restriktionerna väck!

Det tycker jag inte heller.

Var har du fått det ifrån? Du drar upp en sak ingen annan diskuterar och sen argumenterar du emot detta fiktiva påstående. Det naturliga är ju snarare att (om karensavdraget tas bort vilket jag tyvärr ser som högst osannolikt) att det ersätts med samma summa som man får när man är sjukskriven. Inte med samma summa som man får när man jobbar.
 
Var har du fått det ifrån? Du drar upp en sak ingen annan diskuterar och sen argumenterar du emot detta fiktiva påstående. Det naturliga är ju snarare att (om karensavdraget tas bort vilket jag tyvärr ser som högst osannolikt) att det ersätts med samma summa som man får när man är sjukskriven. Inte med samma summa som man får när man jobbar.

Vad andra menar får de skriva, jag skrev att jag tycker en halv karensdag vore lagom och har då mest fått mothugg om att folk skulle jobba även utan avdrag.
 
Vad andra menar får de skriva, jag skrev att jag tycker en halv karensdag vore lagom och har då mest fått mothugg om att folk skulle jobba även utan avdrag.

Varför antar du att borttagandet av karensdag skulle innebära full lön när övriga sjukdagar inte gör det? Det tycker jag är väldigt märkligt. Ingen har sagt det men du började liksom diskutera det som om folk sagt det. Vilket ingen gjorde.
 
Varför antar du att borttagandet av karensdag skulle innebära full lön när övriga sjukdagar inte gör det? Det tycker jag är väldigt märkligt. Ingen har sagt det men du började liksom diskutera det som om folk sagt det. Vilket ingen gjorde.

Jag skrev framför allt att jag tycker att en halv karensdag vore lagom, vilket andra tyckte var för mycket. Vad tycker du själv?
 
Ni andra kanske har en väldigt hög lön, men får man ut 30 000 i månaden (vilket inte är en låg lön generellt sett) så går man misste om strax under 300 kr och får ut drygt 1100 kr om nivån är som en vanlig sjukdag. Helt ok för en ledig dag när tröttheten sovits bort, och om man inte trivs på jobbet är det rätt mänskligt att känna så.
 
Angående det här med att gå till jobbet sjuk, så hoppas jag det är ett otyg som aldrig kommer tillbaka. Jag är definitivt inte oskyldig själv, för före pandemin gjorde jag det också. Inte av någon ädel anledning som att underlätta för kollegor utan uteslutande i sann Ove Sundberg-anda och var för snål för att stanna hemma. Precis som någon annan skrev har jag inte haft en enda sjukdag under pandemin, inte en enda. Den enda dag jag känt mig lite risig är dagen efter min andra covid-spruta. Innan pandemin hade jag minst två rejäla influensor a la sängliggande i en hel vecka och massvis med småförkylningar, just för att folk (jag själv inkluderad) envisades med att gå till jobbet trots sjukdom.

Om man har ett kontorsjobb och viss möjlighet till arbete hemifrån tycker jag inte det skulle vara okej någonstans att gå till jobbet om du är sjuk och riskerar att smitta andra. Du kan lika gärna sitta hemma då.

(Jag förstår dock att det finns branscher som inte har möjligheten till hemarbete alls och där är problemet så klart ännu större att folk förlorar så mycket pengar på att sjukanmäla sig att de hellre gå till jobbet sjuka.)
 
Varför är det ohållbart? Jag har jobbat i en verksamhet som hade nolltolerans mot att komma till jobbet förkyld eller sjuk och man skulle vara hemma och känna sig frisk i minst 1 dag innan man var välkommen tillbaka (restsymptom var okej, magsjuka skulle man vara symptomfri 2 dagar). Det fungerade utmärkt. Det kändes vettigt och rimligt, särskilt eftersom vi jobbade med mat. Det var också skönt att känna att man kunde vara hemma när man var sjuk. till skillnad från ett annat jobb där man blev utsatt för dåligt samvete från chefen att man ”kanske orkade jobba ett par timmar i alla fall”. Och visst vi jobbade med mat = extra hårda regler, men jag ser faktiskt inte varför det behöver vara någon skillnad i annan verksamhet. Jag skulle tycka det var betydligt trevligare på jobbet om jag slapp sitta bredvid snoriga kollegor. Det tyckte jag även innan pandemin och när man är riktigt förkyld gör man oftast ett rätt taskigt jobb och det hade många gånger varit bättre om man var hemma även för effektiviteten.
Jag menar alltså inte jättesjuk på jobbet.
Men om alla som vaknar med lite huvudvärk, lite kill i halsen eller en kråka i näsan ska stanna hemma kommer det ju fortsätta att vara personalbrist.
 
Det tror jag inte att alla människor har alltid. Vi är människor, och jag tror den kan variera pga typ av jobb, hur man trivs osv. Jag har ingen ersättare så jag måste jobba igen själv när jag är borta, men om någon annan gjorde jobbet när jag är borta skulle jag nog ha en lite lägre tröskel för att känna mig alltför trött för att jobba. Jag är inte mer än människa.
Jag har haft perioder där jag haft ångest för att gå till jobbet pga olika saker och har aldrig tänkt tanken att stanna hemma. Man gör inte det.
 
Men om karensendagen tas bort helt (vilket är det jag svarade på) så man får samma lön som när man jobbar, tror jag att viljan att gå till jobbet skulle sjunka även vid mycket milda saker som trötthet pga sovit dåligt. Jag tycker därför en halv karensdag eller möjligen vanlig sjuklön (är det 80% den är på) vore rimligt, för jag tycker en helt nollade dag är för mycket.
Kanske skulle kunna få arbetsgivaren att titta på att faktiskt göra något åt att folk inte vill jobba?
 
Jag menar alltså inte jättesjuk på jobbet.
Men om alla som vaknar med lite huvudvärk, lite kill i halsen eller en kråka i näsan ska stanna hemma kommer det ju fortsätta att vara personalbrist.
Fast jag menar på att vara hemma en-två dag och kurera sig även med lite mildare symptom och sen förhoppningsvis må bra skulle kunna vara bättre för effektiviteten på jobbet än att jobba på halvfart i en vecka med diverse symptom och dessutom hinna smitta ner 5-10 kollegor som de också kommer jobba på halvfart istället för att de fick vara friska och jobba på. Mina kollegor (och jag själv) överskattar oftast sin effekt på jobbet när de inte känner sig friska. Man gör mindre och man gör fler fel helt enkelt.
 
Jag har haft perioder där jag haft ångest för att gå till jobbet pga olika saker och har aldrig tänkt tanken att stanna hemma. Man gör inte det.

Ja, DU har en hög arbetsmoral (vilket jag hoppas att din arbetsgivare ser och värdesätter) men alla andra som jobbar har inte det. Det finns ganska många som resonerar att det är inte deras problem om jobbet inte blir gjort.
 
Fast jag menar på att vara hemma en-två dag och kurera sig även med lite mildare symptom och sen förhoppningsvis må bra skulle kunna vara bättre för effektiviteten på jobbet än att jobba på halvfart i en vecka med diverse symptom och dessutom hinna smitta ner 5-10 kollegor som de också kommer jobba på halvfart istället för att de fick vara friska och jobba på. Mina kollegor (och jag själv) överskattar oftast sin effekt på jobbet när de inte känner sig friska. Man gör mindre och man gör fler fel helt enkelt.
Fast jag pratar inte om att jobba på halvfart.
Jag pratar om det orimliga i att stanna hemma med minsta symptom.
 
Kanske skulle kunna få arbetsgivaren att titta på att faktiskt göra något åt att folk inte vill jobba?

Det ena utesluter ju inte det andra?

Det verkar också finnas en övertro på att chefer ska kunna trolla, men de sitter ju också med sina förutsättningar. Att vara mellanchef kan vara det mest otacksamma jobb som finns. Men det är klart, om de har svårt att tillgodose allas önskemål nedåt och uppåt så kan de ju säga upp sig allihopa. Utan mellanchef = inga mellanchefsproblem...!
 
Ok, du går ensam på AW för att försöka träffa andra som bara tillfälligt är på samma lokal. Just det fallet har passat väldigt dåligt både direkt smittspridningsmässigt och med de restriktioner som uttalats och gällt. Även om jag, personligen, skulle kunna tänka att det också kunnat göras hyfsat ansvarsfullt med låg frekvens och med lite extra tanke vid arrangemang och utförande.

Eftersom jag aldrig gjort så själv eller tänkt så själv så tänkte jag inte så. Mea culpa.

Annars tänker jag att eftersom du varit så ensam och isolerad vore du då kanske den minst riskfyllda att inkorporera i några andra bubblor (om de hålls på samma låga frekvens), åtminstone i de perioder i pandemin som inte var akut kaosartade med okunskap.

Kanske har vi lärt oss något till nästa gång, hur den här formen av restriktioner (och ffa som de uppfattas av många) gör livet lite extra svårt för de som är ensamma.
Grejen är att en hel del har blivit mycket mer ensamma sen pandemin för att de inte gått ut och träffat random personer.

När man lättar på restriktionerna blir det okej att gå ut med sina arbetskompisar, vara aktiv i föreningar mm och större kompisgäng som under pandemin val sina närmsta som sin bubbla eller helt lagt ner verksamheten.

Alla har inte valet att inkorporera några bubblor, de har inga bubblor att inkorporera. En del har fått klara pandemin i stort sett helt ensamma. Det blir då lite provocerande att säga att man kunnat gå på AW under hela pandemin som om det vore en självklarhet. Har man som du en stor familj och kollegor man träffar kontinuerligt ändå kan jag förstå att det inte är några större problem med att ha flera fungerande bubblor man ändå måste ha.
 

Liknande trådar

Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
25
· Visningar
1 847
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 124
Senast: Hazel
·
  • Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
653
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
3 975
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp