi nog kunnat knipa ytterligare något poäng. Tre stationer med enkelmarkering (varav en på vatten), en station med walk up och sista stationen var en blind dirre på typ 30m, där vi bara fick ett skott :eek:
18-18-19-16-20 blev poängen, så jag är mer än nöjd! Särskilt med sista, jag trodde aldrig att det skulle gå :laugh:

91p på dagens WT :) så nöjd med labradåren, han skötte sig utmärkt! Hade hans matte varit lite mera med så hade vi nog kunnat knipa ytterligare något poäng. Tre stationer med enkelmarkering (varav en på vatten), en station med walk up och sista stationen var en blind dirre på typ 30m, där vi bara fick ett skott :eek:
18-18-19-16-20 blev poängen, så jag är mer än nöjd! Särskilt med sista, jag trodde aldrig att det skulle gå :laugh:

Grattis! :love:

Jag har anmält till två WT i juli så nu hoppas vi att vi kommer med och att damen behagar skjuta på löpet litegrann. :)

Vad kul! :) Vart blir det för någonstans? (om du vill skriva då, det måste du så klart inte!)

Näe, jag får för mycket prestationsångest om folk ska hålla koll på mig. :p Båda tävlingarna är norr om Stockholm i alla fall så jag gissar att vi inte kommer stöta på varandra. :D

Näe, jag får för mycket prestationsångest om folk ska hålla koll på mig. :p Båda tävlingarna är norr om Stockholm i alla fall så jag gissar att vi inte kommer stöta på varandra. :D

Jag förstår dig :D
Håller tummarna i alla fall! Är det ökl?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 180
Senast: Linda_A
·
Hundträning Snart nyår och behöver förbereda min numera fyrverkerirädda hund. Är det någon här som testat Thundershirt? Hade det någon effekt?
Svar
5
· Visningar
330
Senast: igbest
·
Hundträning Allmänna frågor om hundträning * Vad räknas som hundträning, enligt er? * När, anser ni, är ett träningspass och hur skiljer det sig...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 101
Senast: Pilot
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 178
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama