restriktionerna väck!

Min inställning färgas nog av att jag var lika sjuk som vanligt under de här perioderna trotts hemarbete och begränsat umgänge. Ingångar har väll varit bonusbarnen som ju dels växelbor och sedan får med sig smittor från skolan och svärmor och svärfar eftersom de träffar så mycket olika människor (hemtjänsten ca 12 olika/vecka, dagverksamheten svärfar är på personal + brukare ca 12 där med och hemstäd 1) är det några som träffar många olika människor så är det ju de sårbara grupperna i samhället. Ett tag var dagverksamheten för svärfar stängd pga av pandemin, han blev sjuk ändå och svärmor som hemvårdar fick ingen vila alls utan höll på att gå under hon med.

Så långsiktigt ser jag nog snarare att det vore bra om man kunde lägga in resurser i vården både på kommunal och statlig nivå så slipper man maximera så mycket att varje brukare träffar 12 olika personal på en vecka och att personalen inte behöver springa mellan olika avdelningar på boendena och kanske att de faktiskt har råd att använda sig av skyddsutrustning när det pågår smittor. Här hade man inte råd med masker och liknande och rutinen kom igång sent.

I början av pandemin så var man även så rädd att så fort en brukare på ett boende blev konstaterad covidsjuk så påbörjades palliativ vård (dvs patientens vanliga medicinering togs bort), läkarna åkte inte ut till boendena för att besöka patienterna utan all bedömning och vård skede av personal på plats genom telefonkontakt med läkare. Det lär ju ha bidragit till dödstalen på boenden. Min svärfar som både är svårt dement, har väldigt dåligt hjärta, kraftig övervikt samt diabetes vårdas ju av min svärmor och hon krigade in honom på akuten med rätt milda symptom (enbart feber, vilket förvisso gör honom väldigt dålig), han testades efter mycket tjat visade sig positiv och hamnade då på specialavdelning. Han hade aldrig klarat sig om man tagit bort hjärtmedcin och inte behandlat honom med dropp, febernedsättande, full koll på insulin och sockernivåer och liknande. Hade han bott på ett boende hade han helt klart varit död nu.

Så det vore ju toppen om man kunde klara av att titta tillbaka på pandemin och hur den hanteras och försöka lära sig av den även i det vanliga arbetet utan att det blir presige i det hela. Liksom inte rätt och fel utan bara hur gör vi framåt vad kan vi ta med oss. Men sånt verkar vara svårt för alla.
 
Men du behöver väl inte ändra dig särskilt mkt? vill man vara icke supersocial så kan man välja det till viss mån iaf.

Samma frihet har de som är sociala. Ser ingen anledning att de inte ska får röra sig fritt i samhället pga smittor som alltid kommer att finnas.
Det är ju bra att du känner att du inte skulle behöva ändra dig. Jag känner tyvärr att pressen från min omgivning är att personer som jag måste ändra sig. För att det normala är att älska att umgås med påtvingade grupperingar som kollegor trots allt ändå är.

Jag tycker inte att personer som älskar att umgås ska låsas in och inte få röra sig fritt. Men varför ska inte detsamma gälla omvänt?
 
Men vinterkräk och flunsan pågår ju december till mars. Så vilka två veckor ska man rekommendera menar du?

De två veckorna när man ser överhängande risker att vården akut överbelastas i en region, alternativt att personalfrånvaron i samhällskritisk verksamhet blir för stor. Jag vet inte hur sannolikt det är ett givet år att det inträffar, men vissa år har vi haft liknande tal på sjukhusinläggningar av andra sjukdomar som varit under pandemin pga corona.
 
Det är ju bra att du känner att du inte skulle behöva ändra dig. Jag känner tyvärr att pressen från min omgivning är att personer som jag måste ändra sig. För att det normala är att älska att umgås med påtvingade grupperingar som kollegor trots allt ändå är.

Jag tycker inte att personer som älskar att umgås ska låsas in och inte få röra sig fritt. Men varför ska inte detsamma gälla omvänt?
Men tvingas du av din omgivning att umgås? Hur?
 
De två veckorna när man ser överhängande risker att vården akut överbelastas i en region, alternativt att personalfrånvaron i samhällskritisk verksamhet blir för stor. Jag vet inte hur sannolikt det är ett givet år att det inträffar, men vissa år har vi haft liknande tal på sjukhusinläggningar av andra sjukdomar som varit under pandemin pga corona.
Jovisst, men de har ju blivit smittade veckorna innan överbelastningen sker hur ska man veta när det kommer att ske menar du?
 
Jovisst, men de har ju blivit smittade veckorna innan överbelastningen sker hur ska man veta när det kommer att ske menar du?
Det är ju sällan att ide att stänga ned när flest är sjuka för då har ju smittan redan pikat och är påväg tillbaka igen. Det man kan göra är ju att sprida ut smittspridningen under en längre period.
 
Det finns oerhört många "non optional social conventions" som innebär rejält stresspåslag för oss introverta, som helt enkelt inte är socialt accepterat att avstå.

Jag tillhör gruppen som ÄLSKAT att kunna hänvisa till covid för att slippa förklara varför jag inte vill ha besök i mitt hem!
Vilka är dessa?
 
Jovisst, men de har ju blivit smittade veckorna innan överbelastningen sker hur ska man veta när det kommer att ske menar du?

På samma sätt som FHM normalt använder för att övervaka för att informera regionerna.

Från mitt perspektiv är det alldeles uppenbart att arbete hemifrån har varit en fungerande åtgärd mot smittspridning, för de grupper som kunnat använda det. Sjukdomsförekomsten under pandemitid har varit extremt låg jämfört med vilket annat tidigare år som helst.
 
På samma sätt som FHM normalt använder för att övervaka för att informera regionerna.

Från mitt perspektiv är det alldeles uppenbart att arbete hemifrån har varit en fungerande åtgärd mot smittspridning, för de grupper som kunnat använda det. Sjukdomsförekomsten under pandemitid har varit extremt låg jämfört med vilket annat tidigare år som helst.
Jovisst men många har ju jobbat hemifrån i år nu, inte i korta perioder som du föreslår och konsekvenserna är ju inte så roliga.
 
Det finns oerhört många "non optional social conventions" som innebär rejält stresspåslag för oss introverta, som helt enkelt inte är socialt accepterat att avstå.

Jag tillhör gruppen som ÄLSKAT att kunna hänvisa till covid för att slippa förklara varför jag inte vill ha besök i mitt hem!

Varför måste du förklara varför du inte vill ha besök i ditt hem? Räcker det inte bara att låta bli att bjuda in folk? Hemma hos oss kommer aldrig folk som vi inte bjudit in. Vad är de för gränslösa människor som bara tar för givet att de är välkomna hemma hos andra?
 
De två veckorna när man ser överhängande risker att vården akut överbelastas i en region, alternativt att personalfrånvaron i samhällskritisk verksamhet blir för stor. Jag vet inte hur sannolikt det är ett givet år att det inträffar, men vissa år har vi haft liknande tal på sjukhusinläggningar av andra sjukdomar som varit under pandemin pga corona.
De där två veckorna? Innan det eventuellt har fått någon nämnvärd effekt, vilket är tveksamt utan andra åtgärder.

Har du något exempel på där det hjälpt med 2 veckors hemarbete för de som lätt kan jobba hemifrån för att begränsa en epidemi när den är som värst? Vi har haft betydligt större restriktioner och inte lyckats få covid att avstanna, platta ut kurvan har vi gjort en hel del, men då har det ju varit under många månader och betydligt mer restriktioner.
 
Allvarligt? Du kan inte komma på några situationer där man blir ifrågasatt om man inte vill komma på sociala tillställningar?
Ifrågasatt ja absolut säkert massor, men inte som är nonoptional alltså tvingande, obligatoriska. Men det handlar väll mer om att samhället ska bli mer accepterande mot vad individen själv önskar än att vi ska ha pandemirestriktioner?
 
Undvika folk ännu mer än nu, baserat på den genomsnittliga reaktionen här i tråden.
Eller hur. :p *man blir mörkrädd*

Jag är ju beroende av hemvård, för hjälp med sängbäddning, utbärning av sopor, lyft av tunga saker, städ, strumppådragning och strumpavdragning... Sista halvåret, har det varit nya människor varje dag, morgon och kväll, de namn jag fått kvällen eller morgonen innan har inte stämt kvällen eller morgonen därpå, nya elever hela tiden, studenter som knäcker extra... En av mina favorittjejer... var försvunnen 6 veckor.... varav hon förra vändan restriktionerna försvann (det var inte covid-19 som försvann, då heller) Det visade sig att hon varit på Kreta i fyra veckor och sen hemmakarantän... Hon är helt ovaccinerad... Jag rår inte för det, men med tanke på att det är på många äldreboenden som smittan sprids till att börja med bland våra redan svaga, så förstår jag inte att ovaccinerad personal får jobba med brukare... men det är jag det. Och ja, jag vet att även vaccinerade kan bära smittan... så det är ingen säkerhet i sig. Men i alla fall.
 
På samma sätt som FHM normalt använder för att övervaka för att informera regionerna.

Från mitt perspektiv är det alldeles uppenbart att arbete hemifrån har varit en fungerande åtgärd mot smittspridning, för de grupper som kunnat använda det. Sjukdomsförekomsten under pandemitid har varit extremt låg jämfört med vilket annat tidigare år som helst.
Fast FHM har inga spåkulor, de vet inte riktigt var på kurvan vi ligger just nu. Jag tvivlar på att de skulle kunna peka ut de två värsta veckorna förrän efteråt.
 
Eller hur. :p *man blir mörkrädd*

Jag är ju beroende av hemvård, för hjälp med sängbäddning, utbärning av sopor, lyft av tunga saker, städ, strumppådragning och strumpavdragning... Sista halvåret, har det varit nya människor varje dag, morgon och kväll, de namn jag fått kvällen eller morgonen innan har inte stämt kvällen eller morgonen därpå, nya elever hela tiden, studenter som knäcker extra... En av mina favorittjejer... var försvunnen 6 veckor.... varav hon förra vändan restriktionerna försvann (det var inte covid-19 som försvann, då heller) Det visade sig att hon varit på Kreta i fyra veckor och sen hemmakarantän... Hon är helt ovaccinerad... Jag rår inte för det, men med tanke på att det är på många äldreboenden som smittan sprids till att börja med bland våra redan svaga, så förstår jag inte att ovaccinerad personal får jobba med brukare... men det är jag det. Och ja, jag vet att även vaccinerade kan bära smittan... så det är ingen säkerhet i sig. Men i alla fall.
För att undersköterskeyrket fått vädligt dåligt rykte och få ungdomar utbildar sig till det numera så det råder brist på personal. Ställer man vaccinkrav har man inte tillräckligt med personal för att täcka upp helt enkelt. Det har vår kommun varit väldigt tydlig med i varjefall.
 
Ifrågasatt ja absolut säkert massor, men inte som är nonoptional alltså tvingande, obligatoriska. Men det handlar väll mer om att samhället ska bli mer accepterande mot vad individen själv önskar än att vi ska ha pandemirestriktioner?
Mig veterligen så svarade jag på ett sidospår där det pratades om hur alla förväntas vara lyckliga över att kunna återgå till normalt socialt liv, dvs vi introverta ska återigen anpassa oss och gå på AW, friluftsträffar, julbord och liknande.

Det får stora sociala och ibland karriärsrelaterade konsekvenser av att inte delta i sociala tillställningar utanför arbetstid, tex.
 

Liknande trådar

Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
25
· Visningar
1 847
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 124
Senast: Hazel
·
  • Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
653
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
3 978
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp