restriktionerna väck!

Under sjuklönetiden ja. Om systemet med karensdag tas bort är det inte automatiskt att det blir sjukön på 80% istället. Det kan bli mer eller mindre än så. Flera här menar ju dock att folk jobbar ändå pga arbetsmoral, så att det ekonomiska incitamentet inte behövs. Och det håller jag inte med om, utan tycker en halv karensdag dvs 50% sjuklön vore lagom.
Som det var innan var det 0 kr i sjuklön första dan man var borta från jobbet, sen andra 80% av lönen.

Tycker det är bra med ersättningen man kan söka via försäkringskassan när man fått va hemma pga covid. Vet inte hur mycket den är på, men gör väl lite nu när allt är så dyrt.
 
Om man varken känner glädje eller plikt i att arbeta borde man byta jobb snarast.

En väldigt privilegierad syn på arbete.

Att ha råd med karensavdrag är vad som är priviligerat. Självklart ska karensavdraget bort och människor motiveras till arbete på andra sätt.
Det är priviligierat både att ha råd med karensdagar och att känna glädje i sitt jobb, men knappast plikt i och för sig. Det är priviligierat att ha ett jobb också för den delen.

Oavsett om det är privilegierat eller inte så är det ett problem om folk inte har råd att vara hemma om de är sjuka. Samtidigt ar det inte helt lätt. Många anpassar sig efter sin inkomst och har problem att stanna hemma även vid god ekonomi. Och har man inte någon from av löneavdrag vid sjukdom så är det för många ekonomiskt mer förmånligt att vara hemma. Det är inte en helt lätt balans.
 
Som det var innan var det 0 kr i sjuklön första dan man var borta från jobbet, sen andra 80% av lönen.

Tycker det är bra med ersättningen man kan söka via försäkringskassan när man fått va hemma pga covid. Vet inte hur mycket den är på, men gör väl lite nu när allt är så dyrt.
810 kr står det att det är på.
 
Håller med till 1000! Vi har fortfarande personal omplacerad från andra kliniker för att klara bemanningen och ändå ringer samordnaren konstant runt för att hitta vikarier och inhoppare pga smitta. Då är all ordinarie personal trippelvaccinerad och alla provtas direkt för att kunna återgå till jobbet så fort som möjligt. All personal är redan slutkörd efter dessa 2 år, finns inga reserver. Vore bra om restriktionerna släppts om några veckor istället, när det lugnat ner sig lite mer.

Men då har vi gått från att ha restriktioner pga en samhällsfarlig smitta, till att ha restriktioner för att vården inte har tillräckligt med personal.
Jag har all förståelse och medkänsla för vårdpersonal, de förtjänar massor. Men ska vi ha restriktioner pga dåligt med personal, så har vi gått utanför pandemilagarna.
 
Men då har vi gått från att ha restriktioner pga en samhällsfarlig smitta, till att ha restriktioner för att vården inte har tillräckligt med personal.
Jag har all förståelse och medkänsla för vårdpersonal, de förtjänar massor. Men ska vi ha restriktioner pga dåligt med personal, så har vi gått utanför pandemilagarna.

Fast det är en del av samhällsfarligheten, att vården inte mäktar med.
 
Men du kanske också smittar andra ? Problemet är att man mkt väl kan smitta fast man inte, ibland ännu, är sjuk.
Visst men skillnaden är att det inte kan anses respektlöst om det är så att man ännu inte vet om att man är sjuk. Reagerade mest på en användare som såg fram emot att göra saker utan att behöva tänka på om man/barnen var friska. Att åka någon stans och vara nära andra när man vet om att man antagligen är smittsam är respektlöst om det finns alternativ även om man ”bara är lite förkyld”. Så jag tycker fortfarande absolut att det borde fortsätta vara det normala att ställa in icke nödvändiga aktiviteter där man är i kontakt med andra om man tror att man är smittsam. Nej, man får inte bort alla som kan sprida smitta från sociala sammanhang men åtminstone en hel del.
 
Fast det är en del av samhällsfarligheten, att vården inte mäktar med.
Så vi behöver rusta vården definitivt, skapa mer luft i kalkylen och inte leva på marginalen av vad den mäktar med. Men nu har ju regionerna sagt att de mäktar med att man släpper restriktionerna. Om vården inte mäktar med de säsongsjukdomar samhället får behöver ju vården som helhet anpassas för att klara det snarare än att samhället ska anpassas för att avlasta vårdapparaten genom de stora inskränkningar man ändå gör i människors liv med skarpa rekommendationer och restriktioner.
Människors bostäder är ju generellt inte anpassade för att vara arbetsplatser förväntas min bostad vara min arbetsplats vill jag kompenseras för det så jag har möjlighet att bygga ut/om och köpa hem möbler så jag slipper arbetsskador. Jag har kollegor som fått sitta i badrummet eller i sängen dvs sovrummet för att de är de enda platserna som varit ledig och går att stänga om när man är en hel familj som arbetar hemifrån. För oss så märker man också kraftig minskning i kommunikation och produktivitet inom organisationen. De korta avstämningarna mellan kollegor försvinner helt. Kollegorna är ju för de flesta (enligt de undersökningar som görs) det som människor uppskattar mest med sina arbeten, när man plockar bort kontakten med dem så försvinner ju mycket av arbetsglädjen och vilka sjukdomar kommer ur att inte känna arbetsglädje när arbetet tar så stor del av ens liv.
 
Så vi behöver rusta vården definitivt, skapa mer luft i kalkylen och inte leva på marginalen av vad den mäktar med. Men nu har ju regionerna sagt att de mäktar med att man släpper restriktionerna. Om vården inte mäktar med de säsongsjukdomar samhället får behöver ju vården som helhet anpassas för att klara det snarare än att samhället ska anpassas för att avlasta vårdapparaten genom de stora inskränkningar man ändå gör i människors liv med skarpa rekommendationer och restriktioner.
Människors bostäder är ju generellt inte anpassade för att vara arbetsplatser förväntas min bostad vara min arbetsplats vill jag kompenseras för det så jag har möjlighet att bygga ut/om och köpa hem möbler så jag slipper arbetsskador. Jag har kollegor som fått sitta i badrummet eller i sängen dvs sovrummet för att de är de enda platserna som varit ledig och går att stänga om när man är en hel familj som arbetar hemifrån. För oss så märker man också kraftig minskning i kommunikation och produktivitet inom organisationen. De korta avstämningarna mellan kollegor försvinner helt. Kollegorna är ju för de flesta (enligt de undersökningar som görs) det som människor uppskattar mest med sina arbeten, när man plockar bort kontakten med dem så försvinner ju mycket av arbetsglädjen och vilka sjukdomar kommer ur att inte känna arbetsglädje när arbetet tar så stor del av ens liv.

Jag tänker att det i alla fall skulle vara väldigt annorlunda att rekommenderas jobba hemma i två veckor (de år det skulle göra skillnad) mot att göra det mer eller mindre konstant i 2 år.
 
Visst men skillnaden är att det inte kan anses respektlöst om det är så att man ännu inte vet om att man är sjuk. Reagerade mest på en användare som såg fram emot att göra saker utan att behöva tänka på om man/barnen var friska. Att åka någon stans och vara nära andra när man vet om att man antagligen är smittsam är respektlöst om det finns alternativ även om man ”bara är lite förkyld”. Så jag tycker fortfarande absolut att det borde fortsätta vara det normala att ställa in icke nödvändiga aktiviteter där man är i kontakt med andra om man tror att man är smittsam. Nej, man får inte bort alla som kan sprida smitta från sociala sammanhang men åtminstone en hel del.
Jag har förkylningssymptom i stort sett hela senhösten, vintern och tidigvår jag verkar inte vara ensam om detta. Det går ju inte att isolera sig hela den tiden. Vart går då gränsen för lite ont i huvudet, ont i kroppen, lite ont i halsen och eventuellt snorig (blir det jämt om jag vistas ute). Det kan vara början till sjukdom det kan också vara "ingenting".
 
Jag tänker att det i alla fall skulle vara väldigt annorlunda att rekommenderas jobba hemma i två veckor (de år det skulle göra skillnad) mot att göra det mer eller mindre konstant i 2 år.

Jag jobbar gärna hemifrån på heltid i perioder. Men det löser inga av samhällets problem då det är så väldigt många som inte kan jobba hemifrån.
 
Jag tänker att det i alla fall skulle vara väldigt annorlunda att rekommenderas jobba hemma i två veckor (de år det skulle göra skillnad) mot att göra det mer eller mindre konstant i 2 år.
Men varför skulle två veckors hemmajobbande få stor effekt? Och vad är kriterierna som ska uppnås för att råd om hemjobb ska kicka in? Vilken sjukdom styr? Magsjuka, influensa, rs brukar inte peaka samtidigt tex. Och om två veckor hjälper borde vi ju vara i ett dödsbra läge nu?
 
Det håller jag inte alls med om. Om vi ska skala upp sjukvården så att den alltid kan hantera pandemier utan bekymmer, så får vi pytsa in 80% av all skatt till hälso- och sjukvård och försaka allt annat.

Inte utan bekymmer, men med mindre bekymmer. Och jag tror de flesta kan tänka sig höjd skatt mot att de pengarna går till vården. Restriktioner kostar multum för oss skattebetalare, ännu mer för de som har drabbade företag. Och företag ska inte behöva riskera konkurs pga en sen länge undermålig vårdapparat.
 
Visst men skillnaden är att det inte kan anses respektlöst om det är så att man ännu inte vet om att man är sjuk. Reagerade mest på en användare som såg fram emot att göra saker utan att behöva tänka på om man/barnen var friska. Att åka någon stans och vara nära andra när man vet om att man antagligen är smittsam är respektlöst om det finns alternativ även om man ”bara är lite förkyld”. Så jag tycker fortfarande absolut att det borde fortsätta vara det normala att ställa in icke nödvändiga aktiviteter där man är i kontakt med andra om man tror att man är smittsam. Nej, man får inte bort alla som kan sprida smitta från sociala sammanhang men åtminstone en hel del.
Fast om du inte får de här små "gåvorna" att bli smittad så utvecklar du ingen immunitet mot dem. När jag var yngre var jag förkyld några gånger om året numera är jag det sällan. Det är irriterande att bli sjuk ja, men hellre när jag är ung och klarar av det. Ska folk isolera sig vid minsta krämpa så blir det svårare att bygga upp immuniteten.

Nu menar jag inte att man ska jobba när man är sjuk, men ja lite förkylning är inte helt fel för samhället på lång sikt om man inte helt kan utrota dem.

Ser vi historiskt sett så dödades många när vi i Europa koloniserade världen, inte bara de vi bokstavligen slog ihjäl eller sköt, utan vi dödade folk med diverse sjukdomar som "infödingarna" inte stött på tidigare. Sjukdomar som Européerna klarade av för att vårt immunsystem var upptränat. Jag tror inte vi kan isolera oss från att slippa förkylningarna, och skulle vi lyckas i Sverige så kommer de att slå till med mycket större kraft när någon drar med sig något hem. Utan tränat immunförsvar kan även en av våra "snälla" förkylningar få en förödande effekt om den väl slår till.
 
Jag tänker att det i alla fall skulle vara väldigt annorlunda att rekommenderas jobba hemma i två veckor (de år det skulle göra skillnad) mot att göra det mer eller mindre konstant i 2 år.
Och vad skulle de få för effekt har du tänkt dig? Många länder har praktiserat lockdown några veckor sen har corona slagit till igen och sen igen. I och för sig tror jag inte det hjälper alls, det får på tok för liten effekt för att det skulle märkas.
 

Liknande trådar

Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
25
· Visningar
1 847
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 124
Senast: Hazel
·
  • Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
653
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
3 978
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vem har väjningsplikt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp