restriktionerna väck!

Ja precis, tror de flesta inom vården jobbat riktigt sjuka tidigare. Det hoppas jag vi lägger av med. Hoppas nåt gott kan komma ut ur det här.. men poängen är att vi alltid jobbat sjuka, och att ingen reflekterat över det trots att vi utsatt folk för stora risker.
Vi får hoppas! Så att allt inte återgår till det var tidigare. Finns ju en del gott som kommit ur pandemin ändå.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Och jag tänker högt nu vad säger att de blir bättre i mars? Eller för den delen April/maj/Juni osv för ingen vet. Men samtidigt så hur länge skulle vi klassa de som samhällsfarligt?
Jag vet inte mitt liv påverkas inte nämnvärt. Hela delkurs ett ligger på distans hemifrån. Vi kommer troligtvis få åka till universitetet i mars/april någon gång tidigast. Träffar knappt folk osv men tänker att de finns andra som kommer tjäna på de här och men ja jag vet inte. Ända jag vill kunna göra är att gå till gymmet vilket inte fungerat med restriktionerna tyvärr.
Februari kallas inte vabuari utan anledning. Dessutom är ju smittan ändå något dalande+ att omikronvarianten är mildare än de andra varianterna vi haft. Så jag tycker att det talar för att det ser ljust ut ändå.
 
Jag kommer fortsätta vara försiktig men jag ser fram emot den dagen när jag med gott samvete kan åka till badhus/lek och busland med barnen. :love: Dom kommer knappt ihåg hur vardagen var innan covid.
När jag säger tex ”på lördag ska vi göra si” så svarar de ”ja om vi är friska”. Det har blivit deras vardag, att inte våga se fram emot saker för att risken är att planerna måsta ställas in. Jag hoppas på mindre fokus kring att ”vara frisk” framöver, för barnens skull!
 
Trycket på vården kommer ju pga att folk är hemma och är sjuka, inte bara för att familjen är sjuk eller att de är nästan symptomfria själv. Det kommer alltså inte bara för att folk söker för covid.

Folk går inte till läkaren när de är friska lika ofta som när de är sjuka, det är alltså oftare patienter som är i någon form av riskgrupp som besöker en vårdinrättning. Om "sjuk" personal skulle gå till jobbet trots att de är "sjuk" så skulle vi inte kunna skydda riskgrupperna. Personalen behövs för att komma ikapp med vårdskulden. Samma inom äldreomsorgen osv.

Att vänta lite till tills smittan sjunker lite är inte hela världen, har vi väntat i två år kan vi vänta till mars.
vet inte riktigt vad som pekar mot att det skulle gå så mycket bättre att vänta en till månad? Hela poängen är ju att om sjukdomen inte längre är farlig, så gör det heller inte så mycket om smittan sprids snabbt. Ja, många som får de nu blir riktigt dåliga, men ofta under en väldigt kort period på kanske ett par dagar. Vi har ju klarat "vabruari" varje år tidigare, det är inget argument för att hålla samhället delvis nedstängt.

Det är ju inte så att det inte finns något negativt med restriktionerna. Vad är en månad till säger du? Det kan vara skillnaden mellan att precis hålla sitt företag över ytan och konkurs för vissa. Många brancher (framförallt inom nöje) mår extremt dåligt just nu och varje dag detta fortgår spelar roll.
 
D388E5B8-9E4D-4A01-BCB4-DE2AFF091840.png



Jag har ett jobb som ger rätt mkt utrymme till flex och att arbeta hemifrån vilket jag kommer fortsätta med så mkt det går. Kommer även fortsätta med att hålla distans till främmande. Samtidigt… det är rätt skönt att restriktionerna släpps. Jag hoppas verkligen (som flera skrivit) att det inte är för tidigt.
 
För mig gör det ingenting att det sprids en smitta när majoriteten inte ens blir allmänpåverkad av den. Precis som med övriga smittor många knappt känner av och kan jobba/gå i skolan med kan förstås vissa bli mer allvarligt sjuka. Ingen nyhet i det heller, vanlig influensa är livsfarlig för vissa och var ju det långt innan corona kom. Inte behövde vi föra statistik på hur många som smittats av den, isolera oss och försätta den ena branschen efter den andra i kris. Nån gång måste vi inse att det kommer bli dags att sluta räkna smittofall även för corona tycker jag… inte för att corona slutar smitta, utan för att smittan i sig inte är lika allvarlig längre. Läget är ett annat än när pandemin började, tack och lov för det!
 
Att rekommendationerna försvinner innebär ju att man måste bli folkskygg igen. Jag har alltid avskytt trängsel med okända, Bilköerna kommer komma tillbaka och mer människor i kollektivtrafik. Usch. Personligen ser jag bara nackdelar.
Tur det blir vabruari så att man får vara hemma och vabba!
 
Det var inte (på många arbetsplatser) rimligt att stanna hemma 2 veckor om man "bara" var förkyld. Jag hoppas inställningen från många arbetsgivare har ändrats permanent efter pandemin.
Nej men det var inte det jag ifråģasatte heller. Det var frågan om att tvingas jobba som sjuk. På jobbet förr var det tävling i att äta mest Alvedon typ. Vilket innebar att snart hade han smittat ner de flesta istället för att vara hemma.
 
Och jag tänker högt nu vad säger att de blir bättre i mars? Eller för den delen April/maj/Juni osv för ingen vet. Men samtidigt så hur länge skulle vi klassa de som samhällsfarligt?
Jag vet inte mitt liv påverkas inte nämnvärt. Hela delkurs ett ligger på distans hemifrån. Vi kommer troligtvis få åka till universitetet i mars/april någon gång tidigast. Träffar knappt folk osv men tänker att de finns andra som kommer tjäna på de här och men ja jag vet inte. Ända jag vill kunna göra är att gå till gymmet vilket inte fungerat med restriktionerna tyvärr.
Om vi inte får nya mutationer som är helt olika de vi haft hittills så tar det till slut på folk att infektera så covid version omikron kan inte hålla på så värst länge med den här smittspridningen. Om det redan har vänt eller gör det om en vecka eller två vet vi inte riktigt, men ökningen verkar ha avstannat åtminstone, men viss osäkerhet när det gäller hur vi provtar. Sen är det alltid en fördröjningseffekt när det gäller att bli sjuka, inläggningar och dödsfall.
 
Har inte någon i min bekantskapskrets som blivit sjuk av sin covid, inte ens bland våra äldre. Jobbar på en stor gymnasieskola där både elever och personal testar positivt till höger och vänster och många av oss är uppriktigt sagt frustrerade över att det fortfarande ska anses vara så vansinnigt allvarligt att smittas av just covid. De som fått vanliga influensan har åtminstone känt sig lite hängiga…
Och alla jag känner som har haft eller har covid mådde/mår riktigt dåligt. Inte så att sjukvård krävs men betydligt värre än en jobbig influensa. Jag hade covid i november 2020, det var inte kul. Värst för mig var den trötthet jag gick med i 3-4 veckor. Hemskt var det. Så tacksam att den trötthet försvann, tyvärr är det inte så för alla.
 
Och alla jag känner som har haft eller har covid mådde/mår riktigt dåligt. Inte så att sjukvård krävs men betydligt värre än en jobbig influensa. Jag hade covid i november 2020, det var inte kul. Värst för mig var den trötthet jag gick med i 3-4 veckor. Hemskt var det. Så tacksam att den trötthet försvann, tyvärr är det inte så för alla.
En jobbig influensa hamnar du på sjukhus för, en normal är du ordentligt sjuk en vecka eller tre och ibland ordentligt trött i veckor/månader efter. En lindrig influensa är som en förkylning.

Covid före omikron och efter är inte riktigt jämförbar så att jämföra, inte på befolkningsnivå. vi hade haft enorma problem att klara den här smittspridningen med deltaversionens symptom.
 
Jag tänker att du ansvarsfullt skulle ha kunnat gå på AW under största delarna av pandemin med en liten grupp kollegor/vänner sådär varannan vecka (tänker att det ändå varit smart att hålla inkubationstiden som minimalt intervall) när det varit tydliga restriktioner för smittspridning på arrangemangen och restauranger.

Nu när allt släpps samtidigt, restaurangerna och arrangörerna tar bort alla bra fungerande lösningar mitt i en februarimånad, och många verkar halvtokiga skulle jag undvika det ett tag, innan det lugnar ner sig. Mycket party verkar det bli med mycket både folk, omikron, RS-virus, säsongsinfluensa, andra förkylningar och härligheter!

Det är min personliga reflektion kring frågan du ställde.
Vilka vänner? Vänner som valt sin familj som bubbla. Vilket jag har full förståelse för, så inget onda ögat till dom det minsta. Har inte haft mer kontakt med nuvarande kollegor än vad jag har med hen i kassan när jag handlar mat.
Min bubbla har bestått av mig.

Jag är inte ensam om detta, långt ifrån.
 
Jag tycker det är jobbigt att restriktionerna släpps. Främst om slopat hemarbete, även om det ska ske en tillbakagång stegvis. Jag kommer få svårare att få ihop det berömda livspusslet och ser det inte alls för omöjligt att jag kommer vara tvungen att gå ner i tid för att hinna pendla och övriga familjelivet utan att bli totalt utbränd.

Förhoppningsvis får min chef sitt förnuft tillfånga och låter mig fortsätta hemma till stor del.
 
Jag hoppas verkligen att folk fortsätter att hålla sig eller barnen hemma om de är sjuka eller åtminstone håller sig till aktiviteter där man inte delar på föremål med andra utan då kanske är utomhus och grillar eller gör något annat som inte riskerar att smitta ner andra för allas vår skull. Inte bara covid utan även magsjukor, förkylningar och influensor vill jag helst inte åka på bara för att folk är för egoistiska för att hålla sig hemma om de är sjuka. Men det tror jag är en orealistisk önskan 😅

Jag kommer sakna avståndsmarkeringarna i mataffären och ser inte alls fram emot att trängas med folk igen 🙃 annars vet jag inte om jag blivit påverkad av restriktionerna alls.
 
Vilka vänner? Vänner som valt sin familj som bubbla. Vilket jag har full förståelse för, så inget onda ögat till dom det minsta. Har inte haft mer kontakt med nuvarande kollegor än vad jag har med hen i kassan när jag handlar mat.
Min bubbla har bestått av mig.

Jag är inte ensam om detta, långt ifrån.
Ok, du går ensam på AW för att försöka träffa andra som bara tillfälligt är på samma lokal. Just det fallet har passat väldigt dåligt både direkt smittspridningsmässigt och med de restriktioner som uttalats och gällt. Även om jag, personligen, skulle kunna tänka att det också kunnat göras hyfsat ansvarsfullt med låg frekvens och med lite extra tanke vid arrangemang och utförande.

Eftersom jag aldrig gjort så själv eller tänkt så själv så tänkte jag inte så. Mea culpa.

Annars tänker jag att eftersom du varit så ensam och isolerad vore du då kanske den minst riskfyllda att inkorporera i några andra bubblor (om de hålls på samma låga frekvens), åtminstone i de perioder i pandemin som inte var akut kaosartade med okunskap.

Kanske har vi lärt oss något till nästa gång, hur den här formen av restriktioner (och ffa som de uppfattas av många) gör livet lite extra svårt för de som är ensamma.
 
Jag hoppas verkligen att folk fortsätter att hålla sig eller barnen hemma om de är sjuka eller åtminstone håller sig till aktiviteter där man inte delar på föremål med andra utan då kanske är utomhus och grillar eller gör något annat som inte riskerar att smitta ner andra för allas vår skull. Inte bara covid utan även magsjukor, förkylningar och influensor vill jag helst inte åka på bara för att folk är för egoistiska för att hålla sig hemma om de är sjuka. Men det tror jag är en orealistisk önskan 😅

Jag kommer sakna avståndsmarkeringarna i mataffären och ser inte alls fram emot att trängas med folk igen 🙃 annars vet jag inte om jag blivit påverkad av restriktionerna alls.

Magsjukor och influensa finns det ju fortfarande restriktioner kring och har funnits länge. De kommer inte tas bort. Förkylningar kan man inte begränsa sitt liv helt och hållet för.
 
Kanske har vi lärt oss något till nästa gång, hur den här formen av restriktioner (och ffa som de uppfattas av många) gör livet lite extra svårt för de som är ensamma.
Restriktioner har gjort väldigt många övernojjiga. De är rädda för något som inte har varit särskilt dödligt och nu med omikron så verkar många tro att en hög smittspridning per automatik är farligt , dessutom helt plötsligt drar det med en rädsla för vissa att gamla hederliga smittor är oönskvärda, vilket- om man ser till grupp- det inte är.
 
Magsjukor och influensa finns det ju fortfarande restriktioner kring och har funnits länge. De kommer inte tas bort. Förkylningar kan man inte begränsa sitt liv helt och hållet för.
Håller med. Speciellt inte om karensdagen återinförs, vilket den säkerligen kommer att göra. Helt ohållbart - i alla fall för vissa yrkesgrupper - att alltid stanna hemma vid minsta förkylningssymtom.
 

Liknande trådar

Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
25
· Visningar
1 847
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 124
Senast: Hazel
·
  • Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
653
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
3 975
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp